Erling Eriksen, f. ca 1888-1890 i Kristiansund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Erling Eriksen, f. ca 1888-1890 i Kristiansund
Jeg leter etter en Erling Eriksen som bodde i Kristiansund.
Han fikk en datter, Eugenie i 1918. Er det noen som vet hvem hans kone og foreldre var?
Jeg har funnet en eneste Erling Eriksen med foreldre Carl Ocar Eriksen og Elise E. Eriksen i ft 1900 for Kristiansund, begge født i ca 1847.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 0365#nedre
Dernest fant jeg en Carl Oschar i 1865 som sønn av Carl H.C. Eriksen og Caroline Bugge. Han var da 'vraker' Kan dette være de rette folka?
Dette har tilknytning til det samma emnet som Aud Marion la inn:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 049#205049
Da sönn til Ole ble gift med datter til Erling Eriksen. De ble siden skilt, men fikk tvillinger som döde i ca 1941/42 og min svoger i 1943.
mvh
Kjellaug
Han fikk en datter, Eugenie i 1918. Er det noen som vet hvem hans kone og foreldre var?
Jeg har funnet en eneste Erling Eriksen med foreldre Carl Ocar Eriksen og Elise E. Eriksen i ft 1900 for Kristiansund, begge født i ca 1847.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 0365#nedre
Dernest fant jeg en Carl Oschar i 1865 som sønn av Carl H.C. Eriksen og Caroline Bugge. Han var da 'vraker' Kan dette være de rette folka?
Dette har tilknytning til det samma emnet som Aud Marion la inn:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 049#205049
Da sönn til Ole ble gift med datter til Erling Eriksen. De ble siden skilt, men fikk tvillinger som döde i ca 1941/42 og min svoger i 1943.
mvh
Kjellaug
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Erling Eriksen, f. ca 1888-1890 i Kristiansund
Dette er kjente folk i Kristiansund, og svar blir lagt inn her i løpet av dagen om foreldre og besteforeldre til Erling Eriksen av eksperten på Nordlandet i Kristiansund.
Vi kjenner ikke opphavet til kona til Erling, men kan se etter det seinere i dag, hvis du er interessert i det, og ikke kjenner til det allerede?
Vi kjenner ikke opphavet til kona til Erling, men kan se etter det seinere i dag, hvis du er interessert i det, og ikke kjenner til det allerede?

-
Vielsen mellom Erling Eriksen og Dina Gustava Fjærvik var 22/2 1912. I de Innsendte listene til Statistisk Sentralbyrå fra Kristiansund (kirkeboka er brent) står det at Erling var Jordarbeider, bopel i Kristiansund og født i Kristiansund i 1888 og farens yrke var Handelsborger.
Dina Gustava Fjærvik var Tjenestepike, bopel i Kristiansund og født i Kristiansund i 1884 og farens yrke var Arbeidsmand. (I disse listene står det ikke navn på fedrene.) I merknadsfeltet står det "Viet i Tr.hjem Domkirke".
Jeg finner ikke vielsen deres i klokkerboka for Domkirka i Trondhjem.
Du finner Dina Gustava i FT1900 som Gustava Fjervik. De bor i matrikkel nr. 356 på Innlandet, og i dag er gateadressa Stabbursgata 8.
(Det var også ei anna Dina Fjærvik født 1885 på Tusteren i Kristiansund i FT1900, men hun ble døpt som Dina Johanna, nr. 6.)
I FT1885 bodde familien også på Innlandet, men da i matrikkel nr. 353 i 2de Etage. Det er i dag Stabbursgata 7.
Sivert Fieervig, m, 1844, Halse / Arbidsmd
Karen Fieervig, k, 1844, Halse / Kone
Johan Sivertsen, m, 1871, Halse / Søn
Carl Sigvart Sivertsen, m, 1881, Krestiansund / Søn
Dina Gustava Sivertsen, f, 1883, Krestiansund / Datter
Fjærvika finnes i Halsa, og dette fødestedet stemmer ikke med det som står i FT1900. Der var Sivert født i Orkdalen og Karen i Tingvoll. Jeg fant ikke dåpen til Sivert i Halsaboka i 1871, men jeg fant ham som konfirmert i Kristiansund i 1887. Nr. 50. Moras navn står som Karen Danielsdtr, og han fikk karakteren Meget godt. Jeg leter etter den eldste sønnen for å prøve å finne ut hvem foreldrene var.
I FT1865 finnes Karen Danielsdtr som tjenestepige på Grimstad på Straumsnesset. Da er sjansen større for at hun ble født i Halsa, siden Halsa sogn også var på den sida av fjorden på 1840-tallet. I kirkeboka for Halsa sogn står Karen Danielsdtr som konfirmert i 1858 som nr. 20 med foreldre dræng Daniel Olsen Hals og pige Gjertrud Arentsdtr Canestrøm.
