Når emigrerte Karen Gurie Andreasdatter og fam.til USA?
Moderator: MOD_Emigranter
Når emigrerte Karen Gurie Andreasdatter og fam.til USA?
Jeg leter etter tidspunktet for når tippoldemor og familien hennes emigrerte til USA og trenger hjelp til dette.
Har gått i gjennom masse av passasjerlistene fra Kristiansand uten å finne de der.
Hvilke havner er mest logisk at de reiste fra?
Har hørt at mange reiste via Danmark, men hvor søker jeg etter disse båtene?
Familien har reist etter 1874 det er helt sikkert siden den yngste sønnen ble døpt her (Hidra) Ommund var også oppført som vitne når oldemor giftet seg i 1873.
Tippoldemors navn var Karen Gurie( eller Gurine) Andreasdatter og hun var gift med Ommund Larsen. Familien bodde i 1865 Mynstermyhr, Næs og Hitterø sogn.
Hun døde i 1905 og mannen(som ikke var min tippoldefar) døde i 1908. De bodde da i Bertha, Minnesota
Linken på Digitalarkivet hvor jeg fant familien i 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Etter 1865 er det kommet flere barn i denne familien:
Oline Andrea født 07.03.1869, døpt 18.04.1869
Ole Gabriel født 06.02.1871, døpt 09.04.1871
Kristian Bernhard født 13.09.1874, døpt 12.10.1874
Jeg vet ellers ingen ting hva som skjedde med familien bortsett fra når Karen Gurine og Ommund døde.
Håper noen kan hjelpe meg her?
Mvh Anette Trædal
Har gått i gjennom masse av passasjerlistene fra Kristiansand uten å finne de der.
Hvilke havner er mest logisk at de reiste fra?
Har hørt at mange reiste via Danmark, men hvor søker jeg etter disse båtene?
Familien har reist etter 1874 det er helt sikkert siden den yngste sønnen ble døpt her (Hidra) Ommund var også oppført som vitne når oldemor giftet seg i 1873.
Tippoldemors navn var Karen Gurie( eller Gurine) Andreasdatter og hun var gift med Ommund Larsen. Familien bodde i 1865 Mynstermyhr, Næs og Hitterø sogn.
Hun døde i 1905 og mannen(som ikke var min tippoldefar) døde i 1908. De bodde da i Bertha, Minnesota
Linken på Digitalarkivet hvor jeg fant familien i 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Etter 1865 er det kommet flere barn i denne familien:
Oline Andrea født 07.03.1869, døpt 18.04.1869
Ole Gabriel født 06.02.1871, døpt 09.04.1871
Kristian Bernhard født 13.09.1874, døpt 12.10.1874
Jeg vet ellers ingen ting hva som skjedde med familien bortsett fra når Karen Gurine og Ommund døde.
Håper noen kan hjelpe meg her?
Mvh Anette Trædal
Re: Når emigrerte Karen Gurie Andreasdatter og fam.til USA?
Jeg startet i "feil ende" ettersom det viste seg enkelt.
Familien bor i 1900 i Todd Co, MN.
De kaller seg "Nuland".
Familieoverhodet er da som du ser sønnen Kristian, imigrasjonsåret er notert til 1879.
Vil du jeg skal forsøke å følge dem videre i USA?
Med
hilsen Tor
De kaller seg "Nuland".
Familieoverhodet er da som du ser sønnen Kristian, imigrasjonsåret er notert til 1879.
Med

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tor Rustad skrev:Jeg startet i "feil ende" ettersom det viste seg enkelt.
De kaller seg "Nuland".
Medhilsen Tor
Tusen takk for hjelpa her. Dette satte jeg pris på. Setter også stor pris på den videre hjelpen du vil gi meg. Er ikke så flink med dette å søke etter folk og tar i mot allhjelp jeg kan få.
Har jo andre slektninger far denne slektsgrenen som emigrerte som jeg også må finne opplysninger, men det får komme siden.
Det er kanskje lettere å finne avreise på familien nå som jeg har årstallet. De må ha endret navn etter folketellingen i 1865, men det var vel mange emigranter som skiftet navn. Hadde hørt om en Lars Nuland, og da stemmer dette. Da er det eldste sønnen antageligvis, for han heter Lars.
Dette var gøy

Mvh Anette
Det er mulig at navneskiftet skjedde i USA.
Om du selv leter i Emigrantprotkollene (Men vær klar over at det ikke var alle som lot seg registrere) så skal jeg forsøke å se mer etter slekta i USA i løpet av en ukes tid.
Om du selv leter i Emigrantprotkollene (Men vær klar over at det ikke var alle som lot seg registrere) så skal jeg forsøke å se mer etter slekta i USA i løpet av en ukes tid.
Takk skal du ha.
Har sett av protokollen fra folketellingen at Karen Gurine har hatt ni barn og at to av disse var døde i 1900. Selv har jeg bare funnet seks av disse (da med litt hjelp til de som var født etter 1865)
Det yngste barne her (Kristian) ble født da Karen var ca 44 år, hvilket må si at de tre jeg ikke har funnet sansynligvis har vært født før dette. Har leita gjennom kirkebøkene etter 1865 og fram til 1874 uten å finne noe der.
