Peder Edvard Olsen Steen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Per Øyvind Iversen
Sted: VINTERBRO

Peder Edvard Olsen Steen

Legg inn av Per Øyvind Iversen » 23. august 2005 kl. 23.24

:D Min tippoldefar ble født den 1-9,og døpt den 15-11-1818 i Kr.sund.(iflg.kirkebok for
Kvernes.Farens navn har jeg tydet som Ole Evensen Steen,jægteskipper(?)Kan dette være den Ole Evensen f.1776 i Utstuggu under gården Sten i Meldal?(Bygdebok for Meldal b.4).
Mellom 1830-1840 har familien forsvunnet fra bygda.Bare en søster Anne f.1774 vender tilbake.
I 1801-tellingen for Kr.sund finnes en Ole Evensen 24 år(ca.1777) tjenestedreng,ogAnne
Evensdatter 28 år( ca.1773)tjenestepike på samme adresse i Vågen.I 1865 tellingen
dukker Even Steen opp.Han står som husfader og smed 83 år(1782) født i Medal (Meldal ?)
Han er bosatt i Kranaveien( Vågen).Kan dette være en bror av Anne Evensdatter og Ole Evensen,og ev.Peder Edvards onkel ?
Peder Edvard Olsen Steen gifter seg i 1844 m.Siri Larsd.Hæri (1805-1885)f.Lauvhjell fra
Luster i Sogndal.Hun var enke etter farger Jacob Thomasson på Myrane under Hæri.
Peder og Siri kjøper så gården Hillestad i Hafslo i Sogn.(kalles i dag bare Steen garden)
Her drev de foruten gården,en stampe,fargeri og etter hvert skysstasjon.(driftige folk!)
De fikk barna 1:Jacob Andreas(1844-1933)Han overtar Hillestad,2:Bertha Oline(1847-1933)flytter til Kr.sund,3:Hans f.1850-han ble farvermester i Haugesund.
Jakob og Hans vokser opp på Hillestad i Hafslo,men Bertha Oline Steen (min oldemor)vokser opp hos handelsmann Hans Jonassen (bror av den kjente kaptein Jonas Jonassen)
og fru Anne Olava Jonassen(er hun en søster av Peder Edv.Steen?)Bertha Oline ble i 1871
gift med kaptein Oluf Gunerius Øveraas(1841-1910).Slik kom fam igjen tilb.til Kr.sund.Men
hvorfra og hvorfor :?: :?: Kan noen hjelpe?Vennlig hilsen Per Øyvind Iversen

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Peder Edvard Olsen Steen

Legg inn av dn10177 » 11. desember 2005 kl. 17.42

Svar til Peder Edvard Olsen Steen fra P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Jeg tror ikke det har noen hensikt at jeg refererer fra Meldal-slekta mi, men skal bare gi deg honnør for ei klokkeklar framstilling. Jeg vil gå så langt som å si at det er overveiende sannsynlig at du er på rett spor. For jeg søkte i sin tid samarbeid med eksperter som Svein Hestnes i Valsøyfjord og Kåre Hasselberg på Kattem i Trondheim.

En smule diskrepans foreligger i at hos oss er ikke fornavnet Even, men Eivind. Men her forekommer kjente navn som Dombu. Ofstad og Steen, så vi tar sjansen på å liste opp for deg: Tore Eriksen (2) Dombu fra Sørgard Dombu i Meldal giftet seg med Sara Torgeirsdtr. Laushus fra Bergangjerdet L. (1714-1758).

Eldste datter: Berit Toresdtr. Dombu f. 1738 giftet seg 1763 med Rasmus Knutsen Ofstad, som faller inn i slekta mi i Bolsøy. Hennes søster Anne Toresdtr. Dombu f. 1749 ble gift med Eivind (Even) Olsen Steen f. 1742, Utstuggu, Sten, Meldal. Han døde 1785. Og Anne 1779 på Sørgard, Dombu. Barneflokken var bl.a. Sara Dombuhaug f. 1772. Anne Steen f 1774, Ole Steen f. 1776 Utstuggu Sten, og Even Steen f. 1782 samme sted.

Jeg vil gå ut fra at Ole Eivindsen (el. Evensen) Steen blant andre har sønnen Peder Edvard Olsen Steen som giftet seg 1844 i Kristiansund med Siri Larsdtr. Hæri, og at familien dro til Hillestad i Luster. Det er beklagelig at ingen har gitt deg hjelp siden dette burde være en simpel forvrengning av døpenavn, Eivind blir ofte til Even og omvendt. Jeg tipper at foreldrene nyttet Even som kallenavn i det daglige.