--------------------------
Far til Karen, Daniel Olsen Hals, står omtalt i Straumsnesboka bind 2, under Hals s. 148f. Dvs. faren, Ola Timanson Halle, er omtalt der og det står at han ble gift med Ingrid Olsdotter Øye. "Etter ei tid på Hals busette han og familien seg i Jutvika under Kanestraum. Omtalen av dei er samla der."
I samme bindet, side 124, står det under Jutvika at Ola Timanson Halle fikk bygsel på denne plassen i 1827. Og blant de 7 barna står "6. Daniel, f. 21/1 1813. Han vart husmann i Ora under Skeidsvollen."
Og der fant vi Karen i samme bind på side 118f. Der står det at hun ble gift med Sivert J. Nesset. Jeg skriver av det som står i bygdeboka, siden du bor i Frankrike:
Ora
Denne plassen låg på nordsida av Langvatnet, og jorda var dyrka heilt ned til vasskanten. Namnet har plassen truleg fått fordi jorda er brattlendt og full av stein.
Buskapen på plassen var 1 ku og 8 sauer i 1875. Det vart sådd 3/4 tynne havre og sett 1 tynne poteter. Desse tala tyder på at Ora var ein rimeleg bra plass, men tradisjonen fortel at på denne tida dreiv Oramannen også jord på Saga, og dersom dette var avlinga av to plassar, så var det no ikkje meir enn som trongst.
Jon Jonson og kona hans, Margrete Jonsdotter, var husmannsfolk under Skeidsvollen i 1762. Vi kjenner ikkje til at andre folk var på denne plassen på den tida, så kanskje var dei her.
Daniel Olson og familien hans er dei første vi sikkert veit hadde tilhald på denne plassen.
Daniel Olson, f. 2/11 1818, vart fødd på Hals, men opphavet han er nærare omtale under Jutvika. Han vart gift i 1843 med Jertru Arntsdotter Kamsvåg, f. 1812. Det er elles ikkje så enkelt å vita kva kona til Daniel heiter. Første gongen vi møter henne, ved dåpen av tvillingane, er ho kalla Jertru Arntsdotter Kanestrøm. Når ho giftar seg året etter, har ho altså tilnamnet Kamsvåg. Ved dåpen av dottera Anne i 1854 står det at mora er Dordi Olsdotter. Folketeljinga 1865 skriv henne for Jertru Iversdotter. I 1875 heiter det at kona var Jertru Arntsdotter, f. 1812 i Meldal.
Jertru og Daniel hadde desse borna:
1. Ingrid, f. 20/7 1842. Gift med Erik Knutson Vasshelen. Dei busette seg på Åsen.
2. Karen, f. 20/7 1842. Tvilling med Ingrid. Gift med Sivert J. Nesset.
3. Ola, f. 4/2 1846. Han døydde i 1847.
4. Olina, f. 5/2 1849. Gift med Amund I. Storbukt.
5. Anne, f. 16/7 1854. Ved dåpen er mora skriven Dordi Olsdotter.
Marit Olsdotter, f. 1812, losjerte på plassen i 1875 og livnærte seg med leigearbeid. Daniel dreiv og som fiskar og bøkker.
Daniel Olson skulle vera uvanleg stor og sterk. Steinen frå nybrottsarbeidet rulla han ned til vatnet, og om vintrane førte han steinane ut over isen for å lage seg bru over vatnet. Tradisjonen fortel at da Daniel døydde, måtte dei ta mål av han og gjera kista ekstra stor.
Jertrud Arntsdotter døydde i 1883. Daniel Olson døydde i 1894."
Så kommer omtalen av neste familie på plassen.
---------------------------------------------------
Da har du fått litt på morsslekta til Eugenie. Vi skal se hva vi finner på de andre også.
Dina Gustava Fjærvik var Tjenestepike, bopel i Kristiansund og født i Kristiansund i 1884 og farens yrke var Arbeidsmand. (I disse listene står det ikke navn på fedrene.) I merknadsfeltet står det "Viet i Tr.hjem Domkirke".
Jeg finner ikke vielsen deres i klokkerboka for Domkirka i Trondhjem.
Du finner Dina Gustava i FT1900 som Gustava Fjervik. De bor i matrikkel nr. 356 på Innlandet, og i dag er gateadressa Stabbursgata 8.
(Det var også ei anna Dina Fjærvik født 1885 på Tusteren i Kristiansund i FT1900, men hun ble døpt som Dina Johanna, nr. 6.)
I FT1885 bodde familien også på Innlandet, men da i matrikkel nr. 353 i 2de Etage. Det er i dag Stabbursgata 7.
