Skifteregister

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Skifteregister

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 9. april 2007 kl. 11.31

Er det noen gode linker på det??

Jeg er ute etter noen opplysninger fra Lunde, og gården Kaasene.

Mellom 1909 og 1927 har min oldefar, Olav (Ole) Halvorsen flyttet til småbruket Kaasene. Skulle gjerne funnet ut av dette.

Hvis det ikke ligger noe på nett, hvor skal jeg da henvende meg hen??
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 9. april 2007 kl. 17.42, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Skifteregister

Legg inn av gj00026 » 9. april 2007 kl. 11.41

Det høres ut som om du har mer bruk for et panteregister enn et skifteregister.

Du finner neppe noe av dette på internett foreløpig (men panteregisterne mm skal digitaliseres i løpet av 2008). Inntil videre må du henvende deg til Statsarkivet Kongsberg.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 9. april 2007 kl. 12.04

Ok, tusen takk.

Er ikke så inne i slike register enda. Hva finner man ut i skifteregisterne egentlig?? Har det med odel/arv og gjøre?

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 9. april 2007 kl. 15.40

Når et dødsbo ikke blir skiftet privat, men ved offentlig skiftebehandling i skifteretten (nå tingretten), vil du finne bl.a. en såkalt "slutning og utlodning" i rettsboken, der det er satt opp regnskap over avdødes eiendeler og gjeld, hvordan gjelden er dekket og hvordan boets netto beholdning er fordelt mellom arvingene (ved solvente bo) eller hvordan boets beholdning er fordelt mellom kreditorene (ved insolvente bo). I rettsboken vil man derfor normalt finne en oppstilling over avdødes arvinger, og i mange tilfeller deres alder og bopel. Også andre begivenheter under bobehandlingen kan ha munnet ut i en rettsbok, f.eks. der det har vært tvist mellom arvingene, eller mellom arvinger og kreditorer. I tillegg til det som er inntatt i selve rettsboken ved boslutningen, vil det foreligge en "bomappe" der aktuelle dokumenter fra bobehandlingen er samlet. Endel av disse bomappene avleveres etterhvert til statsarkivene, mens andre destrueres etter en viss tid.

Forøvrig vil jeg tro du kjenner til Arne Johan Gjermundsens: Skifteregister for Holla, Nedre Telemark (1992). I denne boken finner du oversikt over arvelatere og arvinger i mange dødsbo i perioden 1667 - 1900. Denne kan gi nyttige opplysninger for videre undersøkelser i primærkilden.

Vennlig hilsen Kjetil Straume.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»