Gled deg over å få litt kjøtt og flest på Meldalsslekta di. God jul!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. mars 2006 kl. 10.54

Vi har, etter litt tid, sjekket militærrullene, for vi fant ut at det var det enkleste. Jektfører Ole Evensen Steen er født i Meldal i 1774.

I Extra Rulle for Trondhjems Søe Indrullerings-District og kiøbst Chr.sund Anno 1819 står han i rode 1 på plass aa. "Jægtfører Ole Evensen Steen, fødested: Meldalen, Fødsels- eller Daabsdatum: 1774, Opholdssted: Waagen. Er indrulleret anno: 1817 28/2 (i ekstrarullen). Har staaet i Hovedrullen: Rode no.: 1, Bogstav: o2.

Der står det også alle reisene han har gjort 1820-30. Kilden finnes på SAT.

I Hovedrullen 1804-1809, rode 1 bokstav o2 står Ole Evensen Steen som født 1774 i Meldalen og med oppholdssted i Chsund.

Det er de militærrullene vi har som dekker rode 1 i det tidspunktet han er her. SAT har flere ruller.

Vi vet at vi har funnet noe om Ole Evensen før og at vi har svart i Brukarforumet på Digitalarkivet. Men vi kan ikke finne innlegget igjen. Det ligger ikke inne med stikkord Kristiansund, i alle fall. Det ser heller ikke ut til at det ligger under Møre og Romsdal. Det er da fordelen med Slektsforum. Her er det lettere å lete etter gamle innlegg! Men vi mener å huske at vi i det innlegget på Digitalarkivet mente at de to søsknene i FT1801 i Vågen kom fra Sten i Meldal.

Du får sjekke hva kirkeboka sier om fødselsåret på ham. Er det en annen som blir født i 1774, eller har bygdebokforfatteren tatt feil. Kanskje jektføreren kan ha husket fødselsåret sitt feil og gjort seg to år eldre? Du kan sjekke de andre militærrullene hva som står der, for vi har på enkelte sett at opplysningene om fødested og fødselsår varierer mellom de enkelte militærrullene. Det kan derfor være lurt å sjekke enda flere.

Vi kommer tilbake med mer om etterslekta til jektføreren, men kan ikke love at vi får tid til å sjekke det de første dagene. Helsing Tore Kristiansen og Tor Larsen i Kristiansund
:) Tore

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Legg inn av Jonny Lyngstad » 22. mars 2006 kl. 9.58

Dette er også slekta mi.

Et par spørsmål til Per:

1. Du skriver at Sara Torgeirsdtr. g.m. Tore Eriksen Dombu døde i 1758. Du mener sjølsagt 1788. Det er skifte etter henne den 10/10-1788, s. 433 i skifteprotokollen.

2. Du skriver at "Hennes søster Anne Toresdtr. Dombu f. 1749 ble gift med Eivind (Even) Olsen Steen f. 1742, Utstuggu, Sten, Meldal. Han døde 1785. Og Anne 1779 på Sørgard, Dombu." Hvor har du fra at Anne døde i 1779? I skiftet etter mora i 1788 står det om Anne: "Anne Thorestdr. enke efter Even Olsen Steen, nu boende paa pladsen Løftemoen i Ørchedalens tinglag." Anne Toresdtr. ble gift i 1794 med Tore Arntsen Dombuhaug f. Espås. Familien er omtalt i Meldal bygdebok b. 3, s. 131.

Så gjelder det barna etter Even (Eivind) Olsen og Anne Toresdtr. Per, du nevner bare et par av disse barna.

Sønnen Tore Evensen som var f. 1779 ble gift rundt 1810 med Mali Andersdtr. f. 1782 på plassen Hesthåggån under Stavne i Rennebu. Broren Torgeir Evensen som tok over Dombuhaugen, gifta seg med Marit Andersdtr. Stavne, trolig søster til Mali.

Mali og Tore kom flyttende hit til distriktet. I 1817 melder "Thore Enerse. Dombu, 33 aar, Bonde og Dagarbeider, nu Juulset," flytting fra Aukra prestegjeld til Kvernes prestegjeld.

De kommer hit til Lyngstad i Eide hvor deres andre barn, Anders Toresen blir født den 22. juli 1817. Mali og Tore hadde 3 barn:

1. Anne f. i mai 1810, døpt 20. mai 1810 i Meldal kirke. I kirkeboka er innført: "uægte, skal giftes." Anne ble g. 27/10-1838 m. Hans Johansen Hostad. De bodde i Molde hvor de fikk sønnen Johan den 18/1-1840, døpt i Molde kirke. Han slo seg ned på Helsetmyra, Helset, Averøy. Hans Johansen døde i Molde 13/2-1840 som "Hans Hostad, Uhrmager, Hidflyttet for 2 aar siden fra Qvikne, oppholdt sig førend han flyttede hid 2-3 aar i Boe, hvor han ble gift for 1 aar siden. 31 år, ingen attest givet angående hans hidflytting." Enka Anne ble gift på nytt den 18/7-1859 m. enkemann Peder Nilsen Helset, Averøy. Hun døde på Helset den 15/12-1882. Se forøvrig Bygdebok for Kvikne b. 2, s. 193, og Eideboka b. 5, s. 399, hvor familien er omtalt.

2. Anders f. 22. juli 1817, født på Lyngstad i Eide, gift 7/1-1844 m. Berit Margrete Jensdtr. Helset, Averøy. De bodde på Helset, Averøy. Blaine Hedberg som arbeider i Vesterheim Genealogical Center i USA, er en av hans etterkommere. Han ble veldig fornøyd da jeg for snart 20 år sia sendte ham opplysninger om hans opphav på Helset og slekta bakover i tid bl.a. til Meldalen.

3. Edvard f. 23/12-1820 mens familien bodde i Ørjavika, Eide. Han gifta seg her og slo seg ned i Ørjavika på bruket Øverland. Han var bl.a. oldefar til Oskar Øverland i Molde og Hans Øverland som var trener for spydkasteren Terje Pedersen på 1960-tallet.

Mali og Tore Evensen flytta i 1821 til Hostad i Hustad, Fræna hvor de bor vef folketellinga 1825. Her døde Mali den 20/6-1825. Som enkemann fikk Tore Evensen i 1831 dattera Elen, se Eideboka b. 2, s. 480. Tore må ha dødd en gang mellom 1831 og 1846, for ved Elen sin konfirmasjon i 1846 står det "enkem.(ann) avg.(agne) Thore Evensen."

Dattera Ingeborg Evensdtr. Dombuhaug (f. på Sten) f. 1781 ble gift den 25/10-1804 i Meldal kirke med Ole Olsen Voll f. 1767, se Meldal b. 3, s. 156. De flytta til Hammeren under garden Or på Frei, Nordmøre, men der er ikke familien nevnt i bygdeboka sjøl om de hadde barn til dåpen mens de bodde der. Deretter bar det til Haukabøen utafor Molde, se Bygdebok for Aukra b. 4, s. 289 og 291, hvor han kjøpte gard i 1812 og 1813. Han solgte rett etter og bøksla hausten 1813 parten Reitan under Gautvika i Eide. Slekta bor fortsatt på garden. Ingeborg og Ole er mine 3-tipp-oldeforeldre.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mars 2006 kl. 10.56

Per Øyvind spør i første innlegget etter smed Even Steen i FT1865

ETC har ikke så mye om ham. Han skriver bare:
"Even Olsen Steen, f. 1783 Meldal
Smed
Antagelig en fetter av forannevnte.
Eier av m.no. 9, Fosnagaten 36, 1822-"

Forannevnte var:

"Ole Evensen Steen, f. 1777 Meldal
Jæktskipper. Tidl. tjenestedreng hos H. Brodtkorb
Eier av m.no. 14, Hollendergt. 8a, 26/10 1810-

x Beret Pedersdatter
Eier av m.no. 14, Hollendergt. 8a, - 8/9 1845"

Erfaringene våre er at ETC var dårlig på denne perioden mellom folketellingene 1801 og 1865. Spesielt hvis det var slekter han ikke skrev en av de utallige artiklene sine om.

Vi finner ikke Even i de militærrullene vi har tilgjengelige, men siden han er smed, har han vel fått et borgerbrev, og da skal vi ikke finne ham der heller.

Nå har vi også funnet det innlegget hvor vi har nevnt Ole Steen før. Det var på Digitalarkivet Du har vel allerede sett den debatten på Digitalarkivet hvor etterkommere etter Bertha og Oluf Øveraas ble nevnt? Helsing Tore Kristiansen og Tor Larsen

Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Legg inn av Jonny Lyngstad » 22. mars 2006 kl. 14.02

Så har jeg funnet enda litt mer som bekrefter at Ole Evensen Sten og Anne Evensdtr. Sten som finnes i 1801, er søsken og de som er nevnt under Sten.
I arkivet i Trondheim finnes et flytteattest datert Meldal prestegard den 2. nov. 1792 som forteller at
"Ane Evensdaatt: Steen som blev confirmeret den 18te Trinit: Søndag 1789 og derpaa antagen til Alters, befindes eftter Meldals Kirkes Communion-Bog at have været til Alters seeneste gang her i Meldals Kirke den 2den Søndag eftter Paaske D:A: hvad hendes Forhold er angaaende, da har det ej været roesværdigt, i det hun, ungefæhr 18 aar gammel skal, som rygtet gaaer, have ladet sig besvangre, og født et barn i Ørkedalen, hvor det skal være døpt, og da hun er reist herifra uden at ieg har talt med hende, saa vil ieg tienstlig bede, at forekommende Siæle=Sørger vil alvorligen formane hende, at hun bedrer sitt Levnet eftter denne Dag, hvortil forønskes hende Guds Naade af Prom"

Dette barnet må være det som er nevnt i Meldalsboka b. 3, s. 131 som barn nr. 7: Erik Larsen, f. 1791. Ved folketell. 1801 står det om dette barnet: "Et uægte barn af en fraværende Datter."

I Meldalsboka b. 4, s. 129 går det fram at Anne døde, og trolig siktes det til ung. Men dette stemmer jo ikke. Dessverre er Meldalsbøkene full av mangler og uoverensstemmelser. Dess mer man leter, dess flere feil og mangler finner man.

Barn nr. 8 i b. 4, s. 129 og nr. 6 b. 3, s. 131 kalles for Tore. Hans rette navn ifølge kirkeboka er Even og han ble konfirmert i 1800. Ifølge mine notater reiste han til Kristiansund i 1816.

Tore: De militære rullene behøver ikke alltid å være korrekte i forhold til fødselsår på den tida.

Så er det Ole Evensen:

Hans flytteattest finnes også i SA i Trondheim. Den er datert 30. desember 1805 og bekrefter at han reiste til Kristiansund ca. 1792/93, "Da han nu siden i 12 a 13 aar har opholdt i Christiansund." Her blir det også bekrefta at hans foreldre var Even Olsen Steene og Anne Toresdtr. og døpt Domin Invoc: 1776, folio 309 i kirkebok for Meldal.

Bak på attesten står: "U:K: Ole Evens. Steen af Meldalen; gift 1811 med P: Berit Pedersd. Lien"

Konklusjon: Anne, Ole og Even som det siktes til i innlegg nr. 1 og som det spørres etter, og som alle dro til Kristiansund, var søsken!

Jeg prøver å legge ut denne attesten som et jpg-bilde, men jeg vet ikke om jeg får det til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Per Øyvind Iversen

Legg inn av Per Øyvind Iversen » 22. mars 2006 kl. 14.09

Hei Tor og Tore!
:D :D :D Tusen takk for masse nye og spennende opplysninger om Peder Edvard
Olsen Steens opphav.Morsomt å se at jeg ikke var på helt "feil villspor". Selv om jeg
har holdt på med slektshistorie( til og fra ) siden ungdommen,er jeg vel som amatør
og regne i denne sammenhemgen. Kirkebøker og andre gamle skriftlige kilder har
til nå vært " helt gresk" for meg.Men nå har jeg tatt et kurs i gotisk skrift,og det har allerede åpnet seg en ny verden for meg.Har også vært innom Digitalarkivet og sett,
der var det også noe nytt for meg.selv om det meste er kjent stoff.
Takker og bukker for all hjelp så langt,kommer tilbake med ev.nye opplysninger om jeg
klarer å grave frem noe på egen hånd. m.v.h. Per Øyvind

Per Øyvind Iversen

Legg inn av Per Øyvind Iversen » 22. mars 2006 kl. 14.42

Hei Jonny Lyngstad !
:D :D :D Jeg rekker visst ikke annet enn å takke i dag.Har akkurat sendt en hilsen til
Tor og Tore i Kr.sund,så kommer ditt siste bidrag tikkende inn.Det var morsomt og
interessant å lese. Av og til er det klaff på teoriene,selv om det i dette tilfellet har vært en
kronlete "slektsvei" fra Meldal via Kr.sund til Hafslo og tilbake til Kr.sund. Takk for bidraget
om våre felles forfedre,skal sette meg ned med dette straks jeg kommer hjem.
M.v.h.Per Øyvind Iversen.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mars 2006 kl. 15.07

Det er artig med disse presteattestene! Der finnes det utrolig med informasjon. :D

Da betyr vel det at ETC har gitt smed Even Steen f. 1783 i Meldal feil patronym? Vi skal se etter i pantebøkene om han har fått et patronym der. Men vi vet ikke når vi får tid til å lete etter borgerbrev, huskjøp og slike ting i pantebøkene. Vi har litt mange baller i lufta for tida, men hvis Per Øyvind vil prøve seg på pantebøkene finnes de på mikrofilm, og de har dem på Riksarkivet på Sogn. Pantebok nr. 1 for Kristiansund går fram til 1812, så du bør vel lete i de andre. Det er sikkert et register i dem. Det er et tips som ETC har gitt at Even Steen kjøpte huset sitt i 1822. Men de trenger jo dessverre ikke å tinglyse kjøpet samtidig som de kjøper huset. Av og til venter de i flere år... :cry: Det gjør det vanskeligere å lete.

Militærrullene kan gi feil navn også, og vi beklager hvis vi har forledet noen til å tro at de er korrekte i alle opplysninger. Men det passet jo fint da at vi fant jekteskipperen i militærrullen i 1819 på den tida han fikk en sønn. Da måtte det jo være ham?! I en annen Meldal-Kristiansund-Averøy debatt på Digitalarkivet fant vi jo at en Ole Hansen Heggeset het Heggem i en av rullene. Den debatten handlet mest om Garberg.

Per Øyvind: Har du et eksemplar av den boka som ei Bothner skrev om sin oppvekst. Var det hun som het Gjertrud Øveraas og ble gift med Willads Bothner? Boka er visstnok bare utgitt internt og fordelt i egen slekt. Det hadde vært interessant og fått lese den, og evt. om en kopi kunne vært gitt til Kristiansund folkebibliotek? Mvh Tore og Tor

Per Øyvind Iversen

Legg inn av Per Øyvind Iversen » 22. mars 2006 kl. 16.40

Hei Tore !
Du ettelyser "boken" til min grandtante Amalie Botner.Ja ,jeg har et lånt eksemplar
spiralinnbundet,noe dårlig fotostatkopi. Amalie var min mormor Anna Olava Øveraas,
gift Engvig,sin søster.Hun ble som du ganske riktig nevner gift med Villads Botner.
Den unge herr Botner kjøpte sammen med sin svigerfar(min oldefar)kaptein Oluf
Øveraas ,fiskeværet Holmenvær utenfor Harstad..Oldefar døde i 1910,dampdrevne
fiskebåter overtok og Holmenvær hadde utspilt sin rolle som havn for fiskerne.
Familien flyttet inn til Harstad,hvor en gren fremdeles bor. Amalie emigrerte på sine
gamle dager til Argentina hvor en av hennes sønner drev en farm.
I sine memoarer skriver hun litt om sin oppvekst i Kr.sund(skuffende lite) en del om
flyttingen til,og livet på Holmenvær,og mest om turen til Sør Amerika. Det mest
interessante er vel beskrivelsen av turen til Eikesdal hvor hennes bestemor omkommer
i ulykken med hest og vogn.Amalie var med i vognen. (nevnt under slektsforum i digitalarkivet som du henviser til , Gjertrud Øveraas f.Kystad i Holmestrand)
Det ville vel være hyggelig om biblioteket i Kr.sund kunne få en kopi av dette heftet.Er du tilknyttet biblioteket? Jeg skal oppover i sommer,hadde tenkt å se litt nærmere på Turn-
Christensen sine arkiver.Kan ta med heftet da,om det er interessant.
Ellers får jeg vel ta imot staffetpinnen å se nærmere på pantebøker og militær ruller for
Kr.sund,ved arkivet her på Sogn. Kjempemorsomt at Peder Edvard Olsen Steens liv og
opphav sakte men sikkert trer fram fra glemselens slør.
M.v.h. Per Øyvind :D

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»