Sivert Fieervig, m, 1844, Halse / Arbidsmd
Karen Fieervig, k, 1844, Halse / Kone
Johan Sivertsen, m, 1871, Halse / Søn
Carl Sigvart Sivertsen, m, 1881, Krestiansund / Søn
Dina Gustava Sivertsen, f, 1883, Krestiansund / Datter
Fjærvika finnes i Halsa, og dette fødestedet stemmer ikke med det som står i FT1900. Der var Sivert født i Orkdalen og Karen i Tingvoll. Jeg fant ikke dåpen til Sivert i Halsaboka i 1871, men jeg fant ham som konfirmert i Kristiansund i 1887. Nr. 50. Moras navn står som Karen Danielsdtr, og han fikk karakteren Meget godt. Jeg leter etter den eldste sønnen for å prøve å finne ut hvem foreldrene var.
I FT1865 finnes Karen Danielsdtr som tjenestepige på Grimstad på Straumsnesset. Da er sjansen større for at hun ble født i Halsa, siden Halsa sogn også var på den sida av fjorden på 1840-tallet. I kirkeboka for Halsa sogn står Karen Danielsdtr som konfirmert i 1858 som nr. 20 med foreldre dræng Daniel Olsen Hals og pige Gjertrud Arentsdtr Canestrøm.
--------------------------
Far til Karen, Daniel Olsen Hals, står omtalt i Straumsnesboka bind 2, under Hals s. 148f. Dvs. faren, Ola Timanson Halle, er omtalt der og det står at han ble gift med Ingrid Olsdotter Øye. "Etter ei tid på Hals busette han og familien seg i Jutvika under Kanestraum. Omtalen av dei er samla der."
I samme bindet, side 124, står det under Jutvika at Ola Timanson Halle fikk bygsel på denne plassen i 1827. Og blant de 7 barna står "6. Daniel, f. 21/1 1813. Han vart husmann i Ora under Skeidsvollen."
Og der fant vi Karen i samme bind på side 118f. Der står det at hun ble gift med Sivert J. Nesset. Jeg skriver av det som står i bygdeboka, siden du bor i Frankrike:
Ora
Denne plassen låg på nordsida av Langvatnet, og jorda var dyrka heilt ned til vasskanten. Namnet har plassen truleg fått fordi jorda er brattlendt og full av stein.
Buskapen på plassen var 1 ku og 8 sauer i 1875. Det vart sådd 3/4 tynne havre og sett 1 tynne poteter. Desse tala tyder på at Ora var ein rimeleg bra plass, men tradisjonen fortel at på denne tida dreiv Oramannen også jord på Saga, og dersom dette var avlinga av to plassar, så var det no ikkje meir enn som trongst.
Jon Jonson og kona hans, Margrete Jonsdotter, var husmannsfolk under Skeidsvollen i 1762. Vi kjenner ikkje til at andre folk var på denne plassen på den tida, så kanskje var dei her.
Daniel Olson og familien hans er dei første vi sikkert veit hadde tilhald på denne plassen.
Daniel Olson, f. 2/11 1818, vart fødd på Hals, men opphavet han er nærare omtale under Jutvika. Han vart gift i 1843 med Jertru Arntsdotter Kamsvåg, f. 1812. Det er elles ikkje så enkelt å vita kva kona til Daniel heiter. Første gongen vi møter henne, ved dåpen av tvillingane, er ho kalla Jertru Arntsdotter Kanestrøm. Når ho giftar seg året etter, har ho altså tilnamnet Kamsvåg. Ved dåpen av dottera Anne i 1854 står det at mora er Dordi Olsdotter. Folketeljinga 1865 skriv henne for Jertru Iversdotter. I 1875 heiter det at kona var Jertru Arntsdotter, f. 1812 i Meldal.
Jertru og Daniel hadde desse borna:
1. Ingrid, f. 20/7 1842. Gift med Erik Knutson Vasshelen. Dei busette seg på Åsen.
2. Karen, f. 20/7 1842. Tvilling med Ingrid. Gift med Sivert J. Nesset.
3. Ola, f. 4/2 1846. Han døydde i 1847.
4. Olina, f. 5/2 1849. Gift med Amund I. Storbukt.
5. Anne, f. 16/7 1854. Ved dåpen er mora skriven Dordi Olsdotter.
Marit Olsdotter, f. 1812, losjerte på plassen i 1875 og livnærte seg med leigearbeid. Daniel dreiv og som fiskar og bøkker.
Daniel Olson skulle vera uvanleg stor og sterk. Steinen frå nybrottsarbeidet rulla han ned til vatnet, og om vintrane førte han steinane ut over isen for å lage seg bru over vatnet. Tradisjonen fortel at da Daniel døydde, måtte dei ta mål av han og gjera kista ekstra stor.
Jertrud Arntsdotter døydde i 1883. Daniel Olson døydde i 1894."
