Bygdebok: Aanerud 17/9
Moderator: MOD_Akershus
Bygdebok: Aanerud 17/9
I forbindelse med etterlysning fra South Dakota og evt. etterkommere i Norge ,søker jeg etter et barn: OLAF KRISTOFFER f. 25/10 1897. Etternavn ? Aanerud.Ånerud,Antonsen,
Foreldre:Anton Jakobsen,Aannerud,f.1855,Ullensaker
Karoline Johansdtr.f.14/9 1866 i Sørum.
Mangler kun f. data på Anton. Resten har jeg.
Søker bare opplysninger om Olaf !!
Palmar
Foreldre:Anton Jakobsen,Aannerud,f.1855,Ullensaker
Karoline Johansdtr.f.14/9 1866 i Sørum.
Mangler kun f. data på Anton. Resten har jeg.
Søker bare opplysninger om Olaf !!
Palmar
Re: Bygdebok: Aanerud 17/9
Hei Palmar.
Jeg fant han i Ullensaker 1900 tellingen
Olaf Kristoffer Antonsen f 1897 på Aannerud.
Mvh
Mona
Jeg fant han i Ullensaker 1900 tellingen
Olaf Kristoffer Antonsen f 1897 på Aannerud.

Mvh
Mona
Det er hvor han ble av etter 1900 som jeg lurer på da de andre er døde uten etterslekt.
Jeg har funnet alt det andre på det som ligger ute fra området på nett. Fine og gode sider å lete på!!!
Jeg har funnet alt det andre på det som ligger ute fra området på nett. Fine og gode sider å lete på!!!
Hei Palmar.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=499#ovre
Ullensaker Mini I 20 1892 - 1902 Kort 2/8 Dåp nr.55, s.45
Olaf Kristoffer f.25/10, dpt.:26/12 1897
Skomager Anton Jakobsen og Karoline Johannesdatter.
Han f.1855, hun f.1866
Faddere:Gaardbr. Ole Nilsen ?Lingsrud?, Gaardmand Lars T??, Gaardmandsøn Ole Larsen ?Krogsrud?, Husholder Emilie Engebretsen F?, ?? Marie Peders. Togstad?
Håper ikke fadderne har så mye å bety sånn i første omgang - veldig lite og når mann ikke kjenner gårdsnavnene så godt enda? Sorry
Finner ingen Anton Jacobsen/Jakobsen f.hverken i 1854, 1855 eller 1856 i Ullensaker.
Det er flere kandidater i alderen 10 til 12 år i FT1865 ellers i Sørum og Skedsmo
Mvh.Lillian
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=499#ovre
Ullensaker Mini I 20 1892 - 1902 Kort 2/8 Dåp nr.55, s.45
Olaf Kristoffer f.25/10, dpt.:26/12 1897
Skomager Anton Jakobsen og Karoline Johannesdatter.
Han f.1855, hun f.1866
Faddere:Gaardbr. Ole Nilsen ?Lingsrud?, Gaardmand Lars T??, Gaardmandsøn Ole Larsen ?Krogsrud?, Husholder Emilie Engebretsen F?, ?? Marie Peders. Togstad?
Håper ikke fadderne har så mye å bety sånn i første omgang - veldig lite og når mann ikke kjenner gårdsnavnene så godt enda? Sorry

Finner ingen Anton Jacobsen/Jakobsen f.hverken i 1854, 1855 eller 1856 i Ullensaker.
Det er flere kandidater i alderen 10 til 12 år i FT1865 ellers i Sørum og Skedsmo

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Hei Palmer.
Den Anton Jacobsen/Jakobsen du søker er ikke født i Ullensaker, men i Sørum.
Det står det også i deres vielse og her er han i FT1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2664#ovre
Du skriver i din etterlysning at du har alt det andre på Anton. At du bare mangler fødselsdata
Dette står i vielsen til Anton og Karoline 10/11 1893 i Ullensaker Mini I 20 Kort 5/8, vielse nr. 21, s.128
I feltet for Konf. og sist gått til alters: Begge døbte, konf. - han i 1870, hun i 1881 - og gået til alters i Sørum.
Det tolker jeg til at de begge er født i Sørum, konf. i Sørum og gått til alters i Sørum.
Mulig jeg er HELT PÅ JORDET
Han er Skomager og bosatt på Aanerud, hans far likeså - Skomager Jakob Jakobsen Aanerud. Jeg klarer ikke tyde fødested på Anton,men det er mulig det er noe ala dette:
Brøtnæseje....
Har dessverre ikke kirkebøker for Sørum i den perioden det gjelder
Du har jo bygdebøkene selv etter det jeg har forstått, kanskje det står noe der
Mvh.Lillian
Den Anton Jacobsen/Jakobsen du søker er ikke født i Ullensaker, men i Sørum.
Det står det også i deres vielse og her er han i FT1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2664#ovre
Du skriver i din etterlysning at du har alt det andre på Anton. At du bare mangler fødselsdata

