John Endresen Haugan/Skaseth, Hønefoss

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

John Endresen Haugan/Skaseth, Hønefoss

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 29. mars 2007 kl. 10.56

Hei!

Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Jeg strever med å finne data på ham. Har følgende opplysninger:

John Endresen Skaseth kom fra Sigdal. Han var meieribestyrer på Hønefoss Meieri i tidsrommet 1904 - 1927. I Manntall ved Kommunevalget 1907 og 1910 står han oppført
som John Endresen Haugan f. 1866, Meieribestyrer. I Manntall ved Stortingsvalget 1927 og 1930 står han oppført som John Endresen Skaseth f. 1866, Rentenist.

Jeg har også en referanse i en bok ved navn: Hønefoss' historie - Industriens videre utvikling, side 232, der en kan lese at Joh. E. Haugan overtok som bestyrer for Hønefoss Meieri i 1904. (Av språkbruken tipper jeg at denne boken er fra ca. 1920).
I en annen bok fra ca. 1940 kan en lese en artikkel skrevet av disponent K. Døssland om Meieridrift. På side 524 står det at J.E. Skaseth var tilsatt som bestyrer i tidsrommet 1904 - 1927. Der er det også et bilde av ham som stemmer med et bilde jeg har av ham.

På bakgrunn av dette, så er det vel rimelig å anta at John Endresen Haugan og John Endresen Skaseth er samme person.

Jeg vet også at John Endresen Skaseth giftet seg med Johanne Spørck f. 19.12.1878 i Sør-Fron. Hun var meierist på Hønefoss Meieri. Har ikke klart å finne ut når hun kom dit. Ei heller når de giftet seg. Vet også at de bodde i Anna Kolbjørnsensgt. 20.

Håper noen kan hjelpe meg!

Mvh
Kjersti Elgaaen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: John Endresen Haugan/Skaseth, Hønefoss

Legg inn av dn10731 » 30. mars 2007 kl. 3.10

Kjersti Elgaaen skrev:På bakgrunn av dette, så er det vel rimelig å anta at John Endresen Haugan og John Endresen Skaseth er samme person.
Hei. Det stemmer.
Ellers er det ikke mye jeg kan bidra med, annet enn å sette deg på sporet av hans aner. Men disse har du vel fra før? Hvis ikke:

John Endresen Haugen/Skaset kom fra Krødsherad (Sigdal prestegjeld). Hans far var lærer Endre Halvorsen (Endre Skaset). Endre kjøpte Haugen u/Ørpen i 1860. Var lærer i Krødsherad fra 1858 til 1885. Du finner han her i 1865-tellingen.

Over til *Krødsherad - bind I, utgitt 1974*, forfatter Andreas Mørch. På side 590 finner du:
Sitert: *Han (altså forrige eier) solgte i 1860 til lærer Endre Skaset.
Endre Halvorsen f. i Næs i Hallingdal 1828 (Væteren i Flå) g1855m Gjertrud Gulsd Rund f. 1828. Barn:
1. Halvor 1856 gm Anne Olsd Tufta f.1849. (Deres 2 barn nevnes, likeså at de flyttet til Sysle, Modum).
2. Gul 1859, var lærer, døde ugift 1896. Var trolovet med Olea Endrud.
3. Kari 1861 g1896m enkemann Erik Halvorsen Finnevolden, Ørgenvika.
4. Bjørn 1863 g1899m Marte Andersd Vinna. Tok over her.
5. John Endresen, gm Johanne f. Spørch, meieribestyrer ved Hønefoss. (Fotnote 37).
6. Ingrid gm Gunnar Kittelsen Trangen i Langbakke.
Gjertrud døde her 1892. Endre i 1913. - - - -* Sitat slutt.
Ser av fotnoten 37 at opplysninger er hentet fra Buskerud Blad, Drammen, (i Drammen Folkebibliotek og Universitetsbiblioteket i Oslo). Biografi 22.6.1926 og nekrolog jan.1935.

Dro kjensel på navnet da en bror av min oldefar var gift med Johns søster Kari f.1861. Her er oldefars bror feilskrevet Erik Halvorsen, mens riktig skal være Erik Halgrimsen.

Navnet Skaset tok familien i bruk fordi foreldrene til Endre Halvorsen, Halvor Johnsen og Kari Endresdtr, kom fra Flå i 1840 og kjøpte en del av Skaset u/Sandum i 1842. Du finner mer om disse i Krødsheradboka på side 418.

