Torgrim Andersson/Andersen f. 1831 Ringerike

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj04214
Sted: SVERIGE

Torgrim Andersson/Andersen f. 1831 Ringerike

Legg inn av gj04214 » 3. januar 2007 kl. 11.21

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att finna föräldrarna till min mors farfar Torgrim Andersson/Andersen som enligt kyrkboken är född 23/4 1831 i Ringerike. Han emigrerade till Ramsele/Ångermanland i Sverige år 1858 där han gifte sig med min morfarsmor.

Mange hilsen,
Lennart Bohman, Kalmar

dn20561
Sted: HOVET

Re: Torgrim Andersson/Andersen f. 1831 Ringerike

Legg inn av dn20561 » 3. januar 2007 kl. 17.26

Hei ,

vet du hvor de var fra på Ringerike?

Vet du hva hans foreldere het, jobba med?

Det er stort, mange sokn/steder her .

Norderhov , veme ,hønefoss,Ådalen, Haug, Sokna, ja det er et stort område dette, vet hvem KIRKEBOK de stod i her , har du lenke dit, og legge ut her ,så det hjelper oss som søker for deg...

Dette ment som hjelp/tips.. til deg så du får hjelp raskere.

Mvh.

Helge :wink:

gj04214

Legg inn av gj04214 » 4. januar 2007 kl. 10.50

Hei!

Desvärre vet jag icke närmare vilket sted han kom ifrån. Icke heller hva hans foreldere het eller jobba med.
Jag har inga länkar till de svenska kirkebokerna heller, de finns icke utlagda på webben men jag har vedleggt 2 st pdf-filer.
I den ena HfbdEdsele är syns det mig att födelsestedet är angivet till Ringerike, men det är jag noe usikker på...
I den andra filen inflRams1858 ser man att han kom till sverige med flere andre norrmän. Det kan kanske ge någon ledtråd om någon känner igen de namnen :?:

Takker så mye på forhånd om jag kan få hjelp i denne saken. :D

Mvh.
Lennart Bohman
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn20561
Sted: HOVET

Legg inn av dn20561 » 5. januar 2007 kl. 1.01

Hei,

ser dette stemmer bra, men det er bare det og finne de folkene her?? Tror de står under Norderhov KB.Ikke sikker på dette.Får se hva dette bringer .

Dette må jo sjekkes,hans foreldere er mulig fra Ringerike?

Har du sett på tell.

Det er mange gode slektsforskere her på siden, så vi får håpe du får god hjelp i denne nøtten, dette ser ikke så lett ut.

Mvh.
Helge :wink:

Nils Elsrud
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 5. januar 2007 kl. 18.42

Hei på deg

Sammen skal vi kanskje klare å løse denne nørtta

For å starte med litt elliminering,
Jeg har sjekket både fødsel 1830-1832 og konfirmasjon i Ådal fra 1845-1850 - han er nok ikke født der.

Jeg har sett på Hole og Norderhov konfirmasjon 1845-1846-1847 kan ikke finne ham der.

Det er helt tydelg at det står at Torgrim Andersen er født i Ringerike, men jeg funderer på følgende:

Torgrim og Anders er meget vanlige navn i Valdres / Sør Aurdal.

Jeg har en kandidat
Torgrim Andersen Bjørke ble født i 1831 i Hedalen, Sør Aurdal, dette ligger jo få kilometer nord for Ådal i Ringerike. Flere av hans slektninger bodde til tider i Ådal, Ringerike og man var ikke den gang så nøye på dette med stedsnavn etc.

Jeg kjenner ikke fødselsdatoen hans men han skal vist ha reist til USA i 1857, men dette kan like gjerne være Sverige
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=valdutfl&gardpostnr=3812&merk=3812#ovre
Hans foreldre er Torgrim Andersen Goplerud og Gro Thomasdatter.

Dette er et skudd i blinde, men er det noen som kjenner nærmere til denne Torgrim Andersen ??

