Karl Andreas Andersen, født 1854? i Buksnes
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: HAUGESUND
Karl Andreas Andersen, født 1854? i Buksnes
Hei! Kan du finne fødseldato til min oldefar Karl Andreas Andersen, født 1854? i Buksnes.
Hans foreldre var Anders Ellingsen og Caroline Johanna Nielsdtr. I 1865 telling finner jeg han hos sin onkel og bestefar på Tangstad i Borge. En bror Bernhard bor hjemme.
Kan heller ikke finne ut hva tid han døde. Han bodde i Vågan da min bestefar ble født.
Håper på svar.
MVH Edith
Hans foreldre var Anders Ellingsen og Caroline Johanna Nielsdtr. I 1865 telling finner jeg han hos sin onkel og bestefar på Tangstad i Borge. En bror Bernhard bor hjemme.
Kan heller ikke finne ut hva tid han døde. Han bodde i Vågan da min bestefar ble født.
Håper på svar.
MVH Edith
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Bygdebok Hol og Buksnes
Hei!
Bygdebøkene krever at vi har et gårdsnavn. Men - det er og helt sikkert at det ikke finnes fødselsdatoer i disse bøkene.
Har du link til folketelling i Buksnes i 1865?
Jeg har gitt bort BUksnesboken min, men regner med at dersom det kommer et gårdsnavn her, vil han som har mottatt dem, ta jobben med å slå opp, bare han får et gårdsnavn!
Bygdebøkene krever at vi har et gårdsnavn. Men - det er og helt sikkert at det ikke finnes fødselsdatoer i disse bøkene.
Har du link til folketelling i Buksnes i 1865?
Jeg har gitt bort BUksnesboken min, men regner med at dersom det kommer et gårdsnavn her, vil han som har mottatt dem, ta jobben med å slå opp, bare han får et gårdsnavn!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei Edith
Jeg har ikke funnet dåpen til Carl Andreas, men her er hans konfirmasjon i 1870.
Se konfirmant nr. 21
Hans fødested er oppgitt til å være Svarholt, og han er f. 29.9.1854.
Kanskje noen kan hjelpe deg videre med Bygdeboka nå
Beste hilsner fra Anne-Lise
Jeg har ikke funnet dåpen til Carl Andreas, men her er hans konfirmasjon i 1870.
Se konfirmant nr. 21
Hans fødested er oppgitt til å være Svarholt, og han er f. 29.9.1854.
Kanskje noen kan hjelpe deg videre med Bygdeboka nå

Beste hilsner fra Anne-Lise
-
- Sted: STAMSUND
Hei!
Carl Andreas Andersen er født 29.9.1854, og konfirmert 4.9.1870. De bodde på Svarholt, som tilhører Hol. I bygdeboka for Hol står ikke dato, kun årstall til de som er nevnt. Dessuten er ikke personer som ikke eide grunn nevnt i boka.
Buksnes bygdebok syns jeg er veldig vanskelig å finne fram i. Det er ikke noen oversikt hvilken side du finner de ulike gårdene, og vanskelig å finne årstall.
Det beste for å finne dato og år er Annar Gran sine avskrevne kirkebøker.
Mvh
Ann Britt
Carl Andreas Andersen er født 29.9.1854, og konfirmert 4.9.1870. De bodde på Svarholt, som tilhører Hol. I bygdeboka for Hol står ikke dato, kun årstall til de som er nevnt. Dessuten er ikke personer som ikke eide grunn nevnt i boka.
Buksnes bygdebok syns jeg er veldig vanskelig å finne fram i. Det er ikke noen oversikt hvilken side du finner de ulike gårdene, og vanskelig å finne årstall.
Det beste for å finne dato og år er Annar Gran sine avskrevne kirkebøker.
Mvh
Ann Britt

-
- Sted: BALLSTAD
Hei Edith. I kirkeboka for døpte finner jeg ingen Karl som er sønn av Anders Ellingsen og Carolina Nielsdtr. De hadde flere andre barn. Ved dåpene bl.a til tvillinger i 1860, som døde , er Svarholt oppgitt som bosted. (I dagens Stamsund)
Vær obs på Vågan ikke trenger å være kommunen Vågan. Vågan er et lite lokalt sted i Buksnes, under gården Våje/Voie.
Hvis du har cirka alder på Anders må vi jo kunne spore han..
Mvh Kirsti
Vær obs på Vågan ikke trenger å være kommunen Vågan. Vågan er et lite lokalt sted i Buksnes, under gården Våje/Voie.
Hvis du har cirka alder på Anders må vi jo kunne spore han..
Mvh Kirsti
-
Hei igjen. Ser du hadde fått flere svar mens jeg skrev mitt.. I bygdeboka for Hol er det opplyst ved FT1865 at en husmann uten jord bl.a er Anders Ellingsen og at han er født i Verdalen.
Han er også oppført som husmann ved barnas dåp så det kan jo stemme..
Jeg har Annar Grans 6 avskrevne kirkebøker og kan være behjelpelig med å slå opp.
Kirsti
Han er også oppført som husmann ved barnas dåp så det kan jo stemme..