Dette står i vielsen til Anton og Karoline 10/11 1893 i Ullensaker Mini I 20 Kort 5/8, vielse nr. 21, s.128
I feltet for Konf. og sist gått til alters: Begge døbte, konf. - han i 1870, hun i 1881 - og gået til alters i Sørum.
Det tolker jeg til at de begge er født i Sørum, konf. i Sørum og gått til alters i Sørum.
Mulig jeg er HELT PÅ JORDET

Han er Skomager og bosatt på Aanerud, hans far likeså - Skomager Jakob Jakobsen Aanerud. Jeg klarer ikke tyde fødested på Anton,men det er mulig det er noe ala dette:
Brøtnæseje....
Har dessverre ikke kirkebøker for Sørum i den perioden det gjelder

Du har jo bygdebøkene selv etter det jeg har forstått, kanskje det står noe der

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Hei Palmar.
Ser ut til at både Mona og jeg har "lesevansker" vi da
Da har du vel funnet Anton Jacobsen født i Ullensaker også da
Han er ikke i mine kirkekort ihvertfall - da må jeg i såfall mangle ei bok
Mvh.Lillian
Ser ut til at både Mona og jeg har "lesevansker" vi da

Da har du vel funnet Anton Jacobsen født i Ullensaker også da

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Hei Palmar.
Regner med at det er denne vielsen du da har funnet ettersom det ikke er kommet Skannede kirkbøker for hverken Ullensaker eller Sørum på Digitalarkivet enda:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=283#ovre
Da kan jeg fortelle deg at de har tydet feil dette som står i Anm.feltet for konf. og altergang. Jeg har kirkebok som dekker Sørum for 1878 - 1914 og Karoline er ihvertfall konfirmert i Sørum. Ikke i Ullensaker som det står der.
Sørum Mini F 0007 1878 - 1914 Kort 7/10 konf.nr.1, s.191
Karoline Johansdtr. f. 4/9.66(står ihvertfall 4 og ikke 14 her i konf.), dpt.: 20 evt.23/9.66
Fødested: Kirkerud?, oph.v/konf. Vestbyeie
Johan Olsen - tyder hans tittel til Elvearbeider.
Karen Kristofersdr.
Vac.: 6.3.68
Meget god Kristendomskundskab.
Mvh.Lillian
Regner med at det er denne vielsen du da har funnet ettersom det ikke er kommet Skannede kirkbøker for hverken Ullensaker eller Sørum på Digitalarkivet enda:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=283#ovre
Da kan jeg fortelle deg at de har tydet feil dette som står i Anm.feltet for konf. og altergang. Jeg har kirkebok som dekker Sørum for 1878 - 1914 og Karoline er ihvertfall konfirmert i Sørum. Ikke i Ullensaker som det står der.
Sørum Mini F 0007 1878 - 1914 Kort 7/10 konf.nr.1, s.191
Karoline Johansdtr. f. 4/9.66(står ihvertfall 4 og ikke 14 her i konf.), dpt.: 20 evt.23/9.66
Fødested: Kirkerud?, oph.v/konf. Vestbyeie
Johan Olsen - tyder hans tittel til Elvearbeider.
Karen Kristofersdr.
Vac.: 6.3.68
Meget god Kristendomskundskab.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Det er greit nok det. Jeg har som sagt alt det der fra før.
Men hvor ble det av Olaf Kristoffer ??? Finner han ikke i Ullensaker som Død/Gravlagt. For ordens skyld:I ft 1875 for Sørum finner vi Anton Jakobs på garden Bjerkemoen. Karoline flyttet til Ullensaker i 1893 og bodde da på Tveter.
Det dere har prøvd å tyde som stedsnavn er Brotnaveie.
Men hvor ble det av Olaf Kristoffer ??? Finner han ikke i Ullensaker som Død/Gravlagt. For ordens skyld:I ft 1875 for Sørum finner vi Anton Jakobs på garden Bjerkemoen. Karoline flyttet til Ullensaker i 1893 og bodde da på Tveter.
Det dere har prøvd å tyde som stedsnavn er Brotnaveie.
Hei Palmar.
Jeg beklager da at det ble slik, men tror ihvertfall fortsatt at du eller andre må lete i kirkebok for Sørum for å finne Antons dåp...den manglet du skrev du.
Sekundære kilder er som sagt ikke til å stole 100 % på og det beviser jo det feilinnskrevne "ihvertfall" på konf.sted for Karoline i deres Vielse på Digitalarkivet.
Takk for Tydingen av gårdsnavnet - prøver å lære mest mulig om Sørum - sitter faktisk i Sørum på hytta nå
Legger inn linken til den FT1875 du sa Anton bodde på: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2544#ovre
Bør være med de opplysninger som finnes, selv om det nå er sønnen Olaf Kristoffer du vil finne ut om og evt. etterkommere.
Håper noen finner ut av det for deg.
Mvh.Lillian
Jeg beklager da at det ble slik, men tror ihvertfall fortsatt at du eller andre må lete i kirkebok for Sørum for å finne Antons dåp...den manglet du skrev du.
Sekundære kilder er som sagt ikke til å stole 100 % på og det beviser jo det feilinnskrevne "ihvertfall" på konf.sted for Karoline i deres Vielse på Digitalarkivet.
Takk for Tydingen av gårdsnavnet - prøver å lære mest mulig om Sørum - sitter faktisk i Sørum på hytta nå

