Föräldrar till Olga 1930 bosatt i Sverige
Moderator: MOD_Finnmark
Föräldrar till Olga 1930 bosatt i Sverige
Hej !
Jag hjälper en väninna vars mamma kom till Sverige 1949-07-23.
Mamman hette Olga, Hennes föräldrars namn har vi.
Olga är född 1930-02-20
Modern : Elise Olsen (gift)
Fadern : Ergen Olsen
Olgas syskon
Leif Ergensund (död)
Harry Olsen (död)
Mary Hansen (gift) (död)
Tyvärr har vi ej någon data på dessa.
Min väninna Ann vill försöka ta reda på så mycket som är möjligt om sina morföräldrar.
Vad vi vet nu i dagsläget är att familjen bodde i Smelror då Olga flyttade över till Sverige.
Finns det någon som kan hjälpa oss är vi tacksamma.
MVH
Lotta & Ann
[email protected]
Jag hjälper en väninna vars mamma kom till Sverige 1949-07-23.
Mamman hette Olga, Hennes föräldrars namn har vi.
Olga är född 1930-02-20
Modern : Elise Olsen (gift)
Fadern : Ergen Olsen
Olgas syskon
Leif Ergensund (död)
Harry Olsen (död)
Mary Hansen (gift) (död)
Tyvärr har vi ej någon data på dessa.
Min väninna Ann vill försöka ta reda på så mycket som är möjligt om sina morföräldrar.
Vad vi vet nu i dagsläget är att familjen bodde i Smelror då Olga flyttade över till Sverige.
Finns det någon som kan hjälpa oss är vi tacksamma.
MVH
Lotta & Ann
[email protected]
- Viggo Eide
- Sted: BODØ
- Kontakt:
Re: Föräldrar till Olga 1930 bosatt i Sverige
Smelror er i følge Statens kartverk ei bygd i Finnmark. Vardø kommune, på fastlandsiden av Bussesundet, med utsikt til Vardøya der byen Vardø - og Vardøhus festning - ligger.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Det låter fint att bo där ,
Har du någon uppgift om Olga:s föräldrar , mor & far föräldrar,
MVH Lotta
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
HEi!
Når døde Olga i Sverige? Og hvilket etternavn brukte hun der?
Når døde Olga i Sverige? Og hvilket etternavn brukte hun der?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hej Laila !
Olga är ej död ännu , hon är den enda i syskon skaran som lever.
Jag har talat med hennes dotter, som givit mig medgivande till att försöka finna
Något om Olgas föräldrar.
Olga kom till Sveige 1949-07-23 fråm Smelror .
Hon gifte sig med en man Karlsson och bosatte sig i Norje , En liten by utanför Sölvesborg i Blekinge.
Hennes dotter heter Ann och vill nu försöka finna anfäder till Olga,
MVH lotta
Olga är ej död ännu , hon är den enda i syskon skaran som lever.
Jag har talat med hennes dotter, som givit mig medgivande till att försöka finna
Något om Olgas föräldrar.
Olga kom till Sveige 1949-07-23 fråm Smelror .
Hon gifte sig med en man Karlsson och bosatte sig i Norje , En liten by utanför Sölvesborg i Blekinge.
Hennes dotter heter Ann och vill nu försöka finna anfäder till Olga,
MVH lotta
Hei Lotta
Ergen er et svært uvanlig navn i Norge, tror det må være en avledning av Irgen, som er noe mer vanlig, men også det ganske sjeldent. Ved folketellingen i år 1900 var det tre stykker som het Irgen i hele Finnmark. En av disse kan meget vel være Olgas far, nemlig Irgen Nils Gustav Olsen. Du finner familien hans her ved FT-1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 3&bnr=0010
Familien er bosatt på Skyttergamnes og dette er en gård som lå like ved Smelror.
Tror nok den beste måten å finne ut av dette, er ved å ta kontakt med menighetskontoret i Vardø, og be om opplysninger vedrørende dåp etc (Smelror tilhørte Vardø Landsokn omkring 1930).
