Jeg etterlyser forfedre til min tipp-oldefar Urbanus Larsen Sværholdt f.1857
(noen stedet har jeg funnet at han er født i Buxnæs i Lofoten, og andre steder står det Stamsund, ) kilde Digitalarkivet.
Det er jo et ganske uvanlig navn, så håper det skal kunne være mulig å finne ut noe.
Navnet Sværholdt har han tatt en eller annen gang mellom fødsel og 1900.
I 1900-tellingen for Bergen står han oppført som født i Stamsund Nor (land - ge?) (og han og hans datter Urbandine er midlertidig bosatte i Kristiania) Han står oppført som dampskibstjener med kone og 3 døtre. Urbandine, Ragnhild og Hilda
I 1865-tellingen for Bergen finner jeg en Urbanus Esman Tesdahl 7 år gammel og født i Nordland (hvis det er samme person)
I 1857-tellingen finner jeg absolutt ingenting (min oldemor Ragnhild, datter av Urbanus har fortalt at han flere ganger reiste til Amerika med damskipet han jobbet på kan han ha vært ute av landet?) Har ikke funnet noe i skipsruller, men jeg er ikke så erfaren

Jeg har ikke funnet ut mer på egenhånd. Har hørt fra gamle familiehistorier at hans far, altså min tipp-tipp oldefar var fra Bergen, og reiste til Sværholdt (skrives kanskje svarholt, sværholt) i Finnmark og åpnet et bakeri, vet ikke hva han het.
Det som imidlertid er rart er at hans sønn altså Urbanus står oppført som født i Lofoten, og slett ikke i Finnmark, og at det i Lofoten finnes et sted som heter Svarholt. Det ble sagt at da de dro tilbake til Bergen var de blitt så glade i stedet at de likså godt tok navnet derfra....altså Sværholdt. Så nå lurer jeg på om de hadde bakeri i Lofoten eller på Sværholdt i Finnmark?? Er litt forvirrende
hadde vært utrolig kjekt å finne ut litt mer om dette, da vi faktisk er de eneste i Norge som har dette navnet. Vi er 4 stk.
Har lett i gamle kirkebøker og forhørt meg i forskjellige kommuner og på bibliotek uten å finne ut av mer.....håper noen vet noe og kan hjelpe.
vennlig hilsen
Siw Merethe Sværholdt