Legger inn linken til den FT1875 du sa Anton bodde på: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2544#ovre
Bør være med de opplysninger som finnes, selv om det nå er sønnen Olaf Kristoffer du vil finne ut om og evt. etterkommere.
Håper noen finner ut av det for deg.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Ikke rart jeg ikke fant dåpen første gang!!!
Anton er født i Ullensaker men døpt i Frogner kirke. uekte, Født 17/9 1855 og døpt 10/8 1866
Karoline er født 4/9 1866 og døpt i Sørum kirke 23/9 1866.
Her er avskriften videre:
Far:Jacob Jacobsen,enkemand. Loddingseiet af Ullensaker som nå oppholder sig på Nygaard,Fløgstad.
Mor: Pige Maren Olsdtr.Nygaard eiet, Fløgstad.
Merknader: Hjemmedøpt av Rønnaug Olsdtr.Hiltoneiet i Ullensager. Barnet født på Brotnov eiet i Ullensager.
Det var 5 faddere. 4 fra Sørum og Dorthea Halvorsdtr. Brotnov eiet. (i Ullensaker)
Fant ikke noe i flyttlistene i farten. Det har ingen betydning nå tror jeg.
Obs. Må i Fallet på møte.
Palmar
Anton er født i Ullensaker men døpt i Frogner kirke. uekte, Født 17/9 1855 og døpt 10/8 1866
Karoline er født 4/9 1866 og døpt i Sørum kirke 23/9 1866.
Her er avskriften videre:
Far:Jacob Jacobsen,enkemand. Loddingseiet af Ullensaker som nå oppholder sig på Nygaard,Fløgstad.
Mor: Pige Maren Olsdtr.Nygaard eiet, Fløgstad.
Merknader: Hjemmedøpt av Rønnaug Olsdtr.Hiltoneiet i Ullensager. Barnet født på Brotnov eiet i Ullensager.
Det var 5 faddere. 4 fra Sørum og Dorthea Halvorsdtr. Brotnov eiet. (i Ullensaker)
Fant ikke noe i flyttlistene i farten. Det har ingen betydning nå tror jeg.
Obs. Må i Fallet på møte.
Palmar
Hei Palmar.
Flott at du fant det da
Frogner kirkesogn går vel under Sørum kirkesogn inntil nærmere 1878
Eller
Da mangler du bare Olaf Kristoffer og evt. Etterkommere av han da
Skal være på utkikk
Han kan vel fort ha flyttet til Kristinia også kanskje
Har du i hele tatt ikke annet spor enn hans dåpsinfo
Mvh.Lillian
Flott at du fant det da