Jeg har Annar Grans 6 avskrevne kirkebøker og kan være behjelpelig med å slå opp.
Kirsti
-
Hei.
Anders Ellingsen og Caroline Johanna Nilsdatter er oppført som viet den 22 okt 1852.
Han fra Verdal og hun fra Borge. Svarholt som oppholdssted. Det er ikke opplyst forlovere eller navn på foreldre, eller om de ble gift Hol eller Buksnes Kirke. Han er 29 år og hun 23 år.
Kirsti[/code]
Anders Ellingsen og Caroline Johanna Nilsdatter er oppført som viet den 22 okt 1852.
Han fra Verdal og hun fra Borge. Svarholt som oppholdssted. Det er ikke opplyst forlovere eller navn på foreldre, eller om de ble gift Hol eller Buksnes Kirke. Han er 29 år og hun 23 år.
Kirsti[/code]
-
Tusen takk for alle svar. Det gikk fort.
Så var det hvor han bodde da han døde, og hva tid.
Håper noen av han søskens etterkommere, vist der er noen, ser dette og tar kontakt.
Må vel i et annet tema for å etterlyse resten.
Men takk igjen.
MVH Edith
Så var det hvor han bodde da han døde, og hva tid.
Håper noen av han søskens etterkommere, vist der er noen, ser dette og tar kontakt.
Må vel i et annet tema for å etterlyse resten.
Men takk igjen.
MVH Edith
-
Hei Kirsti
Takk for svara.
Min bestefar var født i Vågan i Lofoten. I 1900 telling bodde familien i Smedviken, Vågan.
Så jeg gjør regning med at oldefar Karl ikke døde i Buksnes.
Finnes der flere barn enn tvillingene, som døde?, Var det ikke bare den ene som døde?
Bernhard var født i 1860, var ikke han en av tvillingene?
MVH Edith
Takk for svara.
Min bestefar var født i Vågan i Lofoten. I 1900 telling bodde familien i Smedviken, Vågan.
Så jeg gjør regning med at oldefar Karl ikke døde i Buksnes.
Finnes der flere barn enn tvillingene, som døde?, Var det ikke bare den ene som døde?
Bernhard var født i 1860, var ikke han en av tvillingene?
MVH Edith
-
Hei igjen.
Finner fire barn, Olaus og Bernhard henholdsvis f. 040460 og 050460, men det er opplyst at de er tvillinger og at beege ble hjemmedøpt 220760 og at begge døde.
Den tredje er Berntine Christine, f. 251071, døpt 050572.
Det fjerde barnet er Nils Olaus f. 190352, hjemmedøpt, uten dato, også han død.
I kirkeboka for døde finner jeg bare Olaus som død i 1860. Enten døde Bernhard senere eller så er tilføyelsen i kirkeboka for døpte feil når det gjelder han.
Når det gjelder Nils Olaus døde han 120452 og ble begravet/jordet 200552. Han er oppført som uekte ved dødsfallet og Anders som ungkar, fra Frosta og Caroline oppført som pike.
Kirsti
Finner fire barn, Olaus og Bernhard henholdsvis f. 040460 og 050460, men det er opplyst at de er tvillinger og at beege ble hjemmedøpt 220760 og at begge døde.
Den tredje er Berntine Christine, f. 251071, døpt 050572.
Det fjerde barnet er Nils Olaus f. 190352, hjemmedøpt, uten dato, også han død.
I kirkeboka for døde finner jeg bare Olaus som død i 1860. Enten døde Bernhard senere eller så er tilføyelsen i kirkeboka for døpte feil når det gjelder han.
Når det gjelder Nils Olaus døde han 120452 og ble begravet/jordet 200552. Han er oppført som uekte ved dødsfallet og Anders som ungkar, fra Frosta og Caroline oppført som pike.
Kirsti
-
Tusen takk igjen Kirsti
Finner i skannede bøker at det bare var Olaus som døde, Bernhard ble døpt 22/07/1860.
Begge var hjemmedøpt. I 1875 telling bor Bernhard og Berntine hjemme. I 1900 telling finner jeg ingen i Buksnes, men jeg finner Bernhard gift med stor familie i Hellosan, Borge i Lofoten. Ungene blir kaldt Bernhardsen/dtr. Kanskje de heter det enda. Etterslekt til Karl, vi, heter Andersen. Hva med Berntine? Døde hun tidlig og? Finner henne ikke senere.
Står det hva tid foreldrene, altså Anders og Caroline døde?
På forhånd takk!
MVH Edith
Finner i skannede bøker at det bare var Olaus som døde, Bernhard ble døpt 22/07/1860.
Begge var hjemmedøpt. I 1875 telling bor Bernhard og Berntine hjemme. I 1900 telling finner jeg ingen i Buksnes, men jeg finner Bernhard gift med stor familie i Hellosan, Borge i Lofoten. Ungene blir kaldt Bernhardsen/dtr. Kanskje de heter det enda. Etterslekt til Karl, vi, heter Andersen. Hva med Berntine? Døde hun tidlig og? Finner henne ikke senere.
Står det hva tid foreldrene, altså Anders og Caroline døde?
