Slektsnavnet Narum i Ringebu/Gausdal
Moderator: MOD_Oppland
Slektsnavnet Narum i Ringebu/Gausdal
Karen Narum, født 27. aug, 1916 i Gausdal, gift med Helge Halvorsen. Hennes foreldre var Anton, født 1.mai 188o og Olina født 27. juli 1892. De brukte slektsnavnet Narum, og kom trolig fra Ringebu.
Jeg søker opplysninger om Karen sine foreldre, om hvor slektsnavnet Narum kom fra, samt opplysninger om Helge Halvorsen sine foreldre.
Takk for alle opplysninger.
Hilsen Haldorf Andersen
Jeg søker opplysninger om Karen sine foreldre, om hvor slektsnavnet Narum kom fra, samt opplysninger om Helge Halvorsen sine foreldre.
Takk for alle opplysninger.
Hilsen Haldorf Andersen
Re: Slektsnavnet Narum i Ringebu/Gausdal
I tilknytning til etterlysningen, har jeg nå fått opplyst at Karen og Helge ikke var gift, men hadde en sønn som het Arvid.
Dessuten får jeg opplyst at foreldrene til Karen ble begravet på kirkegården i Hundorp i Sør Fron.
Anton døde 8. okt. 1956 og Oline døde 9. okt. 1955
Håper disse opplysningene kan bidra til flere opplysninger.
Haldorf
Dessuten får jeg opplyst at foreldrene til Karen ble begravet på kirkegården i Hundorp i Sør Fron.
Anton døde 8. okt. 1956 og Oline døde 9. okt. 1955
Håper disse opplysningene kan bidra til flere opplysninger.
Haldorf
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
I boka ”Nordfjellet. Setertrakter i Gausdal i endring” skrevet av Jarle Bye og utgitt nå i høst, er Karen Narum omtalt med tekst og blider på side 138 og 139. Her står det bl.a.: ”Blant alle kjente budeier i Nordfjellet var Karen Narum den tøffeste av alle. Uredd, robust, streng, hjelpsom, flink og arbeidsom til tusen. Karen var født en høstdag i 1916. Karen gifta seg aldri, sjøl om hun fikk seks unger; Kåre, Asta, Arvid, Harald, Aud og Edit. I 20-års alderen kom Karen fra Ringebu, fra Gunstadskogen, og begynte som budeie på Ro. De to eldste barna var igjen i Ringebu”.
Karen hadde også en søster, Helga A. Narum (f. 1919), som var gift i Gausdal med Audun Torgersen Kjos. De hadde tre barn.
Slik slutter omtalen av Karen: ”En sommerdag i 1999 døde Karen, 83 år gammel. Skrukkete, slitne arbeidshender fikk kvile”.
Karen er trolig født i Ringebu, ikke Gausdal som oppgitt i etterlysningen. Slektsnavnet Narum vet jeg ikke hvor kommer ifra, men jeg ser at det er flere Narum-garder i Vestre Toten og Søndre Land. Kanskje det var en herfra som flyttet til Ringebu?
Karen hadde også en søster, Helga A. Narum (f. 1919), som var gift i Gausdal med Audun Torgersen Kjos. De hadde tre barn.
Slik slutter omtalen av Karen: ”En sommerdag i 1999 døde Karen, 83 år gammel. Skrukkete, slitne arbeidshender fikk kvile”.
Karen er trolig født i Ringebu, ikke Gausdal som oppgitt i etterlysningen. Slektsnavnet Narum vet jeg ikke hvor kommer ifra, men jeg ser at det er flere Narum-garder i Vestre Toten og Søndre Land. Kanskje det var en herfra som flyttet til Ringebu?
Hei Jan Olav
Takk for svaret fra deg for lange siden, først i dag har jeg mulighet for å lese svaret. Boka av Jarle Bye låner jeg over nyttår, og kanskje finner jeg mer av interesse i den.
Håper det vil være mulig å finne noe mer om Karen sin familie, om hennes foreldre, hvor de kommer fra, og om hennes søsken og barn. Arvid født 1843, er en av hennes barn, og hans far skal være Helge Halvorsen. Men hvor kommer han fra og er han far til flere av hennes barn?
Kanskje sitter noen i Gudbrandsdal slektshistorielag inne med opplysning om denne slekta og personene.
Takk igjen for at jeg kom et skritt videre.
Godt Nyttår.
Vennlig hilsen
Haldorf
Takk for svaret fra deg for lange siden, først i dag har jeg mulighet for å lese svaret. Boka av Jarle Bye låner jeg over nyttår, og kanskje finner jeg mer av interesse i den.
Håper det vil være mulig å finne noe mer om Karen sin familie, om hennes foreldre, hvor de kommer fra, og om hennes søsken og barn. Arvid født 1843, er en av hennes barn, og hans far skal være Helge Halvorsen. Men hvor kommer han fra og er han far til flere av hennes barn?
Kanskje sitter noen i Gudbrandsdal slektshistorielag inne med opplysning om denne slekta og personene.
Takk igjen for at jeg kom et skritt videre.
Godt Nyttår.
Vennlig hilsen
Haldorf
hei
Vet litt om ett av hennes barn. Aud ble gift med Arne Tråseth og fikk 4 barn: Sverre ,Hege,Roger og Ida. De bodde i Follebu på 70 og 80 tallet, Aud og Arne ble senere skilt og jeg er ikke helt sikker på hvor Aud flyttet. Men så vidt jeg vet bor fremdeles Arne i Follebu i Holshagen. Hege bor også i Follebu. I nærheten av butikken Sev.Bolt Evensen. Kanskje kan dette være til litt hjelp?
Hilsen fra Anne J Dønås
Vet litt om ett av hennes barn. Aud ble gift med Arne Tråseth og fikk 4 barn: Sverre ,Hege,Roger og Ida. De bodde i Follebu på 70 og 80 tallet, Aud og Arne ble senere skilt og jeg er ikke helt sikker på hvor Aud flyttet. Men så vidt jeg vet bor fremdeles Arne i Follebu i Holshagen. Hege bor også i Follebu. I nærheten av butikken Sev.Bolt Evensen. Kanskje kan dette være til litt hjelp?
Hilsen fra Anne J Dønås
Hei!! jeg er tilfeldigvis oldebarnet til karen narum. og kjente min oldemor veldig godt! er datterdatter til kåre narum. ta kontakt om det er noe du lurer på. 