Da mangler du bare Olaf Kristoffer og evt. Etterkommere av han da

Skal være på utkikk

Har du i hele tatt ikke annet spor enn hans dåpsinfo

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Jeg har desverre ikke annen info. Tenkte kanskje det var noe i B.bøkene. De var desverre utlånt. Kanskje utflytting, eller noe i den dur etter 1902 ville være dt som var til hjelp. Jeg har ikke hatt tid til å se i scannet kirkebøker på nett så du vet det!!!
Palmar.
Palmar.
Hei Palmar.
Dette er ikke mye, men han er ihvertfall hjemme på Aannerud i 1912 for da blir han konfirmert.
Ullensaker Klok I 2 1901 - 1913 Kort 4/6, konf.nr.11, s.132
Konf. Ullensaker kirke 20/10 1912
Olaf Kristoffer Aannerud. f.25/10, dpt.: 26/12 1897.
Fødested: Ullensaker Aannerud, Bopel v./ Konf. Aanerud
Skomager Anton Jakobsen. Karoline Johannesdtr.
Vaksinert ifølge fremlagt attest.
Kundskap og Opførsel: Meget God på begge.
Han er heller ikke utflyttet fra Ullensaker 1913 og 1914.
Etter det lurer jeg på om det ikke er slik her som hjemme på Ringsaker at Lensmannen tok over utflytting/registrering av utflyttede og innflyttede. Da må mann i protokollene på Lensmannskontoret om det materialet ikke er levert Statsarkivet/Riksarkivet.
Mvh.Lillian
Dette er ikke mye, men han er ihvertfall hjemme på Aannerud i 1912 for da blir han konfirmert.
Ullensaker Klok I 2 1901 - 1913 Kort 4/6, konf.nr.11, s.132
Konf. Ullensaker kirke 20/10 1912
Olaf Kristoffer Aannerud. f.25/10, dpt.: 26/12 1897.
Fødested: Ullensaker Aannerud, Bopel v./ Konf. Aanerud
Skomager Anton Jakobsen. Karoline Johannesdtr.
Vaksinert ifølge fremlagt attest.
Kundskap og Opførsel: Meget God på begge.
Han er heller ikke utflyttet fra Ullensaker 1913 og 1914.
Etter det lurer jeg på om det ikke er slik her som hjemme på Ringsaker at Lensmannen tok over utflytting/registrering av utflyttede og innflyttede. Da må mann i protokollene på Lensmannskontoret om det materialet ikke er levert Statsarkivet/Riksarkivet.

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Ånerud var en plass under Tveiter, men ble vel senere skilt ut som egen gård. lurer på om det var langt unna der min bestefar hadde sitt hus... det var nemlig også utskilt fra Tveter
Olaf Kristoffer er dessverre ikke nevnt, ei heller hans far, i de noget elendige bygdebøkene for Ullensaker. Finnes det noen gård Ånerud i Ullensaker i dag, eller er alt oppdelt og bygget ut? Kanskje finne noen Aanneruder og ringe dem?
Olaf er ikke nevnt i "døde i Ullensaker 1901-1999" noe som tyder på at han flyttet fra denne fagre bygda. Kanskje han som så mange andre flyttet inn til storbyen Oslo? En rask titt i Adressebøkene for byen kan være saliggjørende.

Olaf Kristoffer er dessverre ikke nevnt, ei heller hans far, i de noget elendige bygdebøkene for Ullensaker. Finnes det noen gård Ånerud i Ullensaker i dag, eller er alt oppdelt og bygget ut? Kanskje finne noen Aanneruder og ringe dem?
Olaf er ikke nevnt i "døde i Ullensaker 1901-1999" noe som tyder på at han flyttet fra denne fagre bygda. Kanskje han som så mange andre flyttet inn til storbyen Oslo? En rask titt i Adressebøkene for byen kan være saliggjørende.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei Palmar.
Dette ser dårlig ut - ihvertfall i Ullensaker. Klok I 3 1914 - 1929.
Har gått igjennom den (Mulig du også har gjort det
) Olaf Kristoffer har ikke fått barn og heller ikke giftet seg i Ullensaker i den perioden.
Jeg skulle lete etter noe annet og tok derfor med meg navnet i "Bakhodet" mens jeg lette.
Laila har sett i Bygdebøkene og slik som du søkt i basen for gravlagte i Ullensaker.
Jeg har søkt i Gravminner på Dis i alle varianter av navnet, men fortsatt negativt.
Har også søkt i Emigranter over Kristiania, det har du også sikkert selv gjort.
Kan jo ha reist fra andre steder eller arbeidet seg over Dammen
Har han flyttet ut bør han ha fått Attest - kanskje du Laila vet når Lensmannen tok over den registreringen her i Akershus?
Hjemme var det 1912 mener jeg
Mvh.Lillian
Dette ser dårlig ut - ihvertfall i Ullensaker. Klok I 3 1914 - 1929.
Har gått igjennom den (Mulig du også har gjort det

Jeg skulle lete etter noe annet og tok derfor med meg navnet i "Bakhodet" mens jeg lette.

Laila har sett i Bygdebøkene og slik som du søkt i basen for gravlagte i Ullensaker.
Jeg har søkt i Gravminner på Dis i alle varianter av navnet, men fortsatt negativt.
Har også søkt i Emigranter over Kristiania, det har du også sikkert selv gjort.
Kan jo ha reist fra andre steder eller arbeidet seg over Dammen

Har han flyttet ut bør han ha fått Attest - kanskje du Laila vet når Lensmannen tok over den registreringen her i Akershus?
Hjemme var det 1912 mener jeg

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Olaf Kristoffer Aanerud bodde på Strømmen i Skedsmo kommune.