Så kommer omtalen av neste familie på plassen.
---------------------------------------------------
Da har du fått litt på morsslekta til Eugenie. Vi skal se hva vi finner på de andre også.

-
Jeg tenkte jo ikke på at Straumsnes da allerede var utskilt fra Halsa, men det ble det jo i 1864. Dåpen til Johan i 1872. Foreldrene er Pige Karen Danielsdatter Ora (Kanestrøm) og Ungk. Sivert Johansen Nesset af Frøyen i Hitteren. Da fikk du plutselig et tredje fødested på Sivert.
Jeg finner ikke Sivert og Karen gift i Straumsneset i kirkeboka. De bor i alle fall ikke i Ora i FT1875. Der bor bare Daniel og kona Jertru, dattera deres Ane og losjerende Marit Olsdtr.

Jeg finner ikke Sivert og Karen gift i Straumsneset i kirkeboka. De bor i alle fall ikke i Ora i FT1875. Der bor bare Daniel og kona Jertru, dattera deres Ane og losjerende Marit Olsdtr.
Sist redigert av Tore Kristiansen den 14. mai 2007 kl. 16.57, redigert 1 gang totalt.

-
Og så var det Erling Eriksen. Jeg har fått en epost fra Tor Larsen som har skrevet følgende om Erling Eriksen, og jeg gjengir den her:
Vedr. Erling Eriksen fra Kr.sund. Den Erling du har funnet er riktig person, det samme med hans foreldre og besteforeldre. Vi har et anna fødselsår på Eugenie enn du.
Vi har følgende opplysninger om Erling Eriksen: Erling Eriksen var sønn til Carl Oskar Eriksen, f. 1847 og kona Elise Elisabeth Ellingsen, f. 1847 begge i Kr.sund. Carl Oskar var sønn av klippfisktørker og kjøpmann Carl Henrik Eriksen som dreiv klippfisktørking på Eriksennesset på den sørvestligste delen av Nordlandet i Kr.sund. Carl Oskar ville vel egentlig ikke gå i farens fotspor, for han tok lærerutdanning ved Klæbu seminar. Imidlertid overtok han likevel familiebedrifta og blei en dyktig fagmann innafor faget og blei seinere tilsatt som offentlig klippfiskvraker. Carl Oskar og kona Elise fikk trolig 10 barn og mellom dem var Erling, f. 28.3.1887 i Kr.sund.
Erling var først sjømann, seinere dreiv han med ”forefallende” arbeide. Han var kunstnerisk interessert, og dreiv mye med tegning og maling og dette solgte han mye av i lokalmiljøet. Han bodde trolig på Nordlandet heile livet, men flytta rundt om. Erling gifta seg i 1912 med Dina Gustava Sivertsen, f. 1884, sjøl om gravsteinen bare skriver Gustava Sivertsen, f. 1883.
De hadde flere barn og vi veit om følgende: Godthard, f. 26.8.1912, gutt, f. 11.4.1914, Eugenie, f. 15.12.1915, jente, f. 22.7.1919 og Werdande/Werdandi, f. 9.11.1921 - alle trolig i Kr.sund. Da de fikk jenta f. 1919 er det opplyst i kirkeboka at de hadde fått fire barn tidligere. Vi tror de også hadde ei datter til, men kjenner ikke til noe fødselsår. (Noen navn er tatt bort, da de kan være i live.)
I ettertid er vi blitt merksam på at sønnen Godthard ikke var sønn av Erling, men av ungkar og skipper Rolf Hagen, f. 1882 fra Vallersund. Dine Gustava hadde i følge kirkeboka et barn før hun blei gift med Erling: Johan Arnold, f. 2.10.1908 på Innlandet i Kr.sund og barnefar var ungkar og bryggearbeider Janus Larsen, f. 1886 – og som også bodde på Innlandet. Dine Gustava døde i 1970 og Erling 26.5.1964.
-------------------------------
Om anene til Erling er det mye å finne i Kristiansund og enda mer enn dette.
Vedr. Erling Eriksen fra Kr.sund. Den Erling du har funnet er riktig person, det samme med hans foreldre og besteforeldre. Vi har et anna fødselsår på Eugenie enn du.
Vi har følgende opplysninger om Erling Eriksen: Erling Eriksen var sønn til Carl Oskar Eriksen, f. 1847 og kona Elise Elisabeth Ellingsen, f. 1847 begge i Kr.sund. Carl Oskar var sønn av klippfisktørker og kjøpmann Carl Henrik Eriksen som dreiv klippfisktørking på Eriksennesset på den sørvestligste delen av Nordlandet i Kr.sund. Carl Oskar ville vel egentlig ikke gå i farens fotspor, for han tok lærerutdanning ved Klæbu seminar. Imidlertid overtok han likevel familiebedrifta og blei en dyktig fagmann innafor faget og blei seinere tilsatt som offentlig klippfiskvraker. Carl Oskar og kona Elise fikk trolig 10 barn og mellom dem var Erling, f. 28.3.1887 i Kr.sund.
