Arne Jentoft Hanssen (1903-1978), Steine i Lofoten *
Moderator: MOD_Nordland
Arne Jentoft Hanssen (1903-1978), Steine i Lofoten *
Med tillatelse fra eldste nålevende etter Arne Jentoft Hanssen, født 29.juli 1903 i/på Steine i Lofoten, død 1978 i Glomfjord, så har jeg ikke klart å finne noe om han og hans forfedre. Hans mor hette Amanda Larsen, født i/på Steine i Lofoten. Er det noen som kan hjelpe litt på vei, så er jeg takknemlig for det.
mvh ROLF
mvh ROLF
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Arne Jentoft Hanssen, Steine i Lofoten.
Hei,
Noen mulige tips :
Finner ikke folka under gården Steine i Hol Bygdebok.
Ikke hell med å finne Amanda Larsen i FT1900...eller i kirkebøkene..
Er Larsen hennes pikenavn eller navn til ektemann ?
Far til Arne heter vel Hans til fornavn..
Eldre søsken til Arne ?
Finner ei Amanda Jentoft i Jektvik, født 1885 ( under garden Petvik ) Lenke her
Noen mulige tips :
Finner ikke folka under gården Steine i Hol Bygdebok.
Ikke hell med å finne Amanda Larsen i FT1900...eller i kirkebøkene..
Er Larsen hennes pikenavn eller navn til ektemann ?
Far til Arne heter vel Hans til fornavn..
Eldre søsken til Arne ?
Finner ei Amanda Jentoft i Jektvik, født 1885 ( under garden Petvik ) Lenke her
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: STAMSUND
Hei!
I kirkeboken for Hol finner jeg Arne Jentoft Hansen konfirmert 9. juni 1918. Hans foreldre er Amanda og Lorents Hansen. Det står at Arne var født i Stamsund, og bosatt på Steine.
Jeg kan ikke finne Amanda Larsen eller Lorents Hansen i folketellingen 1900. ¨Den eneste Amanda Larsen jeg finner er ei som bodde på Karijorden ifølge Hol bygdebok. Vet du helt sikkert at Amanda er fra Steine?
Mvh
Ann Britt :)
I kirkeboken for Hol finner jeg Arne Jentoft Hansen konfirmert 9. juni 1918. Hans foreldre er Amanda og Lorents Hansen. Det står at Arne var født i Stamsund, og bosatt på Steine.
Jeg kan ikke finne Amanda Larsen eller Lorents Hansen i folketellingen 1900. ¨Den eneste Amanda Larsen jeg finner er ei som bodde på Karijorden ifølge Hol bygdebok. Vet du helt sikkert at Amanda er fra Steine?
Mvh
Ann Britt :)
Hei Gry og Ann Britt.
Har snakket med vedkommende, men det er ikke mye hun kan fortelle.
Magda var gift for 2.gang med en Ole K. Larsen, Lødingen.De hadde vistnok en datter, Kristofa, født 1905 og en sønn, Ingvald, født 1911. Om amanda var gift/skilt eller enke etter Arnes far vites ikke. Kristofa og Ingvald blir jo halv-søsken til Arne. Amanda hadde en halvsøster som hette Gyda Henriksen. Hun nevner også en plass som heter GRAVVOLD?
Syns det ser mørkt ut.
mvh
ROLF
Har snakket med vedkommende, men det er ikke mye hun kan fortelle.
Magda var gift for 2.gang med en Ole K. Larsen, Lødingen.De hadde vistnok en datter, Kristofa, født 1905 og en sønn, Ingvald, født 1911. Om amanda var gift/skilt eller enke etter Arnes far vites ikke. Kristofa og Ingvald blir jo halv-søsken til Arne. Amanda hadde en halvsøster som hette Gyda Henriksen. Hun nevner også en plass som heter GRAVVOLD?
Syns det ser mørkt ut.
mvh
ROLF
-
Hei igjen!
Du må ikke se så mørkt på det, dette skal vi finne ut av.
Jeg har to sterke kandidater som kan være Amanda`s foreldre. Henrik Nicolai Schjøning Nilsen f. 1852 og Anna Edvardsdatter f. 1859 Justad i Hol fikk en datter som het Gyda Fransiska f. 23.9.1889.
På Family Search finner jeg Amanda f. 10.4.1883. Hennes foreldre er Anna Christine Edvardsdatter og hennes far står Henriksen. Dette tyder på at Amanda og Gyda var rette søsken. Henrik bodde på Steine (Gravvold), og var gift to ganger.
Så hvis personen du har kontakt med vet når Gyda og Amanda er født, og om Gyda het Fransiska til mellomnavn, skulle vi kunne avgjøre om dette er rette personer.
Hvis dette er riktige personer, får vi begynne å lete etter Lorents.
Mvh
Ann Britt
Du må ikke se så mørkt på det, dette skal vi finne ut av.
Jeg har to sterke kandidater som kan være Amanda`s foreldre. Henrik Nicolai Schjøning Nilsen f. 1852 og Anna Edvardsdatter f. 1859 Justad i Hol fikk en datter som het Gyda Fransiska f. 23.9.1889.
På Family Search finner jeg Amanda f. 10.4.1883. Hennes foreldre er Anna Christine Edvardsdatter og hennes far står Henriksen. Dette tyder på at Amanda og Gyda var rette søsken. Henrik bodde på Steine (Gravvold), og var gift to ganger.
Så hvis personen du har kontakt med vet når Gyda og Amanda er født, og om Gyda het Fransiska til mellomnavn, skulle vi kunne avgjøre om dette er rette personer.
Hvis dette er riktige personer, får vi begynne å lete etter Lorents.
Mvh
Ann Britt

