Kirkebok, Hegra Øvre-Stjørdal, Nord-Trøndelag, Utmeld 1862
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Hegra Øvre-Stjørdal, Nord-Trøndelag, Utmeld 1862
Sitter å leser kirkebok fra Hergra. Stjørdal 1862 og blir forundret over det store antall utskrivelser og klarer ikke å tyde hvorfor. Ser ut til at årsaken er den samme, en frikirke?
Takker om noen kan tyde dette for meg og kanskje belyse saken. Var det vekkelser som fikk dem til å gå ut av kirka?
Hilsen Aud Inger
Takker om noen kan tyde dette for meg og kanskje belyse saken. Var det vekkelser som fikk dem til å gå ut av kirka?
Hilsen Aud Inger
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Utmeldte av statskirken
Lenke til sida utmeldte i Øvre Stjørdal/Hegra.
Ja, det kan jo være at en frikirkelig bevegelse har hatt møte der. Men da er det litt rart at det bare var ugifte som meldte seg ut. 4 piker og 2 ungkarer. Det var på denne tida at noen kvekere reiste nordover, men om de var innom Stjørdal, det vet jeg ikke. Men det er jo flust av frikirkelige kirker
MEN de meldte seg jo inn igjen to år etterpå
Innmeldte i Øvre Stjørdal/Hegra. I alle fall noen av dem. 
Ja, det kan jo være at en frikirkelig bevegelse har hatt møte der. Men da er det litt rart at det bare var ugifte som meldte seg ut. 4 piker og 2 ungkarer. Det var på denne tida at noen kvekere reiste nordover, men om de var innom Stjørdal, det vet jeg ikke. Men det er jo flust av frikirkelige kirker

MEN de meldte seg jo inn igjen to år etterpå

Jøss, du kikka mer enn meg, skjønner jeg.
Nå ble det enda mer mystisk og spennende!!!
Hilsen Aud Inger
Nå ble det enda mer mystisk og spennende!!!
Hilsen Aud Inger
-
Jeg har vært borti det før, på Nordmøre i Aure. Men der var det bare en person som meldte seg ut og inn igjen, og det skjedde rundt 1900. 

Hei igjen.
Greier du å tyde teksten som står før navnene i innmeldingen?
Dette gjør slektsforskinga til mer enn navn og årstall!
Har noen av disse Kyllo i min database, det var derfor jeg kom over dette.
Hilsen Aud Inger
Greier du å tyde teksten som står før navnene i innmeldingen?
Dette gjør slektsforskinga til mer enn navn og årstall!
Har noen av disse Kyllo i min database, det var derfor jeg kom over dette.
Hilsen Aud Inger
-
Skal prøve
Vi Undertegnede bevidner at idag indfandt sig Erik Andersen Øfsti med hustru Elisabeth Eriksdr, Haagen Gundersen Kyllo med hustru Sahra Olsdr fra Elvrum, Pige Ane Ellefsdr M????, Pige Ane Bardsdtr Øfsti, Pige Randi Gundersd Kyllo, Pige Ane Birgitte Gundersdr ibid, Pige Mali Ellefsd Skjelstad, og erklærede at de ønskede af fri Overbevisning at træde over til vor Kirke, hvornæst de godtgjorde for os at de have tilstrækkelig Kundskab i vor Kirkes Lærdom.
Hegre 10 Januar 1860
Det var et gardsnavn som jeg ikke skjønner.
Vi Undertegnede bevidner at idag indfandt sig Erik Andersen Øfsti med hustru Elisabeth Eriksdr, Haagen Gundersen Kyllo med hustru Sahra Olsdr fra Elvrum, Pige Ane Ellefsdr M????, Pige Ane Bardsdtr Øfsti, Pige Randi Gundersd Kyllo, Pige Ane Birgitte Gundersdr ibid, Pige Mali Ellefsd Skjelstad, og erklærede at de ønskede af fri Overbevisning at træde over til vor Kirke, hvornæst de godtgjorde for os at de have tilstrækkelig Kundskab i vor Kirkes Lærdom.
Hegre 10 Januar 1860
Det var et gardsnavn som jeg ikke skjønner.

Jøss!
Tusen takk.
Det sto ingen forklaring der, men det finner jeg kanskje andre steder, om jeg leter.
Som "fersking" har jeg nok mye å lære,
Med hilsen Aud Inger
Tusen takk.
Det sto ingen forklaring der, men det finner jeg kanskje andre steder, om jeg leter.
Som "fersking" har jeg nok mye å lære,
Med hilsen Aud Inger
-
Forklaringa står på utmeldtesida.
På den første står det etter navn på henne og foreldrene: "for at slutte sig til Frimenigheden paa Levanger."
Det samme står på nr. 2, og på nummer 3, 4 og 5 står det "ligeledes". På nummer seks står det: "for at slutte sig til Frimenigheden i Størdalen eller paa Levanger"
På den første står det etter navn på henne og foreldrene: "for at slutte sig til Frimenigheden paa Levanger."
Det samme står på nr. 2, og på nummer 3, 4 og 5 står det "ligeledes". På nummer seks står det: "for at slutte sig til Frimenigheden i Størdalen eller paa Levanger"

Du verden, som det ene kan føre til det andre.
Ble så nysgjerrig på disse utmeldingene at jeg fant gamle Stjørdalsboka, og der står "Hågen Kyllo høyrde til Lammers frimenighet i Levanger"
Dette har ført til mange timers interessant lesning om presten Gustav Adolph Lammers (1807-1878) og hans fantastiske liv. Han var bl.a. modell for Ibsens Brandt og de berømte ordene "det du gjør, gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" er Lammers ord.
Han brøt med statskirka i 1857 og gikk tilbake i 1860, så menigheten på Levanger fulgte vel han.
Hva kan ikke titting i kikebøker føre til.
Takk for tydinga som gjorde det mulig for meg å finne dette.
Hilsen Aud Inger
Ble så nysgjerrig på disse utmeldingene at jeg fant gamle Stjørdalsboka, og der står "Hågen Kyllo høyrde til Lammers frimenighet i Levanger"
Dette har ført til mange timers interessant lesning om presten Gustav Adolph Lammers (1807-1878) og hans fantastiske liv. Han var bl.a. modell for Ibsens Brandt og de berømte ordene "det du gjør, gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" er Lammers ord.
Han brøt med statskirka i 1857 og gikk tilbake i 1860, så menigheten på Levanger fulgte vel han.
Hva kan ikke titting i kikebøker føre til.
Takk for tydinga som gjorde det mulig for meg å finne dette.
Hilsen Aud Inger