Erling var først sjømann, seinere dreiv han med ”forefallende” arbeide. Han var kunstnerisk interessert, og dreiv mye med tegning og maling og dette solgte han mye av i lokalmiljøet. Han bodde trolig på Nordlandet heile livet, men flytta rundt om. Erling gifta seg i 1912 med Dina Gustava Sivertsen, f. 1884, sjøl om gravsteinen bare skriver Gustava Sivertsen, f. 1883.
De hadde flere barn og vi veit om følgende: Godthard, f. 26.8.1912, gutt, f. 11.4.1914, Eugenie, f. 15.12.1915, jente, f. 22.7.1919 og Werdande/Werdandi, f. 9.11.1921 - alle trolig i Kr.sund. Da de fikk jenta f. 1919 er det opplyst i kirkeboka at de hadde fått fire barn tidligere. Vi tror de også hadde ei datter til, men kjenner ikke til noe fødselsår. (Noen navn er tatt bort, da de kan være i live.)
I ettertid er vi blitt merksam på at sønnen Godthard ikke var sønn av Erling, men av ungkar og skipper Rolf Hagen, f. 1882 fra Vallersund. Dine Gustava hadde i følge kirkeboka et barn før hun blei gift med Erling: Johan Arnold, f. 2.10.1908 på Innlandet i Kr.sund og barnefar var ungkar og bryggearbeider Janus Larsen, f. 1886 – og som også bodde på Innlandet. Dine Gustava døde i 1970 og Erling 26.5.1964.
-------------------------------
Om anene til Erling er det mye å finne i Kristiansund og enda mer enn dette.

Tusen hjertelig takk, dette var overveldene!
Har nett hatt en telefonsamtale med min svoger og kunne fortelle han hvorfor han er så flink til å tegne
Det har han nok etter sin bestefar.
Giftermålet til Eugenie gikk fort over styr og min svoger vokste opp hos sin tante som var hans fars tvilling. Han fikk kontakt med mora igjen i voksen alder og da var hun på et omsorgshjem nord for Trondheim dersom jeg husker riktig.
Da var det altså rett Erling Eriksen jeg fant.
Jeg har funnet at Carl henrik ble gift med Caroline Bugge (1/4-1816) og at hun skulle komme fra Dröbak, stemmer det?
mvh
Kjellaug
Har nett hatt en telefonsamtale med min svoger og kunne fortelle han hvorfor han er så flink til å tegne

Det har han nok etter sin bestefar.
Giftermålet til Eugenie gikk fort over styr og min svoger vokste opp hos sin tante som var hans fars tvilling. Han fikk kontakt med mora igjen i voksen alder og da var hun på et omsorgshjem nord for Trondheim dersom jeg husker riktig.
Da var det altså rett Erling Eriksen jeg fant.
Jeg har funnet at Carl henrik ble gift med Caroline Bugge (1/4-1816) og at hun skulle komme fra Dröbak, stemmer det?
mvh
Kjellaug
-
Det står ikke at hun kommer fra Drøbak, nei.
I FT1865 står det at både Carl H og Caroline er født i Kristiansund. Vielsen deres på IGI. I kirkeboka for Kristiansund står det:
Ungkarl og Skipper Carl Hendrik Eriksen og Jomfrue Caroline Bugge. Brudgommen fød og boende i Christiansund, 21 1/2 aar, far: Niels Erikse. Bruden fød i Christiansund, 24 Aar og far: Petter O. Bugge.
Carolines dåp 29. oktober 1812 i Kristiansund.
I FT1865 står det at både Carl H og Caroline er født i Kristiansund. Vielsen deres på IGI. I kirkeboka for Kristiansund står det:
Ungkarl og Skipper Carl Hendrik Eriksen og Jomfrue Caroline Bugge. Brudgommen fød og boende i Christiansund, 21 1/2 aar, far: Niels Erikse. Bruden fød i Christiansund, 24 Aar og far: Petter O. Bugge.
Carolines dåp 29. oktober 1812 i Kristiansund.

Nok en gang tusen takk, jeg fant det på FS og der kan man jo ikke godta alt!
mvh
Kjellaug
mvh
Kjellaug
Da fant jeg dette paret med sönn Petter Olaus i FT 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4544#ovre
Faren heter da Iver Bugge (f. ca 1756) og moren Karen Olsdtr (f. ca 1750).
Hörte de til Bugge familien eller kom de fra Bogge i M & R?