Far til oldemor Karen Gjertine Jensdatter,født 28.06 1851, var "gifte" Jens Tollasen Mageland fra Austrem i Lund Kommune. Tror hun var Karens førstefødte, men jeg vet ikke sikkert. Om det har vært barn mellom oldemor og Anna vet jeg heller ikke. Karen og Ommund giftet seg i 59/60, er litt usikker her, men datteren Anna er født i 1859 og Lars i 1861.
Men om det har vært dødføtte barn, hvordan blir det registrert?
Eller kan det vært at det som står skrevet i protokollen fra folketellingen er feil?
Og hvor det det blitt av de andre barna?
Ja, jeg skal lete mer. Lurer bare på hvordan en finner personer som har reist via Damnmark som jeg har hørt mange her på Sørlandet gjorde?
Mvh Anette

Har sett av protokollen fra folketellingen at Karen Gurine har hatt ni barn og at to av disse var døde i 1900. Selv har jeg bare funnet seks av disse (da med litt hjelp til de som var født etter 1865)
Det yngste barne her (Kristian) ble født da Karen var ca 44 år, hvilket må si at de tre jeg ikke har funnet sansynligvis har vært født før dette. Har leita gjennom kirkebøkene etter 1865 og fram til 1874 uten å finne noe der.
Far til oldemor Karen Gjertine Jensdatter,født 28.06 1851, var "gifte" Jens Tollasen Mageland fra Austrem i Lund Kommune. Tror hun var Karens førstefødte, men jeg vet ikke sikkert. Om det har vært barn mellom oldemor og Anna vet jeg heller ikke. Karen og Ommund giftet seg i 59/60, er litt usikker her, men datteren Anna er født i 1859 og Lars i 1861.
Men om det har vært dødføtte barn, hvordan blir det registrert?
Eller kan det vært at det som står skrevet i protokollen fra folketellingen er feil?
Og hvor det det blitt av de andre barna?
Ja, jeg skal lete mer. Lurer bare på hvordan en finner personer som har reist via Damnmark som jeg har hørt mange her på Sørlandet gjorde?
Mvh Anette
Vi vet vel fortsatt ikke om de reiste via Danmark?
Men om så var; her en en lenke til deg. Les bruksanvisningen godt!
www.emiarch.dk/search.php3?l=en
Ettersom vi nå "har" familien i USA i 1900 og vet at de emigrerte ca 1879 så er vel likevel det mest imteresante å forsøke å spore mest mulig om deres liv og etterkommere i USA?
Men om så var; her en en lenke til deg. Les bruksanvisningen godt!
www.emiarch.dk/search.php3?l=en
Ettersom vi nå "har" familien i USA i 1900 og vet at de emigrerte ca 1879 så er vel likevel det mest imteresante å forsøke å spore mest mulig om deres liv og etterkommere i USA?
Jeg har sett litt etter Nuland-folket; og har konsentrert meg om Christian B.
Her er han:
Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 Record
about Christian Bernhardt Nuland
Name: Christian Bernhardt Nuland
County: Todd
Reel: 1
Code: 3
Volume: 1
Page: 95
Years: 1906 -1914
Numbers: 1-100
Og her har vi hans kone:
about Christian Bernhardt (Johanne) Nuland
Name: Christian Bernhardt (Johanne) Nuland
Reel: 5
Code: 14
Volume: 2
Page: 35
Document Type: Petition & Record
Years: 1907 -1945
Numbers: 2-100;135;151
Her hadde vi flaks; dette er en unik kilde!
Benton, Meeker, and Todd Counties, Minnesota Farm Directory, 1913-14 Record
about Christian B. Nuland
Given Name: Christian B.
Surname: Nuland
Spouse: Johanna
Children: Catherine, Josephine, Sterling, Edwin, Olga, Gladys
Section: 26, 35, 36
Years in County: 26
Township: Bertha
Post Office: Bertha
Nå har vi navnet på Christians kone Johanna og 6 barn!
Og her ser vi at sønnen EDWIN benevnes som OLE EDWIN; dessuten er moras fulle navn Oline Johanne:
Family Data Collection - Individual Records Record
about Ole Edwin Nuland
Name: Ole Edwin Nuland
Parents: Christian Bernhard Nuland , Oline Johanne Olsen
Birth Place: Todd, Bertha, MN
Birth Date: 3 January 1908
Death Date: 8 June 1946
Som vi ser dør Ole Edwin i '46.
Videre leting fører oss til California der han døde:
California Death Index, 1940-1997 Record
about OLE E NULAND
Name: NULAND, OLE E
Social Security #: 0
Sex: MALE
Birth Date: 3 Jan 1908
Birthplace: MINNESOTA
Death Date: 8 Jun 1946
Death Place: SAN BERNARDINO
Mother's Maiden Name: OLSEN
Father's Surname: NULAND
Jeg skal sende deg en privat melding med navn og telefonnummer på en mulig etterkommer i California.
Alt tyder på en stor Nuland-slekt i USA; selv om kanskje de færreste bruker det navnet.
F.eks. vet vi at en av Christian B's sønner het STERLING.
Han identifiserer vi her:
Minnesota Birth Index, 1935-2002 Record
about Natalie Nathel Nuland
Name: Natalie Nathel Nuland
Birth Date: 5 Jun 1936
Birth County: Todd
Birth State: Minnesota
Father: Sterling Nuland
Mother: Lorraine Inez Kottom
File Number: 1936-MN-040013
Da har vi navnet på en kvinnelig etterkommer født i '36.
