På nettsider uten å ønske det

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

På nettsider uten å ønske det

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. oktober 2006 kl. 9.07

Når jeg søker på mitt navn på Google får jeg opp en slektstavle med mitt navn, min kjære tante, mine søskens navn, mine nevøer og nieser. Ektefeller, ekteskap, utenomekteskapelige fødsler osv. Altså et leksikon over min levende slekt som jeg tror ingen har gitt tillatelse til. Data er utlagt av en person jeg ikke kjenner ser det ut som.
Er slikt akseptabelt?
Kan vi ved hjelp av lov kunne fjerne slikt?

I andre slektstavler på nettet er navn på levende personer sperret.
Dette burde vel være en selvfølge om vedkommende som legges ut ikke har gitt personlig tillatelse til "uthengelsen".

Som DIS-medlemmer mener jeg vi litt oftere bør vifte med vær varsom plakaten overfor folk som ikke bryr seg om dette som jeg mener er mangel på vanlig folkeskikk. :?:

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: På nettsider uten å ønske det

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 20. oktober 2006 kl. 10.34

Har du prøvd å kontakte vedkommende som har lagt ut disse opplysningene?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. oktober 2006 kl. 18.46

Jeg har nå sendt et par e-poster og gjort oppmerksom på forholdet og håper på positiv respons. Samtidig har jeg gjort oppmerksom på åpenbare feil fra bygdebøker som på denne måten blir forplantet videre. At nålevende personer blir gitt feil kjønn er vel vedkommende heller ikke så begeistret for. Men slik kan det jo fort gå når en bytter om en a med en e i endelsen av et fornavn.
I alle fall bør vel kvalitetssikring av data være et must når en legger ut slike opplysninger på nettet.

vh Helge

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 22. oktober 2006 kl. 14.56

Håper dette fører til at personopplysningene fjernes fra nettstedet!

Det er to forhold som kan være aktuelle her. De slektsdataene en slektsforsker registrerer i sin database er rettslig beskyttet etter Åndsverksloven. Ikke som et åndsverk, men som en database. En annen person har ikke anledning til å kopiere og/eller spre dette for allmenheten (for eksempel ved å legge dataene ut på nettet) uten samtykke fra den som har samlet opplysningene. Å sende over et gedcom-utdrag av databasen sin til en annen slektsforsker gir ikke denne automatisk rett til å publisere dataene hverken i en slektsbok eller på nettet uten å spørre om lov først. Jeg har selv opplevd å finne "mine" slektsdata publisert på nettet av en annen - dette ble heldigvis fjernet på min oppfordring.

Det andre forholdet er nettopp det du peker på: personvernet. Opplysninger om levende personer er ikke sensitive så lenge det dreier seg om navn og fødselsår. Jf telefonkatalogen - den inneholder ikke sensitive opplysninger. Det øyeblikket slektsskapsbånd og andre opplysninger blir oppgitt, er saken en helt annen. Datatilsynet vil kunne kreve opplysningene fjernet fra nettet med hjemmel i Personopplysningsloven.

Du kan lese mer om dette i Slekt og Data 1 - 2005, i artikkelen "Slektsforskning og personvern", skrevet av Christian With fra Datatilsynet. Artikkelen ligger også ute på Datatilsynets nettsider:
www.datatilsynet.no
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Generelt»