Ønsker du aner lengre bakover anbefaler jeg *Gards og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bind I og II, utgitt 2003*, Forfatter Terje Østro. Start i bind II, side 178 under Eilev-Væteren, hvor du finner Halvor Jonsen og Kari Endresdtr.

Mvh Ellef Ellefsen.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. mars 2007 kl. 9.37

Ellef Ellefsen skrev:Ser av fotnoten 37 at opplysninger er hentet fra Buskerud Blad, Drammen, (i Drammen Folkebibliotek og Universitetsbiblioteket i Oslo). Biografi 22.6.1926 og nekrolog jan.1935.
Her surret jeg litt - Biografi 22.6.1826 er feil. Riktig er: Biografi 26.2.1926.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 12.14

Hei Ellef!

Tusen takk for utfyllende informasjon! Nå blir det orden i sysakene når det gjelder John Endresen Skaset og hans forfedre/mødre ihvertfall. Jeg er kjempetakknemlig for din hjelp!

Ser at jeg ikke har nok lokalkunnskap. Jeg visste ikke at Krødsherad var eget prestegjeld på den tiden og søkte kun på Sigdal. Derfor fant jeg naturlig nok ikke noe i skannede kirkebøker på Digitalarkivet. Har gått inn på Krødsherad nå og funnet f.datoer på flere av familiemedlemene. Man øker stadig sin horisont!

Jeg lurer fortsatt på når Johanne Spørck kom til Hønefoss og jobben som meierist. Tror du at det finnes noen nedtegning av ansatte ved Hønefoss meieri?

Det finnes kanskje noen nekrologer over både John og Johanne etter deres død i aviser i Hønefoss. Vet du noe om det?

Jeg tenker høyt i håp om å få noen tips!

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 12.33

Hei igjen!

Beklager - jeg hadde ikke registrert at du refererte til en nekrolog jan. 1935. Går utifra at det er i forbindelse med John Skasets død. Så der vil jeg kanskje finne mer ut om ham.

Men Johanne Spørck er det fremdeles endel uklarheter rundt.

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. mars 2007 kl. 14.11

Kjersti Elgaaen skrev:Jeg lurer fortsatt på når Johanne Spørck kom til Hønefoss og jobben som meierist. Tror du at det finnes noen nedtegning av ansatte ved Hønefoss meieri?

Det finnes kanskje noen nekrologer over både John og Johanne etter deres død i aviser i Hønefoss. Vet du noe om det?
Hei igjen. Kan på stående fot ikke svare på om det finnes noen nedtegninger av ansatte ved Hønefoss meieri. Får håpe protokollene ikke er levert kommunearkivet. Da er det stor sjanse for de ligger nedlåst i et rom, sammen med personalopplysninger også fra nyere tid.
Slik var i alla fall situasjonen for et par år siden. Mulig det nå er avsatt midler til katalogisering, slik at eldre kataloger kan hentes ut.

Lokalavisen Ringerikes Blad har bevart alle sine årganger, også på mikrofilm. Skulle være fort gjort å sveive gjennom januar 1935. Regner med dødsfallsannonsen til John Skaseth var rykket inn i denne lokalavisen. Forhåpentligvis en nekrolog også.
Ringerike bibliotek har også mange årganger av avisen, både papirutgavene og på mikrofilm. Mikrofilmleser med kopieringsmuligheter er tilgjengelig begge steder. Dette kan jeg undersøke nærmere. Men rekker det neppe før påske.

Mvh Ellef.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. mars 2007 kl. 14.58

I Dødsanmeldelsesprotokollen til Sorenskriveren i Hønefoss fant jeg John Skaseth. Alle dødsfall fra et stykke inn på 1800-tallet skulle også meldes til Lensmann eller Sorenskriver. Ser det var hans svoger E. Finnevolden som meldte dødsfallet.

Da dette ligger så nær opp til vår tid, er det ikke lov å legge det ut på åpent nett. Sendte derfor en PM, som du må logge deg på for å åpne. Den er ikke synlig for andre her i forumet.

