Olava Larsdatter fra Eidsvoll
Moderator: MOD_Akershus
Olava Larsdatter fra Eidsvoll
Jeg søker etter min oldemor Olava Larsdatter, født på Eidsvoll i 1842. Hun kom senere til Oslo (Kristiania) og giftet seg med Andreas Nielsen Bye fra Vardal (Gjøvik) og fikk to døtre, født henholdsvis i 1875 og 1878. Hun døde 4. april 1928. Jeg søkte etter henne i 1865-folketellingen og kom da opp med to Olava Larsdatter, den ene født 1841 og bosatt på Sander øvre, den andre født i 1846 og bosatt på Hellum. Begge hadde flere søsken. Er det noen der ute som kan si meg hvem av disse to som kan være "min" Olava? Mvh Kari Horn
Re: Olava Larsdatter fra Eidsvoll
Hei Kari.
Er det henne her i FT1900? : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7665#ovre
Har du funnet Andreas og Olavas vielse? Den vil etter all sannsynlighet inneholde farens navn - da er det enklere å finne den rette Olava Larsdatter
Ihvertfall om hun fortsatt bor hjemme hos foreldrene i FT1865
Det skulle også bli enklere å finne hennes dåp, konfirmasjon osv. Mulig også utflytning til Kristiania.
Deres barns dåp vil også kunne gi - om du er heldig - slekt blandt faddere.
Er det henne her i FT1900? : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7665#ovre
Har du funnet Andreas og Olavas vielse? Den vil etter all sannsynlighet inneholde farens navn - da er det enklere å finne den rette Olava Larsdatter

Ihvertfall om hun fortsatt bor hjemme hos foreldrene i FT1865

Deres barns dåp vil også kunne gi - om du er heldig - slekt blandt faddere.
Lillian Kristiansen
Hei og takk for svar! Jeg har ikke funnet fødsel eller dåp, er det ikke så at kirkebøkene for den perioden i Eidsvoll er brent? Vielsen har jeg heller ikke funnet, men er ennå ikke ferdig med å gå igjennom de aktuelle kirkene i Oslo, men de kan jo ha giftet seg på Eidsvoll. Derimot har jeg døtrenes fødsel og dåp samt fadderne, og såvidt jeg kan skjønne, var fadderne naboer i Karl 12. gate 16 hvor de bodde. En av fadderne i 1875 kan muligens være et spor: "Kone Martine Olsdatter". I folketellingen 1875 fant jeg en Martine Olsen f. 1848 på Eidsvoll. Det kan jo være samme person, men hvis det ikke er slekt, er jeg jo like langt. Døtrene, den yngste ble min farmor, har jeg kartlagt fra fødsel via dåp, konfirmasjon og vielse til død, den eldste giftet seg ikke, men bodde sammen med sin mor Olava hele sitt liv. Men Olava skulle jeg gjerne visst litt mere om. Mvh Kari H
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
hei!
Ved å få navn på de to døtrene, og deres datoer kan vi hjelpe deg med å gå bakover. Det er alltid best å begynne i den enden man er best kjent, og i dette tilfellet er det jo da i den nye enden. Og - ved å få info om barnas fødsler og dåp, kan vi hjelpe til med å finne foreldrenes ekteskap, og derfra bakover kanskje til Eidsvoll.
dersom du har linker evt. adresser og eksakte skrivemåter på folket i folketellingene er det også til nytte for oss for å lette arbeidet med å lete!
Ved å få navn på de to døtrene, og deres datoer kan vi hjelpe deg med å gå bakover. Det er alltid best å begynne i den enden man er best kjent, og i dette tilfellet er det jo da i den nye enden. Og - ved å få info om barnas fødsler og dåp, kan vi hjelpe til med å finne foreldrenes ekteskap, og derfra bakover kanskje til Eidsvoll.
dersom du har linker evt. adresser og eksakte skrivemåter på folket i folketellingene er det også til nytte for oss for å lette arbeidet med å lete!