Mvh
Kjellaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4544#ovre
Faren heter da Iver Bugge (f. ca 1756) og moren Karen Olsdtr (f. ca 1750).
Hörte de til Bugge familien eller kom de fra Bogge i M & R?
Mvh
Kjellaug
-
Uten at jeg kjenner til det, så vil jeg tro at det er begge deler. Så tidlig som dette, vil jeg tro at Iver Bugge kom flyttende til Kristiansund og bosatte seg her. Den Peter Olaus du har funnet som sønn her, er den samme som ble far til Caroline i 1812.
Dåpen til Peter Olaus 31. januar 1790.
Foreldrene gift 23. juni 1786. Det ser ut til at Iver Pedersen Bugge var Soldat, og da har han blitt født inni landet et sted, og sikkert mest sannsynlig på Bogge i Nesset. I Kristiansund var de matroser på den tida. Karen Olsdatter står det var fra Kkl = Kirkelandet, og hun kan nok være født i Kristiansund. Kanskje det står i lysingsprotokollen? Jeg skal se etter, men seinere i dag eller i morgen, for da må jeg på biblioteket og se på mikrofilmen.
Dåpen til Peter Olaus 31. januar 1790.
Foreldrene gift 23. juni 1786. Det ser ut til at Iver Pedersen Bugge var Soldat, og da har han blitt født inni landet et sted, og sikkert mest sannsynlig på Bogge i Nesset. I Kristiansund var de matroser på den tida. Karen Olsdatter står det var fra Kkl = Kirkelandet, og hun kan nok være født i Kristiansund. Kanskje det står i lysingsprotokollen? Jeg skal se etter, men seinere i dag eller i morgen, for da må jeg på biblioteket og se på mikrofilmen.

Tusen takk igjen! Det er kjempefint at du hjelper og vi setter stor pris på dette!
mvh
Kjellaug
mvh
Kjellaug
Fant og giftermålet til Peder Olaus Bugge og Abel Bergitta Pedersdt Hansen. Jeg leser det som 19 mai 1812:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031271.jpg
Navnet Bergitta er föyd til siden ser det ut for.
mvh
Kjellaug
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031271.jpg
Navnet Bergitta er föyd til siden ser det ut for.
mvh
Kjellaug
Hei igjen Tore,
Er det mulig å få navna på de barna til Erling som fremdeles er i livet privat? Min svoger og hans datter er nemlig interessert i å komme i kontakt med familien der oppe.
Hans far bröt jo all kontakt med den familien da Eugenie reiste sin veg fra mann og barn.
Jeg kan kontaktes via hotmail:
[email protected]
mvh
Kjellaug
Er det mulig å få navna på de barna til Erling som fremdeles er i livet privat? Min svoger og hans datter er nemlig interessert i å komme i kontakt med familien der oppe.
Hans far bröt jo all kontakt med den familien da Eugenie reiste sin veg fra mann og barn.
Jeg kan kontaktes via hotmail:
[email protected]
mvh
Kjellaug
I sitt andre svar her skriver Tore (fra bygdebok) at Jertrud/Gjertrud Arntsd. er oppgitt å være født i Meldal. (FT 1875). Jeg har funnet ei Gjertrud Arntsdatter, døpt i Meldal 27. september 1812 med foreldre Arn Jensen Grutbak og kone Karen Iversd. Noen flere opplysninger om dem har jeg ikke funnet i bygdebøkene for Meldal, men hennes mor kan jo være denne Kari (Karen) Iversd. i FT 1801 ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=70#ovre
mvh Aud Marion
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=70#ovre
mvh Aud Marion
Jeg har funnet en Timand Markussen Halle i Stangvik:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =701#nedre
Kan han være far til Ole Timandsen Halle?
Dette er vel giftermålet til Ole timandsen og Ingri Olsdtr Öye i 1805:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
På Öyen finner jeg en enke Christi Markusdtr som har vært gift med en Ole:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =783#nedre
Kan hun være mor til Ingri Olsdt Öye?
Mvh
Kjellaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =701#nedre
Kan han være far til Ole Timandsen Halle?
Dette er vel giftermålet til Ole timandsen og Ingri Olsdtr Öye i 1805:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
På Öyen finner jeg en enke Christi Markusdtr som har vært gift med en Ole:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =783#nedre
Kan hun være mor til Ingri Olsdt Öye?
Mvh
Kjellaug
Takk for tipset Aud Marion, såg det ikke da jeg la inn det siste innlegget!
mvh
Kjellaug
mvh
Kjellaug
-
I ETC står det dette om Bugge:
"Bugge, Iver Pedersen Bugge f. 1756.
Handelsmann på Nordlandet. Eier av m.no. 223, Grunden 15, 30/8 1798-
x Karen Olsdatter f. 1751
B1. Petter Olaus Bugge f. 1790. Skibskaptein.
