Tjærabua på Lademoen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
7870
Sted: SANDSTAD

Tjærabua på Lademoen

Legg inn av 7870 » 25. februar 2007 kl. 23.18

I folketellinga for Strinda 1801 er under Lade sogn nevnt: "TJEREBOEN, paa Bakke Gaards Grund værende Grundsiddere og Pladser paa Lademoen". Det bodde rundt seks-sju familer her på denne tida. Nylig ble det nevnt for meg at denne Tjærabua lå like ved Bakke kirke. Hvem vet hvor og hva denne Tjærabua var? Hvordan fikk den sitt navn? Vet noen hvordan den så ut? Og hvor lenge den eksisterte? Navnet Mælen blir også brukt i området og knytta til personer som bodde i Tjærabua. Er Tjærabua og Mælen samme område, eller kanskje samme sted?
Det kunne ha vært artig å høre hva lokalkjente vet om dette.
Mvh
Svein Bertil Sæther

dn16762
Sted: FLATÅSEN

Re: Tjærabua på Lademoen

Legg inn av dn16762 » 27. februar 2007 kl. 23.37

Jeg har bare en gjettning på hvor denne tjærebua kan han vært. Jeg vokste opp oppe på Bispehaugen og følgelig så brukte jeg å sykle ned Nonnegata når jeg skulle til byen, (Trondheim Sentrum). Nederst i Nonnegata så ligger jo fortsatt Bakke gård oppe på skrenten mot Innherredsveien. Men på venstre side, i svingen til samme Innherredsvei og huset før Bakke Kirke, så lå det en gammel tømmerbygning, sotet, svart og fæl. Den kan jeg tenke meg kunne svare til "Tjærebua". Så vidt jeg husker så ble den benyttet av Frelsesarmeén som lager i slutten av 50-åra. Navnet "tjærebua" kan den ha fra meget gammelt av. En skal huske på at rett over gata, (Innherredsveien) så lå Trondhjem Dokkselskap. Dette var forøvrig eid av Weidemann, Han drev skipsreperasjoner og hadde en dokk som på 1800-tallet beetjente for det meste trebåter som ble "tjærrabreidd". Jeg kan tenke meg at dette gamle huset, egentlig var et lagerhus for tjærrastamper og eid av dokkselskapet så lenge det eksisterte. Jeg tror dette huset ble revet i forbindelse med en oppgradering av Innherredsveien og dekkelegging av Nonnegata som også ble omgjort til en 2-fils vei en gang tidlig i 60-åra. I dag er det ut åpent hjørne her, mens før så måtte vi praktisk talt "runde nova". Noen i Frelsesarmeen har kanskje bilder av huset?
Det gamle tømmerhuset eller bua stod der i alle fall i min ungdomstid, om det er det samme som du er på jakt etter, blir bare en kvalifisert gjettning fra min side.
Mvh Bertram Pallesen.

7870

Legg inn av 7870 » 28. februar 2007 kl. 23.16

Hei, Bertram
Takk for svaret. Veldig interessant. Dette sporet skal jeg forsøke å forfølge. Jeg er enig i at navnet Tjærabua kan tyde på et lager av tjære - sannsynligvis knytta til skipsindustriell virksomhet av noe slag. Håper det finnes noe industrihistorisk litteratur om dette for Trondheim. Takknemlig for tips om dette. Dersom bygninga sto der gjennom hele 1800-tallet og fram til din ungdomstid, må det vel finnes noe kunnskap om den, kanskje foto også.
Om du eller andre har mer om dette, så takker og bukker jeg.
Mvh
Svein Bertil

7870

Legg inn av 7870 » 1. mars 2007 kl. 0.01

Et lite tillegg en sein nattetime:
En kjapp runde på nettet tyder på at tjærebuer og tjærehus var bygninger som var knytta til reipslageri. Det var jo reipslagervirksomhet på Lademoen, så her begynner vi kanskje å nærme oss noe. Det er ganske nærliggende å tro at de som bodde på Tjærabua, hadde arbeid på reipslageriet.

