Etterkommere etter Marta Olava Pedersdtr. Næss f. 1792
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Etterkommere etter Marta Olava Pedersdtr. Næss f. 1792
På min ferd bakover i tida, kom jeg til denne dama. Hun er søskenbarn til min tipptippoldefar
og var datteren til lensmann Næss i. Hun ble gift i 1819 med Johan Vilhelm Nissen
(bror ?) av kapellan Nissen i Melhus. De hadde 10 barn iflg. Melhusboka , men jeg kan ikke greie å finne mer enn en, han er registert i Trondheim under folketellinga 1865, da med sin far boende hos seg.(?). Tvillinger født i 1832 het Peder Schjeldrup Nissen og Anders Rambeck Nissen.
Noen som kjenner til dette?
På forhånd takk
Med hilsen Aud Inger
og var datteren til lensmann Næss i. Hun ble gift i 1819 med Johan Vilhelm Nissen
(bror ?) av kapellan Nissen i Melhus. De hadde 10 barn iflg. Melhusboka , men jeg kan ikke greie å finne mer enn en, han er registert i Trondheim under folketellinga 1865, da med sin far boende hos seg.(?). Tvillinger født i 1832 het Peder Schjeldrup Nissen og Anders Rambeck Nissen.
Noen som kjenner til dette?
På forhånd takk
Med hilsen Aud Inger
-
- Sted: RASTA
Re: Etterkommere etter Marta Olava Pedersdtr. Næss f. 1792
Hei Aud Inger.
Jeg kjenner ikke noe til dette, men gikk inn på de skannede KB fra Melhus, hvor jeg fant dåpen til tvillingene.
Dåp nr. 42 og 43
Her står det at moren er f. Næss i Brobak.
Kan det kanskje være en hjelp til å komme et skritt videre
Dersom du vet navn eller fødselsår på de andre barna, så er det vel mulig å kunne få litt mere hjelp til å finne dem
Med vennlig hilsen Anne-Lise
Jeg kjenner ikke noe til dette, men gikk inn på de skannede KB fra Melhus, hvor jeg fant dåpen til tvillingene.
Dåp nr. 42 og 43
Her står det at moren er f. Næss i Brobak.

Kan det kanskje være en hjelp til å komme et skritt videre

Dersom du vet navn eller fødselsår på de andre barna, så er det vel mulig å kunne få litt mere hjelp til å finne dem

Med vennlig hilsen Anne-Lise
Mye kan skje på en dag takket være god hjelp fra DIS!
Ble satt på sporet, en av de nevnte tvillingene, Anders Rambech Nissen ble kjøpmann i Hammerfest, ved å søke på han på nettet, fant jeg en hel slektshistorie etter Peder Næss, Martas mann, men det var PhpGedView..........hva nå det er..........som forsvant etter en kort stund, så nå må jeg lære meg noe nytt igjen:-)
Er jo så nysgjerrig at dette må jeg greie
Tusen takk for ledetrådene
Hilsen Aud Inger
Ble satt på sporet, en av de nevnte tvillingene, Anders Rambech Nissen ble kjøpmann i Hammerfest, ved å søke på han på nettet, fant jeg en hel slektshistorie etter Peder Næss, Martas mann, men det var PhpGedView..........hva nå det er..........som forsvant etter en kort stund, så nå må jeg lære meg noe nytt igjen:-)
Er jo så nysgjerrig at dette må jeg greie
Tusen takk for ledetrådene
Hilsen Aud Inger
Hei
Jeg har skrevet et svar til deg på dis trøndelag sine sider,
så ikke denne etterlysningen før etterpå.
hilsen Ingrid Løvås
Jeg har skrevet et svar til deg på dis trøndelag sine sider,
så ikke denne etterlysningen før etterpå.
hilsen Ingrid Løvås
Takk, men jeg finner det ikke:-)))))))))))))
..og jeg skal liksom drive slektsforskning
Med hilsen Aud Inger
..og jeg skal liksom drive slektsforskning
Med hilsen Aud Inger
kopierer svar fra trønderslekt hit, slik at diskusjonen fortsetter her.
2006-11-14 17:38:58
Kjære Aud Inger
Jeg er en etterkommer av lensmann Peder Næss, og Marthas søster Gurianne Pedersdtr Næss.
Fam Nissen flyttet til Røros der Johan Vilhelm begynte som skoginspektør i 1839 , søkte avskjed i 1857 og døde året etter. Står litt om dem i Røros boka bind 4 s. 51
i ft 1865 finner du Martha og en datter antagelig i Bergstaden lillegade.
Jeg har heller ikke funnet så mye data på barna, men tror nok Røros må bli ditt første søkelsted.
Hvem er din tippoldefar?
2006-11-14 17:38:58
Kjære Aud Inger
Jeg er en etterkommer av lensmann Peder Næss, og Marthas søster Gurianne Pedersdtr Næss.
Fam Nissen flyttet til Røros der Johan Vilhelm begynte som skoginspektør i 1839 , søkte avskjed i 1857 og døde året etter. Står litt om dem i Røros boka bind 4 s. 51
i ft 1865 finner du Martha og en datter antagelig i Bergstaden lillegade.
Jeg har heller ikke funnet så mye data på barna, men tror nok Røros må bli ditt første søkelsted.
Hvem er din tippoldefar?
fortsetter med svar fra Aud Inger
2006-11-14 19:15:23
Henrik Ivarsen Rødde f.1765, det blir 7. ledd bak meg, så det blir mange tipper.
Klikka ut etterkommerliste etter Guriannas bestemor, Henriks mor, Berit Eriksdatter Kjøsen f. 1722 på Eid på Hølonda. Hun var først gift med Lars Ivaresen Kjøsen, de drev Rødde gård, ble tidlig enke, "din" Marit, Peder Næss'kone, var blant det første barnekullet. Berit giftet seg så med Iver Henriksen Voll, som tok over drifta på Rødde, Henrik, er eneste barnet hennes i det ekteskapet. Hun døde da han var 8 år.
Forøvrig fant jeg med god hjelp fra DIS, Anders Rambeck Nissen, en av Guriannas brødre som butikkeier i Hammerfest.
Arti dette.
Vi får vel lage et slektsstevne.
Med hjertelig hilsen Aud iner, din .....7-menning?
2006-11-14 19:15:23
Henrik Ivarsen Rødde f.1765, det blir 7. ledd bak meg, så det blir mange tipper.
Klikka ut etterkommerliste etter Guriannas bestemor, Henriks mor, Berit Eriksdatter Kjøsen f. 1722 på Eid på Hølonda. Hun var først gift med Lars Ivaresen Kjøsen, de drev Rødde gård, ble tidlig enke, "din" Marit, Peder Næss'kone, var blant det første barnekullet. Berit giftet seg så med Iver Henriksen Voll, som tok over drifta på Rødde, Henrik, er eneste barnet hennes i det ekteskapet. Hun døde da han var 8 år.
Forøvrig fant jeg med god hjelp fra DIS, Anders Rambeck Nissen, en av Guriannas brødre som butikkeier i Hammerfest.
Arti dette.
Vi får vel lage et slektsstevne.

