Martin Børresen og hans hustru Johanne.

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn20583
Sted: DRAMMEN

Martin Børresen og hans hustru Johanne.

Legg inn av dn20583 » 9. oktober 2006 kl. 10.46

:?:
Etterlyser min oldefar Martin Børresen og hans hustru Johanne. Martin er etter det vi er blitt fortalt f. i Telemark, men vi er ikke sikre. Han var hotel/kafevert på Gran hotel i Enggaten i Drammen og bodde der.
Han hadde 2 barn med Johanne (Knutsdatter eller Larsdatter)som vi med sikkerhet vet. Eivind Ludvig Børresen f. 22.sept.1871 og Thora Mathilde Børresen f. 28 juli 1876. Hans hustru Johanne døde tidlig etter Thoras fødsel. Martin giftet seg etter en stund på nytt med Karen.
Eivind L. Børresen ble gift med Sofie Olava Bjørnstad og bosatte seg i Vivelstaddalen i Lier
Thora M. Børresen min bestemor ble gift 8.mai 1898 med min bestefar Anton Markus Olsen Østvand fra N.Odal i Hedemark og bosatte seg på Holmen park i Drammen, men flyttet senere til Lierstranda i Lier.
Dette er det jeg har av opplysninger.
Håper noen kan hjelpe meg å finne fram til min oldefar Martin Børresen og hans Hustru Johanne. Hvor han/ hun kom fra, forfedre osv.
Vil på forhånd takke de som engasjerer seg i min etterlysning.
Berit Bjørge :lol:

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Martin Børresen og hans hustru Johanne.

Legg inn av Kjell Halvorsen » 9. oktober 2006 kl. 12.23

Hei,

Ved dåp av Eivind Ludvig i Bragernes kirke 1871 kommer det jo fram endel opplysninger http://tinyurl.com/ndfeu (Det kan ta litt tid før linken virker !) Blant faddere finnes både Oline Mikkelsen og Børre Mikkelsen. Skulle forundre meg mye om ikke det er foreldrene til barnefaren, Brandkonstabel Martin Børresen (25). Et søk i mormondatabasen FamilySearch gir dette http://tinyurl.com/lzrfe men det bør jo sjekkes mot kirkebøkene i Furnes, Hedmark. Foreløpig er ikke disse å finne blant de scannede kirkebøkene fra Arkivverket.

Kjell H.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 9. oktober 2006 kl. 12.54

Her er Børre Mikkelsen m/familie i Vang, Hedmark i FT 1865 http://tinyurl.com/kjmq8 Oline ble oppgitt født i Sigal og et søk på FS ga dette http://tinyurl.com/zlsgc Heller ikke her er de aktuelle kirkebøker scannet enda, men info fra FS bør alltid sjekkes mot primærkildene uansett.

Kjell H.

dn20583

Legg inn av dn20583 » 9. oktober 2006 kl. 14.14

Hei Kjell

Vil med dette få takke deg for gode opplysninger om min oldefar Martin Børresen og hans foreldre så langt.
Men du har ingen opplysninger om Johanne Larsdatter min oldemor. tror kanskje Marte Knudsdatter kan være hennes mor og Johannes olsen hennes far???

Har du mulighet å sjekke opp dette for meg.

På forhånd takk
Berit.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 9. oktober 2006 kl. 20.22

Hei igjen,

For å komme videre med aner til Johanne Larsdatter, hadde nok vielsen til Martin Børresen og Johanne kunnet gitt noen pekere. Denne vielsen fant vel sted omkring 1870, sannsynligvis i Drammen eller noen av kommunene omkring ? Jeg har ingen holdpunkter for mene dette, men en arbeidshypotese bør en jo ha når en starter.

Har du gjort søk eller på annen måte fått mer info som bakgrunn for å tro at Johannes Olsen og Marte Knudsdatter er foreldre til Johanne Larsdatter ? Hvis så, hvilken info ?

Kjell H.

dn20583

Legg inn av dn20583 » 10. oktober 2006 kl. 10.48

Hei Kjell.
Vil først igjen få takke deg forkjempe god hjelp.
Men ut fra ditt spørsmål har jeg ikke noe som helst anelse på om hvem som kan være Johanne Larsdatters mor eller far. Bare assosierte litt.
Min bestemor Thora Mathilde Børresen ble født 28.7.1876. Kan det være noen faddere under hennes dåp som kunne gi oss noen tråder å gå etter. Under Skannede Kirkebøker er disse årstall ikke med. Så jeg er ganske så maktesløs der.
Håper du kan hjelpe meg :wink:
Mvh. Berit

dn20583

Legg inn av dn20583 » 11. oktober 2006 kl. 9.36

Hei Kjell.

Viser til ditt svar nr. 2 ovenfra. Der jeg finner Oline Mikkelsen f.1822 og hennes foreldre Mikkel Hovelsen og Wiil Evensdatter..
Men hvor kommer Mikkel Hovelsen fra? Kommer han fra Ringsaker????