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Her er det jeg har funnet om døtrene til Olava Larsdatter, senere Larsen, gift Bye:
Datter 1: Aagot:
03 Oslo Domkirke, MINI 17, fødte 1869-1878 s. 16/20:
1876 Kvindekjøn nr 69:
Aagot Petrine, f. 15 Decbr. 1875, døbt 18 Juni 1876, ægte,
Foreldre: Andreas Nilsen, Skomagersvend (1845) og Hstr. Olava Larsdatter (1841) – 1870, bosted Karl XII Gd. 16.
Faddere: Kone Martine Olsdatter (? utydelig skrift), Martin Kristiansen, Tomtearb.
Om fadderne fant jeg følgende:
Digitalarkivet, folketellingen 1875, Kristiania: Sagveien 18, krets nr 39, krets 2190, person nr 16 og 15:
Nr. 53853: Martine Olsen, f. 1848 Eidsvold (gift med Nr. 53852: Christian Olsen, f. 1847 Aker, Skomager egen forretn.)
Grønland MINI 8. Konfirmerede 05.04.1891, nr. 52:
Aagot Petrine Nilsen, f. 15.12.1875, døpt 18.06.1876, bopæl Mandalsgt 5, far: Skomagersvend Andreas Nilsen, Hustru Olava Larsen. Karakter: Næst. Godt.
Folketellingen 1900:
Olava Bye, Jernbanegade 26 c , Kristiania. Enke. Vaskekone. F. 1842 Kristiania.
Datter: Aagot Bye, Jernbanegade 26 c, Kristiania. Bogbinderiarbeiderske. F. 1876 Kristiania.
Datter nr 2: Fredrikke (min farmor):
03 Oslo Domkirke, MINI 29, fødte 1879-1892 s. 1/8:
1879 Kvindekjøn nr 11:
Fredrikke, f. 9 Marts 1878, døbt 9 Marts 1879, ægte,
Far: Skomagersvend Andreas Nilsen Bye, f. 1846
Mor: Olava Petronelle Larsdtr, f. 1841 Bosted: Karl XIIs gd 16
Faddere: Tomtearb. Martin Kristiansen, Oline Olsen og forældrene.
Fadderne var mann og kone og bodde også i Karl XIIs gate 16 (Folketellingen 1975).
Konfirmerede Grønland 02.10.1892 (Grønland MINI 11 s. 1/7):
Fredrikke Bye, forældre Skomagersvend Andreas Bye, hustru Olava Larsen, Mandalsgt 5, karakter Meg. Godt.
Andreas bye, Olava og de to døtrene har jeg fulgt i Adressebok for Kristiania frem til 1884. I 1885 er de der ikke, før Olava dukker opp igjen i 1887-1890 i Bredgaden 22. Er likevel litt usikker om dette er riktig Olava, for hun har en navnesøster, men fra 1891 er hun i Mandallsgaden med døtrene, så den er OK. Andreas forsvant fra familien ifølge muntlig slektssaga og ble aldri mer nevnt. Aagot og Fredrikkes senere liv er godt dokumentert, men det er altså Olava og hennes bakgrunn jeg er blitt så interessert i.
Håper dette kan være til litt hjelp. Mvh Kari Horn
Datter 1: Aagot:
03 Oslo Domkirke, MINI 17, fødte 1869-1878 s. 16/20:
1876 Kvindekjøn nr 69:
Aagot Petrine, f. 15 Decbr. 1875, døbt 18 Juni 1876, ægte,
Foreldre: Andreas Nilsen, Skomagersvend (1845) og Hstr. Olava Larsdatter (1841) – 1870, bosted Karl XII Gd. 16.
Faddere: Kone Martine Olsdatter (? utydelig skrift), Martin Kristiansen, Tomtearb.
Om fadderne fant jeg følgende:
Digitalarkivet, folketellingen 1875, Kristiania: Sagveien 18, krets nr 39, krets 2190, person nr 16 og 15:
Nr. 53853: Martine Olsen, f. 1848 Eidsvold (gift med Nr. 53852: Christian Olsen, f. 1847 Aker, Skomager egen forretn.)
Grønland MINI 8. Konfirmerede 05.04.1891, nr. 52:
Aagot Petrine Nilsen, f. 15.12.1875, døpt 18.06.1876, bopæl Mandalsgt 5, far: Skomagersvend Andreas Nilsen, Hustru Olava Larsen. Karakter: Næst. Godt.
Folketellingen 1900:
Olava Bye, Jernbanegade 26 c , Kristiania. Enke. Vaskekone. F. 1842 Kristiania.
Datter: Aagot Bye, Jernbanegade 26 c, Kristiania. Bogbinderiarbeiderske. F. 1876 Kristiania.
Datter nr 2: Fredrikke (min farmor):
03 Oslo Domkirke, MINI 29, fødte 1879-1892 s. 1/8:
1879 Kvindekjøn nr 11:
Fredrikke, f. 9 Marts 1878, døbt 9 Marts 1879, ægte,
Far: Skomagersvend Andreas Nilsen Bye, f. 1846
Mor: Olava Petronelle Larsdtr, f. 1841 Bosted: Karl XIIs gd 16
Faddere: Tomtearb. Martin Kristiansen, Oline Olsen og forældrene.
Fadderne var mann og kone og bodde også i Karl XIIs gate 16 (Folketellingen 1975).
Konfirmerede Grønland 02.10.1892 (Grønland MINI 11 s. 1/7):
Fredrikke Bye, forældre Skomagersvend Andreas Bye, hustru Olava Larsen, Mandalsgt 5, karakter Meg. Godt.
Andreas bye, Olava og de to døtrene har jeg fulgt i Adressebok for Kristiania frem til 1884. I 1885 er de der ikke, før Olava dukker opp igjen i 1887-1890 i Bredgaden 22. Er likevel litt usikker om dette er riktig Olava, for hun har en navnesøster, men fra 1891 er hun i Mandallsgaden med døtrene, så den er OK. Andreas forsvant fra familien ifølge muntlig slektssaga og ble aldri mer nevnt. Aagot og Fredrikkes senere liv er godt dokumentert, men det er altså Olava og hennes bakgrunn jeg er blitt så interessert i.
Håper dette kan være til litt hjelp. Mvh Kari Horn