dn16762

Legg inn av dn16762 » 2. mars 2007 kl. 10.30

Ja visst var det repslageri like ved. Det stod rester av dette langt inn på 60-tallet. Bilder finns det en masse av av dette, men det huset jeg nevnte er det ingen som har tatt med så langt jeg har sett. Repslageriet startet etter det teglhuset som TMV hadde på vestsiden av porten og gikk tom der østre folkebad stod. Tilfeldigvis har jeg oppe en bok med bilder fra Trondheim, Roar Håpnes, Trondheim tar form. Se på side 179. Der finner du et bilde fra 1915 som viser Innherredsveien sett fra Riangården og østover med den Bakke kirke som står i veien for "Tjærebua". Kirka ble flyttet ca 1940. Du ser 2 deler av det lange repslageriet. Et foran det 5-etasjers murhuset og en annen del bortenfor. Der bygde TMV er lagerbygg i 4 etasjer som står der ennå. Det er nå bolighus med kafeèr i første. Dette oppfattes vel il å inngå i "Solsiden"komplekset i dag.
Mvh Palle.

dn16762

Legg inn av dn16762 » 2. mars 2007 kl. 13.16

Jeg har lett litt mer i noen Tondhjemsbøker. Esther Nordmark ga ut en bok forrnoen år siden kaltT, "Trondheim , før og nå på Tapir forlag, ([email protected])(http://www.tapirforlag.no). På side 40 vil du se hvordan det ser ut i dag med den 4-etasjers lagerbygningen som TMV satte opp. Neste side (s41) vil du se Bakke kirke med rester av reperbanen til høyre. Til venstre for Bakke kirke sees en staselig trevilla i 2-1/2 etsjebygget ca 1890. Denne og kirken finnes forøvrig på flere bilder jeg har. Men det som jeg gjetter på kan være "tjærebua" er den som du ser til venstre foran villaen. Du ser et snødekt tak rett bak stolpen med gatelys og kjøreledning for sporveien. Huset ligger med langsiden til Nonnegata. Villaen må ha brent eller er blitt flyttet før 1950 da jeg ikke kan huske den. Den høye gården til venstre for "tjærebua" står fortsatt. Lengre til venstre oppe på mælen sees vestenden av Bakke gård. Det store treet sto der helt til 1960. Treet hadde da en sprekk mot denne siden og var så hult inni at jeg som 7-åring kunne gjemme meg i hulrommet.
Reperbanen var det biskop Peder Bakke som anla på 1700 tallet under sterk protest fra repslageren på Leutenhaven som inntil da hadde hatt privilegium på dette. Biskop Peder Bakke eide også Bakke gård. Bakke sitt område strakte seg dengang fra Vollafallet i vest til Myrbekken i øst, der Gamle Kongevei går i dag.
Flere nyere bilder herfra følger på de neste sidene, side 42 og 43.
Se ogsåboken til Trond Moksnes og Terje Olsen, Lademoens Minnealbum, 1000minner-1000år, sidene 170,171, 173, 174. Side 174 viser hvor Rosenvinge bygde sin gård Rosenborg. Han "fikk halve Bakke Gård " etter at han giftet seg med den ene av arvingene på Bakke. Industribygget ble står på denne tomta i dag.
Mvh Palle

7870

Legg inn av 7870 » 6. mars 2007 kl. 21.40

Hei, Palle
og takk for fantastisk god hjelp. Det er så utrulig godt å kunne støtte seg til solid lokalkunnskap. Opplysningene dine, sammen med Vindheims artikkel om reiperbanene i Trondheim, har gitt meg helt ny innsikt og åpner for mange spor å følge videre. Jeg er veldig takknemlig, og om det skulle vanke flere opplysninger, så sier ikke jeg nei takk.
Beste hilsen
Svein Bertil

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»