-
- Sted: FLAKTVEIT
Hei alle sammen !
I avskrift av kirkebok for Buksnes fant jeg : Konfirmert 10.07.1898, Emidora Amanda f. 10.04.1883, døpt 29.07.83, bosted Kråklien.
Foreldre: Johannes Hansen og Anna Kristine Edvardsdatter
I bygdebok for Hol under Kråklien, plassen Båtholmen bor i 1875 Edvard Andreassen f. 1835 i Valberg, g.m. Fredrikke Fredriksdatter f. 1830 i Valberg. Deres barn :ANNA, Martine, Elen, Angel og Nils.
Disse finnes også i 1865 telling for Borge, Valberg sogn gården Vikjord:
Edevard Andreassen, strandsitter, 28 år, f- Borge
Fredrikke Fredriksdatter, g- 34 år. Borge
udøpt sønn Edevardsen, 1 år
Anna deres datter 9 år
Martine deres datter 3 år.
I kirkeboken , dåp:
Emidora Amanda, ue. f. 10.04.1883
Foreldre: Johannes Hansen, ungk. Oslo og
Pike Anne Kristine Edvardsdatter, opph. st. Kangeruren
og neste dåp:
23.09.1889 Gyda Fransiska
Foreldre: Henrik Nikolai Schøning Nilsen f. 1852 og Anne Kristine Edvardsdatter f.1859
Fygle, Hol.
Det kan se ut til at Gyda og Emidora Amanda er halvsøstre.
Ang. GRAVVOLD : dette er en husmannsplass under Steine i Hol, i 1891 er Anders Johan Hansen f. 1850 husmann der, g.m. Marta Marie Olsdatter fra Hamarøy. Ingen Barn nevnt i bygdeboken. men Lorents het jo Hansen så det kan være et spor.
Lykke til !
mvh Trond Madsen
I avskrift av kirkebok for Buksnes fant jeg : Konfirmert 10.07.1898, Emidora Amanda f. 10.04.1883, døpt 29.07.83, bosted Kråklien.
Foreldre: Johannes Hansen og Anna Kristine Edvardsdatter
I bygdebok for Hol under Kråklien, plassen Båtholmen bor i 1875 Edvard Andreassen f. 1835 i Valberg, g.m. Fredrikke Fredriksdatter f. 1830 i Valberg. Deres barn :ANNA, Martine, Elen, Angel og Nils.
Disse finnes også i 1865 telling for Borge, Valberg sogn gården Vikjord:
Edevard Andreassen, strandsitter, 28 år, f- Borge
Fredrikke Fredriksdatter, g- 34 år. Borge
udøpt sønn Edevardsen, 1 år
Anna deres datter 9 år
Martine deres datter 3 år.
I kirkeboken , dåp:
Emidora Amanda, ue. f. 10.04.1883
Foreldre: Johannes Hansen, ungk. Oslo og
Pike Anne Kristine Edvardsdatter, opph. st. Kangeruren
og neste dåp:
23.09.1889 Gyda Fransiska
Foreldre: Henrik Nikolai Schøning Nilsen f. 1852 og Anne Kristine Edvardsdatter f.1859
Fygle, Hol.
Det kan se ut til at Gyda og Emidora Amanda er halvsøstre.
Ang. GRAVVOLD : dette er en husmannsplass under Steine i Hol, i 1891 er Anders Johan Hansen f. 1850 husmann der, g.m. Marta Marie Olsdatter fra Hamarøy. Ingen Barn nevnt i bygdeboken. men Lorents het jo Hansen så det kan være et spor.
Lykke til !
mvh Trond Madsen
-
Hei!
Det ser ut til at Johannes Hansen er Amandas far, og at hun egentlig heter Emidora Amanda. Finner henne som konfirmant med samme navn og foreldre som det Trond har funnet.
Da er det feil i Family Seach. Der står hun nevnt som Amanda Henriksen f. 10.4.1883, mor Anna Christine Edvardsdatter, men der farens navn skal stå, er det kun skrevet Henriksen.
Så da blir Gyda og Amanda halvsøstre med felles mor.
Jeg finner Amanda Hansen som tjenestepike hos Kristen Bang og hustru Ingeborg Jentoft, Steine øvre i 1900. Finner også Anna Andreasen med datteren Gyda Henriksen hos enkemann Samuel Johannesen på Steine i 1900. Anna er da sygepleierske. Det at hun nå heter Andreasen er nok etter faren Edvard Andreasen.
Så da gjenstår det å finne Lorents.
Mvh
Ann Britt
Det ser ut til at Johannes Hansen er Amandas far, og at hun egentlig heter Emidora Amanda. Finner henne som konfirmant med samme navn og foreldre som det Trond har funnet.
Da er det feil i Family Seach. Der står hun nevnt som Amanda Henriksen f. 10.4.1883, mor Anna Christine Edvardsdatter, men der farens navn skal stå, er det kun skrevet Henriksen.
Så da blir Gyda og Amanda halvsøstre med felles mor.
Jeg finner Amanda Hansen som tjenestepike hos Kristen Bang og hustru Ingeborg Jentoft, Steine øvre i 1900. Finner også Anna Andreasen med datteren Gyda Henriksen hos enkemann Samuel Johannesen på Steine i 1900. Anna er da sygepleierske. Det at hun nå heter Andreasen er nok etter faren Edvard Andreasen.
Så da gjenstår det å finne Lorents.
Mvh
Ann Britt

- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen,
Titter nå i Hol Bygdebok av Per Berg :
Under gnr 61 Skaftnes på s. 322, kan det være en kandidat til Lorents Hansen
Denne Lorents Hansen var gift med Kristine Edrikke Samsonsdatter, f. 1866 i Davik, d. 1900.
Paret fikk 5 barn mellom 1889 og 1899.
Lorents gifter seg for 2. gang med Hansine Kristiansen, f. 1876.
Paret fikk 5 barn mellom 1908 og 1915.
Det kan jo være en mulighet for at dette er "din" Lorents Hansen, da han var enkemann mellom 1900 og ca 1908, og Arne ble født i 1903, og foreldrene ikke gift
Kanskje Ann-Britt og Trond kommer med flere ideer, avkrefter denne kandidaten eller vi kan spinne videre på denne kandidaten
Titter nå i Hol Bygdebok av Per Berg :
Under gnr 61 Skaftnes på s. 322, kan det være en kandidat til Lorents Hansen

Denne Lorents Hansen var gift med Kristine Edrikke Samsonsdatter, f. 1866 i Davik, d. 1900.
Paret fikk 5 barn mellom 1889 og 1899.
Lorents gifter seg for 2. gang med Hansine Kristiansen, f. 1876.
Paret fikk 5 barn mellom 1908 og 1915.
Det kan jo være en mulighet for at dette er "din" Lorents Hansen, da han var enkemann mellom 1900 og ca 1908, og Arne ble født i 1903, og foreldrene ikke gift

Kanskje Ann-Britt og Trond kommer med flere ideer, avkrefter denne kandidaten eller vi kan spinne videre på denne kandidaten