- Kontakt:
Hei!
I 1874 ser det ut til at de fikk en datter til -
MARIE ANDERSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening:
18 OCT 1874 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: ANDREAS NILSEN Family
Mother: OLAVA LARSEN
dette er fra Familysearch - jeg skal sjekke originalkilden
I 1874 ser det ut til at de fikk en datter til -
MARIE ANDERSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening:
18 OCT 1874 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: ANDREAS NILSEN Family
Mother: OLAVA LARSEN
dette er fra Familysearch - jeg skal sjekke originalkilden
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Oslo Domkirke Mini 17 side 379 dåp 255
f. 23 sept. og døpt 18. oktober 1874 - Marie (egte)
Foreldre var Skomgager Andreas Nilsen (f 1841 og Hstru Olava Larsen f 1841 i St. Vognmandsg. 16
Faddere: Arb. Martin Olsen, Arb. Hans Karlsen, Foreldrene, Marie Karlsen og Oline Olsen
Barnet var hjemmedøpt av jordemoder Mad. Larsen i nærvær(??) af forældrene.
Dette forteller oss i hvertfall at foreldrene var gift før 18 oktober 1874
f. 23 sept. og døpt 18. oktober 1874 - Marie (egte)
Foreldre var Skomgager Andreas Nilsen (f 1841 og Hstru Olava Larsen f 1841 i St. Vognmandsg. 16
Faddere: Arb. Martin Olsen, Arb. Hans Karlsen, Foreldrene, Marie Karlsen og Oline Olsen
Barnet var hjemmedøpt av jordemoder Mad. Larsen i nærvær(??) af forældrene.
Dette forteller oss i hvertfall at foreldrene var gift før 18 oktober 1874
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Du verden! Dette var helt nytt for familien! Denne Marie har vi aldri hørt om, så hun døde kanskje som spebarn? Hjemmedåpen kan jo tyde på at det var fare på ferde. Hun er iallfall ikke med i folketellingen i 1875. Et par av fadderne er også de samme som ved de andre dåpene. Dt blir spennende å følge dette videre! Mvh Kari H 

- Kontakt:
Hei!
Her ser du begravelsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 26 (1867-1884), Døde og begravede 1874, side 145.
Her ser du begravelsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 26 (1867-1884), Døde og begravede 1874, side 145.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei igjen! Takk for at du har funnet frem til Marie Bye! Litt merkelig at det under "Alder" står "21.12.1873" når hun i dåpssregisteret er ført inn som født 23.9.1874, men det er vel det siste som er riktig. Og jeg tyder Andreas' fødselsår som 1847, ikke 1841. Det er nokså utydelig skrevet, og det er kanskje derfor han noen ganger er oppført som født i 1841, andre ganger 1846/47.
I og med at disse barna ble døpt i Domkirken, har jeg i første omgang gått ut fra at Andreas og Olava også giftet seg der, men har ennå ikke funnet noe. Andreas flyttet fra Vardal i 1870, og jeg har ikke funnet noe ekteskap registrert på ham der. De kan jo ha giftet seg på Eidsvoll, men foreløpig satser jeg på O. D.krk. og fortsetter jakten. Mvh Kari H
I og med at disse barna ble døpt i Domkirken, har jeg i første omgang gått ut fra at Andreas og Olava også giftet seg der, men har ennå ikke funnet noe. Andreas flyttet fra Vardal i 1870, og jeg har ikke funnet noe ekteskap registrert på ham der. De kan jo ha giftet seg på Eidsvoll, men foreløpig satser jeg på O. D.krk. og fortsetter jakten. Mvh Kari H

