Nils Johan Kristiansen & Elias Nilsen' slekt Gimsøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn17352
Sted: ARENDAL

Nils Johan Kristiansen & Elias Nilsen' slekt Gimsøy

Legg inn av dn17352 » 4. mars 2007 kl. 10.42

Jeg søker opplysninger om min oldefar, Nils Johan Kristiansen' slekt fra Gimsøy. I klokkarboka for Vågan 1851 oppgis det.Født 16.08.1851, døpt 05.10.1851. Moren oppgis å være Ane Sophie Johannsdatter, Helle faren Nils Brynild Nilsen, men der oppgis også at hans far heter Kristian Jensen. Der oppgis også at han hadde en bror (halvbror) som hette Elias Nilsen.
Hvis der er noen som sitter med opplysninger om slekta til Nils Johan og Elias, bakover setter jeg stor pris på om jeg kunne få tak i disse opplysninger.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Nils Johan Kristiansen & Elias Nilsen' slekt Gimsøy

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. mars 2007 kl. 13.12

Hei Henry :)

Legger ut link til dåpen her

Kanskje noe kjenner igjen navn på faddere ?
Hva står det som bosted etter faren ? Ender på ..vær ?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. mars 2007 kl. 13.16

Hva er kilden til at far også het Kristian Jensen ?
Vennlig hilsen Gry

Rolf Sverre Alsos
Sted: TROMSØ

Legg inn av Rolf Sverre Alsos » 2. juni 2007 kl. 12.01

Hei Henry,

Hvis din oldefar het Nils Johan Kristiansen, burde farens fornavn være Kristian eller hans etternavn kunne også være Kristiansen. Så jeg mistenker at du har funnet feil dåp. Derfor bør du oppgi noe mer om NJK og halvbroren.

I dåpen du har funnet er fornavnet Nils overstøket, så det skal være Brynild Nilsen. Ekteparet fikk også Ole Andreas, f.22/6-1855 i Vågan. Datteren Inger Gurine ble vaksinert i 1852, og hun (Ingerie Gurine) ble født i Rørstad prestegjeld i Folda 19/7-1848 på Hjertøy.

Brynild eller Brynjulf Nilsen (29 år) fra Hauge i Voss prestegjeld ble gift 7/11-1848 i Rørstad p. med Anne Sophie Johannesdatter (24 år) fra Hjertøy. (Hans far Nils Olsen og hennes far Johannes Jonsen.)

Fra Vågan flyttet familien til Valberg og Borge. I 1865 bor de på gården Valberg og i 1875 på Buøen. Ungene har da etternavn etter sin fars fornavn (Brynolfsen). Faren var smed. Datteren Inger Gurine var tjenestepike i Skokkelvik 1865 og Kangerø 1875.

Mvh
Rolf Sverre Alsos

Rolf Sverre Alsos

Legg inn av Rolf Sverre Alsos » 3. juni 2007 kl. 13.11

Kan det være disse personene?

Nils Johan Kristiansen på Seloter i Hadsel, f.1851 i Gimsøy, gift 8/7-1875 i Hadsel med Oline Kristine Jensdatter, f.1856 på Sommerhus i Hadsel. Fedre ble oppgitt å være Kristian Mikalsen og Jens Hansen.

I folketellinga 1875 bor de på Selaater med sønnen Nicolai Jentoft, f.1875 og der bor også Elen Katrine Nilsdatter, f.1828 i Gimsøy, Nils Kristiansens moder, ugift.

Nils var i 1865 pleiesønn hos en familie på Seloter.

I 1865 var det en Kristian Mikalsen i Festvåg i Vågan, født ca.1836 i Vågan og ei Elen Nilsdatter i Sundlandsfjord i Gimsøy sogn, f.ca.1835, begge ugifte tjenestefolk.