Eier av m.no. 223, Grunden 15, -14/1 1836.
Eier av m.no. 391, Grunden 13, 1835-
x NN
Eier av m.no. 391, Grunden 13, -16/6 1842
C1. Caroline Bugge f. 1812 Kr.sund +4/4 1884
x Carl Henrik Eriksen f. 4/6 1815 Kr.sund +4/9 1893
Vraker, måler og veier. Jfr. Eriksen"
"Bugge, Iver Pedersen Bugge f. 1756.
Handelsmann på Nordlandet. Eier av m.no. 223, Grunden 15, 30/8 1798-
x Karen Olsdatter f. 1751
B1. Petter Olaus Bugge f. 1790. Skibskaptein.
Eier av m.no. 223, Grunden 15, -14/1 1836.
Eier av m.no. 391, Grunden 13, 1835-
x NN
Eier av m.no. 391, Grunden 13, -16/6 1842
C1. Caroline Bugge f. 1812 Kr.sund +4/4 1884
x Carl Henrik Eriksen f. 4/6 1815 Kr.sund +4/9 1893
Vraker, måler og veier. Jfr. Eriksen"

Hjertelig takk skal du ha, Tore. Her fikk jeg mer stoff og også dödsdatoer.
Mvh
Kjellaug
Mvh
Kjellaug
-
Jeg rakk ikke å finne det som sto om Eriksen i går.
I et innlegg lenger opp, nevner du Timann Markusson Halle og sønnen Ola.
I Heimar og ættar for Stangvik, bind 2 side 374 og 351 står det om denne familien under Halle.
På side 374 om Bakken står det dette om familien. Jeg tar ikke med alt:
Timann Markusson Halle, Austistua, flytta hit og busette seg i 1790-åra. Far hans var sjøleigar i Austistua, og Timann sat der ei stund som bykselmann, men han laut unna for eigar og var husmann på Bakken. Kona hans heitte Maret Olsdotter.
.....
Timann Markusson og Maret Olsdotter hadde desse borna:
1. Markus f. 1771, g.m. Mali Larsdotter Gjengstø
2. Lisbet f, 1771
3. Ingrid f. 1773, g.m. Ola Gregoriussen på Orahaugen
4. Ola f. 1776, g.m. Ingrid Olsdotter Øyen frå Reitå. Dei flytte til Hals i Straumsneset.
5. Lars f. 1784, g.m. Maret Jensdotter Husby. Dei byksla Skortinn.
6. Daniel g.m. Randi Danielsdotter Gjeldnes.
Markus Timannson byksla 1801.
---------
På side 350 om Austistua på Halle:
Timann Markusson Holten frå Surnadal kjøpte garden i 1737. Kona hans heitte Kristi Hansdotter og var truleg frå Gkæremsvika. Dei hadde 5 born.
1. Gunhild f. 1723, g.m. Arnt Pederson Husby, Nilsstua på Bønnan
2. Markus f. 1726, g.m. Ingrid Larsdotter Kvendset, Austigard
3. Hans f. 1730, g.m. Gurå Einarsdotter. Dei byksla og bygde på Gardsplassen.
4. Ingebrigt f. 1731
5. Maren f. 1733, g.m. Fredrik Fredrikson. Dei byksla Sagtrøa under Sæter i Surnadal
Timann Markusson døydde i 1740. I skiftebrevet heiter det "at formedelst jordens ringhed og dens dyre leie og ingen skaug at findes til samme jordepart, og bemeldte gaards paastaaende huse befandtes at være udi en noget slet og ringe tilstand, saa de fleste hus der paastaa, staar til nedfals av raaddenhed, blir gaarden takseret til 36 rd." Buskapen på garden var 2 hestar, 1 okse, 4 kyr, 3 ungnaut, 5 sauer og 2 geiter. Nettoverdet av buet var 54 rd.
Markus Timannson fekk skjøte i 1753. Han og Ingrid Larsdotter hadde fire born:
1. Timann g.m. Maret Olsdotter
2. Lars g.m. Gurå Andersdotter Talgøy. Dei busette seg i Nastad i Gjemnes.
3. Kristi g.m. Ola Larsson Øyen på Reitå.
4. Ane g.m. Ola Hallvardson Kvendset, Utigard.
I 1773 selde Markus Timannson garden til Jo Ingebrigtson Gjeldnes for 140 rd.
Timann Markusson byksla etter at faren hadde seld i 1773. I skiftet etter Jo Ingebrigtson Gjeldnes møtte han fram og kravde å få løyse inn garden for 140 rd., og han hadde med seg Ola Jonson Moen frå Surnadal som kaveringsmann. Ervingane ville ha 155 rd. for garden, for det hadde Lars Ellingson Talgøy bode seg til å betala, og han stod framleis ved bodet sitt. Men så høgt ville ikkje Timann gå, og så vart det ingen handel av.