Mvh Ellef.

gj04057
Sted: SOKNA

Legg inn av gj04057 » 30. mars 2007 kl. 19.30

I oversikt over arbeidere og funksjonærer fra jubileumsbok Ringerikes meieri 1879-1954 står det: Fru Johanne Skaseth var overmeierske4r fra 1905 til 1927. Det er portrett av henne s.62. og av J.E. Skaseth som er bestyrer fra 1904-27 på side 67.

Jeg har et heftet jubileumshefte som kan lånes ut. Ser ikke at det står noe mer spesifeikt om dem, men det er jo beskrevet hvilke arbeider som ble utført i Skaseths tid.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 19.44

Hei Ellef!

Tusen takk for ytterligere informasjon! Og kjempetakk for PM!

Det er ofte mye informasjon om et menneskets livsløp i en nekrolog.

Så interessant at det faktisk foreligger Dødsanmeldelsesprotokoller hos Sorenskrivere for en viss tidsepoke. Det hadde ikke jeg tenkt på! Nyttig å vite i forbindelse med andre familiemedlemmer også. Jeg har en stor slekt, så dette kan jeg sikkert få nytte av.

Skifteprotokoller er også nyttige informasjonskilder. Er imidlertid litt usikker på om det er mulig å få tilgang til disse for den tidsepoken det her er snakk om.

Hvis du har noen muligheter til å undersøke om det finnes noen nedtegninger av ansatte ved Hønefoss Meieri og i såfall hvor de befinner seg, så er jeg takknemlig for det. Det samme med nekrologer og annet i lokalavisen.

Men vi får ta påsken først, ikke sant.

Ønsker deg en riktig god påske og takk igjen for innsatsen din så langt!

Ser frem til å høre fra deg etter påske!

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 20.00

Hei!

Tusen takk for svaret ditt. Dette er jeg kjempeinteressert i :!:

Jeg kunne godt tenke meg å få låne dette heftet. Foruten opplysningene om de konkrete tidspunktene de arbeidet der, så er jeg også veldig interessert i å ha informasjon om hvilke arbeider som ble utført i Skaseths tid.

Jeg har flere i familien som utdannet seg til meiersker. Vet du noe om denne type utdanning på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet? Lurer på hvordan utdanningen var organisert, varighet, ulike meieriskoler her på Østlandet osv.

Er opptatt av å sette familiemedlemmene inn i en kulturhistorisk ramme. Det gjør lesningen så mye mer virkelig og spennende.

Mvh
Kjersti

gj04057

Legg inn av gj04057 » 30. mars 2007 kl. 20.19

prøver å sende privat melding,men vet ikke om jeg lykkes. Hilsen Else Marie

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. mars 2007 kl. 20.39

Kjersti Elgaaen skrev:Så interessant at det faktisk foreligger Dødsanmeldelsesprotokoller hos Sorenskrivere for en viss tidsepoke. Det hadde ikke jeg tenkt på! Nyttig å vite i forbindelse med andre familiemedlemmer også. Jeg har en stor slekt, så dette kan jeg sikkert få nytte av.

Skifteprotokoller er også nyttige informasjonskilder. Er imidlertid litt usikker på om det er mulig å få tilgang til disse for den tidsepoken det her er snakk om.
Hei. Her fra Ringerike er det bevarte (og innlevert til Statsarkivet) Dødsfallsprotokoller fra begynnelsen av 1860-årene. Endel av protokollene har kommet bort, men vi er rimelig godt dekket. Nabokommunen Hole mangler det derimot mye fra.

Av Dødsfallsprotokoller har vi her på Ringerike: Sorenskriverens fra Norderhov, Hønefoss og Hole. Samt Lensmennenenes fra Norderhov, Lunder. Ådal, Tyristrand, samt Hole. Disse er kronologiske og uten registe, slik at man helst bør vite omtrent når vedkommende døde.

Er ikke sikker på hvor langt tilbake disse protokollene går. Har hørt de enkelte steder går tilbake helt til 1830-årene, men det er nok ikke så vanlig. Disse protokollene er et av det beste hjelpemidlene vi har for å spore opp etterslekter. Ofte finner vi fødselsdatoen på avdøde, arvingenes alder og bosted, døtrenes ektemenn o.s.v. (Rett nok var ikke alle Lensmenn eller Sorenskrivere like nøye).

Protokollene har en sperregrense på 60-år. Men på åpent nett stiller det seg annerledes. Fikk for rundt to år siden en forespørsel i et annet slektsforum, og la ut en side fra 1927. Denne ble fort luket ut av administrator, som gjorde merksom på det var 80-års sperregense på åpent nett.

