Julie Emilie (Amelia) Olsdtr.

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Julie Emilie (Amelia) Olsdtr.

Legg inn av Jonny Lyngstad » 16. januar 2007 kl. 11.13

Den 25. juni 1869 reiste Berthe Haagensdatter, ugift, 23 år fra Nes (Næss) og hennes datter Emilie, 1 år gl., til Milwauke, USA fra Oslo, se lenke http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4587#ovre

I USA ble Berte gift med enkemann Andreas (Andrew) Andersen Stumprud. Ved census 1880 bodde de i Friberg, Otter Tail, Minnesota.
Jeg har funnet familien i USA både i 1900, 1910 osv.
Andreas ble gift 13. februar 1862 i Trøgstad m. Berte Halvorsdtr.

Ved folketell. 1865 bodde familien på Stomperud, Høland pr.gjeld, Akershus se lenke http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=834#ovre

Birthe og barna reiste over til USA fra Oslo den 20. aug 1869, mens mannen må ha reist tidligere, lenke http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11590#ovre

I USA ble Julie eller Julia Amelia som etterkommerne kaller henne, gift med Arnt Mattias Guneriusen Visnes f. 3. februar 1859 på Visnes i Eide sokn, Kvernes prestegjeld på Nordmøre, se Digitalarkivet 42361 på lenke http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=13#anker

Nå har jeg endelig kommet i kontakt med deres etterkommere og jeg skal få tilsendt opplysninger, samt bilder.

Problemet er å finne hvor Julie ble døpt og hvem som er hennes far. Vi vet at Julie Emilie (Amelia) er født 6. februar 1867 i Norge og at hennes far het Ole med et farsnavn som begynner på B. I USA sier de Bernesen eller Barnesen. Jeg tror det kan være Berntsen. Jeg tror at hun er døpt i Nes i og med at de kom fra Nes da de dro til USA.

Etterkommerne i USA vet at Berte er f. 4. desember 1845 og var datter til Hågen Larsen f. 30.9.1823 og d. 26.4.1874 i Rice County, Montana og hans kone Anne Gulbrandsdtr. f. 20.9.1814 og d. 1888 i Sargent Bluff, Iowa.
Ved folketelling 1865 bodde familien på Åstebølhagen i Eidskog.

Er det noen som har mulighet til å slå opp i bygdeboka for Eidskog og se om det står noe om Berte og hennes datter Julie der?

Er det noen som har muligheter for å se i kirkebøkene etter Julie sin dåp i 1867?

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Julie Emilie (Amelia) Olsdtr.

Legg inn av Finn Sollien » 18. januar 2007 kl. 16.39

Familien til Berte er omtalt på side 48 i Eidskog bygdebok II. Husfaderen selv var født i Åstebølhagen og hans kone kom fra Askerud (Eidskog bygdebok I. s. 435) Det er alt for omfattene dette stoffet, kontakt meg på min emailadr. fisollie()online.no så skal du få all den opplysning som er nødvendig. Har dette i min slektsdatabase. Mvh. Finn Sollien.

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Legg inn av Jonny Lyngstad » 18. januar 2007 kl. 22.37

Nå har jeg fått tilsendt s. 47 og 48 fra bind 2 av Eidskog bygdebok. Der står det kun at Berthe Håkonsdtr. ikke Hågensdtr. var f. 4. desember 1842 og at hele familien reiste til USA. Så den var ikke mye til hjelp.

Er det ingen som vet hvor Julie Emilie (Amelia) er født slik at vi kan finne ut hvem som er hennes far?

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 19. januar 2007 kl. 21.21

Har du sjekket inn og utfl. fra Nes ? Tror faktisk at k. bøkene for den aktuelle tid er skannet og på nettet. Utflyttningslistene i Eidskog har igen opplysning om denne familes emigrasjon. De måtte jo ha presteattest for å komme seg over til Amerika. Jeg har sjekket Vinger, Eidskog og Aurskog, null resultat. Hun ble jo konfirmert i USA, der skulle det være em mulighhet til å finne ut av hva hennes fars navn var. Vet at det kan være så som så med slike opplysninger i de bøkene. Obituaret kan også være en kilde, hvis det mulig å finne den. Vennlig hilsen, Finn Sollien.

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»