Olof Jakobson Forsberg f. Sverige d ved Ft i 1865
Moderator: MOD_Nordland
Olof Jakobson Forsberg f. Sverige d ved Ft i 1865
Jeg etterlyser Olof Jakobson Forsberg, dette er data jeg har tilgjengelig:
Marit Tronsdatter Olsberg Gift 14.07.1859 Hattfjelldal, med Olof Jakobson Forsberg, f. i Sverige, d. ved Ft i 1865, yrke Smed?. Fam. var busatt i Susendalen noen år. Flyttet til Vefsn i 1863.
Jeg kan ikke finne tilgjengelige kirkebøker fra denne tiden som kan opplyse noe mer om hvor i Sverige denne mystiske svensken kom fra.
Marit Tronsdatter Olsberg Gift 14.07.1859 Hattfjelldal, med Olof Jakobson Forsberg, f. i Sverige, d. ved Ft i 1865, yrke Smed?. Fam. var busatt i Susendalen noen år. Flyttet til Vefsn i 1863.
Jeg kan ikke finne tilgjengelige kirkebøker fra denne tiden som kan opplyse noe mer om hvor i Sverige denne mystiske svensken kom fra.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Olof Jakobson Forsberg f. Sverige d ved Ft i 1865
Hei,
Ser du har oppgitt dato for giftemålet. Har du denne fra kirkeboken ? I så fall burde da navnet til Olofs far være oppgitt samt Olofs fødested. Vet du om Olof hadde flere fornavn ?
Det blir da enklere å søke etter hans aner i Sverige.
Ser du har oppgitt dato for giftemålet. Har du denne fra kirkeboken ? I så fall burde da navnet til Olofs far være oppgitt samt Olofs fødested. Vet du om Olof hadde flere fornavn ?
Det blir da enklere å søke etter hans aner i Sverige.
Vennlig hilsen Gry
Dato fikk jeg fra en annen på dette forumet, og det har det trolig bare blitt nevnt Sverige som fødested. Mer har jeg ikke. Det er tynt, har forsøkt meg på søk i FamilySearch og det for jeg endel treff, men det er vanskelig å relatere de treffene jeg for til min svenske.
- Gry Onarheim Dahlmo
Ok, har du prøvd å legge inn etterlysning etter svensken på svenske Anbytarforum ?
Lenke her
Du klikker på Slekter, og så finner du Forsberg under Øvriga slekter C-F. Der kan du legge inn etterlysning med alt av informasjon du kjenner til.
Jeg har prøvd dette før med mye hell
Lykke til
Lenke her
Du klikker på Slekter, og så finner du Forsberg under Øvriga slekter C-F. Der kan du legge inn etterlysning med alt av informasjon du kjenner til.
Jeg har prøvd dette før med mye hell

Lykke til

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Glemte å ta med at under Slekter finner du også Smedslekter og der finnes ett innlegg om en som nevner smedslekten Forsberg ( Olof var jo smed ? )
Da kan du legge inn etterlysning her også

Vennlig hilsen Gry
Jeg har fått hjelp med mulig lokalisering, han skal ha kommet fra grensebyen Haparanda i Sverige. Byen Tornio ligger rett over elven.
Det ser ut til å ta tid, ingen svar på de svenske slektsforum sidene angående noen Forsberg i Haparanda.

Gry Onarheim Dahlmo skrev:Glemte å ta med at under Slekter finner du også Smedslekter og der finnes ett innlegg om en som nevner smedslekten Forsberg ( Olof var jo smed ? )
Ja sa langt har jeg ikke kommet noen vei med anbryterforumet når det gjelder min forfader Forsberg fra Haparanda.
Jeg lurer på hva jeg kan gjøre nå
Jeg lurer på hva jeg kan gjøre nå

Jeg ser i folketellingen FT1875 at enken Marit Forsberg har en tjenestepike fra Oulu med navn Marie Christine Forsberg. Hun oppgir fødselsår 1845. Jeg tror hun kan være en slektning av Olof.
I FamilySearch.org finner jeg en Maria Stina Forsberg f. 9 Nov 1845 i Oulu med far Joh(han?) Forsberg og mor Maria Caisa. Denne Johan er også smed akkurat som Olof.
RA
I FamilySearch.org finner jeg en Maria Stina Forsberg f. 9 Nov 1845 i Oulu med far Joh(han?) Forsberg og mor Maria Caisa. Denne Johan er også smed akkurat som Olof.
RA
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Robert,
Ja kanskje Olof var fra svensktalende del av Finland
Oulu er Uleåborg på svensk.
Men du kan jo prøve å søke i de finske kirkebøkene her
( Denne tjenestejenta i innlegget ditt er ikke hos enka, men hos en annen familie. Legg merke til nr foran personen i FT... Så klikker du på nr foran Maria Stina får du henne opp som tjenestejente et annet sted, men mulig slektning kan hun jo være )
Fant henne i overnevnte lenke samt 1 barn til med samme far, men ingen Olof...
Lykke til
Ja kanskje Olof var fra svensktalende del av Finland

Oulu er Uleåborg på svensk.
Men du kan jo prøve å søke i de finske kirkebøkene her
( Denne tjenestejenta i innlegget ditt er ikke hos enka, men hos en annen familie. Legg merke til nr foran personen i FT... Så klikker du på nr foran Maria Stina får du henne opp som tjenestejente et annet sted, men mulig slektning kan hun jo være )
Fant henne i overnevnte lenke samt 1 barn til med samme far, men ingen Olof...
Lykke til

Vennlig hilsen Gry
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Ved vielsen oppgis Olof å være 45 år og født i Haparanda. Far: Jacob Forsberg.
Se nr 11.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030704.jpg
Mvh
Geir
Se nr 11.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030704.jpg
Mvh
Geir
- Gry Onarheim Dahlmo
Supert Geir
Robert, da kan du se bort i fra Finland ref mitt innlegg ....

Robert, da kan du se bort i fra Finland ref mitt innlegg ....
Vennlig hilsen Gry
Hei,
Ser ut som det ble noe galt med denne linken.
Prøver igjen FT1875
Du har helt rett at denne Marie Christine Forsberg bodde et annet sted, men kan hende de var i slekt. Olof vandret vestover, mens andre slektninger dro inn i Finland. Haparanda og Oulu er jo egentlig ganske nært, men det er verdt å undersøke.
Robert
Ser ut som det ble noe galt med denne linken.
Prøver igjen FT1875
Du har helt rett at denne Marie Christine Forsberg bodde et annet sted, men kan hende de var i slekt. Olof vandret vestover, mens andre slektninger dro inn i Finland. Haparanda og Oulu er jo egentlig ganske nært, men det er verdt å undersøke.
Robert