Mikrofilmer - oversikt over nummer?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Mikrofilmer - oversikt over nummer?

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. november 2006 kl. 13.21

I Heimen bind 13 (1964-66) er det en artikkel (med et tillegg lengre bak) om mikrofilmede arkiver. Finnes det en oversikt over numrene på disse mikrofilmene?

Jeg vet at for kirkebøker, skifteprotokoller, tingbøker, panteprotokoller er det lett tilgjengelige lister på bibliotekene. Det jeg trenger er lister med navn og nummer på mikrofilmede lensregnskaper, futeregnskaper, skattevesen, militærruller etc.

Bakgrunnen for at jeg spør nå, er at vi har et kurs i DIS-Kristiansund som vi har kalt "Slektsforskning for øvede". Vi bruker boka Våre røtter og tar for oss kapitlene 8-13. Der er det stadig henvisning til at de og de kildene er mikrofilmet. Men hvordan kan vi få tak i disse mikrofilmene? Det er lettere å spørre biblioteket om de kan fjernlåne mikrofilmene. hvis vi kjenner numrene på filmene.

Er det noen som vet om det finnes trykt slike lister noen steder?
:) Tore

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Re: Mikrofilmer - oversikt over nummer?

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 9. november 2006 kl. 13.54

Fra http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... nskap.html :

"Lensregnskapene på mikrofilmkort fås kjøpt fra Nasjonalbiblioteket, avd. Rana, som sender ut gratis katalog forut for bestilling."

Jeg har selv noen slike kataloger på mikrofilmkort, mottatt vederlagtsfritt fra NBR for endel år siden.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Mikrofilmer - oversikt over nummer?

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. november 2006 kl. 14.53

Takk for det!

Ser at det også finnes kataloger over regnskapene fra amtene.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»