Med hjertelig hilsen Aud iner, din .....7-menning?
og så mitt svar.
2006-11-14 19:50:04
Kjære Aud Inger
Artig dette.
Sitter her med kopi av skifteprotokoll for Peder Næss, men Marthas barn er ikke nevn der. det er litt rart, da min tipp oldemor Hansine Steen og alle søsken er nevnt. Min tipp oldemor er søskenbarn av de barna du leter etter.
Gurianna Pederdt Næss gift Steen var tante til Anders Rambeck Nissen, ikke søster.
Tror du finner en søster av Anders på Røros som ugift i 1865. Mathilde Nissen f: 16.7.1827 melhus døpt 16 sept.Søk på M.O. Nissen og M. Nissen så finner du dem. En annen søster Caroline Margrethe f: 1819 ble komf i melhus 18 okt 1835.
Det ble nevn gården Brubakken, og det var en av gårdene til Lensmann Næss og Martha og Johan Nissen bodde der før de flyttet til Røros. Han med tittel Captein (offiser)Men dette har du vel.
Takk for opplysninger fra Kjøsen. regnet med at det var denne siden du tilhører.
Hilsen Ingrid Løvås
2006-11-14 19:50:04
Kjære Aud Inger
Artig dette.
Sitter her med kopi av skifteprotokoll for Peder Næss, men Marthas barn er ikke nevn der. det er litt rart, da min tipp oldemor Hansine Steen og alle søsken er nevnt. Min tipp oldemor er søskenbarn av de barna du leter etter.
Gurianna Pederdt Næss gift Steen var tante til Anders Rambeck Nissen, ikke søster.
Tror du finner en søster av Anders på Røros som ugift i 1865. Mathilde Nissen f: 16.7.1827 melhus døpt 16 sept.Søk på M.O. Nissen og M. Nissen så finner du dem. En annen søster Caroline Margrethe f: 1819 ble komf i melhus 18 okt 1835.
Det ble nevn gården Brubakken, og det var en av gårdene til Lensmann Næss og Martha og Johan Nissen bodde der før de flyttet til Røros. Han med tittel Captein (offiser)Men dette har du vel.
Takk for opplysninger fra Kjøsen. regnet med at det var denne siden du tilhører.
Hilsen Ingrid Løvås
Hei igjen.
Har sett litt i kirkeboken for Røros.
Fant J.V.Nissen beg 14 mai 68 år Kirkebok for 1845-1859 røros s. 480
Fant også en liten jente beg 7.juni 1846 røros med far Martinus Nissen som far ( uekte)
Jeg har en Martinus reg som bror av Anders.
I folketelling 1865 finner du antagelig 3 søsken i dronningensgt 12.Trondheim alle tre er født i Melhus.
P.S.Nissen er vel tvillingbroren til Anders og C. N. Nissen er vel Cristine Nicoline.
I.N. Nissen vet jeg ikke hvem kan være. Kanskje Johan.?????
Setter opp en oversikt her over alle søsken, men har tilført et obs i arbeidsheftet mitt om at Melhus bygdebok og Røros boka har forskjellige barn. Bare to stemte?? Har ikke fulgt opp dette.
1: Karoline Margrete f: 1819
2: Peder Næss f: 1821 d: som spedbarn
3: Peder Næss f: 1823
4: Martinius f: 1825
5: Mathilde f: 16.7.1827
6: Christine Nicoline f: 1829
7: Peder Scheldrup f: 1832
8: Anders Rambeck f: 1832
9: Johan Wilhelm f: 1834
10. Marie f: 1837
Kanskje et skritt videre.
Hilsen Ingrid Løvås
Har sett litt i kirkeboken for Røros.
Fant J.V.Nissen beg 14 mai 68 år Kirkebok for 1845-1859 røros s. 480
Fant også en liten jente beg 7.juni 1846 røros med far Martinus Nissen som far ( uekte)
Jeg har en Martinus reg som bror av Anders.
I folketelling 1865 finner du antagelig 3 søsken i dronningensgt 12.Trondheim alle tre er født i Melhus.
P.S.Nissen er vel tvillingbroren til Anders og C. N. Nissen er vel Cristine Nicoline.
I.N. Nissen vet jeg ikke hvem kan være. Kanskje Johan.?????
Setter opp en oversikt her over alle søsken, men har tilført et obs i arbeidsheftet mitt om at Melhus bygdebok og Røros boka har forskjellige barn. Bare to stemte?? Har ikke fulgt opp dette.
1: Karoline Margrete f: 1819
2: Peder Næss f: 1821 d: som spedbarn
3: Peder Næss f: 1823
4: Martinius f: 1825
5: Mathilde f: 16.7.1827
6: Christine Nicoline f: 1829
7: Peder Scheldrup f: 1832
8: Anders Rambeck f: 1832
9: Johan Wilhelm f: 1834
10. Marie f: 1837
Kanskje et skritt videre.

