Dorthea (Marie?) Haukeberg (f. Hammervold?) - f. 1862
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: LILLESTRØM
Dorthea (Marie?) Haukeberg (f. Hammervold?) - f. 1862
Min oldemors foreldre er et aldri så lite mysterium.
Hun var trolig født Hammervold, trolig på Innlandet i Kristiansund og ble gift Haukeberg.
Registrert i DA 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01503.wc2&variabel=0&postnr=9533&fulle=true&spraak=n
Mulig etter Hammervold slekt fra Rødven i Veøy. Har ikke funnet henne igjen i 1865 eller 1870 telling. Kan også være slekt fra Frøya i Sør-Trøndelag etter det min far Martin husket - han mente faren kan ha vært fisker fra Frøya. En annen interessant teori er at hun er etterkommer - uekte barn etter en Leslie.
Men, med brente kirkebøker har det ikke vært lett å finne noe mer...
DA 1865 (mulig):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61503.wc2&variabel=0&postnr=2403&fulle=true&spraak=n
DA 1865 (tvilsom):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61503&postnr=2125&spraak=n
DA 1865 (interessant):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61503&gardpostnr=321&personpostnr=3281&merk=3281#ovre
Hun var trolig født Hammervold, trolig på Innlandet i Kristiansund og ble gift Haukeberg.
Registrert i DA 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01503.wc2&variabel=0&postnr=9533&fulle=true&spraak=n
Mulig etter Hammervold slekt fra Rødven i Veøy. Har ikke funnet henne igjen i 1865 eller 1870 telling. Kan også være slekt fra Frøya i Sør-Trøndelag etter det min far Martin husket - han mente faren kan ha vært fisker fra Frøya. En annen interessant teori er at hun er etterkommer - uekte barn etter en Leslie.
Men, med brente kirkebøker har det ikke vært lett å finne noe mer...
DA 1865 (mulig):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61503.wc2&variabel=0&postnr=2403&fulle=true&spraak=n
DA 1865 (tvilsom):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61503&postnr=2125&spraak=n
DA 1865 (interessant):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61503&gardpostnr=321&personpostnr=3281&merk=3281#ovre
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Dorthea (Marie?) Haukeberg (f. Hammervold?) - f. 1862
Jeg forsøkte å finne Anne Eriksdatter på Haukeberg, men finner ingen i bygdebok for Eid som er knyttet til gården med fødselsår 1830. Hun kan jo være gift dit, og siden flyttet. Finner heller ingen Erik som flytter til Kristiansund fra gårdene eller husmannsplassene.
I bygdebok for Holm II finner jeg heller ingen Anne Eriksdatter, men det er en del Hammervoldfolk som flytter til Kristiansund i aktuelt tidsrom.
I bygdebok for Holm II finner jeg heller ingen Anne Eriksdatter, men det er en del Hammervoldfolk som flytter til Kristiansund i aktuelt tidsrom.
-
Hei, takk for raskt svar
Anne må være svigermor til Dorthea, siden hun "Underholdes af sønen" i husholdningen - Peter Haukeberg - født på Edøya. Dette tyder mao. på at Anne har flyttet fra Grytten til Edø og født sønnen Peter og de må senere ha flyttet til Kristiansund, trolig på Innlandet der Peter senere giftet seg med Dorthea. Anne bodde sammen med familien i 1900 tellingen. Men Anne sitt opphav jeg leter etter.
Men det var Dorthea sine foreldre som er mysteriet mitt. Hun er født i Kristiansund. Fant ingen ting da jeg så igjennom kirkebøker og andre kilder på biblioteket der for noen år siden...
Tilleggsopplysninger:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=9294&highlight=hammervold