Jeg har heller ikke forsøkt å få opplysninger fra såpass nye Skifteprotokoller som 1935, men regner det kun er nær familie som får tilgang. Dette er kun noe jeg tror, ikke vet.

Godt at Else Marie også er kommet på banen. Hun finner det utroligste. God Påske til dere begge. Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 20.45

Hei Ellef!

Takk for nok et påskeegg med informasjon :lol: :lol:

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 21.23

Hei Else Marie!

Jeg har forsøkt å finne den private meldingen fra deg, men kan ikke se at den har kommet inn. Ventet en stund for å se om det var litt treghet i systemet.

Vil du være brydd med å prøve igjen?

Mvh
Kjersti

gj04057

Legg inn av gj04057 » 30. mars 2007 kl. 21.46

Min mail-adresse er: [email protected]
Send meg din postadresse, så ekspederer jeg heftet. Hilsen Else Marie

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 30. mars 2007 kl. 23.14

Hei Else Marie!

En god idè! Jeg har sendt mail til deg.

Mvh
Kjersti

Nils Elsrud
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 31. mars 2007 kl. 0.04

Kjersti skrev
Men Johanne Spørck er det fremdeles endel uklarheter rundt.

Jeg har søkt litt på Spørck i forskjellige databaser, jeg ser at du har ei Thea i Sør Fron.
Kjenner du opphavet til Johanne eller er det også ukjent for deg

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 31. mars 2007 kl. 10.45

Hei Nils!

Jeg kjenner opphavet til Johanne Spørck f. 1878, hennes oldeforeldre, besteforeldre, foreldre og søsken.

Den siste registreringen jeg har er fra 1900 i Hamar der hun arbeider hos sin søster Thea. I 1900 var hun 22 år gammel. Jeg vet også at hun utdannet seg til meierske, men hvor og når vet jeg ikke. Videre vet jeg at hun havnet i Hønefoss som meierske og giftet seg med driftsbestyrer John E. Skaset.

Nå har jeg fått opplyst at hun startet som "Overmeierske" på Hønefoss Meieri i 1905. Og arbeidet der til 1927 da hun sannsynligvis gikk av med "pensjon" sammen med sin mann som var 12 år eldre.

Skulle gjerne ha visst hvor hun utdannet seg og om det var før eller etter 1900. Og også når hun døde. Det må ha vært etter 1935 da hennes mann døde.

Takk for at du engasjerer deg. Jeg ta imot alle innspill med takk. Så hvis du finner ut noe mer, er jeg naturligvis glad for det!

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 2. april 2007 kl. 21.47

Dette gir intet svar på hvor Johanne utdannet seg, ei heller hvor hun giftet seg.

Men - , John Endresen Haugan finner vi her i 1900-tellengen. John Endresen Haugan/Skaseth var forresten bestyrer av Vefsen meieri og meieriskole fra 1897, og innehadde denne stillingen i 7 år framover. Ble i 1904 ansatt som bestyrer av Hønefoss meieri. (Utdannelsen i meieridrift hadde han fra i Sverige og Danmark).

Kirkebøkene fra Vefsen er foreløpig ikke blandt de skannede. Et skudd i blinde: Kan det være at Johanne utdannet seg i Vefsn og at de allerede var gift da hun kom til Hønefoss?

Var en snartur innom Ringerikes Blad i dag. Fant en nekrolog, samt begravelseannonser. Skriveren på filmleseren var trolig tom for blekk. Skal skrive de ut, skanne og sende det som PM en tid etter Påske. J. E. Skaseth ble i alla fall gravlagt fra Hønefoss gravkapell. Kanskje også kona Johanne. Spørs bare om graven finnes i dag, all den tid de ikke hadde barn.

Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 3. april 2007 kl. 11.40

Hei Ellef!

Det er helt utrolig hva du finner!

Nettopp dette har jeg lurt litt på. Han måtte jo ha foretatt seg noe før han kom til Hønefoss. Har også lurt på hvor han utdannet seg. Når du skriver at han utdannet seg i Sverige og Danmark, så er jo jeg spart for utrolig mye søking for å finne ut hvilken Meieriskole han har gått på i Norge! Det ville jo bare vært bomskudd.