Vedlagt Christian B's WW1 Draft Reg. Card.
Han dør i 1962:
Social Security Death Index Record
about Christian Nuland
Name: Christian Nuland
SSN: 471-40-5279
Last Residence: Minnesota
Born: 13 Sep 1874
Died: Dec 1962
State (Year) SSN issued: Minnesota (1955 )
Før jeg gjør så mye mer; ta en telefon til California; men husk tidsforskjellen!
Vær snill å gi tilbakemelding. Er vi heldige er det klaff; om ikke så får vi forsøke en annen gren.
Jegt vet at Karen og Amunds sønn OLE GABRIEL slo seg ned i N.Dakota.
Her er han:
about Christian Bernhardt Nuland
Name: Christian Bernhardt Nuland
Reel: 1
Code: 3
Volume: 1
Page: 95
Years: 1906 -1914
Numbers: 1-100
Og her har vi hans kone:
about Christian Bernhardt (Johanne) Nuland
Name: Christian Bernhardt (Johanne) Nuland
Reel: 5
Code: 14
Volume: 2
Page: 35
Document Type: Petition & Record
Years: 1907 -1945
Numbers: 2-100;135;151
Her hadde vi flaks; dette er en unik kilde!
about Christian B. Nuland
Given Name: Christian B.
Spouse: Johanna
Children: Catherine, Josephine, Sterling, Edwin, Olga, Gladys
Section: 26, 35, 36
Years in County: 26
Township: Bertha
Post Office: Bertha
Nå har vi navnet på Christians kone Johanna og 6 barn!
Og her ser vi at sønnen EDWIN benevnes som OLE EDWIN; dessuten er moras fulle navn Oline Johanne:
Family Data Collection - Individual Records Record
about Ole Edwin Nuland
Name: Ole Edwin Nuland
Parents: Christian Bernhard Nuland , Oline Johanne Olsen
Birth Place: Todd, Bertha, MN
Birth Date: 3 January 1908
Death Date: 8 June 1946
Som vi ser dør Ole Edwin i '46.
Videre leting fører oss til California der han døde:
California Death Index, 1940-1997 Record
about OLE E NULAND
Name: NULAND, OLE E
Social Security #: 0
Sex: MALE
Birth Date: 3 Jan 1908
Birthplace: MINNESOTA
Death Date: 8 Jun 1946
Death Place: SAN BERNARDINO
Mother's Maiden Name: OLSEN
Father's Surname: NULAND
Jeg skal sende deg en privat melding med navn og telefonnummer på en mulig etterkommer i California.
Alt tyder på en stor Nuland-slekt i USA; selv om kanskje de færreste bruker det navnet.
F.eks. vet vi at en av Christian B's sønner het STERLING.
Han identifiserer vi her:
about Natalie Nathel Nuland
Name: Natalie Nathel Nuland
Birth Date: 5 Jun 1936
Father: Sterling Nuland
Mother: Lorraine Inez Kottom
File Number: 1936-MN-040013
Da har vi navnet på en kvinnelig etterkommer født i '36.
Vedlagt Christian B's WW1 Draft Reg. Card.
Han dør i 1962:
about Christian Nuland
Name: Christian Nuland
SSN: 471-40-5279
Last Residence: Minnesota
Born: 13 Sep 1874
Died: Dec 1962
State (Year) SSN issued: Minnesota (1955 )
Før jeg gjør så mye mer; ta en telefon til California; men husk tidsforskjellen!
Vær snill å gi tilbakemelding. Er vi heldige er det klaff; om ikke så får vi forsøke en annen gren.
Jegt vet at Karen og Amunds sønn OLE GABRIEL slo seg ned i N.Dakota.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er jo helt utrolig hva du klarer å finne.
Skal ta mot til meg i morgen kveld å ringe. Må få litt oversikt her først
Vet du om det er noe av slekta som er i Flekkefjord i dag. Har funnet en Lars Nuland der og Lars het jo også en av søskenen i denne bareflokken?
Mvh Anette
Skal ta mot til meg i morgen kveld å ringe. Må få litt oversikt her først

Vet du om det er noe av slekta som er i Flekkefjord i dag. Har funnet en Lars Nuland der og Lars het jo også en av søskenen i denne bareflokken?
Mvh Anette
Takk for godordene....
Når det gjelder Flekkefjord "har jeg ikke peiling"; av en aller annen grunn er avstanden fra Toten til USA mindre enn til sjarmerende Flekkefjord!
Du kan få det jeg hittil har funnet om Ole Gabriel; Census 1910 og 1920.
Som du ser er han indeksert som Ole "J" i 1920; men det er jo samme mann og kan ikke være noen annen enn "din" Ole Gabriel.
Videre er det verd å merke seg at i 1910 er William, John A. og Lewis benevnt som sønner; mens de to hjemmeværende i 1920 er notert som stesønner.
De er i 1920 indexert som:
View Record Johny A Hatin Roland, Bottineau, North Dakota abt 1893 Minnesota White
View Record Luies Hatin Roland, Bottineau, North Dakota abt 1895 Minnesota White
Om du ser på antall år som Ole G. og tyskættede Dora har vært gift avtegner det seg klart at guttene er hennes sønner fra et annet forhold.
