Søger hjælp til Svend Povelsen

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj03521
Sted: Danmark

Søger hjælp til Svend Povelsen

Legg inn av gj03521 » 5. september 2006 kl. 22.08

Jeg er blevet fortalt at en af mine aner ( og mit efternavn ) kommer fra Norge.

Jeg har en oplyst fødselsdato på Svend Povelsen (Poulsen) til 30/1-1803, hvilket på familysearch giver en Svend Povelsen, søn af Povel Engebretsen/Giertrud Olsdatter i Ringebu, Oppland, Norge. De boede på en gård, der hed Røen.

Min ane kom til København ca. april 1826 og kom i skrædderlære. Han blev gift med Adolphine Lindegaard i Holmens kirke i København d. 13 maj 1829.
De flyttede til Oslo/Christiania fra 1837 til 1846 ( han hed da: Svend Poulsen Røen ), hvorefter de flyttede tilbage til København.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med om der er en forbindelse mellem Svend Povelsen fra Ringebu og Svend Poulsen, der blev gift i København ??
Er der en udflytterliste fra Ringebu ??

Hvordan kan Svend Povelsen's far Povel Engebretsen være præstegårdsejer uden at være præst (det må være Ancher) ??

Med venlig hilsen
Povl Erik Røen

13247
Sted: SANDVIKA

Re: Søger hjælp til Svend Povelsen

Legg inn av 13247 » 6. september 2006 kl. 17.44

Din familie fra Røen er beskrevet hos Tor Onshus på denne linken
http://www.onshus.no/html/wc13/wc13_407.htm :D

Om du går til Digitalarkivet og velger deg Oppland fylke og deretter Ringebu vil du finne flere kirkebøker som er digitalisert. Døpte, gifte og begravde i perioden 1696-1865. Gården Røen, eller Lillerøen, eksistere den dag i dag, g.nr 64 b. nr. 19, som er et underbruk fra Ringebu prestegård. I 1801 var dette et husmannsbruk under prestegården. Likeså i 1865 men da med en annen familie som husmenn. I 1875 er Lillerøen ubebodd, men i 1900 er den igjen bebodd av en ny husmannsfamilie.

For utflytterliste må du gå til kirkebøker. LDS kan ofte skaffe disse på mikrofilm.

Svar

Gå tilbake til «Ringebu»