Selma Torstensen f. 1890
utv. fra Sunndal via KrIstiansund N. til USA i 1900 sammen med mora, Marie Torstensen, f. 1846 og broren, Ole, f. 1881.
De står ikke i kirkebøkene for Sunndal, og har sannsynligvis flyttet dit fra et annet sted.
Har noen et tips?
mvh
OLAV S.
Selma Torstensen f. 1890
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Selma Torstensen f. 1890
Hei, jeg legger ved lenker til emigrasjonen og det andre emnet om Selma. Det kan gjøre det lettere for andre å hjelpe.
Emigrasjonen til Selma finnes her i emigrantprotokollen fra Kristiansund.
Det andre emnet om Selma finnes her som en etterlysning under USA/Canada.
Emigrasjonen til Selma finnes her i emigrantprotokollen fra Kristiansund.
Det andre emnet om Selma finnes her som en etterlysning under USA/Canada.

-
Hei, jeg gjorde et søk på familysearch/Vital Records Index og der fant jeg ei Selma Torsteinsdatter som ble døpt i Hof kirke i Sunndalen 20. mai 1888 og født 7. april 1888. Foreldrene står oppført som Torstein Olsen og Marie Olsdtr.
Jeg har dessverre ikke lært å lage lenke til familysearch, så du må nok søke etter henne selv. Har du tilgang til den kirkeboka, kan du vel slå opp og sjekke om det er henne?
Jeg fant også en vielse mellom Torstein Olsen og Marie Olsdatter. Det fant jeg på FS/IGI. De ble gift i Sunndal 28. desember 1877. Hans far het Ole Tostensen og hennes far het Ole Jakobsen. Du vet vel at familysearch er sekundære kilder som må sjekkes mot originalen?
Broren Ole Torsteinsen fant jeg også som født 21. august 1880.
Det kan jo være faren som emigrerer fra Kristiansund i 1891. Det kan du vel sjekke når du får slått opp i kirkebøkene. Ved vielsen vil du jo finne alderen på ham.
Jeg har dessverre ikke lært å lage lenke til familysearch, så du må nok søke etter henne selv. Har du tilgang til den kirkeboka, kan du vel slå opp og sjekke om det er henne?
Jeg fant også en vielse mellom Torstein Olsen og Marie Olsdatter. Det fant jeg på FS/IGI. De ble gift i Sunndal 28. desember 1877. Hans far het Ole Tostensen og hennes far het Ole Jakobsen. Du vet vel at familysearch er sekundære kilder som må sjekkes mot originalen?
Broren Ole Torsteinsen fant jeg også som født 21. august 1880.
Det kan jo være faren som emigrerer fra Kristiansund i 1891. Det kan du vel sjekke når du får slått opp i kirkebøkene. Ved vielsen vil du jo finne alderen på ham.

-
I den andre debatten om Selma her har jeg nettopp lagt inn et svar, der jeg skriver at Selma med sine foreldre havnet i Eidsvold township i Bottineau County i North Dakota.

-
Nå kommer det ut så ofte nye skannede kirkebøker, at man på må passe på nesten hver dag. Jeg oppdaget i ettermiddag at Hov ligger ute tom 1877, og det gjorde det ikke i forrige uke. Det er julaften hver uke for oss som holder på med dette!
Vielsen mellom Torstein og Marie står som nr 14 og den siste på sida. Marie var fra Lærdal! Torstein var fra Sundalsøren, og her står det også fødselsdato på dem.
Jeg ser at kirkebøkene for Sunndal for 1852 også er kommet ut, så du kan sikkert finne fødselen til Torsten der. Jeg finner ham dog ikke i FT1865.
Vielsen mellom Torstein og Marie står som nr 14 og den siste på sida. Marie var fra Lærdal! Torstein var fra Sundalsøren, og her står det også fødselsdato på dem.
Jeg ser at kirkebøkene for Sunndal for 1852 også er kommet ut, så du kan sikkert finne fødselen til Torsten der. Jeg finner ham dog ikke i FT1865.

-
Her er en del lenker til Selmas foreldre:
Dåpen til Tosten Olsen står her som nummer 93. Foreldrene ble gift i Sunndal i 1848
Tosten Olsens foreldre finner du her på Sundalsøren i FT1865.
Torsten Olsen finner du her som bødker i Tromsø i FT1875. Gunni Sande i Sunndal har funnet at han står i innflyttingslista i Sunndal i 1877, men da står det at han kom fra Bergen. Han står innflyttet sammen med sin tilkommende. Tosten var jo bøkker, så hans flyttinger til både Tromsø og Bergen er kanskje et eksempel på at håndverkersvennene dro omkring fra mester til mester for å få sin opplæring?
Marie Olsdtr kan være henne som er tjenestepige på Hunderi i FT1865?
Hun kalles jo Mari Olsdatter Hunderi eller Hundere i innflyttingslista i 1877.
Dåpen til Tosten Olsen står her som nummer 93. Foreldrene ble gift i Sunndal i 1848
Tosten Olsens foreldre finner du her på Sundalsøren i FT1865.
Torsten Olsen finner du her som bødker i Tromsø i FT1875. Gunni Sande i Sunndal har funnet at han står i innflyttingslista i Sunndal i 1877, men da står det at han kom fra Bergen. Han står innflyttet sammen med sin tilkommende. Tosten var jo bøkker, så hans flyttinger til både Tromsø og Bergen er kanskje et eksempel på at håndverkersvennene dro omkring fra mester til mester for å få sin opplæring?
Marie Olsdtr kan være henne som er tjenestepige på Hunderi i FT1865?