Ekteparet Ingebret Foss Johnsen og Petronelle Hansdatter

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Grete Müller
Sted: HAUGESUND

Ekteparet Ingebret Foss Johnsen og Petronelle Hansdatter

Legg inn av Grete Müller » 7. mars 2007 kl. 18.13

Jeg søker opplysninger om ekteparet Ingebret Foss Johsen, f. ca. 1817 og hustru Petronelle Hansdatter, f. ca. 1814. De drev gården Strøm, matr. 179-222 i 1865. Er det noen som vet om Ingebret var født på gården? Hvem var hans foreldre? Hvem var foreldrene til Petronelle og hvor kom hun fra?

Takknemlig for tips?

Med hilsen

Grete Müller

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Re: Ekteparet Ingebret Foss Johnsen og Petronelle Hansdatter

Legg inn av Geir Tverå » 7. mars 2007 kl. 19.20

Ingebrigt Foss Jonsen og Petronelle ANDERSDATTER ble gift 10.07.1842.

Ingebrigt var fra Nyland, Vefsn, foreldre: Jon Jacobsen og Anne Ingebrigtsdatter.
Ingebrigt døde 12.10.1867.

Petronelle var fra Kvalfors, Vefsn, foreldre: Anders Olsen og Liva Pedersdatter.
Petronelle døde 26.08.1861.

Eksakte fødselsår har jeg ikke. Ingebrigt og Petronelle (også kalt Pernille) bodde på Nyland i 1850, så de må ha kommet til Straum i Drevja, Vefsn etter dette.

Mvh
Geir

Brukeravatar
Grete Müller

Legg inn av Grete Müller » 8. mars 2007 kl. 0.12

Hei!

Takk for at du svarte så fort. Ingebrigt og Petronelle er mine tippoldeforeldre. Min bestefar tok navnet Strøm etter farsgården.

Har sett litt på folketellingen fra 1801 og mener jeg har funnet generasjonen foran. Vet du om Forsjorden og Kvalfors, hvor Petronelle kom fra, kan være samme sted?

Grete

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 8. mars 2007 kl. 1.22

Nei, Kvalfors og Forsjorda er to forskjellige garder, men avstanden mellom dem er ikke så veldig stor. De ligger begge ved elva Vefsna.
Du har kanskje funnet at Anders Olsen var på Forsjorda i 1801 sammen med foreldrene?

De flyttet til Kvalfors i 1802. Det ble det holdt arveskifte etter Anders sin far Ole Olsen på Kvalfors i 1809.

Ole Olsen og Alet Andersdatter er mine tipp-tipp-tippoldeforeldre.
Så da skulle vi vel være litt i slekt?

Mvh
Geir

Brukeravatar
Grete Müller

Legg inn av Grete Müller » 8. mars 2007 kl. 16.17

Hei igjen!

Joda, Ole Olsen og Aleth Andersdatter er også mine tipp-tipp-tippoldeforeldre. Mellomnavnet Foss, kan det være etter Forsjorda? En bror av min bestefar brukte også Foss som mellomnavn. Har funnet at familien til Liva Pedersdatter under gården Vigdal i Vefsn. Kan dette stemme?

Grete

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 8. mars 2007 kl. 20.56

Foss er nok et døpenavn, altså fornavn. Han var nok døpt Ingebrigt Foss, men selve dåpsinnførselen har jeg altså ikke hatt mulighet til å sjekke.
At navnet skulle være av Forsjorda, har jeg ingen tro på. Det ble vanlig, særlig utover 1800-tallet, å ta (låne) penere slektsnavn og bruke dem som fornavn. Det er derfor vi kan finne husmannssønner med navn som Petter Dass Olsen. Hvilken forbindelse som har fått familien til å bruke navnet Foss, kan jeg ikke svare på.

Liva Pedersdatter var, som du helt riktig har funnet ut, fra Vikdalen.

Mvh
Geir

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»