Du finner opplysninger om adresser, telefon-nummer osv her:
http://www.vardo.kirken.no/
Har selv bodd i Vardø noen år, så jeg kan se om jeg finner personer som husker familien.
Mvh Odd Villy
Ergen er et svært uvanlig navn i Norge, tror det må være en avledning av Irgen, som er noe mer vanlig, men også det ganske sjeldent. Ved folketellingen i år 1900 var det tre stykker som het Irgen i hele Finnmark. En av disse kan meget vel være Olgas far, nemlig Irgen Nils Gustav Olsen. Du finner familien hans her ved FT-1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 3&bnr=0010
Familien er bosatt på Skyttergamnes og dette er en gård som lå like ved Smelror.
Tror nok den beste måten å finne ut av dette, er ved å ta kontakt med menighetskontoret i Vardø, og be om opplysninger vedrørende dåp etc (Smelror tilhørte Vardø Landsokn omkring 1930).
Du finner opplysninger om adresser, telefon-nummer osv her:
http://www.vardo.kirken.no/
Har selv bodd i Vardø noen år, så jeg kan se om jeg finner personer som husker familien.
Mvh Odd Villy
Hei Lotta
Jeg satt å tenkte litt på navnet Ergen og tenkte kan det være navnet Jørgen som har fått en svensk vri?
Fann Leif Ergensund eller Leif Olsen (Irgesund) som han er døpt 04. nov 1923 Vardø Landssogn
Faren heter Jørgen Nils Gustav Olsen
Moren heter Elise Fredrikke f. Eriksen (er noe usikker på tolkning av morens etternavn)
Kan se ut for at navnebevillingen ble gitt 11.11.1965 han er altså født Olsen men har tatt navnet Irgesund da.
Ellers kan man lese under merknader, noe jeg tolker å være navn på kona til Leif samt hvor og når hun er født. Skriver ikke her da jeg ikke vet om hun er nålevende.
Mvh
Pia
Jeg satt å tenkte litt på navnet Ergen og tenkte kan det være navnet Jørgen som har fått en svensk vri?
Fann Leif Ergensund eller Leif Olsen (Irgesund) som han er døpt 04. nov 1923 Vardø Landssogn
Faren heter Jørgen Nils Gustav Olsen
Moren heter Elise Fredrikke f. Eriksen (er noe usikker på tolkning av morens etternavn)
Kan se ut for at navnebevillingen ble gitt 11.11.1965 han er altså født Olsen men har tatt navnet Irgesund da.
Ellers kan man lese under merknader, noe jeg tolker å være navn på kona til Leif samt hvor og når hun er født. Skriver ikke her da jeg ikke vet om hun er nålevende.
Mvh
Pia
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Lotta
Er det kun opplysninger om Olgas foreldre og slekten deres bakover i tida du ønsker info om?
Hadde Olga kontakt med sine søsken etter at hun flyttet til Sverige? Kan være en av Olgas søsken som Pia har funnet.
Mvh
Marit
Er det kun opplysninger om Olgas foreldre og slekten deres bakover i tida du ønsker info om?
Hadde Olga kontakt med sine søsken etter at hun flyttet til Sverige? Kan være en av Olgas søsken som Pia har funnet.
Mvh
Marit
Hej Pia !
Olga hade syskon
Leif Ergensund (död)
Harry Olsen (död)
Mary Hansen (gift) (död)
Kanske är det rätt Leif du funnit
Jag är så tacksam för all hjälp som ni skänker mig.
MVH Lotta
Olga hade syskon
Leif Ergensund (död)
Harry Olsen (död)
Mary Hansen (gift) (död)
Kanske är det rätt Leif du funnit
Jag är så tacksam för all hjälp som ni skänker mig.
MVH Lotta
Hej!
VAd jag fått fram hade hon kontakt med syskonen
fram tills hon fick en stroke.
Då hennes tillstånd blev så att hon inte klarade att tala i telefon.
Om det är rätt vet jag tyvärr inte , men hoppas detta
MVH Lotta
VAd jag fått fram hade hon kontakt med syskonen
fram tills hon fick en stroke.
Då hennes tillstånd blev så att hon inte klarade att tala i telefon.