Hei, og takk for ditt svar som jeg først idag oppdaget. Egentlig hadde jeg gitt opp håp om å få noen respons, men det var fint at jeg fant innlegget ditt.
Mine data er her svært mangelfulle,, vet bare om sønnen Arvid som Karen hadde med Helge Halvorsen. Mine opplysninger er svært mangelfulle både for Karen og Helge, så jeg tar gjerne med stor takk i mot det du vil gi meg av data.
Med vennlig hilsen Haldorf Andersen
[/i]
Mine data er her svært mangelfulle,, vet bare om sønnen Arvid som Karen hadde med Helge Halvorsen. Mine opplysninger er svært mangelfulle både for Karen og Helge, så jeg tar gjerne med stor takk i mot det du vil gi meg av data.
Med vennlig hilsen Haldorf Andersen

[/i]
Hei Rita
Takk for innlegget her som jeg oppdaget etter at jeg har fått svar på mailen jeg sendte.
Med responsen som ligger foran ditt innlegg, håper jeg å få rikelig med opplysninger, også det innlegget oppdaget jeg først idag - etter at jeg lenge har gitt opp håpet.
Mvh
Haldorf
Takk for innlegget her som jeg oppdaget etter at jeg har fått svar på mailen jeg sendte.
Med responsen som ligger foran ditt innlegg, håper jeg å få rikelig med opplysninger, også det innlegget oppdaget jeg først idag - etter at jeg lenge har gitt opp håpet.
Mvh
Haldorf

- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Haldorf
Tips ( om du ikke vet fra før)
Hvis du abonnerer på "din" kommune, vil du få alle innlegg og svar til din e-post adresse, og slipper da å logge inn her på Slektsforum for hver gang du undrer om det er kommet svar
Kryss også av på "Varsle svar" under dine svar, og du får tilbakemeldingene rett inn i e-postkassen din ..
Obs, være innlogget som medlem. Lenke her til Hjelp/Tips
Lykke til !

Tips ( om du ikke vet fra før)
Hvis du abonnerer på "din" kommune, vil du få alle innlegg og svar til din e-post adresse, og slipper da å logge inn her på Slektsforum for hver gang du undrer om det er kommet svar

Kryss også av på "Varsle svar" under dine svar, og du får tilbakemeldingene rett inn i e-postkassen din ..
Obs, være innlogget som medlem. Lenke her til Hjelp/Tips
Lykke til !
Vennlig hilsen Gry
Hei Gry
Takk for tipset, ja dette skal jeg prøve.
Vennlig hilsen
Haldorf
Takk for tipset, ja dette skal jeg prøve.
Vennlig hilsen
Haldorf