På forhånd takk!
MVH Edith
-
Hei. Finner Berntine Kristine Andersdatter konf. 240787, fødselsdato og dåpsdato stemmer. Foreldrene er Anders og Karoline. Bosatt Svarholt.
Har ikke tid nå til å lete etter foreldrene, arbeidet kaller.
Skal prøve i morgen ettermiddag.
Smedvik ligger forresten på Vestvågøy, (Borge), har ikke hørt om Smedvik i Vågan.... Prøvde å søke på gravminner etter Karl i går, men Smedvik kirkegård er ikke registrert, fant han ikke gravlagt ellers i kommunen her. Gravminner i Vågan er et "trasig" kapittel,,lite oppgradert.
Vi får stå på, finne de må vi!
Har ikke tid nå til å lete etter foreldrene, arbeidet kaller.
Skal prøve i morgen ettermiddag.
Smedvik ligger forresten på Vestvågøy, (Borge), har ikke hørt om Smedvik i Vågan.... Prøvde å søke på gravminner etter Karl i går, men Smedvik kirkegård er ikke registrert, fant han ikke gravlagt ellers i kommunen her. Gravminner i Vågan er et "trasig" kapittel,,lite oppgradert.
Vi får stå på, finne de må vi!
-
Hei igjen!
Tusen takk for at du står på for meg.
Vi har ikke hatt kontakt med familien i nord. Min farfar Edvin Emil Nicolay Andersen ble gift med min farmor her i Haugesund, men han døde så altfor ung, før min far ble født i 1913.
Da ble min farmor alene med en liten på 2 år, som var oppkaldt etter sin farfar Karl, og gravid med min far, som ble oppkaldt etter sin far igjen, Edvin. Han lever enda i sitt 94 år.
Vi har aldri visst noe om familien i nord. Det var først da jeg begynte og granske, vi fant noe og granske videre på.
Takk igjen
MVH Edith
Tusen takk for at du står på for meg.
Vi har ikke hatt kontakt med familien i nord. Min farfar Edvin Emil Nicolay Andersen ble gift med min farmor her i Haugesund, men han døde så altfor ung, før min far ble født i 1913.
Da ble min farmor alene med en liten på 2 år, som var oppkaldt etter sin farfar Karl, og gravid med min far, som ble oppkaldt etter sin far igjen, Edvin. Han lever enda i sitt 94 år.
Vi har aldri visst noe om familien i nord. Det var først da jeg begynte og granske, vi fant noe og granske videre på.
Takk igjen
MVH Edith
-
- Sted: STJØRDAL
Skulle gjerne kjøpt de avskrevne kirkebøkene fra 1780 og bakover. Hvor kan jeg henvende meg for å få kjøpt dem? Ellers har jeg bygdebøkene for Frosta(3-10), og kan slå opp på Anders Ellingsen hvis jeg får gårdsnavnet han var ifra. Det blir litt tungvint å bla seg igjennom så mange bøker uten å ha gårdsnavn.
-
- Sted: BODØ
Kan kjøpes hos Annar Gran i Levanger - han svarer ikke på e-post, så du må nok ringe han (74 01 33 92).
Han har skrevet av alle KB fra 1704-1899. Du får dekt alt fra 1700-tallet med en bok, mens 1800-tallet er delt opp i bøker for hver handling (dåp, konf, viede og døde). Merk deg at 1744-1772 mangler
mens resten er mer eller mindre komplett 
Han har skrevet av alle KB fra 1704-1899. Du får dekt alt fra 1700-tallet med en bok, mens 1800-tallet er delt opp i bøker for hver handling (dåp, konf, viede og døde). Merk deg at 1744-1772 mangler

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Hei Anne Lise.
Anders Ellingsen tror jeg var født på Ekloevald , Værdal, Nord Trøndelag 19/01/1823 og døpt på Stiklestad; Nord Trøndelag 16/02/1823. Faren var Ole Ellingsen født på Inderøy og moren Berit Andersdtr. født i Værdalen, Lyngvaldet?. Finner du noe blir jeg glad.
MVH Edith
Anders Ellingsen tror jeg var født på Ekloevald , Værdal, Nord Trøndelag 19/01/1823 og døpt på Stiklestad; Nord Trøndelag 16/02/1823. Faren var Ole Ellingsen født på Inderøy og moren Berit Andersdtr. født i Værdalen, Lyngvaldet?. Finner du noe blir jeg glad.
MVH Edith
En liten opplysning til deg, Anne Lise.
Anders Ellingsen døde på Svarholt i Hol den 17.4.1886 iflg. kirkeboka.
Caroline finner jeg ikke dødsdato på.
mvh
Terje Karlsen
Anders Ellingsen døde på Svarholt i Hol den 17.4.1886 iflg. kirkeboka.
Caroline finner jeg ikke dødsdato på.
mvh
Terje Karlsen
-
Tusen takk Terje!
Det var jeg som spurte etter denne familien.
Håper på mer hjelp, men prøver selv og.
MVH Edith
Det var jeg som spurte etter denne familien.
Håper på mer hjelp, men prøver selv og.
MVH Edith