Når det gjelder Flekkefjord "har jeg ikke peiling"; av en aller annen grunn er avstanden fra Toten til USA mindre enn til sjarmerende Flekkefjord!
Du kan få det jeg hittil har funnet om Ole Gabriel; Census 1910 og 1920.
Som du ser er han indeksert som Ole "J" i 1920; men det er jo samme mann og kan ikke være noen annen enn "din" Ole Gabriel.
Videre er det verd å merke seg at i 1910 er William, John A. og Lewis benevnt som sønner; mens de to hjemmeværende i 1920 er notert som stesønner.
De er i 1920 indexert som:
View Record Johny A Hatin Roland, Bottineau, North Dakota abt 1893 Minnesota White
View Record Luies Hatin Roland, Bottineau, North Dakota abt 1895 Minnesota White
Om du ser på antall år som Ole G. og tyskættede Dora har vært gift avtegner det seg klart at guttene er hennes sønner fra et annet forhold.
Ommund Larsen og Karen Gurie Andreasdatter bodde fortsatt på Mønstermyr i Hidra sogn, Flekkefjord ved folketellingen i 1875. De giftet seg forøvrig 11.04 1860.
Det finnes to Nuland-gårder i nåværende Flekkefjord kommune, henholdsvis i Gyland og Nes sogn. Hvorfor familien tok Nuland-navnet er foreløpig en gåte for meg. Riktignok ville vel ikke Mønstermyr-navnet gjort seg så godt i USA men jeg har foreløpig ikke funnet noen nær forbindelse til en Nuland-gård. Det nærmeste jeg kommer er en bror av Karen Gurie Andreasdatter, Andreas Andreassen, som giftet seg 02.10 1860 med Elisabeth Olsdatter Hellesmark fra Lund sogn. Hun var født 1830 på Nuland i Nes sogn, Flekkefjord.
Jens Tollaksen Mageland var forøvrig gift med en søster av Karen Gurie Andreasdatter, Anne Andreasdatter.
Av Karen Gurie Andreasdatters barn har jeg foreløpig funnet åtte, men jeg har ikke lett i kirkebøkene for Lund sogn der familien var bosatt frem til omkring 1865. Barna jeg har funnet er:
1. Karen Gjertine Jensdatter, f. 28.06 1851. Gift 23.03 1873 m. Ståle Andreas Stålesen Itland i Hidra sogn.
2. Anne Sofie Ommundsdatter, f. 1859 (Kilde F.T. 1865), Ikke nevnt blant barna ved folketellingen i 1875, men hun er trolig identisk med tjenestepiken Anne Sofie Ommundsdatter, f. 1860 i Lund(e) sogn, som ved den tellingen var bosatt hos familien til Tollak Tollaksen på Sæle i Hidra sogn.
3. Lars Gabriel Ommundsen, f. 1862 (Kilde F.T. 1875).
4. Gurine Amalie Ommundsdatter, f. 12.03 1865 på Mønstermyr, d. 05.04 1865 samme sted.
5. Gurine Ommundsdatter, f. 02.04 1866.
6. Oline Andrea Ommundsdatter, f. 07.03 1869.
7. Ole Gabriel Ommundsen, f. 06.02 1871.
8. Kristian Bernhard Ommundsen, f. 13.09 1874.
Det finnes to Nuland-gårder i nåværende Flekkefjord kommune, henholdsvis i Gyland og Nes sogn. Hvorfor familien tok Nuland-navnet er foreløpig en gåte for meg. Riktignok ville vel ikke Mønstermyr-navnet gjort seg så godt i USA men jeg har foreløpig ikke funnet noen nær forbindelse til en Nuland-gård. Det nærmeste jeg kommer er en bror av Karen Gurie Andreasdatter, Andreas Andreassen, som giftet seg 02.10 1860 med Elisabeth Olsdatter Hellesmark fra Lund sogn. Hun var født 1830 på Nuland i Nes sogn, Flekkefjord.
Jens Tollaksen Mageland var forøvrig gift med en søster av Karen Gurie Andreasdatter, Anne Andreasdatter.
Av Karen Gurie Andreasdatters barn har jeg foreløpig funnet åtte, men jeg har ikke lett i kirkebøkene for Lund sogn der familien var bosatt frem til omkring 1865. Barna jeg har funnet er:
1. Karen Gjertine Jensdatter, f. 28.06 1851. Gift 23.03 1873 m. Ståle Andreas Stålesen Itland i Hidra sogn.
2. Anne Sofie Ommundsdatter, f. 1859 (Kilde F.T. 1865), Ikke nevnt blant barna ved folketellingen i 1875, men hun er trolig identisk med tjenestepiken Anne Sofie Ommundsdatter, f. 1860 i Lund(e) sogn, som ved den tellingen var bosatt hos familien til Tollak Tollaksen på Sæle i Hidra sogn.
3. Lars Gabriel Ommundsen, f. 1862 (Kilde F.T. 1875).
4. Gurine Amalie Ommundsdatter, f. 12.03 1865 på Mønstermyr, d. 05.04 1865 samme sted.
5. Gurine Ommundsdatter, f. 02.04 1866.
6. Oline Andrea Ommundsdatter, f. 07.03 1869.
7. Ole Gabriel Ommundsen, f. 06.02 1871.
8. Kristian Bernhard Ommundsen, f. 13.09 1874.
Noen ganger har en vanvittig med flaks!
