Selveier og husmann?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Selveier og husmann?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 30. januar 2007 kl. 17.41

I pantebok for Solør-Odal 1824 fol. 90a kan vi lese om et tinglest skiftebrev etter "afdøde Selvejer Huusmand Christopher Nielsen Peterstuen" på plassen Peterstuen av Snapa i Grue. Peterstuen taksert til 100 spdl.

Uttrykket "Selvejer Huusmand" synes selvmotsigende. Er man selveier kan man ikke være husmann, og en husmann skulle pr. definisjon ikke kunne være selveier.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Selveier og husmann?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 30. januar 2007 kl. 18.26

Motseiinga er berre tilsynelatande. Held vi oss til definisjonen, er ein husmann ein som brukar tomt eller jord som ikkje er matrikulert som eiga eining. Eigarskap vert noko anna.
Den vanlege oppfatninga (kanskje også det vanlegaste, statistisk sett) er at husmannen leiger av bonden som også eig garden. Bonden betalar jordskatt til futen for heile garden, inkludert plassar - og så må han ta inn jordskatten frå husmannen for den delen han brukar.

Det var også mange bønder som bygsla bruket sitt, og leigde noko av det vidare til ein husmann. Så har vi "bygselhusmenn", som leigde plassen direkte av eigaren, jamvel om det i prinsippet var ein del av det bruket bonden bygsla. Og så har vi tilfelle der eigaren bygsla bort gardsbruket, men heldt att ein plass for seg sjølv. Eg har sett iallfall eitt slikt tilfelle (i Volda). Det kan også tenkjast husmannen din eigde berre plassen, jamvel om dette matrikkelteknisk var ein del av eit bruk. Det ville vere ein uviss rettsstatus, men med litt velvilje og vitnemål på tinget kunne det vel gå bra.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 30. januar 2007 kl. 21.31

Takker for oppklarende svar som minner meg om at jeg for mange år siden var borti flere lignende tilfeller. Jeg hadde da registrert noen tilfeller av selveiere før 1886, som jeg til min forbauselse ikke fant igjen i Matrikkelen av 1886, - av den enkle grunn at brukene ikke var skyldsatt.

Det er muligens det samme som ligger bak at samme mann ved barnas dåp kan nevnes vekselsvis som både husmann og selveier, om hverandre.

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 31. januar 2007 kl. 20.17

Eg kom over tilsvarande fenomen på Lesja under arbeid med gards- og slektshistoria der: http://www2.hivolda.no/ahf/historie/til ... _1801.html

Svar

Gå tilbake til «Generelt»