Ole Olsen, en av mange i Undrumsdal...
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: OSLO
Ole Olsen, en av mange i Undrumsdal...
Jeg har en skikkelig nøtt her: På Tjøme fikk Andrea Jacobsdatter (1795-1874) fra Kråkerebakken (opprinnelig fra Sandbekk) et uekte barn født 7. mai 1818. Det eneste jeg vet om barnefaren er det som står i kirkeboken, "den udlagte Barnefader ungkarl Ole Olsen af Undrumsdal Annex". Nå var det jo på den tiden ikke akkurat noen mangel på Ole Olsen'er, heller ikke i Undrumsdal. Det ser ikke ut til å ha vært noen særlig senere kontakt med barnefaren, for 7. februar 1822 giftet Andrea seg med Rasmus Andersen Kråkere. Har noen en idé om hvilken Ole Olsen som var denne barnefaren? Barnet het Anders Olsen (døde 12. juni 1893) og var min kones tippoldefar.
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Re: Ole Olsen, en av mange i Undrumsdal...
Hei Per
Som du sier er det veldig mange Ole Olsener i Undrumsdal og andre steder.
Har flere i basen, men en som kanskje jeg syntes var interessant er
Ole Olsen, fra Søndre Grette, f. 1759. Han står det ingenting om, så han kan jo ha reist både til Tønsberg og for den sak skyld Nøtterøy.
Kanskje det er lurt å se i konfirmasjonen og evt. giftemål til denne Anders Olsen, om det står noe mer om faren
Rune Helland
Som du sier er det veldig mange Ole Olsener i Undrumsdal og andre steder.
Har flere i basen, men en som kanskje jeg syntes var interessant er
Ole Olsen, fra Søndre Grette, f. 1759. Han står det ingenting om, så han kan jo ha reist både til Tønsberg og for den sak skyld Nøtterøy.
Kanskje det er lurt å se i konfirmasjonen og evt. giftemål til denne Anders Olsen, om det står noe mer om faren
Rune Helland
-
Hei,
Jeg har sjekket Anders' vielse (Tjøme kirke, 28/1-1841 med Anna Maria Fredriksdatter, opprinnelig fra Ramnes). Der står det bare at farens navn var Ole Olsen. Jeg skal ved anledning sjekke konfirmasjon.
Jeg synes kanskje Ole Olsen f. 1759 var litt gammel? Andrea var 22 1/2 år gammel da Anders ble født. Det er jo ikke lengre fra Undrumsdal til Tjøme enn at dette kan ha vært resultatet av et møte på en fest et sted i mellom....
Hilsen Per
Jeg har sjekket Anders' vielse (Tjøme kirke, 28/1-1841 med Anna Maria Fredriksdatter, opprinnelig fra Ramnes). Der står det bare at farens navn var Ole Olsen. Jeg skal ved anledning sjekke konfirmasjon.
Jeg synes kanskje Ole Olsen f. 1759 var litt gammel? Andrea var 22 1/2 år gammel da Anders ble født. Det er jo ikke lengre fra Undrumsdal til Tjøme enn at dette kan ha vært resultatet av et møte på en fest et sted i mellom....
Hilsen Per
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Kirkeboken viser at Anders Olsen Kragerøe ble konfirmert i Nøtterøy kirke 8. mai 1836. Som foreldre er oppført Ole Olssen og Andrea Jacobsd. Dåpsdato er (feilaktig?) oppgitt til 22. mai 1820.
-
I følge min avskrift av kirkebok Nøtterøy MINI I 4 ble Anders Olsen født 7. mai 1818 og døpt 24 mai 1818 i Tjøme kirke. Fadderene var Anne Margrethe Ingebretsdt. Kråkere, Live Christiansdtr. N. Sundene, Gullik Pedersen ????, Bilow Hansen Dalen og Claus Guttormsen.
Når jeg får tid og anledning (dessverre ikke med det første) kan jeg sjekke Forliksprotokoll (for Våle antar jeg) om Andrea stevnet denne Ole Olsen for forliksrådet for å få barnebidrag. Jeg husker ikke i farten om det fremdeles i 1818 var bot for første leiermål. Hvis det var det er det muligens spor etter bøtelegging i enten tingbok eller i sikt- og sakefallsregnskap (der har jeg funnet en barnefar tidligere). Så det er kanskje ikke helt håpløst, men jeg får se når jeg får tid.
Når jeg får tid og anledning (dessverre ikke med det første) kan jeg sjekke Forliksprotokoll (for Våle antar jeg) om Andrea stevnet denne Ole Olsen for forliksrådet for å få barnebidrag. Jeg husker ikke i farten om det fremdeles i 1818 var bot for første leiermål. Hvis det var det er det muligens spor etter bøtelegging i enten tingbok eller i sikt- og sakefallsregnskap (der har jeg funnet en barnefar tidligere). Så det er kanskje ikke helt håpløst, men jeg får se når jeg får tid.