Christoffer Jakobsen født 1815
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Christoffer Jakobsen født 1815
Er det noen som kan finne Christoffer Jakobsen født i 1815 i Melhus og hans opphav? Han ble gift med Bergitha Olsdatter født i Strinden Trondheim.
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Christoffer Jakobsen født 1815
Hei!
Dette er vel familien i 1865-tellingen
Iflg FamilySearch kan det se ut som han gifter seg flere ganger:
med Siri Olsdtr
med Bergithe Olsdtr
Allerede ved det første ekteskapet står det at han har vært gift før (husband previously married)
Her er det første giftermålet fra kirkeboka, han står som enkemand, og faren heter Jakob Sivertsen (nr. 26): www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2353&idx_id=2353&uid=ny&idx_side=-294
og her er det andre nr. 24): [url= http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-320]
Hilde
Dette er vel familien i 1865-tellingen
Iflg FamilySearch kan det se ut som han gifter seg flere ganger:
med Siri Olsdtr
med Bergithe Olsdtr
Allerede ved det første ekteskapet står det at han har vært gift før (husband previously married)
Her er det første giftermålet fra kirkeboka, han står som enkemand, og faren heter Jakob Sivertsen (nr. 26): www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2353&idx_id=2353&uid=ny&idx_side=-294
og her er det andre nr. 24): [url= http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-320]
Hilde
-
- Sted: LER
Christoffer Jakobsen var sønn av Jakob Sivertsen Dahl f. 1791 og Marit Christoffersdtr, Haltbrekken f. 1791. Begge fra Flå i Melhus. Det står mer om forfedrene deres i bygdeboka for Flå.
Takk for hjelpa, da skal jeg se videre i bygdeboka for Flå.
Nå har jeg leita i bygdeboka og har funnet ut foreldrene til Marit Christoffersdtr. Haltbrekken som er Christoffer Estensen (hvem er foreldrene hans) og Guru Olsdtr. Haltbrekken og foreldrene hennes er Berit Jensdtr. Stensås og Ole Olsen Haltbrekken. Er det riktig? Håper på hjelp fra deg;-))
-
Ja, du har rett i alt det der. Det står at Christoffer Estensen er født Ler, og jeg fant ham under Ler, Framgarden på side 331.
Berit Jensdtr. Stensås kom fra Kvål i Melhus, og du finner henne under Ner-Stensås på side 241 i Melhusboka.
Berit Jensdtr. Stensås kom fra Kvål i Melhus, og du finner henne under Ner-Stensås på side 241 i Melhusboka.
Takk,takk, da har jeg alt jeg trenger på den grenen, men har du ikke noe peiling på
Jacob Sivertsen Dahl født 1791 og hannes forfedre?
Han var gift med Marit Christensen Haltbrekken født 1791.
Jacob Sivertsen Dahl født 1791 og hannes forfedre?

Han var gift med Marit Christensen Haltbrekken født 1791.
Det er mer å finne på de ovennevnte der du har fått vegledning om å se. Når det gjelder Jakob sivertsen Dahl f 1791 så er faren Sivert Johnsen Midtflå, mens moren Seri Jakobsdatter kommer fra Valderåshaug. De var ikke gift da Jakob ble døpt. Henne har jeg noen aner på og de går tilbake til Horg; Espås, Midttømme og Foss samt Bolland i Flå.
Hei Torill!
Tusen takk for all hjelp, nå har jeg bare foreldrene til Sivert Jonsen Midtflå igjen, så er alt komplett. Kan du hjelpe meg med det?
Tusen takk for all hjelp, nå har jeg bare foreldrene til Sivert Jonsen Midtflå igjen, så er alt komplett. Kan du hjelpe meg med det?

Jeg har selv ikke registrert mer om ham, men det er mulig du finner det i bygdeboka for Flå. Den har jeg pt ikke her hos meg
Sivert Johnsen Midtflå er født i 1847, så det kan ikke være riktig, når sønnen er født 1791?
Nei, det er nok ganske umulig, men trolig to generasjoner tidligere med samme navn?
-
Det ser ut som det kan bli vanskelig å finne ut med sikkerhet hvem denne Sivert Johnsen Midtflå var, for jeg kan ikke finne noen med det navnet i Flå-boka. Sivert Johnsen f. 1847 er imidlertid barnebarnet til en Ole Johnsen Midtflå f. 1779 i Melhus og Kari Pedersdtr. Skjerdingstad, 1781 på Kvål i Melhus. Det ser ut til at forfatteren av boka ikke har greid å finne ut hvor Ole kom fra i Melhus.
Jeg har en teori om at Sivert Johnsen kan være bror til Ole. Under Megarden Skjerdingstad i Melhus finnes det en Sivert Johnsen f. 1773. I følge Melhus-boka har han ingen yngre bror som heter Ole, men det mangler en del sider med dåpsinnførsler i kirkeboka på den tida Ole ble født, så det kan være forklaringen på det.
Dette kan det bli vanskelig å bevise, men jeg tror det kan være en sannsynlig teori.
Jeg har en teori om at Sivert Johnsen kan være bror til Ole. Under Megarden Skjerdingstad i Melhus finnes det en Sivert Johnsen f. 1773. I følge Melhus-boka har han ingen yngre bror som heter Ole, men det mangler en del sider med dåpsinnførsler i kirkeboka på den tida Ole ble født, så det kan være forklaringen på det.
Dette kan det bli vanskelig å bevise, men jeg tror det kan være en sannsynlig teori.
Hei!
Tusen takk
Hva tror du om dette i digitalarkivet for Melhus 1801
1352 Jon Jonsen
1353 Ane Jonsdtr.
Brynhild 32
Sivert 28
lars 25
og gard Schieringstad?
Tusen takk
Hva tror du om dette i digitalarkivet for Melhus 1801
1352 Jon Jonsen
1353 Ane Jonsdtr.
Brynhild 32
Sivert 28
lars 25
og gard Schieringstad?
-
Ja, dette er den familien jeg tenker på, men man kan jo ikke vite med sikkerhet om det er den rette Sivert.
En mulighet er å sjekke fadderene ved dåpsinnførsler for denne familien, og for familien til Ole på Midtflå, så kan man muligens se om det kan være noen forbindelse mellom disse to familiene.
En mulighet er å sjekke fadderene ved dåpsinnførsler for denne familien, og for familien til Ole på Midtflå, så kan man muligens se om det kan være noen forbindelse mellom disse to familiene.