Hvor søkte man om å få gifte seg...?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj04509
Sted: OSLO

Hvor søkte man om å få gifte seg...?

Legg inn av gj04509 » 12. mars 2007 kl. 22.07

Min bestefar fortalte meg at hans foreldre måtte søke om å få gifte seg,men min oldefar (Lars Kristiansson) fikk visst ikke gifte seg borgelig.Hvor søkte man om det...Min bestefar er født i 1921,så det må ha vært rundt de tider.Tror min oldermor(Marta Buen/(Olsen) bodde på Deset i den tiden,det er der min bestefar er født.Hvis det finnes noen papirer på det kan jeg kanskje finne ut mer om min svenske oldefar.Noen som kan hjelpe meg???

Mvh Renate :)

dn09431
Sted: AULI

Re: Hvor søkte man om å få gifte seg...?

Legg inn av dn09431 » 12. mars 2007 kl. 22.33

Kanskje man måtte søke fylkesmannen?

mvh DAG

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Legg inn av dn18569 » 13. mars 2007 kl. 8.50

Om dine oldeforeldre var under en viss alder (16 år??18år?) måtte det søkes kongen om tillatelse til ekteskap.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 13. mars 2007 kl. 19.47

Hei,

I boka Våre Røtter finner vi følgende:

En kongelig bevilling er en tillatelse fra kongen. Slike bevillinger var nødvendig i mange saker vedrørende familie og ekteskap, og de er derfor en kilde som gir nyttige opplysninger i tillegg til det vi finner i kirkebøkene.

Av særlig interesse for slektsgranskeren er det at slike bevillinger ble krevd i forbindelse med vigsel i hjemmet, ekteskap i forbudne ledd (mellom nærskyldte), ved skilsmisse og ny ekteskapsinngåelse etter en skilsmisse, for fritak fra offentlig skriftemål etter leiermål og fødsler utenfor ekteskap, og for å sitte i uskiftet bo når ektefellen døde. Alt dette kan vi få opplysning om ved å studere de kgl. bevillingene.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 14. mars 2007 kl. 9.31

Men - jeg tror vel ikke kongelige bevillinger ble gitt så sent?

Noen ganger står det anmerkning i lysningsprotokoll når det ble gitt bevillinger til ekteskap, pga f.eks. slektskap eller alder. Har du sjekket der?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj04509

Legg inn av gj04509 » 14. mars 2007 kl. 15.55

De fikk aldri giftet seg,og jeg vet bare navnet på min oldefar.Og at han var svensk.Tror han jobbet i området der min oldemor bodde.Det var sikkert der de møttes.Vet heller ikke hva som skjedde med min oldefar.Det er derfor jeg lurte på hvor man måtte søke om giftemål,hadde håpet at jeg skulle finne ut noe om han.De var ikke i slekt,og min oldemor ble født i 1890.Regner med at mil svenske oldefar ble født rundt den tiden også.

Mvh Renate :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»