- Kontakt:
Jeg skal dobbeltsjekke kirkeboken - jeg kan ha skrevet av feil 

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
jeg hadde skrevet av riktig.
Enten er det feil i begravelsesinnførselen, ellers hadde de 2 jenter som døde. Kanskje du skulle bla litt i denne begravelsesprotokollen og se?
Enten er det feil i begravelsesinnførselen, ellers hadde de 2 jenter som døde. Kanskje du skulle bla litt i denne begravelsesprotokollen og se?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Ja, jeg har også sjekket, og har også vært inne på tanken at det har vært to Marie'r. Skal prøve å finne ut mer, men må vente til i morgen. Vi høres! Kari H 

-
[quote="Er det noen der ute som kan si meg hvem av disse to som kan være "min" Olava? [/quote]
Svaret er: ingen av de. Den på Hellum ble gift Hellqvist og bodde på Hellum
Den på Sander (Holsletta) var i følge dødsmeldinga etter mora Martea i 1888 gift med en Lars Randinsen
Svaret er: ingen av de. Den på Hellum ble gift Hellqvist og bodde på Hellum
Den på Sander (Holsletta) var i følge dødsmeldinga etter mora Martea i 1888 gift med en Lars Randinsen
Takk for svar! Da kan jeg stryke dem av listen og lete videre. Mvh Kari H
-
For en god stund siden da de skannede kirkebøkene på nettet fungerte og det var mulig med effektive søk (ser desverre ikke ut til at den tiden kommer tilbake), skrev jeg av alle som hadde fødested Eidsvoll i kirkeboka for gifte, Oslo Domkirke 1865-84. Andreas og Olava finnes ikke der.
De er for øvrig heller ikke gift i Eidsvoll
De er for øvrig heller ikke gift i Eidsvoll
- Kontakt:
Flott å få deg på banen, Trond!
Greit å få strøket Eidsvoll og Oslo Domkirke (enig med deg at det er tregt på de skannede kirkebøkene på nett for tiden, de har lovet at det skal bli bedre)
Greit å få strøket Eidsvoll og Oslo Domkirke (enig med deg at det er tregt på de skannede kirkebøkene på nett for tiden, de har lovet at det skal bli bedre)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Ja, da er det bare å grave seg gjennom andre aktuelle kirker i Oslo. Synd at de skannede kirkebøkene er å trege. Men hun må jo finnes et sted! Og takk for hjelpen! Mvh Kari H 