Timann Markusson sat nokså vanskeleg i det, likare vart det ikkje avdi kjerringa hans var så stor på det. Han greidde ikkje å svara skatter og landskyld, og endskapen vart at han laut gje opp Austistua og ta til som husmann innpå Bakken.
I et innlegg lenger opp, nevner du Timann Markusson Halle og sønnen Ola.
I Heimar og ættar for Stangvik, bind 2 side 374 og 351 står det om denne familien under Halle.
På side 374 om Bakken står det dette om familien. Jeg tar ikke med alt:
Timann Markusson Halle, Austistua, flytta hit og busette seg i 1790-åra. Far hans var sjøleigar i Austistua, og Timann sat der ei stund som bykselmann, men han laut unna for eigar og var husmann på Bakken. Kona hans heitte Maret Olsdotter.
.....
Timann Markusson og Maret Olsdotter hadde desse borna:
1. Markus f. 1771, g.m. Mali Larsdotter Gjengstø
2. Lisbet f, 1771
3. Ingrid f. 1773, g.m. Ola Gregoriussen på Orahaugen
4. Ola f. 1776, g.m. Ingrid Olsdotter Øyen frå Reitå. Dei flytte til Hals i Straumsneset.
5. Lars f. 1784, g.m. Maret Jensdotter Husby. Dei byksla Skortinn.
6. Daniel g.m. Randi Danielsdotter Gjeldnes.
Markus Timannson byksla 1801.
---------
På side 350 om Austistua på Halle:
Timann Markusson Holten frå Surnadal kjøpte garden i 1737. Kona hans heitte Kristi Hansdotter og var truleg frå Gkæremsvika. Dei hadde 5 born.
1. Gunhild f. 1723, g.m. Arnt Pederson Husby, Nilsstua på Bønnan
2. Markus f. 1726, g.m. Ingrid Larsdotter Kvendset, Austigard
3. Hans f. 1730, g.m. Gurå Einarsdotter. Dei byksla og bygde på Gardsplassen.
4. Ingebrigt f. 1731
5. Maren f. 1733, g.m. Fredrik Fredrikson. Dei byksla Sagtrøa under Sæter i Surnadal
Timann Markusson døydde i 1740. I skiftebrevet heiter det "at formedelst jordens ringhed og dens dyre leie og ingen skaug at findes til samme jordepart, og bemeldte gaards paastaaende huse befandtes at være udi en noget slet og ringe tilstand, saa de fleste hus der paastaa, staar til nedfals av raaddenhed, blir gaarden takseret til 36 rd." Buskapen på garden var 2 hestar, 1 okse, 4 kyr, 3 ungnaut, 5 sauer og 2 geiter. Nettoverdet av buet var 54 rd.
Markus Timannson fekk skjøte i 1753. Han og Ingrid Larsdotter hadde fire born:
1. Timann g.m. Maret Olsdotter
2. Lars g.m. Gurå Andersdotter Talgøy. Dei busette seg i Nastad i Gjemnes.
3. Kristi g.m. Ola Larsson Øyen på Reitå.
4. Ane g.m. Ola Hallvardson Kvendset, Utigard.
I 1773 selde Markus Timannson garden til Jo Ingebrigtson Gjeldnes for 140 rd.
Timann Markusson byksla etter at faren hadde seld i 1773. I skiftet etter Jo Ingebrigtson Gjeldnes møtte han fram og kravde å få løyse inn garden for 140 rd., og han hadde med seg Ola Jonson Moen frå Surnadal som kaveringsmann. Ervingane ville ha 155 rd. for garden, for det hadde Lars Ellingson Talgøy bode seg til å betala, og han stod framleis ved bodet sitt. Men så høgt ville ikkje Timann gå, og så vart det ingen handel av.
Timann Markusson sat nokså vanskeleg i det, likare vart det ikkje avdi kjerringa hans var så stor på det. Han greidde ikkje å svara skatter og landskyld, og endskapen vart at han laut gje opp Austistua og ta til som husmann innpå Bakken.

Hjertelig takk, jeg er helt overveldet!
Du har vært utrolig hjelpsom-:)
Skulle du en dag ha bruk for opplysninger fra Samnanger eller Bömlo (noe jeg tviler på), så kan jeg kanskje hjelpe deg-:)
mvh
Kjellaug
Du har vært utrolig hjelpsom-:)
Skulle du en dag ha bruk for opplysninger fra Samnanger eller Bömlo (noe jeg tviler på), så kan jeg kanskje hjelpe deg-:)
mvh
Kjellaug
Kan opplyse om at Eugenie Eriksen döde i går 91 år gammel.
mvh
Kjellaug
mvh
Kjellaug