Gedcom-filer.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Gedcom-filer.

Legg inn av 20665 » 14. april 2007 kl. 9.33

Har ennå ikke benyttet denne muligheten for flytting/overføring av filer fra et slektsprograms database til en anne base. Skulle gjerne hatt en enkel god forklaring på hva en må passe på. Jeg har fått en BK-fil fra en kamerat. Denne er på ca 300 navn. Vi bruker begge Brothers Keeper. Hva skjer når man vil innlemme denne i sin egen database på noen tusen personer. Vil nummereringen endres eller.... hva skjer?
mvh
Terje karlsen

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Gedcom-filer.

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 14. april 2007 kl. 12.46

Her får du sikkert flere synspunkter, men mitt syn er at du aldri må importere andres gedcom-filer i din egen database.

Dette for 1. å unngå problemer - du vet aldri med sikkerhet hva som skjer, og 2. de data du legger inn i din base bør du gjøre selv for å ha kontroll over selve innlegginga og dataenes pålitelighet.

Må du absolutt legge de inn i din egen base, må du legge de inn i en kopi av din base, og så se hva som skjer.

20665
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 14. april 2007 kl. 15.59

Ja, jeg kommer nok ikke til å gjøre det, men jeg bare lurte på hva som skjer. Dersom man har 3000 navn i sin egen base, blir da de nye navnene som legges inn 3001, 3002 osv...
Det jeg har gjort tidligere er at jeg har manuelt lagt dem inn ett for ett i min egen base fra en utskrift. Da blir jo ikke noe endret i sin egen database.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 14. april 2007 kl. 16.58

Arild Kompelien skrev:Her får du sikkert flere synspunkter, men mitt syn er at du aldri må importere andres gedcom-filer i din egen database.

Dette for 1. å unngå problemer - du vet aldri med sikkerhet hva som skjer, og 2. de data du legger inn i din base bør du gjøre selv for å ha kontroll over selve innlegginga og dataenes pålitelighet.

Må du absolutt legge de inn i din egen base, må du legge de inn i en kopi av din base, og så se hva som skjer.

I denne sammenheng kan det nevnes at det finnes slektsprogram som uten problemer importerer GEDCOMfil i eksisterende database ved at det importerte datasettet alltid automatisk blir etablert som et fysisk uavhengig datasett i basen.
Så kan alle data/personer betraktes i samlet, sortert stand uten fare for sammenblanding. Først når/om det viser seg at de importerte data ønskes slått fysisk sammen med de eksisterende gjør brukeren dette via egen meny, og evt. resulterende dobbeltgjengere kan slås sammen under full brukerstyring.

Torleif Haugødegård

20665
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 15. april 2007 kl. 8.48

Takk for nyttige kommentarer/innspill Arild og Torleif! Å lage Gedcom-filer er i alle fall en
flott mulighet dersom man vil ta ut en slektsgren fra en hovedbase og sende til et annet familiemedlem spm benytter samme slektsprogram. Den veien går det jo greit. Det er jo
heller ikke noen "ulempe" å operere med flere baser i et slektsprogram bortsett fra at man må endre alle basene dersom det er en person med sine grener som finnes i alle basene.
mvh
Terje Karlsen

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 15. april 2007 kl. 9.18

Terje Karlsen skrev:Takk for nyttige kommentarer/innspill Arild og Torleif! Å lage Gedcom-filer er i alle fall en
flott mulighet dersom man vil ta ut en slektsgren fra en hovedbase og sende til et annet familiemedlem spm benytter samme slektsprogram. Den veien går det jo greit. Det er jo
heller ikke noen "ulempe" å operere med flere baser i et slektsprogram bortsett fra at man må endre alle basene dersom det er en person med sine grener som finnes i alle basene.
mvh
Terje Karlsen

Det er ikke nødvendig å oppdatere samme person(er) i flere baser.

Jeg kan forklare hvordan TMG håndterer flere datasett i samme database:
TMGs base kalles et prosjekt, og et prosjekt kan ha flere datasett som er fysisk uavhengige av hverandre. Ved GEDCOMimport blir alltid de importerte data først lagt automatisk i et nytt datasett, derved hindres uønsket sammenblanding med eksisterende data.
Hvis det viser seg at de importerte data omfatter helt nye personer som ønskes slått sammen med de eksisterende, er det bare å slå sammen det nye datasettet med det eksisterende.
Hvis noen av de nye personene også finnes i eksisterende data, er det bare å slå sammen "dobbeltgjengerne" slik at det ikke blir flere utgaver av samme person. Sammenslåingsfunksjonen sørger sjølsagt for beholde koblinger til andre personer samt kildereferanser.
Søkelistene omfatter alle personer i alle datasett, så det er enkelt å se om samme person finnes i flere datasett. Det finnes også en egen søkefunksjon for å finne dobbeltgjengere (som ikke nødvendigvis er registrert med eksakt like navn).

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. april 2007 kl. 10.16

Hei Terje.

Du sier du har fått en BK-fil på 300 navn. Har du fått denne som BK sine datafiler i .dt6 format eller som gedcom-fil?

Siden dere begge bruker BK, så anbefaler jeg at du bare får en kopi av backup'en til datafilene hans i stedet for å gå via gedcom. Dette er eneste måten å være helt sikker på at du ikke mister noe informasjon på veien. Dessuten er det mye enklere.

Når du har fått alle filene fra backup'en hans (det er snakk om ca. 9 filer som slutter med .dt6) så lagrer du disse filene under en ny mappe på hardisken din på et logisk sted i forhold til BK sine filer, slik at du finner dem igjen.

Åpne BK, Åpne Fil-menyen på hovedsiden/startsiden og velg Åpne/Opprett database.
Velg den mappen du la hans bakup i og vips så er alle dataene klare til å leses. De blir da heller ikke blandet med dine data som du har i fra før. Fordelen med denne måten er at du får med alle tekstfilene dersom de er lagret internt i BK, eksterne tekstfiler, bildefiler og multimediafiler får du ikke med, men de kommer heller ikke med i en gedcom.

Og jeg er helt enig med Arild, aldri legg inn nye data direkte i din egen database fra en geddcom-fil. Det skaper i de fleste tilfeller trøbbel med dobbelregistrereinger av personer, dobbelregistreringer av de samme kildene og dobbelregistrering av de samme stedsnavnene dersom de ikke er helt like inkludert komma og punktum.

Når du legger inn en gedcom-fil i din egen database vil nummereringen fortsette påfølgende fra siste nummer i databasen din. Så dersom din siste har nr. 3000, så vil første person i gedcom-filen få 3001, osv.

Men som sagt, dersom dere begge bruker BK, så ikke gå via gedcom i det hele tatt, bare bruk BK sine egne datafiler. Da kan du i ro og mak med all informasjon tilgjengelig gå igjennom den andre databasen, luke ut personer du har i fra før og redigere denne databasen slik du vil. Når dette er gjort og du er helt trygg på at det ikke vil skape problemer i din egen database, så kan du slå disse to basene sammen, som også er et valg under Fil-menyen på startsiden. HUSK da å ta en backup av din egen database rett FØR du slår dem sammen slik at du kan gå tilbake til slik den var dersom det skulle bli problemer.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Generelt»