- Kontakt:
Hei!
Jeg har sjekket Grønland fra 1869 fram til 1874, fant dem ikke der.
Jeg har sjekket Grønland fra 1869 fram til 1874, fant dem ikke der.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Jo! JEg fant dem!
Grønland MINI 5 Ekteskap s220 nr 69
Vielsesdag 22.9.1871
Ungkar og Skomager Andreas Nilsen Byh, og pige Olava Petronella Wang (Eller Haug)
Han født i Vardal 1846, bopel Tøiengaden(?) - far Niels Jacobsen (endret etterpå)
Hun f. i Chania 1842 far Lars Pedersen
Forlovere Johan Jensen og H. Larsen.
Lysningsdatoer 4.6 11.6. og 18.6.
Grønland MINI 5 Ekteskap s220 nr 69
Vielsesdag 22.9.1871
Ungkar og Skomager Andreas Nilsen Byh, og pige Olava Petronella Wang (Eller Haug)
Han født i Vardal 1846, bopel Tøiengaden(?) - far Niels Jacobsen (endret etterpå)
Hun f. i Chania 1842 far Lars Pedersen
Forlovere Johan Jensen og H. Larsen.
Lysningsdatoer 4.6 11.6. og 18.6.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
men - skjønner ikke helt hvor dette med Eidsvoll kommer inn.... dette kan se ut som dåpen til Olava Larsdatter...
OLAVA PETRONELLE LARSEN
Female
Christening:
25 SEP 1842 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Parents:
Father: LARS PEDERSEN WANG Family
Mother: PETRONELLE PEDERSDR
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C424657 1836 - 1850 0255748
OLAVA PETRONELLE LARSEN
Female
Christening:
25 SEP 1842 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Parents:
Father: LARS PEDERSEN WANG Family
Mother: PETRONELLE PEDERSDR
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C424657 1836 - 1850 0255748
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Når jeg ser i FT1900 så står det ikke at Olava er f. i Eidsvoll, ser det står i 1875. Kanskje moren var derfra=
Jeg sjekket originalen (har dem her, så da går det kjappere)
Oslo Domkirke MINI 12 (sidetall ikke oppgitt)
dåp nr 262 1842
Født 4. mars, dpt 25. mars 1842
Olava Petronelle, uægte
Foreldre
Petronelle Pedersdatter, pige og som fader oppgiven Ungkarl Skomagersvend Lars Pedersen Wang.
Faddere: Lars Hansen, Pigen Sophie Pedersdatter, Elen Jensdatter, Bagersvend Anton Berg, Anton Andersen.
Jeg sjekket originalen (har dem her, så da går det kjappere)
Oslo Domkirke MINI 12 (sidetall ikke oppgitt)
dåp nr 262 1842
Født 4. mars, dpt 25. mars 1842
Olava Petronelle, uægte
Foreldre
Petronelle Pedersdatter, pige og som fader oppgiven Ungkarl Skomagersvend Lars Pedersen Wang.
Faddere: Lars Hansen, Pigen Sophie Pedersdatter, Elen Jensdatter, Bagersvend Anton Berg, Anton Andersen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
TUSEN, TUSEN TAKK! Dette er jo helt overveldende! Kan nå droppe den planlagte turen til Riksarkivet. Tøiengaden i 1871 stemmer, der fant jeg Andreas i Veiviser for Christiania By 1871, og så har de flyttet mange ganger innen Kristiania før de endte opp i Karl XIIs gate 16. Dette med Eidsvoll skjønner ikke jeg heller helt, muntlig overlevering i slekta sier Eidsvoll, og i folketellingene står det noen ganger Eidsvoll, noen ganger Kristiania. Fødselsdatoen 4. mars 1842 har jeg funnet annet steds også, så her har vi nok damen, ja. Og mellomnavnet Petronelle stemmer også. Men som du sier, moren kan ha vært fra Eidsvoll, kanskje hun flyttet tilbake dit med Olava?
Med takknemlig hilsen Kari H 

- Kontakt:
Kanskje fadder Sophie Pedersdatter er søster til Petronelle? Det er i hvertfall noe å merke seg!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Har absolutt merket meg det. Og da jeg tidligere lette som verst etter Olava i 1865-tellingen, kom jeg også over
Digitalarkivet: Folketellingen 1865, Christiania: Kirkegaden 4
Post 138, person nr. 5: Olava Lars., tjenestepige hos Johannesen, ug., 23 år, f. Kristiania (altså født ca. 1842). Ikke umulig!
Digitalarkivet: Folketellingen 1865, Christiania: Kirkegaden 4
Post 138, person nr. 5: Olava Lars., tjenestepige hos Johannesen, ug., 23 år, f. Kristiania (altså født ca. 1842). Ikke umulig!
-
Ettersom Wang er nevnt, kan jeg ikke forstå annet enn at Petronelle må være hun som var enke i 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 88&lnr=000
Sporet er verdt å sjekke ut
I kommunikantbok nr. 3 for Eidsvoll er det ført lister over konfirmerte kommunikanter.
Olava Larsdatter med bosted Kristiania er ført opp for 30.10.1858. Det er jo mulig at Eidsvoll-tilknytningen forklares med det. Hvis hun ikke er å finne som konfirmant i noen kirke for Oslo, er det sannsynlig at dette er "din" Olava
Sporet er verdt å sjekke ut
I kommunikantbok nr. 3 for Eidsvoll er det ført lister over konfirmerte kommunikanter.
Olava Larsdatter med bosted Kristiania er ført opp for 30.10.1858. Det er jo mulig at Eidsvoll-tilknytningen forklares med det. Hvis hun ikke er å finne som konfirmant i noen kirke for Oslo, er det sannsynlig at dette er "din" Olava
Takk for tipset! Skal forfølge det videre! Mvh Kari H 

-
Jeg har sjekket ut Wang-sporet i 1865-tellinga.
Paul Christian Wang ble konfirmert i Trefoldighetskirka 03.04.1864. Som foreldre står oppført Johan Eriksen Wang og hustr. Petronelle Paulsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-163
Olava Petronelle ble døpt som nr. 262 i Oslo Domkirke, 25.09.1842:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182
Paul Christian Wang ble konfirmert i Trefoldighetskirka 03.04.1864. Som foreldre står oppført Johan Eriksen Wang og hustr. Petronelle Paulsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-163
Olava Petronelle ble døpt som nr. 262 i Oslo Domkirke, 25.09.1842:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182
-