folketellingen 1865
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
folketellingen 1865
Hei
Undrer meg litt på hvorfor det er så utrolig mange rare feil der. Har f.eks. opplevd at det er personer med feil alder,feil fødested og feil navn (dvs fornavn som er en litt fantasifull variant og etternavn som er nokså kreativt stavet)
eks Christian Cæsar Lyttichau f. 19.06.1821 i Halden har i FT1865 blitt til Sæser Luthikau og født i Eidsberg 1 1826.
Hva er årsaken til slike rariteter?
DAG
Undrer meg litt på hvorfor det er så utrolig mange rare feil der. Har f.eks. opplevd at det er personer med feil alder,feil fødested og feil navn (dvs fornavn som er en litt fantasifull variant og etternavn som er nokså kreativt stavet)
eks Christian Cæsar Lyttichau f. 19.06.1821 i Halden har i FT1865 blitt til Sæser Luthikau og født i Eidsberg 1 1826.
Hva er årsaken til slike rariteter?
DAG
Re: folketellingen 1865
Hei. Jeg undrer meg også på hva som var årsaken til mange av de feilregistreringer vi finner i folketellingene. Kan synes som om telleren ikke oppsøkte alle familier, men nøyde seg med annenhåndsopplysninger.
Kanskje spillte vær og føreforhold en rolle. Ser for meg en teller der med sin protokoll, hatt og frakk, forsøker brøyte seg vei i meterhøy snø for å nå et avsidesliggende bruk. Kanskje biter 30 kuldegrader han i ørene, eller stormkast feier han tilbake. Man skal vel aldri tippe i slektsgranskning, allikevel tror jeg vi finner endel annenhåndsopplysninger i folketellingene. For en tid siden hadde jeg et spørmål om Værforholdene i forbindelse med 1865-tellingene.
Mvh Ellef Ellefsen.
Kanskje spillte vær og føreforhold en rolle. Ser for meg en teller der med sin protokoll, hatt og frakk, forsøker brøyte seg vei i meterhøy snø for å nå et avsidesliggende bruk. Kanskje biter 30 kuldegrader han i ørene, eller stormkast feier han tilbake. Man skal vel aldri tippe i slektsgranskning, allikevel tror jeg vi finner endel annenhåndsopplysninger i folketellingene. For en tid siden hadde jeg et spørmål om Værforholdene i forbindelse med 1865-tellingene.
Mvh Ellef Ellefsen.
-
- Sted: STJØRDAL
Ja jeg har også sett noen feilregistreringer, men det verste er ikke de kreative stavingene. Det verste er at noen har fått en mor de ikke skulle ha, og har fått feil fødested. De hadde en mor i 1865, mens da faren giftet seg i Desember så hadde de plutselig fått farens nye kone til mor som han da ut fra kirkeboka giftet seg med få dager før tellingen i januar 1876. Min oldemor som bodde i Trondheim i 1900 har fått feil fødested, så det er ikke bare i de avsidesliggende strøk det har blitt brukt annenhåndsopplysninger. Det er oppgitt at hun ble født i Trondheim i 1865, mens kirkebøkene sier hun ble født i Buksnes i Lofoten 23.10.1862.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Originalene finnes i RIksarkivets hyller, har dere dobbeltsjekket hva som står der?
Det er ikke fri diktning av de som har dataregistrert, noe feil kan forekomme, men mye er faktist skrevet slik fordi man ikke visste bedre!
Dersom man mener at noe er forferdelig feil, kontakt Riksarkivet, be om kopi (mulig at dette koster litt - eller at man må møte selv - eller at man må ha noen til å få tilgang fysisk selv).
Men - det som ligger på nett er stort sett avskrift av original telling, og husk at mange ikke kunne skrive, mange visste ikke hvilket år de var født!
Noen ganger er det selvsagt feil i avskrift - men jeg tror fakta at det er mer sjelden enn at selve tellingen er håndskrevet feil.
Originalen forteller!
Det er ikke fri diktning av de som har dataregistrert, noe feil kan forekomme, men mye er faktist skrevet slik fordi man ikke visste bedre!
Dersom man mener at noe er forferdelig feil, kontakt Riksarkivet, be om kopi (mulig at dette koster litt - eller at man må møte selv - eller at man må ha noen til å få tilgang fysisk selv).
Men - det som ligger på nett er stort sett avskrift av original telling, og husk at mange ikke kunne skrive, mange visste ikke hvilket år de var født!
Noen ganger er det selvsagt feil i avskrift - men jeg tror fakta at det er mer sjelden enn at selve tellingen er håndskrevet feil.
Originalen forteller!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
At mange ikke kunne skrive på 1860-tallet er nok rett, men det kunne nok de som samlet inn opplysningene. For det er unektelig mye pussig her,og da tror jeg ikke at de som har digitalisert det har gjort så mye feil.
At ikke alle visste nøyaktig hvor gamle de var stemmer nok, men jeg tror fortsatt at de visste hva de hette.
dag
At ikke alle visste nøyaktig hvor gamle de var stemmer nok, men jeg tror fortsatt at de visste hva de hette.
dag
Hei. Har rett nok ikke sjekket de originale bøkene. Men jeg regner mikrofilmene av folketellingene som originale. Etter min erfaring ligger feilene i originalene, ikke hos de som transkriberte disse. Dette har jeg sjekket i flere tilfeller.Laila N. Christiansen skrev:Originalene finnes i RIksarkivets hyller, har dere dobbeltsjekket hva som står der?
