Torborg Gulliksdatter

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj03084
Sted: DAMNARK

Torborg Gulliksdatter

Legg inn av gj03084 » 8. juni 2006 kl. 15.13

Jeg leder efter min ane Torborg Gulliksdatter som er født omkring 1764 i Norge. Hun har opgivet til Københavns Magistrat at hun er født i Stavanger ( Der er hun ikke ). Hun har altergangsbevis fra Haalands præstgård i Rogaland fylke i 1786, hvorefter hun tager til København og gifter sig. Jeg har tjekket kirkebogen for Haaland præstegæld og hun er ikke født eller konfirmeret i sognet.
Nu har jeg set i Family Search at der findes en Marte Gulliksdatter født 13. oktober 1761 i Halvorset, Sigdal, Buskerud. Hendes forældre er Gullik Matiasen og Marte Olsdatter. Grundet til at de kunne være interesante er, at Torborg får to døtre som hedder Marte Helene/Marta Helena , hvilket kunne tyde på at det er hendes mors navn der går igen.
Har nogen mulighed for at tjekke om Torborg Gulliksdatter er født i Sigdal som datter af Gullik Matiasen og Marte Olsdatter.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Torborg Gulliksdatter

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. juni 2006 kl. 17.43

Hei Lena!

Vet ikke om det hjelper deg noe, men jeg fant 2 stykker født i 1764 på familysearch ved navn Torbior Gulliksen, døpt 2. sep. 1764 på Voss og Torbjørg Gulleiksdatter, født 1764 i Evanger. Begge steder er i Hordaland.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 10. juni 2006 kl. 23.28

Finner ingen Torborg Gulliksdatter i kirkeboka fra Sigdal, registrert som døbt på den tiden.

Etter bygdeboka *Sigdal og Eggedal, bind II* hadde heller ikke Gullik Matiasen Halvorset og kona Marte Olsdtr noen datter Torborg. Denne Gullik døde i 1768. Går ut fra at forfatteren har gjennomgått skiftet, for han oppgir hvor mye det var til deling. Hadde Gullik hatt ei datter Torborg, ville hun nok vært nevnt i bygdeboka.

Mvh Ellef Ellef.

gj03084

Legg inn av gj03084 » 12. juni 2006 kl. 8.14

Mage tak for dit svar. Jeg har tidligere fået tjekket Torbjorg Gulliksen født i Voss. Hun dør barnløs i Norge, så det er ikke hende. Jeg prøver at efterlyse den anden født i Evanger via DIS.

gj03084

Legg inn av gj03084 » 12. juni 2006 kl. 8.17

Mange tak for svaret. Ja det var jo et forsøg værd. Når man efterhånden har søgt efter en person i mange år, så må man skyde med spredehagl. Måske sidder der en i Norge og undre sig over hvor en søster til en ane er forsvundet hen, og har ingen ide om at hun er udvandret til Danmark.

Svar

Gå tilbake til «Sigdal»