Når det gjelder Johanne Spørck, så tror jeg hun utdannet seg på en Meieriskole på Østlandet, men er naturligvis ikke helt sikker på det. Når du bringer på bane at hun kanskje var utdannet i Vefsn, så må jeg jo holde dette åpent.

Johanne er registrert i 1900-tellingen i Hamar som tjenestepike hos sin eldste søster Thea. Hun drev "spiseforretning" og pensjonat. Da var hun 22 år og ugift.

John og Johanne giftet seg godt voksne, har jeg hørt. Det kan vel også være forklaringen på at de ikke hadde noen barn. Har søkt på viede i skannede kirkebøker for Hønefoss, Norderhov, Krødsherad og Sigdal, men jeg finner dem ikke der. Mulig de giftet seg senere enn de årstallene som er skannet.

Så kjempeflott at du tok bryet med å gå innom Ringerikes Blad, og at du fant nekrolog og begravelsesannonser! Er takknemlig for at du vil sende meg det du fant! Gleder meg til å få se dette.

Jeg vet ikke helt når Johanne døde. Det jeg vet, er at hun var i livet i 1943/44. Innbiller meg at hun døde på 50-tallet. Noe gravsted finnes vel kanskje ikke, da det ikke er noen etterkommere som kan holde dette i hevd. Hvis det da ikke er satt av et beløp ved skiftet som ivaretar gravstedet i f.eks. 100 år. Gravferdsetaten i Hønefoss vil vel kanskje ha en protokoll som sier noe om dette.

Tusen takk for informasjonen!

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 4. april 2007 kl. 15.03

Hei igjen!

Jeg kom på at det kanskje ble skrevet en nekrolog i lokalavisen i forbindelse med Johanne Skaseths død. Det ville jo kunne gi ytterligere informasjon om henne og indikasjoner på når hun døde.

Oppdaget at det ikke er noe som heter Gravferdsetaten i Hønefoss. Det er nok et begrep vi har i Oslo. Hvem er det som står for dette i Hønefoss, tro?

Fortsatt God Påske!

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 5. april 2007 kl. 10.52

Hei. Mener det her på Ringerike er kirketjeneren ved den enkelte kirke som fører fortegnelsen over gravstedene. D.v.s., i dette tilfellet kirketjeneren på Hønefoss.
Synd at så få eldre slektsgranskere ikke bruker Slektsforum. Mulig noen av dem hadde hatt kjennskap John og Johanne.

Dersom du ønsker se bilde av villaen i Anna Colbjørnsdatters gate 20, finner bilder av den i Heftet Ringerike.
Heftet Ringerike - f.o.m. årgang 1980 nå på nett.

Bilder finner du i årgang 2002. Nederst på side 17 finner du et foto, og på side 18 to andre som er tatt i fra en annen vinkel. Huset ble forresten byggmeldt 1928 av J. E. Skaseth.
Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 5. april 2007 kl. 12.47

Hei!

Det kunne være en idè å ta kontakt med kirketjeneren i Hønefoss kirke. Han har vel også kanskje en nedtegnelse over de gravstedene som er opphørt også.

I Oslo er det alltid 20 års feste på gravsteder fra siste gravlagte person. Etter dette må man fornye og betale festeavgift for de neste 20 år. Vet ikke hvordan det er utover landet.

Ja, det hadde vært fint om flere eldre slektsgranskere hadde brukt Slektsforum, men du vet, dette med håndtering av PC og Internet er det nok mange eldre som ikke mestrer. Er man heldig, så kan man kanskje treffe på gamle folk som har kjent John og Johanne. Det er bare det at jeg ikke kjenner noen i Hønefoss dessverre.

Så kjempefint at du fant bilder av huset deres i Anna Colbjørnsdattersgt. 20. Jeg skal bestille det heftet. Har hørt at huset var veldig stort og pent. Ligger det der ennå?

Litt rart at det ble byggemeldt i 1928, for i Mantallet for Stortingsvalget i 1927 står John Skaseth oppført i Anna Colbjørnsensgt. 20. Det var vel kanskje en Ferdigstillelsesattest på huset. Det er vel ofte ikke så hastverk med å melde fra at huset er ferdig, som det er når man skal søke om byggetillatelse, vil jeg tro. Uansett så får jeg gjennom din opplysning en pekepinn på når de bygget huset.

Takk igjen for informasjonen!

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 5. april 2007 kl. 13.08

Beklager, Ellef!

