Hvem var foreldrene til Hans Kristoffersen 1820-1888?
Moderator: MOD_Akershus
Hvem var foreldrene til Hans Kristoffersen 1820-1888?
Jeg har funnet Hans Kristoffersen og hans kone Dorthea Augustinusdtr (1820-1896/97) i tellingene for Ullensaker både 1865 og 1875. Men jeg finner ikke foreldrene til noen av dem. Jeg har ingen andre opplysninger enn det parets etternavn måtte indikere.
Hans var husmann med jord og bodde på Segarud under Olstad Søndre i 1865-tellingen. 1875 er han registrert på Siggerud. Er det samme gård?
Deres sønn Martin Hansen (1847-1921) er min ane. Han har jeg funnet t.o.m. 1900-tellingen. Jeg kjenner hans historie.
Finnes det gårdshistorie som omtaler denne slekten?
Med vennlig hilsen
Erna M. Svendsen
Hans var husmann med jord og bodde på Segarud under Olstad Søndre i 1865-tellingen. 1875 er han registrert på Siggerud. Er det samme gård?
Deres sønn Martin Hansen (1847-1921) er min ane. Han har jeg funnet t.o.m. 1900-tellingen. Jeg kjenner hans historie.
Finnes det gårdshistorie som omtaler denne slekten?
Med vennlig hilsen
Erna M. Svendsen
Re: Hvem var foreldrene til Hans Kristoffersen 1820-1888?
Hei
I følge family searsh ble Dorthea født 15 des 1820 og døpt 26 des samme år. Foreldrene var Augustinius Kristoffersen og Marhe Olsdatter. Samme kilde oppgir vielsen mellom Hans og Dorthea til 30 jan 1842.
Dette paret hadde i følge nevnte kilde mnage barn.
ANTON HANSEN - døt 15 SEP 1850 Ullensaker
DORTHEA HANSEN døpt 31 OCT 1858 Ullensaker
OLINE HANSEN døpt 28 SEP 1862 Ullensaker
KAREN HANSEN - døpt 11 MAY 1856 Ullensaker
LAURITZ HANSEN - døpt 16 APR 1854 Ullensaker
MARTIN HANSEN - døpt 24 OCT 1847 Ullensaker
MARIE HANSEN - døpt 08 JUN 1845 Ullensaker
Augustinus Kristoffersen i FT 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2265#ovre
I følge Family search var han døpt 16. feb1772 av foreldre Christopher Olsen og Siri Augustinusdatter.
Gården Olstad er nevnt i bygdebok nr II. Den kan du sikkert låne inn til ditt bibliotek.
http://home.c2i.net/grover/Filer/slekt/ ... indeks.htm
mvh
Kristina
I følge family searsh ble Dorthea født 15 des 1820 og døpt 26 des samme år. Foreldrene var Augustinius Kristoffersen og Marhe Olsdatter. Samme kilde oppgir vielsen mellom Hans og Dorthea til 30 jan 1842.
Dette paret hadde i følge nevnte kilde mnage barn.
ANTON HANSEN - døt 15 SEP 1850 Ullensaker
DORTHEA HANSEN døpt 31 OCT 1858 Ullensaker
OLINE HANSEN døpt 28 SEP 1862 Ullensaker
KAREN HANSEN - døpt 11 MAY 1856 Ullensaker
LAURITZ HANSEN - døpt 16 APR 1854 Ullensaker
MARTIN HANSEN - døpt 24 OCT 1847 Ullensaker
MARIE HANSEN - døpt 08 JUN 1845 Ullensaker
Augustinus Kristoffersen i FT 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2265#ovre
I følge Family search var han døpt 16. feb1772 av foreldre Christopher Olsen og Siri Augustinusdatter.
Gården Olstad er nevnt i bygdebok nr II. Den kan du sikkert låne inn til ditt bibliotek.
http://home.c2i.net/grover/Filer/slekt/ ... indeks.htm
mvh
Kristina
Hei, Kristina,
Tusen takk for svar med fine opplysninger. Jeg er ikke så bevandret i å finne frem på nettet, og family search ser helt gresk ut for meg - jeg aner ikke hvor jeg skal begynne der.
Jeg skal tilfeldigvis i retning Jessheim i morgen, så jeg stikker nok innom biblioteket og kikker litt på historien til Olstad gård.