Om det är rätt vet jag tyvärr inte , men hoppas detta
MVH Lotta
For å sannsynliggjøre at det er rett Leif jeg har funnet så står det at de bor på Smelror.
Vet dere hva hustruen til Leif het ? Se detaljer i vedlagte link i mitt innlegg over.
Kan forøvrig rette en opplysning i mitt forrige innlegg skriver jeg døpt 04. nov 1923, det riktige skal være født 04. nov 1923
Mvh
Pia
Vet dere hva hustruen til Leif het ? Se detaljer i vedlagte link i mitt innlegg over.
Kan forøvrig rette en opplysning i mitt forrige innlegg skriver jeg døpt 04. nov 1923, det riktige skal være født 04. nov 1923
Mvh
Pia
Hei Lotta
Det viser seg at jeg kjenner et av søskenbarna til Olga. Jeg har snakket med henne og hun er svært interessert i å komme i kontakt med deg. Sender deg derfor en epost med nødvendige opplysninger.
Til Pia: Hvis du ser nøyere etter på dåpsinnførselen til Leif Irgesund, så vil du nok se at faren er oppført som Irgen Nils Gustav Olsen og moren Elise Fredrikke Nilsen.
Mvh Odd Villy
Det viser seg at jeg kjenner et av søskenbarna til Olga. Jeg har snakket med henne og hun er svært interessert i å komme i kontakt med deg. Sender deg derfor en epost med nødvendige opplysninger.
Til Pia: Hvis du ser nøyere etter på dåpsinnførselen til Leif Irgesund, så vil du nok se at faren er oppført som Irgen Nils Gustav Olsen og moren Elise Fredrikke Nilsen.
Mvh Odd Villy
Odd Villy du har helt rett:)
Ved forstørrelse av bildet og sammenligning med foreks navnet Johansen over Irgen Nils Gustav Olsen Så ser man at denne skriveren har en J som går ned med en "slynge" på. Og dette er definitivt ikke med i Irgen.
Beklager evt missorståelse som kunne komme av min dårlige tolkning av ukjent navn.
Mvh
Pia
Ved forstørrelse av bildet og sammenligning med foreks navnet Johansen over Irgen Nils Gustav Olsen Så ser man at denne skriveren har en J som går ned med en "slynge" på. Og dette er definitivt ikke med i Irgen.
Beklager evt missorståelse som kunne komme av min dårlige tolkning av ukjent navn.
Mvh
Pia
Tolking av gamle håndskrifter er ikke alltid like lett, vi er vel alle blitt lurt en og annen gang
Har forsøkt å finne ut hvem foreldrene til Elise Fredrikke var, men har ikke greid å finne gode kandidater.
Mvh Odd Villy

Har forsøkt å finne ut hvem foreldrene til Elise Fredrikke var, men har ikke greid å finne gode kandidater.
Mvh Odd Villy
Hej Odd !
TAck för att du ville hjälpa mig, Det är inte lätt att släktforska i ett annat land , Jag undrar om du vet någon som kan hjälpa mig där borta. Vore mycket tacksam .
MVH Lotta
TAck för att du ville hjälpa mig, Det är inte lätt att släktforska i ett annat land , Jag undrar om du vet någon som kan hjälpa mig där borta. Vore mycket tacksam .
MVH Lotta
Foreldrene til Elise var Arnt Nilsen og Kristine Mutenia (Søster til min tippoldemor Erikka)
De hadde 7 barn Disse var:
1. Edmund Nilsen . gift med Helga Salmila fra Bugøynes
2. Elise Nilsen - gift med Irgen Olsen i Vardø (Smelror)
3. Emelie
4. Eugenie
5. Evald
6. Johan eller Julian vanskelig skrift å tyde.
7. Bernhard.
De hadde 7 barn Disse var:
1. Edmund Nilsen . gift med Helga Salmila fra Bugøynes
2. Elise Nilsen - gift med Irgen Olsen i Vardø (Smelror)
3. Emelie
4. Eugenie
5. Evald
6. Johan eller Julian vanskelig skrift å tyde.
7. Bernhard.