Ved nærmere ettersyn tok jeg feil. I Mantallet for Stortingsvalget 1927 står John Skaseth oppført på Hofgaardsgt. 6. Det var i 1930 hans adresse var Anna Colbjørnsdattersgt. 20.

Da bygget de vel huset i 1928 slik du hadde kommet frem til!

Mvh
Kjersti

gj04057

Legg inn av gj04057 » 5. april 2007 kl. 14.55

Hofgaardsgate 6 0g 8 står det om i sverre Dranges bok Hus og historie i Hønefoss s. 71.
I heftet Ringerike 2004 er en artikkel om Ringeriges Ysteri av Astrid Røste Nyhus.
Det står ikke noe om Skasethene der, heller ikke noe nytt i Norderhov bok fra 1946, unntatt en fin tegning av meieriet.

Det er vel ikke så mange gamle mennesker igjen fra "bydelen" Løkka.
Arkitekt Magnussen som har tegnet begge husene bodde selv på Løkka.

Jeg skal spørre en gammel melkekontrollør som kom til Ringerike etter 1945 ( fra Elgå faktisk) om han tilfeldigvis husker noe. Else marie

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 5. april 2007 kl. 18.32

Hei Else Marie!

Jeg har mottatt heftet. Tusen takk! Det var artig lesning. Får litt perspektiv på utviklingen innenfor meierivirksomheten. Det kulturhistoriske perspektivet er viktig å ha med seg når en skal skrive om slekten. Jeg returnerer det etter påske.

Takk for opplysningene! :D

Hadde vært morsomt og sett litt i de referansene du oppgir.

Jeg er veldig takknemlig for at du er villig til å spørre mannen fra Elgå om han husker Johanne Skaseth. Det kan jo være i og med at han også var knyttet til meieriet om enn på et noe senere tidspunkt enn Johanne. Kanskje han også kjenner noen andre gamle som husker Johanne.

Kanskje han til og med kjenner til min bestefar, Tobias Eriksen Elgaaen og hans brødre Johannes og Martin. De kom fra Elgå ved Femunden. Jeg har beholdt pikenavnet mitt. Har aldri vært villig til å gi det fra meg :lol: :lol:

Fortsatt god påske!

Mvh
Kjersti

gj04057

Legg inn av gj04057 » 7. april 2007 kl. 8.31

Sorry, Husdal (90)kjente bare til Skaseth som eks meieribestyrer. Han trodde kanskje det hadde vært meierske utdanning i Orkdalen.
Han stusset veldig på Eriksen Elgå, men etter å ha sjekket bygdeboka, fikk han linjene i orden. Nydelig påskevær i dag, ha en god dag fra Else Marie

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 7. april 2007 kl. 9.59

Hei!

Takk for forsøket!

Jeg lest at det i 1888 var 12 meieriskoler i Norge. Meieriskoler ble startet av Selskabet for Norges Vel i 1866 og overtatt av staten i 1888. Da fikk skolene navnet Statens Meieriskoler, og det het vel det da Johanne tok utdanningen sin. Skulle så gjerne ha funnet en oversikt over hvor disse skolene lå. Det ville ha gitt meg noe å gå videre på.

Ja, nok en strålende dag! Ha en fin dag!

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 11. april 2007 kl. 13.08

Kjersti Elgaaen skrev:Jeg kjenner opphavet til Johanne Spørck f. 1878, hennes oldeforeldre, besteforeldre, foreldre og søsken.
Skulle gjerne ha visst hvor hun utdannet seg og om det var før eller etter 1900. Og også når hun døde. Det må ha vært etter 1935 da hennes mann døde.
Hei igjen. Nå begynner det å lysne. Har ved kjelp av kirkevergekontoret på Ringerike funnet ut når Johanne døde. Men vil ikke legge døds- og begravelsesdato ut på åpent nett, men året var 1953. Sender derfor datoene som PM.

Var en tur innom Ringerikes Blad i dag. De har nå kontaktet servicemann. Nå varer det nok ikke lenge før mikrofilmleserens skriver atter fungerer. Nå som vi har både døds- og begravelsesdato for Johanne også, finner jeg forhåpentligvis mer.

Når ekteskapet mellom Johanne og John fant sted får jeg snart vite, så sant vielsen skjedde i Hønefoss.

