Ulik fødselsdato for tvillinger

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Ulik fødselsdato for tvillinger

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. februar 2007 kl. 22.43

Fra Eiker MINI 8 (1764-1788) har jeg avfotografert en innføring om barnedåp av tvillinger i Fiskum kirke 2 påskedag 1782. Foreldrene 'Eric Hansen Østre og Hustru Ingeborg Henrichsdatter' bærer denne dagen '2de Børn til Daaben':

første tvilling '1) Claus fød den 28de Marts' samt angivelse av faddere. På kirkebokens neste side følger andre tvilling '2) Birthe fød den 30te Marts' samt hennes faddere angitt.

Jeg prøver å være konsekvent kildetro ved input av data i min slektsdatabase, også i dette tilfellet. Birthe/Berthe Ericsdatter er familiens bindeledd til eldre aner og overfor flere etterkommere, som jeg har sendt slektsdatabasen til, har jeg fått et forklarings-/troverdighetsproblem pga det ovennevnte fordi det er veldig lite sannsynlig at nedkomsten av tvillinger kan ha skjedd med mer enn 25 timers mellomrom ! Ergo er det vel presten som har skrevet feil fødselsdato på en av tvillingene, men hvilken ?

Ved konfirmasjon av Berthe i 1796 oppgis kun hennes alder og hennes tvillingbror har jeg ikke gjenfunnet i senere kirkebøker. Ved hennes vielse til Fingal Olsen i 1911 gis heller ingen fødselsdato.

Trenger tips om hvilke andre kilder til informasjon om fødselsdato det er mulig å granske !

Vedlagt 2 stk jpg filer av relativt dårlig kvalitet som dokumenterer det ovennevnte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Kjell Halvorsen

Re: Ulik fødselsdato for tvillinger

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. februar 2007 kl. 23.05

Forøvrig ser jeg nå, etter å ha sjekket at vedlagte jpg filer er lesbare, at dåpsdagen ikke var 2 påskedag, men 1ste Søndag efter Paasche, altså 16 April !

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Legg inn av dn18569 » 27. februar 2007 kl. 8.51

Ikke helt umulig med ulik fødselsdato på tvillinger!
Kjenner et par, født på -60 tallet, som det er 18 timer mellom; de har hver sin fødselsdag. Det er vel heller ikke umulig å ha flere timer mellom, og da kan det fort vekk være mulig med fødselsdager 28 og 30.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 27. februar 2007 kl. 9.04

Jeg tror du får større problemer med å forklare at hun giftet seg i 1911 ;-)

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. februar 2007 kl. 13.37

I dette tilfellet har du vel ikke annet valg enn å henvise til kilda og godta den. Som Lena skriver virker det ikke helt usannsynlig. På disse tider fulgte man naturens gang langt mer enn idag.

For egen del kan jeg legge til at jeg mer og mer har kommet til at langt flere datoer enn vi tror, er upålitelige. Selv om du hadde funnet fødselsdato for begge ved død, og denne skilte seg fra fødselsdato ved dåp, ville du hatt problem - hva skulle du stole på?

I vinter har jeg arbeidet med pantebøker, og funnet en del skifter med oppgitt dødsdato på personene. På flere av disse stemmer ikke dødsdato med den som er oppgitt i kirkeboka, selv om begge er oppgitt av presten. Og 2-3 personer er ikke ført som døde i kirkeboka i det hele tatt.

19411
Sted: FLATEBY

Legg inn av 19411 » 27. februar 2007 kl. 16.03

Hei, jeg ville komme med mitt synspunkt om dette med forskjellig dato. Jeg har selv født tvillinger og legen min forklarte meg litt om hva som kan skje under en tvilling fødsel. Ved ditt tvillingpar var det 2 barn med vært sitt kjønn, dette betyr at det er toeggede tvillinger og de har hver sin morkake og fostersekk. Tvilling nr 1 er den som blir født først og det er ikke uvanlig at det ikke går hull på fostersekken til tvilling 2 med en gang. Ergo det kan gå ett døgn eller to i alle fall på 1780 tallet. En annen ting som spiller inn er at når tvilling 1 er født så blir plassen for tvilling 2 større og det er ikke uvanlig at dette barnet kan snu seg rundt og dermed legge seg i sideleie. De hadde ikke legebehandling slik som i dag med overvåkning, keisersnitt osv. Den gangen var det vanlig å la fødselen gå sin naturlige gang. Og det kunne derfor ta lengere tid.

En annen ting er dette med tid på døgnet 1 barnet er født, dvs om barnet er født rett før midnatt og barn 2 rett etter midnatt på dag 2. det trenger ikke være mere enn 25 timer mellom disse barnas fødsler, for at de skal kunne få fødselsdatoer med to dagers mellomrom.

Mvh Monica

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 27. februar 2007 kl. 19.17

Hei alle,

Takk for bidrag !

Jeg konkluderer med, spesielt etter innlegget fra Monica, at innføringen i kirkeboka i Fiskum i 1782 faktisk representerer korrekte fødselsdatoer, slik at jeg skylder presten en unnskyldning. I evt framtidige samtaler med etterkommere som måtte betvile dette, har jeg fått betydelig faktainformasjon fra en med førstehånds erfaring om tvillingfødsler, som kan komme til nytte. Jeg kommer ganske sikkert til å bruke deg som referanse, Monica :!:

Til Ketil: Jeg må ha vært "off" med ett århundre, 1911 skulle vært 1811, og som ikke det var nok, oppdaget jeg at jeg hadde tastet feil århundre i DAGE da jeg konverterte 1 søndag etter Påske også :oops: I 1782 var datoen 7 april, ikke 16 april som jeg skrev i innlegg 2: 1882 gir dato 16 april for samme dag. Uansett, i slektsdatabasen har dette hele tiden vært riktig, det bare min framstilling her i forumet som var litt for mye preget av hastverk.

Kjell H.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. februar 2007 kl. 20.00

Som du ser - vi trenger ikke forundre oss over at prestene skrev feil av og til.

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 1. mars 2007 kl. 22.53

Jeg kjenner et konkret tilfelle i Finnmark, der den ene tvillingen ble født i Båtsfjord, og den andre i Vardø, minst ett døgn senere. Altså ikke bare forskjellig fødselsdato, men også forskjellig fødested.

Tilfellet er omtalt i en bok om jordmorhistorier, tror den het "Hent jordmora", og hendte tidlig på 1960-tallet. Vi skal nok ikke alltid tvile på de skriftlige kildene, selv om vi utøver kildekritikk. Noen ganger er det en vettug forklaring på fakta - slik Monica forteller om, og slik det var i Finnmark den gang, da sykehuset og "spesialistlegene" befant seg i Vardø.

PS Begge tvillingene levde opp!
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»