For min svigerinne, bosatt i Canada, søker jeg etter hennes forfedre.
Hennes bestefar het Fredrik Abelsen, han var født i Östervallskog i Sverige, og flyttet til Eidsberg sammen med sine foreldre og sine søsken i 1893.
Jeg har funnet ut at hans far het Abel Andersen, født 30. november i 1845 i Ostervallskog, Sverige, og at hans mor het Keisa Brynjulfsen, født i 1842 i Sverige.
I Digitalarkivet har jeg funnet at de hadde barna Albert Abelsen, født i 1874, Otilie Abelsdtr. født i 1883 og Fredrik Abelsen, født i 1884 (alle født i Sverige).
De bosatte seg på en gård som heter Myra (af Sulerud) i Eidsberg.
I 1908 emigrerte Fredrik til USA (Butterfield, Minnesota) og i 1910 reiste han til Canada og bosatte seg der.
To av hans brødre emigrerte til USA allerede i 1895. Jeg vet ikke sikkert navnet på disse brødrene, men ut fra nedenforstående liste har jeg kommet til at det må være August og Andrew, da disse ikke er nevnt i folketellingen i 1900.
Jeg har fått vite er at søskenflokken besto av:
Frederik Abelson, født i 1884,
August Abelson, født i 1872; (ikke nevnt i 1900-tellingen)
Albert Abelson, født i 1874;
Andrew Abelson født i 1878; (ikke nevnt i 1900-tellingen)
Alma Abelsdotter, født in 1880 (ikke nevnt i 1900-tellingen)
Othilia Abelsdotter, født i 1883
I forbindelse med denne familien er det også nevnt en Johan Swensson født i 1822, men jeg har ikke kjennskap til slektsforholdet til denne personen.
Når det gjelder Abel Andersen, så har jeg funnet ut at han ble født den 30. november i 1845 i Östervallskog, Sverige, døpt 1. desember 1845 samme sted.
Hans foreldre var:
Anders Andersson og Boret Andersdtr., jeg har dog ingen kjennskap til hvilket årstall disse to ble født / gift / døde, heller ikke om de også emigrerte fra Sverige til Norge.
Min svigerinne, Christine Kawamura var her i Norge i begynnelsen av juni. Hun hadde fått vite at hennes bestefar kom fra Askim, og hun var i Askim en tur. Senere har jeg funnet ut at familien var bosatt i Eidsberg. Christien (eller Chris, som vi kaller henne), er veldig spent på om hun har familie her i Norge.
Jeg ber derfor om at dersom du kjenner igjen noen av de ovennevnte navnene, eller kjenner noen som kjenner noen som.... vær snill å ta kontakt med meg. Chris vil bli kjempeglad for all informasjon om hennes norske aner, og eventuelle nålevende slektninger, og hun tar gjerne turen tilbake til Norge

Forøvrig kan jeg fortelle at Chris og hennes nåværende mann er bosatt i Ponoka, Alberta, Canada. Hun har 2 voksne døtre og 3 barnebarn.
Takknmelig for tilbakemelding.
Send meg gjerne svar i en e-mail: [email protected]
Mvh
May B. Odden (Hønefoss)