Hva heter barna til Torgrim Andersen som kom til Sverige - kanskje vi kan finne foreldrene ut fra det.

gj04057
Sted: SOKNA

Legg inn av gj04057 » 5. januar 2007 kl. 21.52

Slektsgranskeren Erling Bjørke skriver til Inge Gerd Gudbrandson i Vendeløs omkring 1950
opplysninger om hennes slekt fra Ringerike/ Soknedalen. I brevet forteller han at i 1850-årene kjøpte generalløytnant Gram, på Ask på Ringerike mye skog i Sverige og til å arbeide der fikk han med arbeidsfolk fra Ringerike. Noen ble der og noen returnerte til Norge.
Fru Gulbrandsons familie mente hennes forfar var Gudbrand Mikkelsen Rudseiet som reiste med hele sin familie i 1857. Mer visste ikke Bjørke om familien.

Torgrim Andersen er ikke født i Lunder kirkesogn på Ringerike i 1830,31,32 eller 33.
og Torgrim er ikke et vanlig navn i Lunder sogn. Dette er ment som et spor så :idea:

dn10731

Legg inn av dn10731 » 6. januar 2007 kl. 0.43

Hei. Jeg har heller ikke funnet noen Torgrim Andersen født 23.april 1831 her i Norderhov, med annexene. (Kirkeboka jeg har stopper riktignok ved døpte litt inn på året 1832).

Denne Torgrim Andersen Blix Rudeie vi finner i fil *inflRams1858.pdf* som Lennart la ut, var rett nok fra Lunder annex. Men han er ikke ført som født der 1831.

Velger også å tro den rette Torgrim Andersen var født i et av naboprestegjeldene. Kanskje også utvandrert derfra, eller bosatt noen år her på Ringerike før han dro videre til Sverige. Synd at ikke alle er registrert i Utflytterlistene.
Mvh Ellef Ellefsen.

Nils Elsrud
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 6. januar 2007 kl. 2.36

Jeg har søkt litt på Digitalarkivet vedrørende nabobygdene til Ringeriksdistriktet

det er ingen Torgrim Andersen fra Gran og Jevnaker som har flyttet ut med rett alder
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe

Fra Valdres har vi denne ene
Torgrim Andersen Vassfaret (Bjørke) født 1831 flyttet ut 1857
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe
Jeg legger ut et emne på Sør Aurdal for å se om noen kan svare på hvilken dato denne Torgrim er født.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=182387#182387

Har du navn på eventuelle barn til Torgrim

gj04214

Legg inn av gj04214 » 6. januar 2007 kl. 11.23

Hjertelig takk for alle svar!

Nu ska vi se om det går att komma vidare... :)
Hva heter barna til Torgrim Andersen som kom til Sverige - kanskje vi kan finne foreldrene ut fra det.

Barna till Torgrim heter;
Anders Olof f. 1861
Johan Anton f. 1864
Olof Albert f. 1868
Carl Ludvig f. 1877

brevet forteller han at i 1850-årene kjøpte generalløytnant Gram, på Ask på Ringerike mye skog i Sverige og til å arbeide der fikk han med arbeidsfolk fra Ringerike.

Dette var intressant, för då jag sporde min mor (92 år..) om hon visste vad hennes farfar jobbet med, svarade hon att "han var i sverige för att kjøpe skog" :!:

Vennlig hilsen og mange takk fra Lennart

Nils Elsrud
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 24. februar 2007 kl. 9.07

Hei på deg Lennart

Jeg vet ikke om du kan ha funnet noe mere på denne saken, jeg har søkt en del men finner desverre ikke ut hvem dette er. Søket jeg la ut på Sør Aurdal har heller ikke ført frem.

Jeg foreslår at du prøver å legge ut søk under
Oppland - ukjent sted For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene
og
Hadeland - ukjent kommune

Nils

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»