Marie Knutsdatter Nes fra Borgund, født 1889

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04273
Sted: OSLO

Marie Knutsdatter Nes fra Borgund, født 1889

Legg inn av gj04273 » 13. januar 2007 kl. 18.15

Jeg leter etter etterkommere av Marie Knutsdatter Nes fra Borgund, født 1889 på Nes gård i Møre og Romsdal. Datter av Knut Larsen Nes og Dortea Berntsdatter Nes, begge født i 1849. Jeg er også interessert i å vite om noen vet noe mer om Dortea Berntsdatter Nes, hennes opprinnelse. Har funnet siste spor i folketellingen for 1900, men nå står jeg fast:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01531&gardpostnr=816&personpostnr=6042#nedre

Håper noen der ute kan hjelpe meg ut av blindgata.

Mvh
Per Ivar Nikolaisen[/b]

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Etterlyser etterkommere av Marie Knutsdatter Nes fra Bor

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 13. januar 2007 kl. 18.37

Dette må kanskje være Dortea i 1865
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4511#ovre

Hennes dåp i Borgund nr 39
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20

Hvis det er riktig Dortea i 1865 kan hennes mor være død og faren giftet seg på nytt.

Marit

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 13. januar 2007 kl. 18.56

Marit Nyhus skrev: Hvis det er riktig Dortea i 1865 kan hennes mor være død og faren giftet seg på nytt.
Marit

Ved FT 1865 heter mora Ingeborg M, sannsynlig for Marie.
På FS finnes at: Knud Laurits Olavius Larsen gifter seg med Dorthea Lovise Berntsdatter 22 juni 1879 i Borgund. Kirkeboken for det aktuelle tidsrom er ikke scannet enda.

Mvh
Britt Iren

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 26. februar 2007 kl. 0.40

Hei,
Marie sine foreldre:
Knut Larsen fra Larsgaren på Nes og Dorte Berntsdtr, fra Berngaren på Nes. (Ellingsøya, nåværende Ålesund)
Det var bror til Marie, Laurits, som tok over Larsgaren. (Samme slekta hadde garden hvertfall frem til 1970-åra).

Foreldre til Knut:
Lars Karolussen Myklebust og Ingeborg Olsdtr Kvalstein. (Vet ikke om det er Myklebust på Ellingsøya).

Foreldre til Lars Karolussen:
Karolus Wilhelmsen Innvik (muligens Innvik i Skodje) og Kristi Olsdtr. Myklebust. (Karolus bodde ikke på Nes, vet ikke om foreldrene var gift.)

Foreldre til Dorte Berntsdtr:
Bernt Olsen Standal, Hjørundfjord og IngeborgMarie Larsdtr. Bjørkavåg (Borgund/nåværende Sula)
Det var broren til Dorte som tok over Berngarden: Ole Andreas Berntsen, nye folk tok over garden i 1909 etter Ole Andreas, som ikke døde før i 1923. Foreldra til Dorte var nye brukere på garden da de kom i 1844.

Foreldre til Ingeborg L. Bjørkav.:
Lars Eriksen Skjåstad, Hjørundfjord og Dorte Martinusdtr Eidsnes, enke etter Mikkel Mikkelsen Bjørkavåg.

Bernt og Ingeborg giftet seg i 1843 Der står at faren var Ole Andersen Standal. Han har jeg som født i 1786 (ca) sønn av Anders Knutsen på Store Standal.

Enkemann Ole Andersen på Furnes (nabogård til Bjørkavågen) gifter seg i 1845.

Dette må da være far til Bernt Olsen Standal som gifter seg igjen, det blir noe 'kroglete' her, men han gifter seg med "stedatter" til Dorte Martinusdtr, Karen Mikkelsdtr. (Datter fra tidl. ekteskap av Mikkel Mikkelsen Bjørkavåg, han var forøvrig storkakse på Sula.) Sagt på en annen måte: hans svigerdatter Ingeborg blir også stesøster til kona Karen.

Litt oversikt: Dorte Martinusdtr f. ca. 1790 giftet seg 1810 med Mikkel Mikkelsen f. ca. 1730, han var 1.g. gift med Ane Dorthe Simonsdtr f. ca. 1738, begge muligens fra Sogn og Fjordane. De fikk hvertfall 9 barn. Yngste var Karen f. 1787. Hun var gift tre ganger. 1.gm Matias Olsen Furnes, 2.gm Torstein Eriksen Brekke og 3.g gm Ole Andersen Standal som var enkemann, vet ikke hvem han var gift med først. Her blir det slekt uten å være i slekt!

Jeg har ikke funnet ut av hvem Lars Eriksen Skjåstad var sønn til.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»