Dersom feilen ligger i transkriberingen av den søkbare tellingen (sekundærkilden), har vi muligheter til å gjøre arkivverket oppmerksom på dette, slik at det blir lagt ved en merknad. Er det derimot feil i originalen (eller mikrofilmen av denne) er der ingen mulighet til å legge ved noen merknad, sjøl om vi har all verdens dokumentasjon på at originalen er feil.
Se debatt 24811 i Arkivforumet Spørsmål 5 og svar 6.
Se og debatt 34762 i Arkivforumet Spørsmål 48 og svar 49.
Mvh Ellef.
-
- Sted: ANDEBU
Det kan være utelatelser ved avskriftene. Flere gårder i Stokke mangler i den digitaliserte utgaven og papirutgaven. På mikrofilmen er de med. Gjorde DA oppmerksom på dette for snart fire år siden. Fikk tilbakemelding om at antall personer
de har registrert i Stokke ligger også litt under den
offisielle statistikken, så det måtte ha skjedd noe her. Det ville ta en stund før det ble rettet opp, og særlig før det ble synlig ute på nettet, men de arbeidet med saken.
Det kan gjelde andre kommuner også så det er lurt å sjekke mikrofilmen.
Mvh. Solveig
de har registrert i Stokke ligger også litt under den
offisielle statistikken, så det måtte ha skjedd noe her. Det ville ta en stund før det ble rettet opp, og særlig før det ble synlig ute på nettet, men de arbeidet med saken.
Det kan gjelde andre kommuner også så det er lurt å sjekke mikrofilmen.
Mvh. Solveig
-
- Sted: STJØRDAL
Ja det skulle vel holde å sjekke folketellinger på mikrofilm, og ikke alle bor slik til at det er så lettvint å komme seg på Riksarkivet. For meg ligger det ca 100 mil unna. Folketellingene er jo også å finne på Statarkivene. Når det gjelder dem jeg skrev om i et tidligere innlegg så ble folketellingene for Buksnes 1865 og 1875 sett på mikrofilm, mens folketellingen 1900
for Trondheim kun er sett på internett. Det skyldes blant annet at jeg lenge ikke visste hvor i Trondheim mine bodde, men jeg kan jo sjekke på mikrofilm senere da. Statarkivene har jo også de folketellingene som hører innunder det området de har med å gjøre.
for Trondheim kun er sett på internett. Det skyldes blant annet at jeg lenge ikke visste hvor i Trondheim mine bodde, men jeg kan jo sjekke på mikrofilm senere da. Statarkivene har jo også de folketellingene som hører innunder det området de har med å gjøre.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Når Dag synes det navnet han nevner i innlegg 1 har fått merkelig skrivemåte, kan han gjøre et forsøk. Si samme navnet (muntlig) til 10 forskjellige personer i dag og be dem skrive hva du sier. Tror resultatene ville sprike noe også i dag.
Eller sagt på annen måte, det er ikke lett å skrive en del navn "rett", særlig ikke navn vi ikke har hørt før, eller sett skrevet. De som skrev har nok gjort sitt beste (evnen kunne selvfølgelig variere), og resultatene er ikke alltid så dumme som det kan synes ved første øyekast. Sæser for Cæsar rimer ganske bra med norsk uttale og forteller i det minste en del om hvordan navnet ble uttalt.
Eller sagt på annen måte, det er ikke lett å skrive en del navn "rett", særlig ikke navn vi ikke har hørt før, eller sett skrevet. De som skrev har nok gjort sitt beste (evnen kunne selvfølgelig variere), og resultatene er ikke alltid så dumme som det kan synes ved første øyekast. Sæser for Cæsar rimer ganske bra med norsk uttale og forteller i det minste en del om hvordan navnet ble uttalt.
At skrivemåten på akkurat dette navnet er feil har jeg en god fortåelse for. Derimot er det vel mer pussig at både alder og fremforalt fødested er feil.
mvh DAG
mvh DAG
Spinner litt videre på 1865-tellingen. Hva med de som ikke er fanget opp av tellingen?Dag E. Søpler skrev:Undrer meg litt på hvorfor det er så utrolig mange rare feil der.
Forsøker akkurat nå å hjelpe en amerikaner med slekta (privat). Finner ikke dennes familie i 1865-tellingen. Vedkommende hadde hørt at de bodde noen år i Oslo. (Før og etter 1860-tallet er greit nok, der har jeg sånn passe oversikt).
Ser Digitalarkivet informerte 28.08.2000 om endel mangler i folketellingen 1865. Bl.a. manglet Christiania minst 106 Spesiallister, ca.3.700 personer.
Spørsmål: Mangler disse fortsatt? Hvilden del av byen dreier det seg i så fall om?
Det er flere jeg ikke finner i 1865-tellingen. Etter hva jeg forstår skulle personer til sjøs registreres på hjemstedet.
Nok et spørsmål: Dersom en meldte utflytting fra et sted og reiste direkte til sjøs, da hadde han vel ikke noen hjemsted på land lenger? Og mange nordmenn seilte jo på utenlandske fartøyer. Kan det være en grunn til at endel mangler?
Mvh Ellef.