Petter Gundersen Vestre
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Petter Gundersen Vestre
Søker etter min morfar, Petter Gundersen Vestre, f 18/10-1879 i Vestre, Ørskog av Gunder Sørensen Lid, f. 1844 d.1890. og Nikoline Sivertsdatter.f. 1841 d.1916.
Han flyttet til Ålesund og er med i 1900 tellingen med bosted Langeberget 24.
Etter dett er det ingen spor etter Petter.
Er det noen som kan hjelpe meg!
Ingolf Røssland
Han flyttet til Ålesund og er med i 1900 tellingen med bosted Langeberget 24.
Etter dett er det ingen spor etter Petter.
Er det noen som kan hjelpe meg!
Ingolf Røssland
Re: Petter Gundersen Vestre
Jeg finner Petter G. Vestre, bødker, Hessagt. 5 i Ålesund, der bor også Anna M. S. Vestre, hustru. Dette er fra adressebok Ålesund 1925 - 26.
I adresseboken 1919 - 20, står Petter Vestre, bødkersvend, i Hessagt. 5. Finner ingen andre Vestre på den adressen.
Det var en 'pling' på Vestre i Hessagt 5, - og det var fordi min morfar bodde der også i 1919!
Da er det vel store muligheter for at du finner deres vielse og noen barn i de skannede kirkebøkene for Ålesund.
Der bor for øvrig en Peter Vestre, maskinist i K. Wilhelmsgt. 46, i 1919.
Og i 1925: Peter B.M. Vestre, maskininst, Øvre Strandgt.
Peter O. K. L. Vestre, fisker, Borgundv. 70
Ingen andre Vestre på disse adressene.
Men siden førstnevnte Petter bruker G. så kan det kanskje tyde på å være riktig Petter.
I adresseboken 1919 - 20, står Petter Vestre, bødkersvend, i Hessagt. 5. Finner ingen andre Vestre på den adressen.
Det var en 'pling' på Vestre i Hessagt 5, - og det var fordi min morfar bodde der også i 1919!
Da er det vel store muligheter for at du finner deres vielse og noen barn i de skannede kirkebøkene for Ålesund.

Der bor for øvrig en Peter Vestre, maskinist i K. Wilhelmsgt. 46, i 1919.
Og i 1925: Peter B.M. Vestre, maskininst, Øvre Strandgt.
Peter O. K. L. Vestre, fisker, Borgundv. 70
Ingen andre Vestre på disse adressene.
Men siden førstnevnte Petter bruker G. så kan det kanskje tyde på å være riktig Petter.

Hilsen fra Marianne
Jeg har sett i mine kilder uten å finne noe.Jeg ser at dette var hennes andre ekteskap og ble gift med Gunder i 1878.
Jeg har lagt inn en huskelapp om du trenger noe mer opplysninger.
Palmar.
Jeg har lagt inn en huskelapp om du trenger noe mer opplysninger.
Palmar.
Hallo Palmar.
Det stemmer det du skriver.Jeg har full kontroll med Petter Gundersen Vestre slekt tilbake til 1600 tallet.Har lest alle bygdebøker for Ørskog og Romsdalen.Men det er verre i nyere tid
for da må en gå inn i offentlige kontorer.
Men det er mange gode hjelpere,på forhånd takk så langt. :D
Mvh
Ingolf
Det stemmer det du skriver.Jeg har full kontroll med Petter Gundersen Vestre slekt tilbake til 1600 tallet.Har lest alle bygdebøker for Ørskog og Romsdalen.Men det er verre i nyere tid
for da må en gå inn i offentlige kontorer.
Men det er mange gode hjelpere,på forhånd takk så langt. :D
Mvh
Ingolf
Hei Palmar
Var litt for rask til å svare på innlegget dit.Selfølgelig vil jeg gjerne ha alle de data du har om mine.
På forhånd takk.
Mvh
Ingolf
Var litt for rask til å svare på innlegget dit.Selfølgelig vil jeg gjerne ha alle de data du har om mine.
På forhånd takk.

Mvh
Ingolf
Har du fra Bygdebøkene fra Ørskog?
Jeg har komplett fra Norddal, desverre bare årstall, men jobber med saken.
Har også Skodje Band 1og 2. Fiksdal/Tresfjord og div. har jeg en fil på ca.50-100 000 navn tror jeg det var.Den er lett å finne/søke på.Ei dame med slekt fra Vestnes som bur i USA har laget den. Jeg har enda ikke funnet noe feil der.
Jeg skal se hva jeg finner til deg, men det er fint om du gir meg beskjed om konkret hva du er ute etter. Uansett er vår "Stamfar" den samme!
Palmar
Jeg har komplett fra Norddal, desverre bare årstall, men jobber med saken.
Har også Skodje Band 1og 2. Fiksdal/Tresfjord og div. har jeg en fil på ca.50-100 000 navn tror jeg det var.Den er lett å finne/søke på.Ei dame med slekt fra Vestnes som bur i USA har laget den. Jeg har enda ikke funnet noe feil der.
Jeg skal se hva jeg finner til deg, men det er fint om du gir meg beskjed om konkret hva du er ute etter. Uansett er vår "Stamfar" den samme!
Palmar
Hei Palmar
Jeg mangler to foreldrepar inne i Romsdalen, forfedrene til Petter G Vestre.Det er foreldre til Hilde Sørensdt.f 1745 i Vestnes,d 1810 i Bårdsnes. Ane Larsdt.f 1693 i Langset,d 1761 i Tomren.
Bygdeboken for Vestnes er hvist under utarbeidelse.
Mvh
Ingolf
Jeg mangler to foreldrepar inne i Romsdalen, forfedrene til Petter G Vestre.Det er foreldre til Hilde Sørensdt.f 1745 i Vestnes,d 1810 i Bårdsnes. Ane Larsdt.f 1693 i Langset,d 1761 i Tomren.
Bygdeboken for Vestnes er hvist under utarbeidelse.
Mvh
Ingolf
Hei Marianne
Dette må være vår Petter.
Er disse adressebøkene tilgjengelig for utlån.
Har ikke funnet noe i Digitalarkivet enda.Har problemer med skannede kirkebøker,det går så tregt.Er kansje stor trafikk?
Har du noe forslag til andre kilder?
Mvh
Ingolf
Dette må være vår Petter.