Mvh Rolf Sverre

dn17352

Legg inn av dn17352 » 4. juni 2007 kl. 10.46

Hei og god dag Rolf.
Takk for dine opplysninger. Ja nu sådde du tvilen hos meg. Men i henhold til Riksarkivet i Trondheim så skal det være rett person. Jeg får bare fortsette med å lete. Forresten, hvis du besitter flere opplysninger om denne slekta så er jeg takknemlig med å dele dem med deg.
Ha en fin dag.

Mvh

Henry E. Nicolaisen

Rolf Sverre Alsos

Legg inn av Rolf Sverre Alsos » 4. juni 2007 kl. 18.12

Nils Johan Kristiansens familie skal være fra Gimsøy, skriver du. Klokkerboka er for hovedsognet Vågan. Det er ikke bevart noen kirkebok for Gimsøy sogn før 1863. Dåpen du har funnet er fra Helle, som er en gård i hovedsognet og ikke i nærheten av Gimsøy. Når farsnavnet heller ikke stemmer overens, synes jeg det er rart hvis folk på statsarkivet i Trondheim hevder at denne dåpen er den rette.

Du har vært for sparsom med opplysninger om Nils Johan for å ha mer å gå etter.

Rolf Sverre

dn17352

Legg inn av dn17352 » 4. juni 2007 kl. 22.38

Hei igjen Rolf.
Ref. din mail 03.06.07.
Det er disse personene vi snakker om. Nils Johan var gift første gang med Oline Jensdatter fra Sommerhus. De fikk, tror jeg, 7-8 barn sammen. Oline døde, og Nils Johan giftet seg siden med Elise Marie Kristine Jakobsdatter, fra Fiskfjorden, (kvitnes) i Hadsel. Hun ble min oldemor. Det stemmer også at Nils Johan kom som pleiesønn til Seloter til en familie som het Eilert Amundsen, på Seloter.
Men så var det Elias Nilsen. Han sies å være halvbror til Nils Johan. Dette etter en skifteprotokol for Seloter. Han kom også fra Gimsøy. I folketellinga for 1865 var han tjenestekar hos en kar som het Johan Nilsen på Seloter.

Ann Britt Pilegaard-Simonsen
Sted: STAMSUND

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 5. juni 2007 kl. 0.44

Hei!

Når Nils Johan og Oline gifter seg i Hadsel, står det skrevet at han er konfirmert i Hadsel, og hans far het Kristian Mikalsen.

Finner en Nils Johan f. 26.4.1851 i Vågan, konfirmert i Hadsel. Hans foreldre er Christian Johnsen og hustru Christine Nilsdatter.

Når Nils Johan og Elise gifter seg 24.5.1894 står det skrevet at hans far het Kristian Jonsen.

Det at det står Eline Nilsen i folketellingen, kan det være at Christine ble kalt Eline.

Mvh
Ann Britt :)

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 5. juni 2007 kl. 1.27

Det skulle selvfølgelig ikke stå Eline, men Elen. Om dette er mor til Nils Johan er ikke godt å si.
Finner en Nils Johan som har en mor som heter Elen Nilsdatter, men hans far het Jens Hasselberg Jensen. Dessuten var denne Nils Johan f.1849 i Hadsel.

Elias Johan finner jeg født i Gimsø 22.5.1848. Han ble konfirmert 1865 i Hadsel. Hans foreldre er Elen Mikaelsdatter og Nils Jensen. Finner ikke dåpen hans (foreldrene er fra konfirmasjonen)

Så hvordan Nils Johan og Elias Johan blir halvsøsken vet ikke jeg. Men hvis foreldrene stemmer, har de ikke felles mor eller far.

Mvh

dn17352

Legg inn av dn17352 » 5. juni 2007 kl. 9.06

Hei og god dag Ann Britt.

Tusen takk for dine opplysninger. Nå begynner det og danne seg et bilde av oldefar og hvor han kommer fra og hvem er hans slekt. Umåtelig interesant. Jeg har drevet og leita i flere år men har stanget i veggen når jeg kom til Gimsøy. Atter en gang, tusen takk. Kommer du, eller har flere oplysninger, vil jeg være veldig takknemlig for å få dele disse med deg.
Ha en fin dag.