Jeg hadde vært "borti" minst to Lars/Luis/Lewis Nuland.
Fant tilbake til ett av imagene; og vips - gjett hvem som bodde like ved Lewis Nuland f. juli 1862 i Norge?
Jo; en Dora Hahn med familie. Denne dama er identisk med den Dora og sønnene William; John og Lewis som senere endte opp sammen med Ole Gabriel i N. Dakota!!
Det er lett å forestille seg at Lars "Lewis" Ulands bror Ole Gabriel ofte var på besøk etter at Dora ble enke.......
Jeg har jo nå funnet mye om denne familien i USA; det rare er at jeg ikke har funnet så mye til dem i Census.
De kan være feilindeksert eller brukt annet navn.
Egentlig er det ikke så viktig i dette tilfellet - i hvert fall vil jeg vente å se hva slags svar Liv Anette får fra California.
Legger ved image'n fra Census 1900, Todd, MN
Her har jeg limt inn mer om Lewis;kone og barn er med!
about Lewis G. Nuland
Given Name: Lewis G.
Spouse: Inga
Children: Arthur, Carl, Ludwig, Sarah, Ida
Section: 25
Years in County: 19
Township: Wykeham
Post Office: Eagle Bend
Her har vi navnet på Carl's kone og en datter:
(OBS; vær klar over at det også var en "Carl G"; men han var ire!)
about Bonita Paullette (Stillborn) Nuland
Name: Bonita Paullette (Stillborn) Nuland
Birth Date: 31 Mar 1945
Father: Carl B. Nuland
Mother: Ann Bertha Frerichs
File Number: 1945-MN-052025
Og her er Carl's død:
Minnesota Death Index, 1908-2002 Record
about Carl Bernard Nuland
Name: Carl Bernard Nuland
Birth Date: 7 Sep 1902
Death Date: 2 May 1984
Death County: Wadena
Mother's Maiden Name: Hamre
State File Number: 013659
Certificate Number: 013659
Certificate Year: 1984
Record Number: 2144890
Og ditto fra SSDI:
about Carl Nuland
Name: Carl Nuland
SSN: 471-24-8334
Last Residence: 56446 Eagle Bend, Todd, Minnesota, United States of America
Born: 7 Sep 1902
Died: May 1984
State (Year) SSN issued:
Hans datter Bonita blir ikke så gammel:
about Bonita Paullette Nuland
Name: Bonita Paullette Nuland
Death Date: 31 Mar 1945
Death County: Todd
State File Number: 015915
Certificate Number: 015915
Certificate Year: 1945
Record Number: 975144
Her er en annen av Lars "Lewis" sine barn; Arthur:
about Arthur Gerhardt Nuland
Name: Arthur Gerhardt Nuland
Death Date: 9 Dec 1950
State File Number: 016540
Certificate Number: 016540
Certificate Year: 1950
Record Number: 1141604
Og Ludwig:
about Ludvig Emmanuel Nuland
Name: Ludvig Emmanuel Nuland
Birth Date: 7 Feb 1906
Death Date: 27 Apr 1989
Mother's Maiden Name: Nuland
State File Number: 011127
Certificate Number: 011127
Certificate Year: 1989
Record Number: 2319700
Og sammes SSDI:
about Ludvig E. Nuland
Name: Ludvig E. Nuland
SSN: 502-30-6635
Last Residence: 56482 Wadena, Wadena, Minnesota, United States of America
Born: 4 Feb 1906
Died: 27 Apr 1989
State (Year) SSN issued: North Dakota (Before 1951 )
Lars"Lewis'" datter Sarah fikk i hvert fall fire barn:
about Gwendolyn Sophia Benick
Name: Gwendolyn Sophia Benick
Birth Date: 30 Jan 1948
Birth County: Ramsey
Father: William Anthony Benick
Mother: Sarah Gustava Nuland
File Number: 1948-MN-055171
about James Jerome Benick
Name: James Jerome Benick
Birth Date: 30 Jan 1945
File Number: 1945-MN-022773
about William Leroy Benick
Name: William Leroy Benick
Birth Date: 15 Feb 1937
Father: William A. Benick
Mother: Sarah Nuland
File Number: 1937-MN-029696
about Donald Louis Bienick
Name: Donald Louis Bienick
Birth Date: 24 Apr 1941
Father: William Anthony Bienick
File Number: 1941-MN-035552
Om du vil ha kontakt med noen av Benick-grenen er det en enkel sak å få til.
Har flere av disses telefonnummer.
Tilbake til Lars "Lewis'" siste barn; datteren Ida.
(Obs; her er også en navnesøster ute og går)
Her er hun i Census 1930 (Vil du ha image's så si ifra)
1930 United States Federal Census Record
about Ida Nuland
Name: Ida Nuland
Estimated birth year: abt 1910
Birthplace: Minnesota
Relation to head-of-house: Maid
Race: White
Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota
Nok så langt...
Jeg hadde vært "borti" minst to Lars/Luis/Lewis Nuland.
Fant tilbake til ett av imagene; og vips - gjett hvem som bodde like ved Lewis Nuland f. juli 1862 i Norge?
Jo; en Dora Hahn med familie. Denne dama er identisk med den Dora og sønnene William; John og Lewis som senere endte opp sammen med Ole Gabriel i N. Dakota!!
