Foreldre til Johan Fredrik Andersen - de er funnet!

Med tidligere kommuner Bodin og Kjerringøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn19063
Sted: BODØ

Foreldre til Johan Fredrik Andersen - de er funnet!

Legg inn av dn19063 » 22. april 2005 kl. 20.28

I følge en av mine eldre slektninger het faren til JFA Heinrich, og han skal ha vært orgelbygger og fra Tyskland.
En annen slektning mener å vite at Tyskland skal være litt lengre bak i anerekka,
men at det nok var riktig at faren til JFA var orgelbygger.

I folketellinga for 1865 bor JFA på Veines i Flakstad. Der oppgis det at han er født 1802 i Bodø.

I folketellinga for 1801 losjerer en orgelbygger i Bodø, som heter Peter Jonas Aaberg.
(I nabogården bor legen Johan Fredrik Winther, kanskje JFA er oppkalt etter ham?)

Jeg har sjekket kirkeboka for de første årene av 1800-tallet, i håp om å finne noe om JFAs opphav, men uten hell.

Kan noen hjelpe meg litt her?

Tilføyelser og presiseringer:

Jeg har for sikkerhets skyld sjekket folketellinga for 1801,
men greier ikke å finne noen potensielle foreldre som passer.

Johan Fredrik Andersen ble gift i oktober 1834 med Elen Maria Nilsdatter f 1813 Fæsthælen.
De bodde etter hvert flere steder i distriktet rundt Reine, og de fikk flere barn:
Arnt Olaus Strøm Johansen f 1834
Iver Andreas Johansen f 1836
Ole Jørgen Johannessen f 1838
Johan Christian Johannesen f 1840
Anders Strøm Johansen f 1840,
Helene Karine Johansdatter f 1845,
Hans Laurits Lind Johansen f 1851,
Nils Hagen Johannesen f 1853,
Jensine Christine Johannesen f 1855.

Etter mye graving har jeg funnet konfirmasjon (1828) og vielse for JFA. Her har det kommet nye opplysninger om hans alder. Han er født omkring 1811. Ved konfirmasjonen bor han hos Peder Olsen Selfjord.

(Jeg har også funnet at legen Johan Fredrik Winther er tysk, og at Bodøs musicus og orgelbygger omkommer i mars 1811 da fartøyet "Die Frau Ingeborg" forliser ved Lødingen.)

Kan noen hjelpe meg med Johan Fredrik Andersens opphav nå? :D

23.06.06: Foreldrene er funnet! Etter at jeg har fått korrigert fødselsåret til JFA i en konfirmasjonsinnførsel på en av sønnene hans, fant jeg ham straks i kirkeboka for Bodin.
Foreldrene hans er gårdbruker Andreas Hartvigsen og enke Janniken Johansdatter fra Kjerkfjorden f 1769.
Sist redigert av dn19063 den 23. juni 2006 kl. 21.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Foreldre til Johan Fredrik Andersen - nye opplysninger

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 1. juni 2006 kl. 21.55

Hei,

Pussig at det ved verken konfirmasjonen eller vielsen til JFA ikke er oppgitt farens navn :roll:

Hvor ble han konfirmert og hvor ble han gift ?

Så bra du har fått mer info, så får vi håpe dette etterhvert vil gi svar på din gåte.
Vennlig hilsen Gry

dn19063

Legg inn av dn19063 » 1. juni 2006 kl. 22.31

Han ble både konfirmert og gift i Flakstad kirke.

Ved konfirmasjonsinnførslen står kun Peder Olsen Selfjord som en slags foresatt. Hva slags rolle han egentlig hadde var svært vanskelig å tyde. (Enkelte skriver jo som om de hadde rodd åtte timer i strekk i snestorm før skriveøkta...)

I boka hvor vielsen er ført inn var det ingen felter for brudeparets foreldre. Svært irriterende...

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 1. juni 2006 kl. 23.16

Hei igjen,

ja, her har du hatt uflaks med KB :(

Ser at 2 av barna hans har Strøm i navnet; kan dette være et spor mon tro, mtp oppkalling :roll:

Har du navn på konas foreldre og søsken mtp navneoppkallingen ?

Kikker litt i Bodin Bygdebok vedr Kirkegrenda og Hundholmen etc for å se om noen kjente navn dukker opp der....

Fant ikke noe i Bodin Bygdebok om orgelbyggere.
Vet du om noen kirke i Bodø-området ble oppført rundt aktuell tid eller fikk installert noe orgel ? Kanskje forhøre deg på biblioteket i Bodø om de kjenner til litteratur vedr dette ?
Vennlig hilsen Gry

dn19063

Legg inn av dn19063 » 2. juni 2006 kl. 18.51

Heisann

I folktellinga for 1801 holder en orgelbygger til på Bodøgård, han oppføres også som musicus. Muligens er han organist i Bodin kirke. Vil nesten tro det, siden han blir værende i området helt til han omkommer på havet i 1811. Båten han forliser med var eid av faktoren i Bodø.

Elen Nilsdatter er det også sparsomt med spor etter. Jeg har konfirmasjonen hennes: Flakstad kirke 1829, 16 år gammel.
Da skrives det følgende om hennes opphav "Nils Nilsen Festhælen og hustru".

Ved en tilfeldighet snubler jeg over en søster som heter Inger Anna Nilsen f 1821. Hun er gift (08-10-1843) med Johan Petter Hansen fra Værøy. Jeg har funnet to barn etter dem: Nils Bordevik Johansen (1845) og Oline Jørgine Johansdatter (1858).

Håper digitalarkivet snart får inn noen litt eldre kirkebøker fra Flakstad og Bodø....

Takk for interesse og oppmuntring! :D
Håper bare jeg snart får oppklaring omkring denne karen.
Har ei gammeltante på nitti år som er SVÆRT interessert i å vite mer om Johan Fredrik.
Hun holder fast på at hans far var orgelbygger, og at en av hans forfedre var tysk.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 2. juni 2006 kl. 19.19

Ser på SF her at en person har etterlysning på en Nils Bordevik Johansen : Lenke her

Kanskje det er samme person som du nevner over i innlegget ditt :roll:

I så fall kan du jo ta kontakt med han og høre om han vet noe mer... :)
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Bodø»