Huset deres i Anna Colbjørnsdatters gate 20 står fortsatt. Kan ikke være mange årene siden bildene på side 18 av Heftet Ringerike - årgang 2002 ble tatt. Herskapelig villa med stor tomt.

*Jeg legger på røret*, og sender en PM. Ligger også en PM med bilder av meieriet og venter på å bli åpnet.
Obs: I PM-en skrev jeg at Johanne ble gravlagt i graven ved siden av sin mann. Får ikke rettet opp PM, men riktig er: Hun ble gravlagt ved siden av sin mann.
Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 11. april 2007 kl. 17.31

Hei Ellef!

Beklager at jeg ikke hadde sett din første PM. Takk for bildene! Det var artig å se. Bildeorginalene har vel Buskerud Fylkesfoto, vil jeg tro. (Hvis det eksisterer ennå, da) Da ligger de vel kanskje arkivert i Buskerud Fylkeskommune eller hva tror du?

Takk for at du fant dødsdatoen til Johanne! Og takk for at du jobber iherdig med å få fatt i nekrologer, dødsannonser og vielsesdato. Jeg er blitt fortalt at de giftet seg i Hønefoss.

Ellef, du er en kjempegod hjelper! :D :D

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 11. april 2007 kl. 17.32

Hei Ellef!

Beklager at jeg ikke hadde sett din første PM. Takk for bildene! Det var artig å se. Bildeorginalene har vel Buskerud Fylkesfoto, vil jeg tro. (Hvis det eksisterer ennå, da) Da ligger de vel kanskje arkivert i Buskerud Fylkeskommune eller hva tror du?

Takk for at du fant dødsdatoen til Johanne! Og takk for at du jobber iherdig med å få fatt i nekrologer, dødsannonser og vielsesdato. Jeg er blitt fortalt at de giftet seg i Hønefoss.

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 11. april 2007 kl. 17.34

Hei Ellef!

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 11. april 2007 kl. 18.29

Hei igjen.
Fotograf og fotoarkiv fra Buskerud fylkeskommune holder til på Ringerikes Museum.
Her finner du fotografens og museets felles telefon og e-postadresse.

Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 11. april 2007 kl. 19.34

Takk for tipset!

Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 11. april 2007 kl. 22.27

Hei. Ekteskapet til Johanne og John er også innført i kirkeboka fra Hønefoss. Men sjølve vielsen fant sted i Oslo, ved pastor Kjeld Stub, uten at her er oppgitt hvilken kirke.

I hvert fall ble John Endresen Skaseth og Johanne Spørch viet 14.mai 1927 i Oslo.
Han var Meieribestyrer, f. 1/3-1866 i Krødsherad, konf. 1881 i Krødsherad. Far: Skolelærer Endre Halvorsen.
Hun var Meierske f. 19/12-1878 i Sør-fron, konf. 1893 i Sør-Fron. Far: Fanejunker Johan Spørch.
Forlovere: T. Elgaaen (stilling uleselig) og Fru Kristine (eller Kristina) Elgaaen.

Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 12. april 2007 kl. 0.18

Hei Ellef!

Jeg må bare si; Du verden, du verden!

Her kan jeg faktisk suplere deg!

Pastor Kjell Stub var en meget kjent og aktet prest i Oslo. Han var tilknyttet Akershus slottskirke/Garnisonskirken. (Mine foreldre ble også viet av ham da min far var oppvokst på Akershus festning)

Forloverne var mine besteforeldre: Løytnant (Standartjunker)Tobias Elgaaen og fru
Kristine Elgaaen. (Dette har du vel allerede skjønt)
Kristine Elgaaen f. Spørck var søster til Johanne.

Det ser ut som om de giftet seg først etter at de hadde "gått av med pensjon" på Hønefoss Meieri, ihvertfall samme året.

Ellef, tusen, tusen takk!

Jeg gleder meg til å se nekrologer og dødsannonser!

En lykksalig hilsen fra Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 12. april 2007 kl. 0.21

Hei Ellef!

Jeg må bare si; Du verden, du verden!

Her kan jeg faktisk suplere deg!

Pastor Kjell Stub var en meget kjent og aktet prest i Oslo. Han var tilknyttet Akershus slottskirke/Garnisonskirken. (Mine foreldre ble også viet av ham da min far var oppvokst på Akershus festning)

Forloverne var mine besteforeldre: Løytnant (Standartjunker)Tobias Elgaaen og fru
Kristine Elgaaen. (Dette har du vel allerede skjønt)
Kristine Elgaaen f. Spørck var søster til Johanne.