Har ikke funnet noe i Digitalarkivet enda.Har problemer med skannede kirkebøker,det går så tregt.Er kansje stor trafikk?
Har du noe forslag til andre kilder?
Mvh
Ingolf
Her er det jeg har funnet.
Hilde eller Hille ble døpt i Veøy 25/11 1745 Hennes far var Søren Lassesen. I det jeg fant står det " Larsgarda"Vestnes. Hun giftet seg 23/6 1771 i Veøy med Niels Jespersen,døpt 23/71730 i Ørskog.
De barn jeg har notert er:
Søren døpt 27/101773
Niels " 24/4 1781
Jesper " 14/2 1784
Niels J. var første gang gift i Veøy 9/6 1767 med Ingebor Erichsdt.
Far til Niels var Jesper Klock
Ane har jeg ikke noe om til nå.
Palmar
Hilde eller Hille ble døpt i Veøy 25/11 1745 Hennes far var Søren Lassesen. I det jeg fant står det " Larsgarda"Vestnes. Hun giftet seg 23/6 1771 i Veøy med Niels Jespersen,døpt 23/71730 i Ørskog.
De barn jeg har notert er:
Søren døpt 27/101773
Niels " 24/4 1781
Jesper " 14/2 1784
Niels J. var første gang gift i Veøy 9/6 1767 med Ingebor Erichsdt.
Far til Niels var Jesper Klock
Ane har jeg ikke noe om til nå.
Palmar
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Du har kanskje alt sett det, men for sikkerhets skjyld: Side 620 i bygdebok for Tomrefjord m.fl. (Rekdal) står det at Sjur blei vigd i Vatnekyrkja i 1716. Kona hass (Ane Larsd. Langset) var frå Langset, bnr. 1 i Vestrefjorda. Jeg vet ikke om det er bygdebok for området som kan gi mer informasjon. Langset er vel i dagens Haram?
Takk Osvald.
Jeg har bare boken fra Fiksdal/Rekdal og en base som tidligere nevnt som faktisk er avskrifter noen av bygdebøkene for området. Var på Vestlandet nå, men var så uheldig å falle ned(1 1/2 m.) og brakk bekkenbeinet så det ble fly hjem. Skulle hatt med meg diverse avskrifter av kirkebøkene for Haram som jeg har fått av en slektning.De er i privat eie og han har brukt nesten 20 år på arbeidet. Legger denne saken på is så lenge om ikke andre har noe.
Palmar
Jeg har bare boken fra Fiksdal/Rekdal og en base som tidligere nevnt som faktisk er avskrifter noen av bygdebøkene for området. Var på Vestlandet nå, men var så uheldig å falle ned(1 1/2 m.) og brakk bekkenbeinet så det ble fly hjem. Skulle hatt med meg diverse avskrifter av kirkebøkene for Haram som jeg har fått av en slektning.De er i privat eie og han har brukt nesten 20 år på arbeidet. Legger denne saken på is så lenge om ikke andre har noe.
Palmar
Hei Marianne.
Fant Petter Gundersen Vestre på Nedre gravlund,under gravminner.Han døde 13.01.52,så det er sikkert han du fant i Hessagata.
Jeg kan ikke finne Anna M.S Vestre.
Lurer på om det er noen barn eller andre etterlevende. Har du noe forslag til hvor jeg skal søke,har søkt i over alt på nettet.
Mvh
Ingolf
Fant Petter Gundersen Vestre på Nedre gravlund,under gravminner.Han døde 13.01.52,så det er sikkert han du fant i Hessagata.

Jeg kan ikke finne Anna M.S Vestre.
Lurer på om det er noen barn eller andre etterlevende. Har du noe forslag til hvor jeg skal søke,har søkt i over alt på nettet.
Mvh
Ingolf
Beklager, hadde ikke sett dette spørsmålet!
Skal sjekke litt og komme tilbake, har du funnet noe i mellomtiden?

Skal sjekke litt og komme tilbake, har du funnet noe i mellomtiden?
Hilsen fra Marianne
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Når det gjelder An(n)e fra Langset som er nevnt så finner vi henne i Vatne Bygdebok bind II. Foreldre er Lars Einarsen f 1658, (faren Einar Gundersen "var fra den rike Tennfjord ætta" skriver bygdebokforfatter Harald Slyngstad,) og Gjertrud Amundsdtr Nakken som en finner igjen i Bygdebok for Fiksdal Sogn av O Rekdal.
Vennlig hilsen Helge.
Vennlig hilsen Helge.