Det var så morsomt å få noen flere navn på anetreet mitt. Det var i utgangspunktet en gammel slektning som hadde skrevet ned de navnene jeg hadde, så jeg har bare fått dem verifisert via folketellingene.
Jeg prøver å koordinere alt jeg har av opplysninger for å lage en slektsbok til barn og barnebarn. Det er morsomt å holde på med, men veldig tidkrevende, har jeg oppdaget.
mvh
Erna
Tusen takk for svar med fine opplysninger. Jeg er ikke så bevandret i å finne frem på nettet, og family search ser helt gresk ut for meg - jeg aner ikke hvor jeg skal begynne der.
Jeg skal tilfeldigvis i retning Jessheim i morgen, så jeg stikker nok innom biblioteket og kikker litt på historien til Olstad gård.
Det var så morsomt å få noen flere navn på anetreet mitt. Det var i utgangspunktet en gammel slektning som hadde skrevet ned de navnene jeg hadde, så jeg har bare fått dem verifisert via folketellingene.
Jeg prøver å koordinere alt jeg har av opplysninger for å lage en slektsbok til barn og barnebarn. Det er morsomt å holde på med, men veldig tidkrevende, har jeg oppdaget.
mvh
Erna
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Erna, dersom folkene dine var husmannsfolk, dvs, ikke brukere av gårdene de bodde på, står de nok ikke i bygdebøkene for Ullensaker. Disse er forferdelige dårlig på akkurat dette.
Men, en kikk i kirkebøkene for de forskjellige barnas dåper vil i hvertfall gi deg pekepinn på hvor familien bodde til en hver tid, og fadderne kan gi deg flere slektninger.
Men, en kikk i kirkebøkene for de forskjellige barnas dåper vil i hvertfall gi deg pekepinn på hvor familien bodde til en hver tid, og fadderne kan gi deg flere slektninger.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei!
Det er riktig at han var husmann, så jeg takker for tipset og følger det opp.
mvh
Erna M. Svendsen
Det er riktig at han var husmann, så jeg takker for tipset og følger det opp.
mvh
Erna M. Svendsen
Hei.
Jeg ser i kirkebokavskriftene at de ganske riktig var innom flere husmannsplasser da barna ble født, bl a Aspereie, Bogstad Ødegaaard, Lystadeie, Ladderudeie og Søndre Olstadeie.
Da de giftet seg 30.01.1842, bodde begge på Asper. Hans far var Christoffer Larsen på Lystadeie, mens hennes far var Augustinius Lyshaug.
Mvh Ruth
Jeg ser i kirkebokavskriftene at de ganske riktig var innom flere husmannsplasser da barna ble født, bl a Aspereie, Bogstad Ødegaaard, Lystadeie, Ladderudeie og Søndre Olstadeie.
Da de giftet seg 30.01.1842, bodde begge på Asper. Hans far var Christoffer Larsen på Lystadeie, mens hennes far var Augustinius Lyshaug.
Mvh Ruth
Hei!
Takk for interessant informasjon. Var det vanlig at husmenn flyttet rundt på den måten?
Med hensyn til Augustinius, så har jeg Kristoffersen på ham, men Lyshaug er muligens et sted eller en gård, slik at han tok det navnet også?
mvh
Erna
Takk for interessant informasjon. Var det vanlig at husmenn flyttet rundt på den måten?
Med hensyn til Augustinius, så har jeg Kristoffersen på ham, men Lyshaug er muligens et sted eller en gård, slik at han tok det navnet også?
mvh
Erna
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Hei
Lyshaug er en gård både i Nannestad og Ullensaker.
Ullensaker ble Lyshaug utparselert til boliger like ved krysset Gamlevegn /Tr.veien ved bilbutikken til Tangen (syd) ved Åreppen skole.
Kanskje også nær Borgen ved Nes delet.
Hvor det var i Nannestad husket ikke min mor i farten.
God middag fra Oslo
Lyshaug er en gård både i Nannestad og Ullensaker.
Ullensaker ble Lyshaug utparselert til boliger like ved krysset Gamlevegn /Tr.veien ved bilbutikken til Tangen (syd) ved Åreppen skole.
Kanskje også nær Borgen ved Nes delet.
Hvor det var i Nannestad husket ikke min mor i farten.
God middag fra Oslo
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
Takk til Vidar H.
Det er tydeligvis ikke bare Askeladden som har gode hjelpere.
mvh
ems
Det er tydeligvis ikke bare Askeladden som har gode hjelpere.
mvh
ems