Wiil kommer vel fra Sigdal tror jeg. Tror jeg har funnet hennes foreldre Even Olsen f. 1843 og Helga Evensdatter f. 1871 i 1801 tellinga der de har 5 barn blandt andre Wiil.

Kunne også tenkt meg å funnet foreldrene til Even Olsen og Helga Evensdatter????

Håper du kan hjelpe. :?: :?:

Takk fra Berit.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 11. oktober 2006 kl. 19.15

Hei,

Eivind Ludvig Børresen ble konfirmert i Bragernes kirke 2 mai 1886 og var da bosatt Enggaden 24. Foreldre ble oppgitt som Kaffevært Martin Børresen og h. Johanne Larsdatter.

Siden det endelig er blitt innrømmet fra kompetent hold i Digitalarkivet at de ikke lenger har kontroll på den negative utviklingen med uakseptabel lang responstid på de scannede kirkebøkene, sitat "me veit ikkje når det blir orden på sysakene" :( , så virker det på meg som om du nå har kommet til et skille, hvor du heretter enten må oppsøke primærkildene selv eller anmode andre om å gjøre spesifikke søk/oppslag for deg. Statsarkivet på Kongsberg vil jo være stedet hvor gamle arkiver for Buskerud/Vestfold/Telemark er plassert.

Lokalhistorisk avdeling ved Drammen Folkebibliotek er ganske godt utrustet med bøker og annet som omhandler Drammen og omegn. Jeg besøker biblioteket ganske ofte og har hatt stor nytte av det (med halve slekta som tollere og politiansatte fra Drammen). De har bl a filmer og microfiche-kort av kirkebøkene fra byen inkl. leseutstyr. Hvis du ikke allerede har vært innom der, bør du prøve !

Ved mitt neste besøk på SA/Kongsberg for egen regning skal jeg ta med meg notatene fra denne etterlysningen din også, så får vi se.

Lykke til.

Kjell H.

dn20583

Legg inn av dn20583 » 12. oktober 2006 kl. 21.51

:lol:

Hei igjen Kjell.

Takk for opplysningene om biblotek osv.
Har ikke vært på bibloteket enda, er litt usikker på hvordan en går fram.
Men en gang må jo være den første. Viste heller ikke at det gikk an å komme til Kongsberg å få opplysninger der, trodde arkivet der var forseglet og ikke mulig å bla i. (Er ganske ny i dette gemet, begynte sen sommers, så jeg vet ikke så mye enda.) Men en tur dit hadde nok vært smart. Kanskje vi møtes der eller på bibloteket. Hvem vet.
Takk for at du vil se etter det jeg er ute etter på Kongsberg når du skal dit. Det er toppers.
Bitene faller sånn smått om senn på plass, og til slutt håper jeg de fleste hullene i arkivet mitt blir fylt opp.
Mvh. Berit

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 16. oktober 2006 kl. 15.13

Dåp i Bragernes kirke 17 sept 1876: Thora Mathilde, nr 149, side 175 av foreldre Brandkonstabel Martin Børresen og Johanne A. Knudsen Brandvagten. Faddere: Thrine Knudsen, Lina Andreasdatter, Brugsbetjent Andreas Knudsen, Brandkonstabel Martin Børresen, Anton Knudsen. Kirkebok Bragernes MINI II-5, fødte 1875-1877.

Merkelig det der med etternavn til Johanne, men det sto faktisk Knudsen, mens hun var oppgitt som Larsdatter ved dåp av Eivind Ludvig i 1871. Forøvrig fant jeg ikke vielse til Martin og Johanne i Bragernes 1870 eller 1871. Borgerlig viet eller viet i en annen kommune, sannsynligvis.

dn20583

Legg inn av dn20583 » 17. oktober 2006 kl. 16.35

:lol:
Hei Kjell.

Takk for opplysningen om Thoras dåp. Vet ikke hvordan dette er, det er jo så merkelig med dissse to forskjellige etternavnene. Har aldri hørt at det er to forskjellige koner, Johanner, min oldefar hadde barn med. Men merkelig er det.
Også under Eivind`s komfirmasjon i april 1887 står det Larsdatter og under Thoras 24 april 1892 side 47 i kirkebok under Bragernes står det Knutsdatter. Merkelig. :?: :?:
Vet Johanne døde tidlig, tror ikke så lenge etter Thoras fødsel. Og at Martin deres far giftet seg på nytt med en Karen.

Må forske mer på dette. Men hvor finner jeg Martin og Johannes vielse
og hvor finner jeg Johannes død? Må jeg til Kongsberg eller finnes det noe jeg kan låne på bibloteket.
Men kan det være mulig at Martin og Johanne er fra Furnes begge to og giftet seg der før de kom hit til Drammen? Martins mor og far giftet seg i Domkirken i Oslo. Kan de ha giftet seg der?

Berit.

Svar

Gå tilbake til «Drammen»