Anne må være svigermor til Dorthea, siden hun "Underholdes af sønen" i husholdningen - Peter Haukeberg - født på Edøya. Dette tyder mao. på at Anne har flyttet fra Grytten til Edø og født sønnen Peter og de må senere ha flyttet til Kristiansund, trolig på Innlandet der Peter senere giftet seg med Dorthea. Anne bodde sammen med familien i 1900 tellingen. Men Anne sitt opphav jeg leter etter.
Men det var Dorthea sine foreldre som er mysteriet mitt. Hun er født i Kristiansund. Fant ingen ting da jeg så igjennom kirkebøker og andre kilder på biblioteket der for noen år siden...
Tilleggsopplysninger:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=9294&highlight=hammervold
Fikk følgende link fra Ivar Tyrhaug til DA 1865 tellingen:
Digitalarkivet 1865
Ser interessant ut med fornavn, fødselsår og fødested, tilogmed bosted
Innlandet som min familie bodde på. At Dorthea Sæther's mor het Martha er
kanskje også knyttet at "min" Dorthea sin datter het Martha.
Om noen kan sannsynliggjøre at etterslekten til denne Dortha Marie Sæther
stemmer med min eller ikke er MEGET interessant.
Er disse to samme person...? Min far sa Dorthea (Thea-besta) var født
"Hammervold" - da passer ikke Sæther...
Ellers takk...
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Her er Petter dåp/fødsel.
Har sett i scannet kirkebok for Edø for å finne giftermålet, men det ser ikke ut til at de giftet seg der. Begge foreldrene er f. i Grytten iflg FT 1865
Under Haukeberg s 410 i Bygdebok for Eid finner jeg Torstein Pålson f 1829, men det står videre at han døde 1 uke gml. På FS er Tosten Paulsen f. 28 sep 1829 og døpt 25 okt i Eid. Foreldre er Paul (Pål) Olsen Haukeberg og Kari Tostensdatter. Dette er de samme som er omtalt på side 410. Om det er FS eller Eidboka som er rett er ikke godt å si, her er det vel bare kirkeboka som kan gi oss svaret.
Magnild Larsdatter på 67 år bor sammen med Torsten og Anne i Kristiansund i 1865 og hun er "deres moder". Om Torsten er sønn av de over er Magnild sannsynlig mor til Anne?
Magnhild Larsdatter er i1801 sannsynlig her. Magnild Larsdatter Aasen på 14 år ble konfirmert i 1813 og hun gifter seg med Erich Larsen Brevig 3 juli 1823 i Hen kirke. Hun er da 23 år og han er 25 år.
7 april 1830 får de en datter som blir døpt Anne Erichsen Remmen (3 med etternavn Aasen er fadder).
Mvh
Britt Iren
Har sett i scannet kirkebok for Edø for å finne giftermålet, men det ser ikke ut til at de giftet seg der. Begge foreldrene er f. i Grytten iflg FT 1865
Under Haukeberg s 410 i Bygdebok for Eid finner jeg Torstein Pålson f 1829, men det står videre at han døde 1 uke gml. På FS er Tosten Paulsen f. 28 sep 1829 og døpt 25 okt i Eid. Foreldre er Paul (Pål) Olsen Haukeberg og Kari Tostensdatter. Dette er de samme som er omtalt på side 410. Om det er FS eller Eidboka som er rett er ikke godt å si, her er det vel bare kirkeboka som kan gi oss svaret.
Magnild Larsdatter på 67 år bor sammen med Torsten og Anne i Kristiansund i 1865 og hun er "deres moder". Om Torsten er sønn av de over er Magnild sannsynlig mor til Anne?
Magnhild Larsdatter er i1801 sannsynlig her. Magnild Larsdatter Aasen på 14 år ble konfirmert i 1813 og hun gifter seg med Erich Larsen Brevig 3 juli 1823 i Hen kirke. Hun er da 23 år og han er 25 år.
7 april 1830 får de en datter som blir døpt Anne Erichsen Remmen (3 med etternavn Aasen er fadder).
Mvh
Britt Iren
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Peter og Dorthea giftet seg i Kristiansund 1881. Kirkebok for Kristiansund, gifte 1880-1901. Sidene med denne vielsen var ikke så brannskadd som en del andre, og vielsen er vedlagt. Da ser du at det var den "interessante" kandidaten i FT1865 som var den rette. 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

-
Dette er bare til å dette på ryggen av
Tusen takk for fyldige svar fra dere med en porsjon voksenopplæring
.
Kjempeglad for innsatsen!!!

Tusen takk for fyldige svar fra dere med en porsjon voksenopplæring

Kjempeglad for innsatsen!!!
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Ja, det var godt jobba! Men hvem var Pål (Paul) Olsen, far til Torstein? Myskja i bygdebok for Eid kaller ham "Pål Skogå" frå Seljevold. Det er en Paul Olsen Seljevold, 1797-1832, (femmenning av to av mine tippoldeforeldre), men det er ikke den Paul som kommer til Haukeberg. Faren til min Paul, Ole Rasmusen Seljevold gifter seg først i 1793. Kan han ha fått din Paul før han gifter seg?, i så fall er han ikke kommet med i bygdebok for Holm, og jeg finner ingen annen aktuell Paul Olsenkandidat.
Min Paul Olsen var forresten gardbruker og høvedsmann på egen båt under torskefisket. Han omkom 1.april 1832. Etter at han hadde satt av båtlaget fra Hammervoll!! satte han over fjorden mot Seljevold i en liten fjørnfar, trass i storm fra nordvest. Bare båten ble funnet igjen innerst i Rødvenfjorden.
Det lille interessante her er jo at Hammervollfolk er inne i bildet, og ikke bare i denne sammenhengen er det linker mellom Seljevold og Hammervoll.
Du skulle vel ikke ha din Paul Olsens opphav?
Min Paul Olsen var forresten gardbruker og høvedsmann på egen båt under torskefisket. Han omkom 1.april 1832. Etter at han hadde satt av båtlaget fra Hammervoll!! satte han over fjorden mot Seljevold i en liten fjørnfar, trass i storm fra nordvest. Bare båten ble funnet igjen innerst i Rødvenfjorden.
Det lille interessante her er jo at Hammervollfolk er inne i bildet, og ikke bare i denne sammenhengen er det linker mellom Seljevold og Hammervoll.
Du skulle vel ikke ha din Paul Olsens opphav?
-
Det er en Paul Olsen som gifter seg i Tresfjord 9. juli 1826 med ei Kari Thorstensdtr. Det er vel dem som havna på Haukeberg?
Eldste jenta, Ingeborg, ble døpt i Tresfjord 8/10 1826, mens de andre ungene fom. Torsten i 1829 ble døpt i Eid, alt i følge FS. Hvis Torsten døde tidlig, hvorfor ga de ikke det navnet til en annen sønn?
Eldste jenta, Ingeborg, ble døpt i Tresfjord 8/10 1826, mens de andre ungene fom. Torsten i 1829 ble døpt i Eid, alt i følge FS. Hvis Torsten døde tidlig, hvorfor ga de ikke det navnet til en annen sønn?

- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Tore, det virker sannsynlig. Forfatteren har nok gjettet på Seljevold siden gården ligger ikke så langt unna Haukeberg, og Paul og Ole er Seljevoldnavn. Det er jo ikke så langt over Romsdalsfjorden fra Tresfjorden heller. Takk for hjelpen!
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Torsten Paulsen Haukeberg f. 29 sept 1829 i Eid sogn ble konfirmert 9 feb 1845 i Wold kirke. Dette iflg. kirkeboken for Eid sogn i Grytten prgj. i perioden 1818-1853.
Så da er vi vel rimelig sikker på at det er rett person.
Ved konfirmasjon står det at han er vacc i 1831 av Ane Lybergsvik, det stemmer også bra.
Det ”rare” er at i den samme kirkboken er det i reg over døde oppført en Tosten Paasen? Haukeberg som den første i 1831 mener jeg det skal være og ikke 1830. Jeg tror alder skal være 6 uker og ikke 1 uke, men det stemmer jo ikke får "vår" Torsten uansett. Det er ikke skrevet dødsdag eller begravelsesdag.
Jeg er usikker på om det skal være en P, fordi den ikke er lik de andre P ene. Det ligner mer på en gotisk S med litt mer slynge på. De andre S er ikke lik heller. Det mangler også en l.
Hadde en greid å finne vielsen mellom Torsten og Anne så hadde vi sannsynlig fått noen farsnavn. Kan de også ha giftet seg i Kristiansund, etter sept. 1855 (Peters dåp)?
Dorthea er f. i Kristiansund av foreldre f. i Kristiansund og Kvernes. Hvorfor kommer da Hammervoll navnet inn???
Mvh
Britt Iren
Så da er vi vel rimelig sikker på at det er rett person.
Ved konfirmasjon står det at han er vacc i 1831 av Ane Lybergsvik, det stemmer også bra.
Det ”rare” er at i den samme kirkboken er det i reg over døde oppført en Tosten Paasen? Haukeberg som den første i 1831 mener jeg det skal være og ikke 1830. Jeg tror alder skal være 6 uker og ikke 1 uke, men det stemmer jo ikke får "vår" Torsten uansett. Det er ikke skrevet dødsdag eller begravelsesdag.
Jeg er usikker på om det skal være en P, fordi den ikke er lik de andre P ene. Det ligner mer på en gotisk S med litt mer slynge på. De andre S er ikke lik heller. Det mangler også en l.
Hadde en greid å finne vielsen mellom Torsten og Anne så hadde vi sannsynlig fått noen farsnavn. Kan de også ha giftet seg i Kristiansund, etter sept. 1855 (Peters dåp)?
Dorthea er f. i Kristiansund av foreldre f. i Kristiansund og Kvernes. Hvorfor kommer da Hammervoll navnet inn???
Mvh
Britt Iren
Sist redigert av Britt Iren Pedersen Neergård den 18. desember 2006 kl. 22.54, redigert 1 gang totalt.
-
Det er vel sannsynlig at de ble gift i Kristiansund, hvis de ikke ble gift på Smøla. Finner dem ikke på FS, og Nordmøre er ganske godt dekket fram til 1865. Unntaket er dessverre Kristiansund. Ble de gift i Kristiansund, får vi håpe at de gjorde det i 1855 eller 1865, for kirkebøkene i mellom er brent opp. Se register over kirkebøker hos Arkivverket.
Andre steder vi kan finne Torsten i er utflyttingslister fra Eid og Grytten prestegjeld. Innflyttingslister for Edøy prestegjeld. Utflyttingslister for Edøy prestegjeld for når de flyttet til Kristiansund. Skifter i Romsdal.
Andre steder vi kan finne Torsten i er utflyttingslister fra Eid og Grytten prestegjeld. Innflyttingslister for Edøy prestegjeld. Utflyttingslister for Edøy prestegjeld for når de flyttet til Kristiansund. Skifter i Romsdal.

-
Hammervoll var det min far trodde var fødenavnet til Dorthea. Det stemmer nok ikke overens med det som er kommet fram her, som viser hun er født Sæther.
FamilySearch på Tosten Pauls. - sønn av Paul Ols. Haukeberg og Kari Tostensdtr:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220803364&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99
FamilySearch på Tosten Pauls. - sønn av Paul Ols. Haukeberg og Kari Tostensdtr:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220803364&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99