Det er lett å forestille seg at Lars "Lewis" Ulands bror Ole Gabriel ofte var på besøk etter at Dora ble enke.......
Jeg har jo nå funnet mye om denne familien i USA; det rare er at jeg ikke har funnet så mye til dem i Census.
De kan være feilindeksert eller brukt annet navn.
Egentlig er det ikke så viktig i dette tilfellet - i hvert fall vil jeg vente å se hva slags svar Liv Anette får fra California.
Legger ved image'n fra Census 1900, Todd, MN
Her har jeg limt inn mer om Lewis;kone og barn er med!
about Lewis G. Nuland
Given Name: Lewis G.
Spouse: Inga
Children: Arthur, Carl, Ludwig, Sarah, Ida
Section: 25
Years in County: 19
Township: Wykeham
Post Office: Eagle Bend
Her har vi navnet på Carl's kone og en datter:
(OBS; vær klar over at det også var en "Carl G"; men han var ire!)
about Bonita Paullette (Stillborn) Nuland
Name: Bonita Paullette (Stillborn) Nuland
Birth Date: 31 Mar 1945
Father: Carl B. Nuland
Mother: Ann Bertha Frerichs
File Number: 1945-MN-052025
Og her er Carl's død:
about Carl Bernard Nuland
Name: Carl Bernard Nuland
Birth Date: 7 Sep 1902
Death Date: 2 May 1984
Death County: Wadena
Mother's Maiden Name: Hamre
State File Number: 013659
Certificate Number: 013659
Certificate Year: 1984
Record Number: 2144890
Og ditto fra SSDI:
about Carl Nuland
Name: Carl Nuland
SSN: 471-24-8334
Last Residence: 56446 Eagle Bend, Todd, Minnesota, United States of America
Born: 7 Sep 1902
Died: May 1984
State (Year) SSN issued:
Hans datter Bonita blir ikke så gammel:
about Bonita Paullette Nuland
Name: Bonita Paullette Nuland
Death Date: 31 Mar 1945
State File Number: 015915
Certificate Number: 015915
Certificate Year: 1945
Record Number: 975144
Her er en annen av Lars "Lewis" sine barn; Arthur:
about Arthur Gerhardt Nuland
Name: Arthur Gerhardt Nuland
Death Date: 9 Dec 1950
State File Number: 016540
Certificate Number: 016540
Certificate Year: 1950
Record Number: 1141604
Og Ludwig:
about Ludvig Emmanuel Nuland
Name: Ludvig Emmanuel Nuland
Birth Date: 7 Feb 1906
Death Date: 27 Apr 1989
Mother's Maiden Name: Nuland
State File Number: 011127
Certificate Number: 011127
Certificate Year: 1989
Record Number: 2319700
Og sammes SSDI:
about Ludvig E. Nuland
Name: Ludvig E. Nuland
SSN: 502-30-6635
Last Residence: 56482 Wadena, Wadena, Minnesota, United States of America
Born: 4 Feb 1906
Died: 27 Apr 1989
State (Year) SSN issued: North Dakota (Before 1951 )
Lars"Lewis'" datter Sarah fikk i hvert fall fire barn:
about Gwendolyn Sophia Benick
Name: Gwendolyn Sophia Benick
Birth Date: 30 Jan 1948
File Number: 1948-MN-055171
about James Jerome Benick
Name: James Jerome Benick
Birth Date: 30 Jan 1945
File Number: 1945-MN-022773
about William Leroy Benick
Name: William Leroy Benick
Birth Date: 15 Feb 1937
Father: William A. Benick
File Number: 1937-MN-029696
about Donald Louis Bienick
Name: Donald Louis Bienick
Birth Date: 24 Apr 1941
Father: William Anthony Bienick
File Number: 1941-MN-035552
Om du vil ha kontakt med noen av Benick-grenen er det en enkel sak å få til.
Har flere av disses telefonnummer.
Tilbake til Lars "Lewis'" siste barn; datteren Ida.
(Obs; her er også en navnesøster ute og går)
Her er hun i Census 1930 (Vil du ha image's så si ifra)
1930 United States Federal Census Record
about Ida Nuland
Name: Ida Nuland
Estimated birth year: abt 1910
Birthplace: Minnesota
Relation to head-of-house: Maid
Race: White
Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota
Nok så langt...

Har fått noen interessante opplysninger i kveld
og jeg er nå sikker på at det er de rette folkene.
Har i telefonsamtale med en slektning i Flekkefjord i dag fått bekreftet Nuland-navnet som familien hadde brukt som slektsnavn. Når familen flyttet til Nuland er var vedkommende usikker på, men som Jan H sier så fantes de på Mønstermyr i 1875.
Denne slektningen kunne også fortelle at Lars Nuland hadde skrevet flittig hjem til familien og adressen hans var, tror det eller ei; Eagel Bend. Samme adresse som Tor R har funnet på en Lewis G. Nuland. Kan det da være tvil. Navnet Karl som en av barnene til Lewis heter er et slektsnavn i slekta til Karen Gurine. Dette er vel også med å styrker sannheten i at det er det rette folkene som er funnet.
Familien må nok ha flyttet etter 1875, for i 1877 ser det ut til at de er på Nuland, men jeg vet ikke hvilket av de to stedene. Mest sansynlig er det vel at det var i Nes sogn?
Fikk i går kveld fikk tilsendt noen interesanne opplysnineger og her kom også Nuland-navnet inn, men bare på to av barna. I de opplysningene jeg fikk står det: om Anne Sofie Ommundsdatter Østrem, født i 1860 i Lund, at hun bodde på Nuland i 1877. Det samme står det om Lars Gabriel.
Har også bare funnet 8 barn og det er bare 8 nevnte barn i de dokumentene jeg fikk i går.
Så hvor er et siste barnet om det er rette det som står i folketellingen fra 1900, hvor det står at Karn Gurine hadde hatt ni (9) barn? Min slektning i Flekkefjord kunne her ikke hjelpe meg. Men ellers er hun en verdifult person å ha, for hun har de utroligste historier å fortelle.
Så om jeg får kommet meg opp tidlig nok i morgen tidlig og har nok mot så ringer jeg dette nummeret og får en sikker bekreftelse på at dette er mine slektninger.
Mvh Anette

Har i telefonsamtale med en slektning i Flekkefjord i dag fått bekreftet Nuland-navnet som familien hadde brukt som slektsnavn. Når familen flyttet til Nuland er var vedkommende usikker på, men som Jan H sier så fantes de på Mønstermyr i 1875.
Denne slektningen kunne også fortelle at Lars Nuland hadde skrevet flittig hjem til familien og adressen hans var, tror det eller ei; Eagel Bend. Samme adresse som Tor R har funnet på en Lewis G. Nuland. Kan det da være tvil. Navnet Karl som en av barnene til Lewis heter er et slektsnavn i slekta til Karen Gurine. Dette er vel også med å styrker sannheten i at det er det rette folkene som er funnet.
Familien må nok ha flyttet etter 1875, for i 1877 ser det ut til at de er på Nuland, men jeg vet ikke hvilket av de to stedene. Mest sansynlig er det vel at det var i Nes sogn?
Fikk i går kveld fikk tilsendt noen interesanne opplysnineger og her kom også Nuland-navnet inn, men bare på to av barna. I de opplysningene jeg fikk står det: om Anne Sofie Ommundsdatter Østrem, født i 1860 i Lund, at hun bodde på Nuland i 1877. Det samme står det om Lars Gabriel.
Har også bare funnet 8 barn og det er bare 8 nevnte barn i de dokumentene jeg fikk i går.
Så hvor er et siste barnet om det er rette det som står i folketellingen fra 1900, hvor det står at Karn Gurine hadde hatt ni (9) barn? Min slektning i Flekkefjord kunne her ikke hjelpe meg. Men ellers er hun en verdifult person å ha, for hun har de utroligste historier å fortelle.
Så om jeg får kommet meg opp tidlig nok i morgen tidlig og har nok mot så ringer jeg dette nummeret og får en sikker bekreftelse på at dette er mine slektninger.
Mvh Anette
Om ikke annet så er det nok sikkert at vi har etterslekt etter Lars "Lewis" (Benick-familien)
Det skal ble spennende å høre fra deg igjen!
Det skal ble spennende å høre fra deg igjen!
Jeg har sendt deg en e-post med flere tlf.nr.. + diverse lenker slik at du kan lete litt selv.
Den oversikten jeg har limt inn nedenfor mener jeg med stor sikkerhet identifiserer "J.J. Benick" som Sarah's sønn JAMES.
Vi ser her at han hadde mellomnavnet "Jerome".
Med på kjøpet får vi et par nye generasjoner..
Database: Minnesota Birth Index, 1935-2002 April 25, 2006
11:15 AM
--------------------------------------------------------------------------------
View Record Name Birth Day Birth County Father Mother
View Record James Jerome Benick 30 Jan 1945 Ramsey William Anthony Benick Sarah Gustava Nuland
View Record James Jerome Benick Jr 23 Jun 1964 Ramsey James Benick Shelia Blosmoe
View Record Shelia June Benick 26 Dec 2002 Hennepin James Jerome Benick Sharon Irene Radd
Source Information:
Minnesota Department of Health. Minnesota Birth Index, 1935-2002 [database online]. Provo, Utah: MyFamily.com, Inc., 2004. Original data: Minnesota. Minnesota Birth Index, 1935-2002. Minnesota Department of Health, Minneapolis, Minnesota.
Nå skulle det la seg gjøre å få kontakt!
Likevel synes jeg du skulle fortsette å ringe California-nummeret.
Den oversikten jeg har limt inn nedenfor mener jeg med stor sikkerhet identifiserer "J.J. Benick" som Sarah's sønn JAMES.
Vi ser her at han hadde mellomnavnet "Jerome".
Med på kjøpet får vi et par nye generasjoner..
Database: Minnesota Birth Index, 1935-2002 April 25, 2006
11:15 AM
--------------------------------------------------------------------------------
View Record Name Birth Day Birth County Father Mother
View Record James Jerome Benick 30 Jan 1945 Ramsey William Anthony Benick Sarah Gustava Nuland
View Record James Jerome Benick Jr 23 Jun 1964 Ramsey James Benick Shelia Blosmoe
View Record Shelia June Benick 26 Dec 2002 Hennepin James Jerome Benick Sharon Irene Radd
Source Information:
Minnesota Department of Health. Minnesota Birth Index, 1935-2002 [database online]. Provo, Utah: MyFamily.com, Inc., 2004. Original data: Minnesota. Minnesota Birth Index, 1935-2002. Minnesota Department of Health, Minneapolis, Minnesota.
Nå skulle det la seg gjøre å få kontakt!
Likevel synes jeg du skulle fortsette å ringe California-nummeret.
Takk igjen for all informasjonen jeg hr fått fra deg og mailen med tlf.nr. og linker.
Skal prøve å ringe igjen, men ikke i natt. Da må jeg sove
Har store problemer med e-postprogramet mitt i dag, og kan ikke åpne noen av linkene i mail som kommer inn. Det henger seg fulstendig opp.
Hadde håpet at jeg kunne få sendt med linken til et funn jeg gjorde i dag, men får ikke dette til. Vet ikke hva som er skjedd og ikke hvordan jeg skal løse problemet..
Men jeg har funnet litt opplysninger på Family Search. Bl.a. er det registrert en kone på Lars som heter Inger Sofia Hamre, hun skal ha vært født i 1866 i Lund i Rogaland. I funnene dine står hun oppført som Inga?
Dette og noen andre opplysninger som lå der var registrert av en Jon I Nuland, MESA AZ USA. Har sett igjnnom om dette navnet finnes i blandt alt du har funnet, men har vel ikke kommet over det navnet. Men kanskje han ennå finnes et sted?
Takk igjen.
Mvh Anette
Skal prøve å ringe igjen, men ikke i natt. Da må jeg sove

Har store problemer med e-postprogramet mitt i dag, og kan ikke åpne noen av linkene i mail som kommer inn. Det henger seg fulstendig opp.
Hadde håpet at jeg kunne få sendt med linken til et funn jeg gjorde i dag, men får ikke dette til. Vet ikke hva som er skjedd og ikke hvordan jeg skal løse problemet..
Men jeg har funnet litt opplysninger på Family Search. Bl.a. er det registrert en kone på Lars som heter Inger Sofia Hamre, hun skal ha vært født i 1866 i Lund i Rogaland. I funnene dine står hun oppført som Inga?
Dette og noen andre opplysninger som lå der var registrert av en Jon I Nuland, MESA AZ USA. Har sett igjnnom om dette navnet finnes i blandt alt du har funnet, men har vel ikke kommet over det navnet. Men kanskje han ennå finnes et sted?
Takk igjen.

Mvh Anette
Her er faktisk en Jon Nuland i Mesa, AZ:
www.whitepages.com/10001/search/FindPerson?search_id=30261340782837114785&city=Mesa&state_id=AZ
Om du ikke får han direkte søker du selv.
www.whitepages.com/10001/search/FindPerson?search_id=30261340782837114785&city=Mesa&state_id=AZ
Om du ikke får han direkte søker du selv.
Jo, han finnes og er ca. 73 år. Et annet sted heter han Jon I. Nuland, og kona bruker Violet L. Nuland. Her kan det vel ikke være tvil! Du har gjort en flott jobb Tor!
Name: Jon I Nuland // Birth Date: 11 Oct 1932 // Street Address: 709 East Park Pl // City: Mesa // County: Maricopa // State: Arizona // Zip Code: 85203 // Phone Number: 480-964-7406 // Household Members: Name - Est. Age - Birth Year // Jon I Nuland - 73 - 1932 // Violet L Nuland - 73 - 1933
Mvh
Kolbjørn
Name: Jon I Nuland // Birth Date: 11 Oct 1932 // Street Address: 709 East Park Pl // City: Mesa // County: Maricopa // State: Arizona // Zip Code: 85203 // Phone Number: 480-964-7406 // Household Members: Name - Est. Age - Birth Year // Jon I Nuland - 73 - 1932 // Violet L Nuland - 73 - 1933
Mvh
Kolbjørn
Kolbjørn Næss skrev:Jo, han finnes og er ca. 73 år. Et annet sted heter han Jon I. Nuland, og kona bruker Violet L. Nuland. Her kan det vel ikke være tvil! Du har gjort en flott jobb Tor!
Mvh
Kolbjørn

Jeg ringte på nytt til USA i natt, og da til Jon, og dette var en fulltreffer. Det var gøy at det stemte dette. Vi hadde en lang prat, da tatt i betraktning at min engelsk er helt forferdelig og veldig mangelfull.
Så nå vet jeg iallfall at noe av det som det er funnet ut av er rett. En del av navnene jeg pressenterte for han viste han ikke noe om, slik som Benick navnet. Det kan ha vært at han har missforstått meg eller så er det jo etterkommere av bror til bestefaren som har det navnet. Jon er barnebarn til Kristian Bernhard, og sønn av Sterling.
Han kunne også fortelle at det hadde vært flere barn hos Kristian Bernhard, som også ble kalt Chris. Det var bl.a en jente som het Josefine.
Jeg fikk e-mailadr. hans og har sendt han en mail med litt av det jeg..dere her...har funnet ut, så får jeg vente å se om jeg får noe svar på den. Ellers var det en slektning av han i New Yourk jeg kunne ringe. Hun kunne faktisk litt norsk, og var veldig fling til å huske navn. Så får jeg ikke noe respons på mailen så prøver jeg det tlfnr jeg fikk av i natt.
Tusen takk til den jobben dere har gjort for meg!! @--- (dette skulle vært en blomst)

Mvh Anette