Hilsen Ingrid Løvås
Takk for utfyllende svar.
Noe visste jeg, men mye var nytt.
Søkte på Anders Rambeck Nissen en dag, og kom over et stort materiale som jeg nå har sendt forespørsel om å få innsyn i. En utrolig database, alt etter Peder Næss.
Ha en fortsatt fin kveld 7-menning.
Med hilsen Aud Inger
Noe visste jeg, men mye var nytt.
Søkte på Anders Rambeck Nissen en dag, og kom over et stort materiale som jeg nå har sendt forespørsel om å få innsyn i. En utrolig database, alt etter Peder Næss.
Ha en fortsatt fin kveld 7-menning.
Med hilsen Aud Inger
Hei Aud Inger
I folketellingen for 1875 finner du
Scheldrup Nissen ug f: 1832 melhus utskiftningsformann
i vestregade 27,29 Trondheim
Karoline M Nissen ug f:1819 Melhus industriarb.
Mathilde Nissen ug f: 1827 melhus industriarb.
Cristine N.Nissen ug f: 1829 melhus industriarb.
i Thomas Angellsgt 15 Trondheim
Samme adresse på søstrene i ft 1900 fremdeles ug
Martinius Nissen f: 1825 melhus copist
gm Andrine
Carl 12 tes gade 1 Kristiania
og selvfølgelig
Anders Rambert Nissen kjøpmann f: 1832 melhus
Storgata 7 a Hammerfest
Ennå et skritt videre.
Hilsen Ingrid Løvås
I folketellingen for 1875 finner du
Scheldrup Nissen ug f: 1832 melhus utskiftningsformann
i vestregade 27,29 Trondheim
Karoline M Nissen ug f:1819 Melhus industriarb.
Mathilde Nissen ug f: 1827 melhus industriarb.
Cristine N.Nissen ug f: 1829 melhus industriarb.
i Thomas Angellsgt 15 Trondheim
Samme adresse på søstrene i ft 1900 fremdeles ug
Martinius Nissen f: 1825 melhus copist
gm Andrine
Carl 12 tes gade 1 Kristiania
og selvfølgelig
Anders Rambert Nissen kjøpmann f: 1832 melhus
Storgata 7 a Hammerfest
Ennå et skritt videre.

Hilsen Ingrid Løvås
Hei Ingrid og igjen tusen takk.
Har nå fått mail om at jeg er godkjent for innsyn i "Slekta etter Andreas Asphaug".Han er etterkommer etter Peder Næss, og det skal bli interessant.
Hvilket slektsprogram bruker du?
Jeg er så ny at jeg ikke helt har fått taket på utveksling av informasjon, men viljen til å lære er stor, og her inne er det god hjelp å få.
Ønsker deg ei god helg.
Med hilsen Aud Inger
Har nå fått mail om at jeg er godkjent for innsyn i "Slekta etter Andreas Asphaug".Han er etterkommer etter Peder Næss, og det skal bli interessant.
Hvilket slektsprogram bruker du?
Jeg er så ny at jeg ikke helt har fått taket på utveksling av informasjon, men viljen til å lære er stor, og her inne er det god hjelp å få.
Ønsker deg ei god helg.
Med hilsen Aud Inger