Simen Matiassen Faraasen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oslo

Svar
dn20531
Sted: OSLO

Simen Matiassen Faraasen

Legg inn av dn20531 » 17. april 2007 kl. 11.21

Simen Matiassen f. 25.03.1865 som sønn av Matias Mortensen og Maria Hansdatter flyttet fra Veldre til Kristiania 1891, ifølge utflyttingsprotokoll fra Ringsaker. Simen var tømmermann.

Vet noen hva som skjedde med Simen fra han kom til Kristiania og inntil han emigrerte til USA i august 1900?

Han giftet seg med Christiane/Kristiane Johansdatter/Sønstebyeie/Mikkelsen på et eller annet tidspunkt, men jeg finner ikke ut hvor og når. Kristiane kom egentlig fra Modum og flyttet derfra til Kristiania på et eller annet tidspunkt etter at hun ble foreldreløs i 1884, drøye 12 år gammel.

Finner ingen informasjon om når ekteskap ble inngått.

De fikk datteren Olive i 1894/95 (finner ingen fødsels-/dåpsinformasjon).

De fikk datteren Esther i 1891. Esther ble født 6-7 måneder etter at Simen hadde dratt til USA.

Kristiane dro til USA for gjenforening med Simen da Esther var to måneder gammel.

Jeg finner utreise fra Kristiania og ankomst Ellis Island for alle fire.

Men..... kan noen hjelpe meg med informasjon om når Simen og Kristiane giftet seg, samt fødselsdato for Olive?

Kristiane og Olive bodde i Bogstadveien 60 sammen med datteren Olive under folketellingen 1900. De er oppført som methodister.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Simen Matiassen Faraasen

Legg inn av dn12117 » 17. april 2007 kl. 11.37

Hei Sidsel.

FT 1900 Bogstadv.60: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 18379#ovre

Bogstadveien tilhører i 1899 "Lige side Uranienborg og Frogner Kreds. Ulige side Fagerborg Kreds"

Link til Samlagsafstemningen her: http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafs ... n1899.html

Det er mulig dåp og vielse står i Dissenterprotokoller - disse finnes også i de respektive menigheter.

Se etter om du finner Olive i dåpsprotokollene for de ovenfor nevnte Menigheter, da er det mulig vielseår vil være innført og noen ganger også hvilken kirke.

Ellers må du nok til Byarkivet muligens for å se i Folketellinger for Kristiania inntil 1900 eller Adressebøker for Kristiania. Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men flere jeg kjenner har funnet mye der.
Lillian Kristiansen

Svar

Gå tilbake til «Oslo - ukjent sted/tidsperiode»