Vennlig hilsen Gry
Hei Ann Britt.
Hun viste ikke når Gyda og Amanda var født. Heller ikke om Gyda hadde Fransiska som mellomnavn. Du nevner at Anna var sykepleier. Jo, uten å kunne si navn, så var det to som hadde denne utdannelsen. Gyda reiste til Oslo og tok arbeide hos Steen&Strøm.Det er alt jeg har pr. nå.
mvh ROLF
Hun viste ikke når Gyda og Amanda var født. Heller ikke om Gyda hadde Fransiska som mellomnavn. Du nevner at Anna var sykepleier. Jo, uten å kunne si navn, så var det to som hadde denne utdannelsen. Gyda reiste til Oslo og tok arbeide hos Steen&Strøm.Det er alt jeg har pr. nå.
mvh ROLF
-
Hei!
Tror Lorents Hansen fra Skaftnes kan være en aktuell kandidat. Det er jo bare en liten rotur over sundet fra Skaftnes til Steine. Jeg har bestilt kirkebok for det aktuelle tidsrommet på biblioteket. Så når den kommer kan vi få bekreftet om det er denne Lorents vi leter etter.
Mvh
Ann Britt
Tror Lorents Hansen fra Skaftnes kan være en aktuell kandidat. Det er jo bare en liten rotur over sundet fra Skaftnes til Steine. Jeg har bestilt kirkebok for det aktuelle tidsrommet på biblioteket. Så når den kommer kan vi få bekreftet om det er denne Lorents vi leter etter.
Mvh
Ann Britt

-
- Sted: BØSTAD
Arne Jentoft Hansens dåp ble konf. i kirka den 12. juni 1904 (hjemmedøpt 27.08.03) - hans fødselsdag er oppgitt til den 25. juli 1903. Hans far var ungkar og fisker Lorents Hansen fra Vik, Helgeland f. 1885. Mora var tjenestepiken Amanda Hansen fra Stamsund f. 1883.
Mvh
Per M
Mvh
Per M
Hei på dere.
Ser at Lorents Hansen er fremtredende som kandidat som far til Arne Jentoft, men hvem er den riktige? Ser av FT - 1900 for Buksnes at det er en Lorents Hansen som er gårdbruker (selveier) på gården SKAFTNES født 1869. Han var da 31 år og enkemann og Arne Jentoft er født i 1903. Kan dette være et spor? mvh ROLF
Ser at Lorents Hansen er fremtredende som kandidat som far til Arne Jentoft, men hvem er den riktige? Ser av FT - 1900 for Buksnes at det er en Lorents Hansen som er gårdbruker (selveier) på gården SKAFTNES født 1869. Han var da 31 år og enkemann og Arne Jentoft er født i 1903. Kan dette være et spor? mvh ROLF
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei,
Som Per Magne skriver, er hans opplysninger om at faren er fra Vik på Helgeland, fra kirkeboka, så den bør vi lite på
Du får muligens legge ut et nytt emne under Nordland, Ytre Helgeland, Sømna og referere til ditt innlegg her under Vestvågøy.
Vik er adm. sentrum i Sømna kommune
Som Per Magne skriver, er hans opplysninger om at faren er fra Vik på Helgeland, fra kirkeboka, så den bør vi lite på

Du får muligens legge ut et nytt emne under Nordland, Ytre Helgeland, Sømna og referere til ditt innlegg her under Vestvågøy.
Vik er adm. sentrum i Sømna kommune
Vennlig hilsen Gry
Hei Gry.
Takk for hjelp. Skal følge ditt råd.
mvh ROLF
Takk for hjelp. Skal følge ditt råd.
mvh ROLF
-
- Sted: SØMNA
Hei!
Jeg kjenner en i min familie med navnet Gyda Fransiska.
Hun var fosterdatter til min mormors mann (min mors fostersøster).
Da hun var pike kom Gyda til Alta, vokste opp, giftet seg og flyttet til Honningsvåg.
Jeg vet ikke mer enn at hun er født 1911.
Jeg søker opplysninger om henne og tenkte at noen kanskje kjente til noe.
Vet ikke om dette kan være personen dere leter etter.
Hilsen Wenche
Jeg kjenner en i min familie med navnet Gyda Fransiska.
Hun var fosterdatter til min mormors mann (min mors fostersøster).
Da hun var pike kom Gyda til Alta, vokste opp, giftet seg og flyttet til Honningsvåg.
Jeg vet ikke mer enn at hun er født 1911.
Jeg søker opplysninger om henne og tenkte at noen kanskje kjente til noe.
Vet ikke om dette kan være personen dere leter etter.
Hilsen Wenche
-
Hei wencke
Hei gyda fransiske
Er min mor jeg er
mitt navn er Kjersti pettersen
Hei gyda fransiske
Er min mor jeg er
mitt navn er Kjersti pettersen
Sist redigert av Lisbeth Pettersen den 29. juli 2024 kl. 18.56, redigert 1 gang totalt.
-
Hun er å min bestemor