Jeg har problem med å finne ut hvor hun kom fra, og hvor hun havnet. Lenke til dåpen av hennes uekte sønn her i klokkerboken for Modum : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Og samme dåp i ministerialboken : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-83
Barnefaren har giftet seg et par måneder tidligere i Modum med Andrine Gulbrandsdatter (Rypaas?)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255
Karen Tronsdatter Vigertangen som får en sønn i Modum 1871
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Karen Tronsdatter Vigertangen som får en sønn i Modum 1
Hei hei Ivar
Jeg har funnet Vigertangen på Hvalerøyene ved et globalt søk på DA. Kan det være at hun kommer derfra
Vigertangen på Hvaler Jeg legger inn en link dit, men ingen av disse ser ut til å være hennes familie med første øyekast.
Anne-Lise
Jeg har funnet Vigertangen på Hvalerøyene ved et globalt søk på DA. Kan det være at hun kommer derfra

Vigertangen på Hvaler Jeg legger inn en link dit, men ingen av disse ser ut til å være hennes familie med første øyekast.
Anne-Lise
-
Ja, jeg har funnet ut at det en plass som heter Vigertangen/Vikertangen på Hvaler. Men det er ikke noe som tyder på at hun kommer derfra. Jeg tenkte heller på at det kan være en plass i nærheten av Vikersund, som ligger i Modum, altså det stedet hun bor på ved sønnens dåp i 1871 og i 1886 da sønnen Hans blir konfirmert, da bor både hun og sønnen på Vigertangen. Det er vel lite sannsynlig at sønnen blir døpt og konfirmert et sted så langt unna Modum som Hvaler. Men det er ikke noe sted/gard Vigertangen i Modum i ft.1865.
Håper ar det er noe å finne i bygdebøker for området, at det er noen som leser dette som har noe informasjon. Evt. hvis noen har opplysninger, men ikke er medlem av DIS kan sende meg en e-post. ivar.tyrhaug krøllalfa ktv.no
Håper ar det er noe å finne i bygdebøker for området, at det er noen som leser dette som har noe informasjon. Evt. hvis noen har opplysninger, men ikke er medlem av DIS kan sende meg en e-post. ivar.tyrhaug krøllalfa ktv.no
Vigertangen/Vikertangen ligger ved Vikersund og kalles i dag bare Tangen. Tangen ligger på Vikersunds østside, ved Tyrifjordens utløp. Stedet lå trolig under Vike (gnr. 24 eller 25). "Modums Historie" er ganske dårlig på slektshistorie, men tar stort sett for seg gårdeiere.
Mvh. Asbjørn
Mvh. Asbjørn
-
Takk for informasjonen ! Har søkt på gårder som begynner på Vig - Viger - Viker i Modum og det kommer fram en del gårder/plasser men ingen har noen personer som kan knyttes til Karen Tronsdatter.
Det var en av fadderne på sønnen Hans som heter Anne Madsdatter Vigertangen, heller ikke henne er å finne.
Det var en av fadderne på sønnen Hans som heter Anne Madsdatter Vigertangen, heller ikke henne er å finne.
-
Takk for informasjonen ! Har søkt på gårder som begynner på Vig - Viger - Viker i Modum og det kommer fram en del gårder/plasser men ingen har noen personer som kan knyttes til Karen Tronsdatter.
Tangen er - og var på den tiden- et noe tettbebygget strøk med forretninger og andre tiltak.
<Vil nok være vanskelig å finne en enkeltperson som levde på den tiden.
<Vil nok være vanskelig å finne en enkeltperson som levde på den tiden.