Det ser ut som om de giftet seg først etter at de hadde "gått av med pensjon" på Hønefoss Meieri, ihvertfall samme året.

Ellef, tusen, tusen takk!

Jeg gleder meg til å se nekrologer og dødsannonser!

En lykksalig hilsen fra Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 4. mai 2007 kl. 15.07

Hei igjen. Nå er endelig dødsfallsannonsen, nekrologen og referatet fra begravelsen kopiert fra Ringerikes Blad. Men da dette ligger såpass nær opp til vår tid, 1935, må jeg sende det som PM.
Var lite pulver igjen på skriveren, derfor noe svak skrift. Den blir forhåpenligvis leselig når du klikker på bildene og de forstørres. Hvis ikke, kan jeg sende arkene i vanlig brev.
Fant ikke vielsen omtalt her i lokalavisa.
Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 7. mai 2007 kl. 20.17

Hei!

Jeg oppdaget dine PM'er før meldingen i forumet. Nå har jeg fått sett litt nærmere på det. Ble så glad da jeg oppdaget meldingene dine at jeg ville takke deg med en gang. Etter nærmere øyesyn er skriften nokså utydelig selv i forstørret tilstand. Jeg kan tyde noe av det, men ikke alt. Har du muligheter til å sende meg papirkopiene? Det hadde vært kjempefint!

En takknemlig hilsen fra
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 7. mai 2007 kl. 20.17

Hei!

Jeg oppdaget dine PM'er før meldingen i forumet. Nå har jeg fått sett litt nærmere på det. Ble så glad da jeg oppdaget meldingene dine at jeg ville takke deg med en gang. Etter nærmere øyesyn er skriften nokså utydelig selv i forstørret tilstand. Jeg kan tyde noe av det, men ikke alt. Har du muligheter til å sende meg papirkopiene? Det hadde vært kjempefint!

En takknemlig hilsen fra
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 7. mai 2007 kl. 20.18

Hei!

En takknemlig hilsen fra
Kjersti

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. mai 2007 kl. 20.49

Vielsen finner du i kirkeboka for Garnisonsmenigheten i Oslo, her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199

Den første forloveren er "Standartjunker"

Mvh
Else B.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 7. mai 2007 kl. 21.07

Kjersti Elgaaen skrev:Jeg kan tyde noe av det, men ikke alt. Har du muligheter til å sende meg papirkopiene? Det hadde vært kjempefint!
Hei igjen. Jeg kan gjerne sende papirkopiene.
Send i så fall adressen som PM. Men-, papirkopiene er kun en liten anelse bedre.
Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 8. mai 2007 kl. 7.09

Hei på morgenkvisten!

Tusen takk! Dette tilsammen vil vel kanskje gjøre at jeg kan lese alt?!

Sender PM med adresse.

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 8. mai 2007 kl. 7.10

Hei Else!

Takk for opplysningene!

Mvh
Kjersti

dn10731

Legg inn av dn10731 » 5. juni 2007 kl. 19.22

Hei igjen.
Fant endelig annonsene i Ringerikes Blad, hvor dødsfallet til Johanne Skaseth var rykket inn.
Likeledes referatet fra begravelsen. Har sendt dette som PM.

Ser sognepresten Asle Enger også brakte en siste hilsen fra "Innflytterforeningen". Her opplyste han at Fru Skaseth kom til Ringerike fra Gudbrandsdalen.

Jeg har ingen oversikt over alle meieriskoler rundt 1900, men det var i alla falle meierielever på Lillehammer. Kanskje et søk i 1900-tellingen gir et tips hvor hun hadde utdannet seg. Av de mange meieriskoler ellers var jo en på Stange.
Mvh Ellef.

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 7. juni 2007 kl. 22.32

Hei igjen!

Takk for PM.

Supert med opplysningene om meieriskole på Lillehammer og Stange. Når det gjelder Johanne, så er hun registrert på Hamar hos sin eldste søster i FT 1900.

Uansett, så er det nyttige tips som jeg kan gå videre på.

Vet du forresten hvor lang denne meieriutdanningen var?

Takk for innsatsen, Ellef! Har skrevet PM til deg.

Mvh
Kjersti

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»