Lars Larsen Gipling f. ca. 1716 Verran

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Lars Larsen Gipling f. ca. 1716 Verran

Legg inn av dn22258 » 17. mars 2006 kl. 23.58

Hei!

Lars Larsen Gipling, f. ca. 1716 i Verran gift med Ragnel Pedersdatter, f. ca. 1726.

Kan noen bekrefte fødselsårene på disse to?
Er også interessert i deres foreldre, hvis opplysninger finnes?

Vennlig hilsen Dagfinn Hopen

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Lars Larsen Gipling f. ca. 1716 Verran

Legg inn av Mette Værnes » 18. mars 2006 kl. 4.20

Hei Dagfinn

Jeg finner Lars Gipling død i blodgangsepidemien som ramma ganske mange i 1773. Han ble jordfesta 12/9 1773 i Verran, innført som 57 år gammel på side 76 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. I tillegg finner jeg Ragnild Pedersdatter Giplings likpreken den 10/4-1789 i Verran, innført som 65 år gammel, på side 113 i samme kirkebok. Paret ble gift etter Hallvard Bragstads materiale på DA, den 3/7-1752 (løpenummer 151) som Lars Larsen Gipling og Ragnhild Pedersdatter Sand.

I 1776 tellinga for Ytterøy prestegjeld på Gipling sitter "Enkken" innført som 50 år gammel og hennes barn: Anders 22 år, Lars 21 år og Peder på 16. Tellinga er lagt ut på DA. I følge Hallvard Bragstads materialet utlagt på samme sted, ble barna Anders født i 1753, Lars i 1756 og Peder i 1760. I tillegg fant jeg i samme materialet datteren Ingeborg født i 1760, men hun døde i samme epidemi som faren 12 år gammel, og ble jordfesta den 1/8-1773 i Verran, på side 76 i kirkebok 3. På samme dag ble også 3 søsken av henne jordfesta: Beret 6 år gammel (døpt 24/5-1767 i Verran kirke, på side 57 i bok 3), Gjertrud 8 år gammel (dåpsinnføringer i Inderøy kirkebok) og Sivert 10 år gammel (dåpsinnført i Inderøy kirkebok. Alle 4 Gipling barn altså jordfesta den 1/8-1773. Ikke lett å være Ragnhild Pedersdatter her, som mister både mann og fire barn i løpet av en måneds tid.

Jeg finner ihverfall foreldrene til Ragnhild Pedersen. I et skifte datert 26/3-1751 (Skifter Inderøy Fogderi, filmrull HF 1881 og HF 1882 for åra 1741-1751) på folio 713b-715a etter avdøde Ingeborg Haagensdatter Sand, står det at hun etterlot seg mannen Peder Kieldsen og deres felles barn: Joen Pedersen myndig, Kield Pedersen fraværende og i kongens tjeneste blant de gevorbene i Christiania, Haagen Pedersen 21 år gammel, Rasmus Pedersen 18 år gammel og Ragnhild Pedersdatter 24 år og ugift. Formyndere for de umyndige barna ble: For sønnen Haagen ble ansatt morbror Erik Haagensen Bolmseth. For datteren Ragnhild ble ansatt morbror Anders Haagensen Følstad. I følge materialet til Hallvard, så var Ingeborg Sand 64 år gammel da hun døde i 1751.

I skiftet etter Peder Kieldsen Sand (Hospital benificeret gård), datert 25/4-1754, folio 203b-206b i skifter for Inderøy Fogderi 1751-1761, filmrull HF 1882-1883, står blant annet følgende: Han etterlot seg den nye kona Gundel Pedersen og barna fra første ekteskap: Joen Pedersen gift og myndig, Kiel Pedersen myndig men hvervet til soldat sønnen fjelds i Christiania, Haagen Pedersen 24 år gammel, