Bytte fra BK5 til BK6.

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

Bytte fra BK5 til BK6.

Legg inn av dn10731 » 9. april 2006 kl. 15.25

Er i ferd med å bytte fra BK5 til Bk6. Har forresten allerede byttet frem og tilbake flere ganger, men noe må ha krøllet seg.

Dersom jeg skriver ut anene til en person ved hjelp av BK6, vises et heller rotete ekteskapsforhold. Kan missforstås dithen at personene var gift med sin egen yngste datter eller svigersønn. Ekteskapene i BK6 vises etter tekstlinjene (notatene).

Skriver jeg ut fra BK5, som jeg heldigvis fortsatt har på en annen PC, vises ekteskapsforbindelsene slik at de ikke kan missforståes. Noen tips om hva jeg kan ha gjort galt?

Har heller ikke funnet ut hvordan jeg kan skrive ut aner i wordformat. Da hadde det vært enkelt å redigert/rettet ekteskapene. Legge ved et eksempel som viser forskjellene mellom min BK6 og BK5. Mvh Ellef Ellefsen :?:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Bytte fra BK5 til BK6.

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. april 2006 kl. 16.00

Det vil ikke skje utvikling i BK5 (se innlegg i News bl.a. i dag)

Alle endringer skjer i BK6.

Ønsker om bedringer skjer via den Nordiske Postlisten eller direkte til produsenten. Det tas utrolig mange ønsker opp på den Nordiske og den engelske postlisten i tillegg til alle de ønsker som sendes direkte. Her har Chris i Danmark og jeg et utstrakt samarbeid på Nordisk plan (se våre hjemmesider)

Har du feil i familiesammenknyttinger kan det være mange grunner. Siste BK5 versjonen er den beste av BK5 versjonen, se innlegg i news. Benytt også faddere for BK.

Flytting av data frem og tilbake mellom BK5 og BK6 er ikke smart. BK5 har ikke så mange muligheter til "ulike ekteskapsforhold" som i BK6 og en kan foreta feil valg ved flytting. Jeg snakker da generelt, selv om du bruker siste versjon av respektive BK5 og BK6. Jeg ville studere de linke som er lagt inn mellom familiemedlemmene og f.eks kjøre kvalitetskontroll av databasen. Det anbefales både for BK5 og BK6

Hvordan du skriver rappoorter i Word fra BK6 er forklart i Hjelpefilen (F1) og fines beskrevet på Internett.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 9. april 2006 kl. 18.48

Takk til Otto nok en gang.

Mulig jeg har flyttet dataene frem og tilbake for mange ganger. (Familiesammenknyttningene er ikke feil, bare at ekteskapene til personene i BK6 dukker opp etter notater. Disse notatene er av en eller uforklarlig årsak usynlige fra BK6, kommer først tilsyne når jeg forhåndsviser/skriver ut rapporter.
I BK5 er de derimot synlige i programmets innebygde textprogam.

Må visst sette meg bedre inn i dette. Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. april 2006 kl. 19.59

Programmet behandler Personlige forhold først. Du bestemmer selv rekefølgen av disse.

Deretter kommer felles forhold som ekteskap, skilsmisse, felle bopel etc.

Alle notatene dine kan du lagre som felles informasjon eller som individuell informasjon. Denne informasjonen kan lagres internt i programmet eller eksternt. Du kan bruke den interne tekstbehandleren eller en ekstern tekstbehandler. Dette bestemmer du selv.
All informasjon/text kan lages som en eller flere eksterne/interne filer og du kan selv bestemme om dette er informasjon som skal skrives ut i alle repporterter eller bare i en spesiell rapport. Og volumet av filene (interne/eksterne) kan inneholde nok til flere noveller.

For å se og redigere teksten, se under skillekortet i Rediger. Her kan du legg inn utrolige mengder med tekst og som nevnt i en eller flere filer. Du kan legge en eller flere kilderkilde til hver fil/avsnitt/motat.

Må generelt henvise til at Hjelp ( F1 ) er tilgjengelig i alle skjermbilder samt som indeks:

dn10731

Legg inn av dn10731 » 9. april 2006 kl. 20.20

Takker nok en gang. Sannelig har programmet flere funksjoner enn jeg har vært klar over. Flott. Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. april 2006 kl. 20.59

Det er ikke uvanlig at det finnes mange muligheter. Ofte er det en fornuftig tanke å bruke indeksen og se i hjelpefilen, men også informasjon om oppdateringer som er lesbare på nettet gir mange opplysninger.

Det er ikke lett å fortelle om alle mulighetene. Ofte må man selv prøve litt for å finne hva et program kan gi en bruker. Dette gjelder slektsprogram så vel som de fleste andre program.

I tillegg er mange spørsmål i den nrodiske og internasjonale postligen er fornuftig sted. Alle meldinger gjennom mange år finnes tilgjengelige på Rootsweb.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 10. april 2006 kl. 0.36

Heisann. Disse funksjonene som var ukjente for meg, gir mange muligheter.

Denne anerapporten i bokformat er ikke lengre noe problem. Lager først en RTF fil, som jeg kan justere og finpusse der det er nødvendig. Intet problem med å få ekteskapet inn der det passer. Kan også veksle fritt mellom utrykk som: ble gift, giftet seg, gift med, giftet seg med, viet, ægtevied og lignende utrykk, slik at utskriften ikke ser ut som tatt rett fra et program.

Vil spare meg årlig for hundrevis av kroner i porto. I kveld holder jeg på med å hjelpe en med forfedre her fra distriktet. Kommer inn på samme aner som min tipp, tipp, tippoldefar. Intet iveien for at jeg kan sende 25 A4-sider som vedlegg til vedkommende, for å spare porto.

Mvh Ellef Ellefsen :)

dn10731

Legg inn av dn10731 » 23. september 2007 kl. 11.15

Otto Jørgensen skrev:Programmet behandler Personlige forhold først. Du bestemmer selv rekefølgen av disse.

Deretter kommer felles forhold som ekteskap, skilsmisse, felle bopel etc.
Hei igjen.
Får forsatt ikke ekteskapet på plass der jeg ønsker.
Ved utskrift kommer ekteskapet helt til slutt, etter all tekst.
Som jeg forsøkte vise i første innlegget blir det bare rot utav det.

Noen som kan forklare med teskjeer hvorfor BK5 viser ekteskapet annerledes,
og langt bedre enn BK6.

Mvh Ellef :idea:

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. september 2007 kl. 11.49

Det har sjedd mange endringer i programvaren fra BK5 til BK6. Hvilke endringer vil du se på min hjemmeside. Du angir ikke hvilken versjon du bruker av repektive BK5 og BK6.
Hva som er skjedd av endringer i BK5 finner du på http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwinu100.htm Det vill ikke bli flere endringer i BK5.
Hva som er skjedd av endringer i BK6 finner du på http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u2001.htm Dette vil være nok lesestoff for en hel kveld.

Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen i dine to utskrifter, men det er slik at personlige hendelser kommer først og så kommer felles hendelsene som f.eks ektskap.
BK6 har bedre muligheter til f.eks samboerforhold etc. Det var ikke så lett i BK 5 og man gjorde en del kunsgrep for å få dette til. Dette er nå innebygget i BK6 på en annen måte. Derfor ble det også tidlig anbefalt at man gikk over fra BK5 til BK6 og utviklingen skjer på BK6. Det er sansynlig at vi etter hvert lan få noe endrede muligheter til justerung av dise forholdene.

Dine konkrete eksempler er ikke lett å vite noe om, da disse ser jeg ikke. Heller ikke hva du ønsker av presentasjon.

Jeg foreslår at du lager eksemplene og sender disse til meg privat.
Ta gjerne med skjermkopi av rapportoppsettet forhenholdsvis BK5 og BK6 i sendingen. Hvis du har registrert disse personene på spesiel måte, ta gjerne med dokumentasjon om hvordan dette er.
Videre foreslår jeg at du bruker den nordiske postlisten til å fremme dine ønsker.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 23. september 2007 kl. 13.37

Takker nok en gang for svar.
Jeg bruker BK.6.2.53 og BK 5,2G (5.2.17).

De konkrete eksemplene (forskjellen) vises i mitt først innlegg.
Blir forhåpenlige leselige når man klikker på bildet.

Dette har ikke all verdens betydning, for dersom jeg skal lage
slektshefter vill jeg i alla fall redigere.

Men-, det hender jeg sender utskrifter til andre jeg hjelper.
Dette er ikke gjort ved et par tastetrykk. Da må jeg først sende
en RTF-fil til en tekstbehandler, for så å legge hvert enkelt ekteskap
rett plass. Litt av en jobb, da det kan dreie seg om rundt 20 A4-sider.

Takker for tilbudet om å sende eksempler til deg privat. Men BK5 har
jeg liggende på en PC som ikke er tilkoplet internett.

Takker for linkene. Vil se om jeg finner løsningen der.

Mvh Ellef.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. september 2007 kl. 18.09

Du sier BK 5.2G (5.2.17) men mener sikkert 18-Mar-99 (5.2.1.17).
Siste versjon av BK5 er 13-Des-00 (5.2.1.36) og det er det som er siste versjon før BK6 hvor man nå har utvikling og det er derfor ønsker ut fra den som er utgangspunktet.

Så jeg trenger ønskker og eksempler ut fra den virkelige situasjon

At den maskinen du har BK5 på ikke er koplet til nettet burde ikke by på problem, da jeg er sikker på at du har diskettstajon, CD eller minnepinne slik at data kan overføres til den maskinen du kommuniserer med.

De eksemplene du viser til ser jeg ikke.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 20. juni 2008 kl. 0.38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. september 2007 kl. 18.28

Du sier
Men-, det hender jeg sender utskrifter til andre jeg hjelper.
Dette er ikke gjort ved et par tastetrykk. Da må jeg først sende
en RTF-fil til en tekstbehandler, for så å legge hvert enkelt ekteskap
på rett plass. Litt av en jobb, da det kan dreie seg om rundt 20 A4-sider.

Hva er rett plass?
Det normalle er at man justerer rekkefølgen på parforholdene i selve slektsprogrammet og evt. tar justeringer i utskriften, men det burde ikke være justeringer av forholdenes rekkefølge. Eneste tilfelle er der hvor en person er gift og i denne perioden har en utenforekteskaplige forhold. Da kan det jo en vil justere dette, men også det gjør en i programmet.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. september 2007 kl. 18.40

Jeg klikker på bildet "Rotete ekteskapsvisning.jpg" og da kommer dette bildet opp i stor størrelse. Jeg har ikke noen problemer med å se og forstå hva du mener og jeg er enig med deg i at utskriften fra BK5 er forståelig, mens den fra BK6 faktisk er rotete og kan missforståes.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. september 2007 kl. 19.55

Jeg har bedt om at det sendes dokumentasjon om registreringen for disse personene samt hvordan rapportene er satt for de sammme.

Jeg kan ikke ta tak i dette uten å ha mer konktrete opplysninger/dokumentasjon.

Eksemplet er ikke i BK6 samsvar med mine erfaringer. Har du foretatt noen endringer i RTF-resultatet du får fra BK6. Hvilket oppsett under oppsett av RTF er satt og stemmer dette med den programvaren du bruker.

Det er konkrete opplysninger om hva du har registrert og hvordan du har valgt i BK6 rapporten og om du underveis gjør noe i RTF.

Send meg gjerne et uttrekk av databasen for akkurat den familien du nevner

Jeg reagerer mest på at Ingeborg er flyttet.

Har du kjøært kvalitetskontroll av databasen?
Skjer dette med alle familier. Hvilken konkret rapport benytter du ?

dn10731

Legg inn av dn10731 » 23. september 2007 kl. 21.20

Hei.
I eksemplet jeg la ut hadde jeg ikke foretatt noen endringer i RTF-oppsettet.
Dette at kona blir flyttet skjer ved visning av alle ekteskap.
Disse *feilene* er sjenerende ved Anerapport bokformat.

Er såpass redd for å fikle med innstillingene på programmet,
at jeg nok venter til jeg får hjelp av en datakyndig kamerat
til å kontrollere oppsettet. Mulig vi må avinnstallere hele programmet,
for så å legge det inn på nytt.
Hjelper ikke det, kommer jeg heller tilbake med spørsmål.

Limer nå inn et annet eksempel som viser akkuret samme feil.
Feilplasseringen er gjort med rødt, etter at jeg limte inn.
Det ser ved første øyekast ut som sønnen:
5. Erik født og død 1880 var den som giftet seg med Margit Pedersdatter.

Hadde Margit Pedersdatters yngste barn i første ekteskap vært ei datter
kunne det også tolkes som det var dattere som giftet seg andre gang
med Gunvald Eriksen.

Takker i alla fall for svarene.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Foreldre

2. Gunvald Eriksen Viker/Gulsvik,øvre, døpt 14 jun 1739 i Viker i Ådalen, gravlagt 30 jul 1809 i Flå. Gunvald styrte Gulsvik øvre ( Knutsegården ) fram til våren 1781, da stedsønnen Knut overtok. På Gulsvik var Gunvald en aktet mann.
Han flyttet så til Ves-Buøen. Der begynte han flott, kjøpte flere gårdparter og man skulle tro han var en grunnrik mann. Men - , han lånte mange penger mot pant i gården. Flere uhell la seg til og man får nærmest inntrykk av han aldri betalte noen gjeld, uten etter dom. I 1792 får han tingsvitne, at han tid etter annen hadde mistet ved smittsom sykdom 10 hester, 6 kuer, 4 kviger og 40 sauer. En annen gang 15 sauer og 16 geiter. Ved dette og tilstøtende uhell var han med kone og barn bragt i den yderste armod, så han var nødt til å anrope medlidende medkristne om hjelp og understøttelse .
Gunvald og Margit fikk minst 5 barn :
1. Jøran f. 1768, gm sitt søskenbarn Ole Olsen Kittelsby 1763-1836. Ole overtok i 1791 det som
svigerfaren Gunvald ennu eide i Ves-Buøen , bodde der og fikk med Jøran 6 barn.
2. Anders (den eldste) født1771 - død 1773.
3. Anders (den yngste) 1774-1845, g1806m enken Astrid Torsdtr.Buøen 1778-1840. 7 barn.
4. Mari født 1777.
5. Erik født og død 1780. Han giftet seg 12 jun 1768 i Flå med Margit Pedersdatter Hilde,nedre.

3. Margit Pedersdatter Hilde,nedre, dåp 17 jul 1735 i Flå, gravlagt 10 des 1801 i Flå. Hennes 1.ste mann, lensmann Anders Knutsen, druknet i 1766 bare 32 år gammel. Hun hadde med Anders 2 sønner:
1. Knut 1759-1796 g1780m Barbro Colbjørnsdtr. Hoftun 1764-1845. Overtok Gulsvik 1781. 6 barn.
2. Peder 1764-1796.Ugift. Hun giftet seg (1) 24 jun 1759, med Anders Knutsen Gulsvik,øvre,
døpt 25 okt 1734 i Flå, gravlagt 19 okt 1766 i Flå. Hun giftet seg (2) 12 jun 1768 i Flå med
Gunvald Eriksen Viker/Gulsvik,øvre, døpt 14 jun 1739 i Viker i Ådalen, gravlagt 30 jul 1809 i Flå

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. september 2007 kl. 0.05

Skjermdump/skjermkopi av instillingene rør ikke instillingene: De er nemlig en kopi (fotografi) av de innstillinge du bruker for denne rapporten og kan tas av hvert skillekort for hvert valg for den enelte rapport. For ditt tilfelle av 4 skillekort under anerapporter. Og tilsvarende for valgene under Rediger.

Det sammme gjelder skjermkopi av dine data
og også kopi av denne familien. Ingen av disse tingene rører med dine instillinger og er vesentlige for meg dersom jeg skal prøve å finne ut av ditt problem.

Avinstallering hjelper sansynligvis ikke. Jeg tror det er din database om eventuelt har noe krøll.
Har du foretatt Kvalitetskontroll av din database

Det står forklart i hjelpefilen hvordan du tar kopi av et skjermbilde og at du liver disse bildene inn i en Wordfil og sender dette Worddokumentet til meg.

Du antyder at du i BK6 har hatt denne feilen i minst et år? Når eventuelt oppstod den?

dn10731

Legg inn av dn10731 » 24. september 2007 kl. 1.16

Otto Jørgensen skrev:Det står forklart i hjelpefilen hvordan du tar kopi av et skjermbilde og at du liver disse bildene inn i en Wordfil og sender dette Worddokumentet til meg.

Du antyder at du i BK6 har hatt denne feilen i minst et år? Når eventuelt oppstod den?
Hei.
Denne feilen oppdaget jeg rett etter jeg hadde innstallert BK6.
(Innstallerte og avinnstallerte forresten mange ganger før jeg lykktes i å
overføre datene fra BK5, så mulig det tugget seg da).

Finner jeg ikke ut av det, vil jeg se om jeg mestrer å ta skjermkopi.

Det merkelige er at denne feilen bare kommer tilsyne de gangene jeg forsøker sende *Anerapport i bokformat*
Ved *Familieslektsbok* (Etterkommere) ligger derimot ekteskapene på rett plass.

Mvh Ellef.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. september 2007 kl. 10.36

Som nevnt trenger jeg mer dokumentasjon for at saken kan behandles videre. Ikke bare for din del, men hvis det er en feil andre steder som skyldes programmet og ikke dine data, er det foor alle brukerne av interesse viktig å fjerne slike forhold.

Derfor er skikkeloig dokumentasjon meget viktig i en tidlig fase slik at produsent evt kan gjenskape samme forhold. Da nytter det ikke bare med "tekst"

dn10731

Legg inn av dn10731 » 24. september 2007 kl. 12.33

Takker nok en gang for svar og velvillighet.

Siden ingen andre brukere har rapportert denne *feilen* velger jeg nå å tro dette ikke er BK6 sin feil,
men at det er jeg sjøl som har klusset med innstillingene.

Skal siden se om jeg får hjelp til å ta skjermkopi av innstillingene.

(Har nå kjørt kvalitetskontroll av databasen. Der var det kun 2 barn som hadde byttet rekkefølge).

Jeg har kanhende gitt utrykk for at dette er en alvorlig feil. Men det kan heller kalles en småfeil som medfører endel
ekstraarbeid før jeg vil sende *Anerapport i bokformat* til andre.

Skal jeg lage slektshefter vil jeg i alle fall måtte redigere de i en tekstbehandler.
Slektsprogrammet bruker jeg kun til å holde styr på personene. Med min begrensede datakunnskap er det ikke mye jeg
registrerer og legger inn om hver enkelt. Mesteparten oppbevarer jeg på gamlemåten, i ringpermer.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med BK :)

Mvh Ellef.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 24. september 2007 kl. 18.16

Ellef Ellefsen skrev:Skal siden se om jeg får hjelp til å ta skjermkopi av innstillingene.
......Mvh Ellef.

Det er veldig enkelt å ta kopi av skjermen:
a) start Word og lag et tomt dokument, gå tilbake til BK (som du vel har gående fra før)
b) når det aktuelle skjermbildet i BK vises, trykker du tasten PrntScrn
c) gå så tilbake til Word, feks ved å klikke nede på oppgavelinja der du ser Word ligger, og du får opp Words tomme dokument
d) klikk Rediger og Lim inn i Wordmenyen, BK-skjermbildet ligger nå i Word-dokumentet
e) nå bør du skrive inn tilleggskommentarer under/over skjermbildekopien for å forklare problemene
f) lagre dokumentet og send det som vedlegg til en epost

PS:
det er flere måter ta skjermkopier på også, feks ved å installere et lite gratisprogram som kan kopiere deler av skjermen, jeg bruker ScreenSeize til dette.

T. Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. september 2007 kl. 18.43

Ja, det er enkelt å ta skjermkopi alias skjermdump.

En litt annerledes skjermdump av forhandsvisningsresultater.
Nesten samme prinsipp kan også brukes på forhandsvisning av en rekke av rapportene hvis en ønsker det.
For de som har BK6 se oppe til venstre under Fil eller bruk Ctrl+C for å lage kopi av hele den siden som vises av en raport i forhandsvisning.
Eller videre som Torleif har beskrevet om lim inn i et Word-dokumentet

Begge disse mulighetene er beskrevet i hjelpefilen til BK6

dn10731

Legg inn av dn10731 » 24. september 2007 kl. 20.15

Hei.
Takker dere begge for forklaringene. Mvh Ellef :)

dn10731

Legg inn av dn10731 » 24. september 2007 kl. 21.31

Ikke for å mase mer om dette problemet.
Men tok nettopp et skjermbilde fra BK6. Dette viser teksten jeg hadde lagt inn
under Gunvald Eriksen.
I eksemplet jeg sist la inn haddde jeg merket med rødt hva som ikke
skulle ha kommet med bak barn nr.5 Erik.
Som det fremgår av vedlegget, er heller ikke dette lagt inn som tekst i programmet.

Mvh Ellef.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. september 2007 kl. 22.02

Du tar kopie av alle skermbildene du har data på og alle bilder du har under raportoppsettet og også rapport resultatet og sender det til meg PRIVAT.
Dette bl.a. hvis jeg finne å måtte sende dette til USA.

Reagerer foresten at du under "biografi" har lagt inn barna og ektefelle i Biografien.
Det er antydet at du har lagt inn opplysninger under Barn også. I tillegg er jo også ektefelle registrert som ektefelle.
Kan dette rett og slett bety at du har lagt ting dobbelt?
Og at du både henter data fra registreringene og biografien og disse kommer i en rekkefølge som du ikke ønsker. Dette er del av rapportoppsettet ditt.
Derfor er rapport oppsettet viktig.

Det normale vil jo være å registrere barna under biografien derson du har tilleggsopplysninger eller vil bruke ett annet oppsett enn det som rapporten gir av muligheter. I hvertfall er det antydninger til at du har registrert barna også som barn. Da får du jo mye redigering i "ferdig generert" rtf-fil.

Biografien du har lagt inn har du angitt som bigrafi for Gunvald. Og som jeg sa så kom den individuelle delen for hver person først før det kommer felles. Derfor vil det du har registrert under Osvald komme under Osvald og da før angivelsen av at Osvald er gift med Margit. Dette betyr at du får angitt ekteskapet to ganger; en som biografibidrag fra Osvald og så det virkeligge ekteskapet.

Har du felles biografi, registrerer du den som felles biografi.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 25. september 2007 kl. 0.03

Hei igjen.

Hvorfor jeg legger inn alle barna i biografien, kommer av at jeg registrer kun de jeg slekter fra.
De andre tar jeg bare med en kort omtale av i biografien, uten å registrere disse.

Feilen kommer trolig av at jeg aldri har registrert felles biografi.
Vil se nærmere på dette, og heller sende PRIVAT spørsmål neste gang.

Mvh Ellef.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. september 2007 kl. 0.28

For at jeg skal kunne starte mer i dette MÅ jeg ha tilsendt de skjermbilder (informasjon) og den informasjon jeg ber om. Det kan også være at jeg trenger mer informasjon som f.eks. kopi av din database. :(

Jeg foreslår at vi kjører dette direkte privat. Vi kan heller meddele resultatet her hvis vi finner fornuftig. Og som PRIVAT mener jeg direkte til min private epostadresse og ikke her via DIS sitt postsystem. :?

Nå virker hele prossessen svært tungvint. :?

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. april 2008 kl. 11.26

Hei.
Endelig har det gått opp for meg hva jeg hadde gjort feil.
Otto hadde nok rett, jeg hadde under feltet Familie/Person under Biografi nyttet Person i stedet for Familie.
Se vedlegget i mitt innlegg av 24 Sep 2007 21:31:24

Jeg var bare ikke klar over at helt til høyre i feltet "Person" fantes en skjult knapp jeg måtte nytte
for å forandre dette fra "Person" til "Familie".

Fikk forklart hvordan jeg løste dette problemet igår, samtidig som jeg fikk svar på mye annet forbundet med BK,
på et møte hvor *DIS - Buskerud - Kongsberg* arrangerte brukermøte i endel slektsprogrammer, deriblandt Brothers Keeper.

Mvh Ellef :)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. april 2008 kl. 12.05

Det er mange muligheter innen BK og det kan være at de alle ikke er like godt beskrevet i hjelpefilen.

Er det dårlig forklart, gi meg et tips om hva som er uklart i teksten og jeg skal forbedre den til neste oppdatering.

Dette er en av de fine mulighetene med BK; det at brukerne kan fooreslå forbedringer i teksten i hjelpefilen som igjen kan komme alle brukerne tilgode. :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 30. april 2008 kl. 23.38, redigert 1 gang totalt.

17090
Sted: VENNESLA

Legg inn av 17090 » 30. april 2008 kl. 23.06

Hallo Ellef

Takket denne diskusjonen har jeg sett lyset jeg også når det gjelder og legge inn biografi på riktig måte.
Da jeg opdaterte fra BK 5 til BK 6 ble biografen akkurat slik du har beskrevet, men jeg har bare slått meg til ro med at det bare var sånn.
Men hva gjør jeg nå? Må jeg virkelig gå over alle familiebiografiene i hele databasen for å få lagt dem på riktig plass?

Mvh Ole Verner Wennerberg

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. april 2008 kl. 23.23

En slektsbok tar utgangspunkt i de data du har lagt inn i programmet. Har du registrert alle barna i programmet og du vil ha med disse lager du denneutskriften.
Har du også lagt til biografi om personen vil det komme med. Inneholder biografien også opplysninger om alle barna vil jo det være en del av biografien og hvis du da ikke har satt det spesielt, vil all biografi bli skrevet ut samtidig med valget.

Du kan imidlertid dele opp beiografien i avsnitt og legge til kilder etc. Samtidig kan du også markere at deler av biografilen ikke skal skrives ut. Dette er imidlertid valg du selv må gjøre og dette er ikke vesentlig forskjellig fra hva som var i BK5.

Nå kom BK6 i høsten 2000 og allerede den gang og tiden før gikk det mye informasjon om endringene vi da viste ville influere på den første versjon av BK6. Dette er nå tross alt nesten 8 år siden :) 8)
Sist redigert av Otto Jørgensen den 20. juni 2008 kl. 0.42, redigert 1 gang totalt.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 1. mai 2008 kl. 0.16

Ole Verner Wennerberg skrev:Da jeg opdaterte fra BK 5 til BK 6 ble biografen akkurat slik du har beskrevet, men jeg har bare slått meg til ro med at det bare var sånn.
Men hva gjør jeg nå? Må jeg virkelig gå over alle familiebiografiene i hele databasen for å få lagt dem på riktig plass?
Hei.
Akkurat dette tør jeg ikke svare på. Jeg har så smått begynt å pusle med å rette opp familiebiografiene, en for en.

Men jeg har stort sett kun registrert aner (og biografi) fra de jeg sjøl ætter fra.
Søskenflokken til de fleste anene mine er derfor bare lagt inn i som ren tekst i familiebiografiene.

Da jeg begynte bruke "piratversjoner" av BK (og FTM) var jeg ikke klar over at programmene taklet alle
disse forbindelsene, og alle disse personene.
Derfor ligger søskenflokkene og deres slekt fortsatt bevart i ringpermer, esker og bunker med løse notater.
(Dette siste vart litt utenfor tråden).

Mvh Ellef.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 1. mai 2008 kl. 12.57

Ole Verner Wennerberg skrev:Da jeg opdaterte fra BK 5 til BK 6 ble biografen akkurat slik du har beskrevet, men jeg har bare slått meg til ro med at det bare var sånn.

Frykter nok at svaret på spørmålet ditt, Ole Verner, er ja det må du.

I hver biografi-fil der du har lagt inn biografi som til hører framilien og ikke enkeltpersonen som bigrafien er skrevet på, må du forandre Person til Familie i selve fil-feltet der det står Person/Familie.

Og ja, jeg er helt sikker på at dersom det er mange slike filer, så kommer det til å bli en "møkkajobb".

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. mai 2008 kl. 13.27

Enig med Remi: Det er en møkkajobb.

I BK5 hadde man ikke så mange muligheter som ligger i BK6. For å utnytte de nye mulighetene fullt ut, må desverre noe gjøres om eller endre noe på enkelte ting for bedre utnyttelse. Det var ikke bare dette med biografi, men også kilder og kildebruk som ble bedret sammen med muligheten til bilder og senere media.

Derfor ble det ofte ved starten til BK6 også presisert at man burde benytte anledningen til å rydde litt opp i strukturer etc allerede i BK5 før en gikk til BK6. Mange gjorde en kjempejobb den vinteren.
Videre ble man generelt anbefalt å gå over til BK6.

Kan trøste (om det er trøst) at jeg selv fremdeles har ting som ikke er 100% på plass, men det tar jeg etter hvert :(

dn10731

Legg inn av dn10731 » 2. mai 2008 kl. 2.52

Hei. Om det ikke er møkkajobb, er det i alla fall en pirkejobb.

For mens jeg pirket med å rette opp fra Person til Familie, oppdaget jeg at i de tilfeller hvor mannen hadde
vært gift flere ganger var det ikke videre lurt av meg å rette opp. For da risikerte jeg at biografien ikke vistes i utskriftene.

Kommer vel av at jeg stort sett har registrert den felles biografien under mannen. Har allikevel jobb nok med å rette i de ekteskap
hvor mannen kun har vært gift en gang. Da får jeg heller rette de andre senere.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Oppdaget at haugevis av biografier sårt trengte en oppdatering.
Pluss at jeg nu også registrerer en god del av anenes søsken m/fam. Mvh Ellef.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»