Mvh

Henry E.

Rolf Sverre Alsos

Legg inn av Rolf Sverre Alsos » 5. juni 2007 kl. 21.30

Det er to Elias Nilsen som gifter seg i Hadsel i 1873, den som Ann Brit nevner og Elias Martin(us) Johan Nilsen. Ved vielsen står det at han ble født 20/5-1845 i Gimsøy, mens ved konfirmasjonen i Hadsel 1862 står det 27/9-1844. Foreldrene var Nils Rubertsen og Johanna Andreasdatter. Heller ikke her synes det å passe med at Nils Johan og Elias skulle være halvsøsken.

Jeg har også sett konfirmasjonen der faren het Christian Johnsen, men at mora kalles Christine Nilsdatter passer ikke i forhold til at mora heter Elen Katrine Nilsdatter i folketellinga. (Det bør være trygt å si at riktig mor står i folketellinga, men kanskje du kan få sjekket originallistene for å se om avskriften er riktig.). Noen Christian/Kristian Jonsen/Johansen/Johannesen i passende alder eksisterer ikke i folketellinga i 1865 for Vågan eller Hadsel. Du bør derfor ikke forkaste Kristian Mikalsen som barnefar. Jeg har erfart andre tilfeller der presten har rotet veldig med navn, så at det står Kristian Jonsen ved Nils Johans andre vielse betyr ikke at det må være riktig.

Mora til Elias Johan, f.22/5-1848 i Vågan, er kanskje interessant. Hun het Elen Mikaelsdatter, står det. Kunne hun være søster til Kristian Mikalsen? I så fall var Elias og Nils Johan søskenbarn, ikke halvsøsken. En annen mulighet er at det skulle være Elen Nilsdatter, ikke Mikaelsdatter, men dette blir bare spekulasjoner.

Mvh Rolf Sverre

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 6. juni 2007 kl. 0.56

Det var ganske vanlig at mange brukte det andre navnet sitt som hovednavn. Slik at Elen Kathrine kunne bli Christine når det ble skrevet i kirkeboken. Har opplevd mange ganger at rekkefølgen på navn ble byttet om, og at Christine ble Katrine (eller omvendt) Hanna kunne bli Anna eller Anne.

Folketellingene er heller ikke å lite på.
Det er godt mulig at Christine Nilsdatter er riktig mor, og Christian Johnsen er nevnt to ganger, mens Kristian Mikalsen er nevnt engang (så langt). Det som mangler nå er Nils Johan sin dåp.

Så jeg holder en knapp på Christian Johnsen og Elen Katrine (Christine) Nilsdatter som foreldre til Nils Johan.
Men sikkert er det jo ikke, så dåpen hadde vært til stor hjelp.

Mvh

dn17352

Legg inn av dn17352 » 6. juni 2007 kl. 8.21

Hei og god dag, Ann Britt.
Takk for ditt innlegg. Hadde man bare funnet dåpen, og at denne var riktig så kunne en ha vært sikker, men det er litt sånn ergelig at det ikke skal gå an. Men jeg kommer vel over det en gang. Men uansett, tusen takk.
Ha en fin dag.

Mbh
Henry E.

dn17352

Legg inn av dn17352 » 6. juni 2007 kl. 8.36

Hei og god dag Rolf.
Takk for ditt innlegg til meg. Jeg begynner å tro at Nils Johan og Elias kan ha vært søskenbarn. Jeg skal prøve å få se den gamle skifteprotokollen fra Seloter når jeg reiser oppover dit i sommer. Elias utvandret vistnok til Amerika tidlig på 1900 tallet. Dette har jeg fra ett barnebarn til Elias som levde i California. Men hadde en funnet en sikker dåps-dato så hadde mye vært gjordt. Men uansett, mange takk for din hjelp.
Ha en fin dag.

Mvh

Henry E.

Svar

Gå tilbake til «Vågan»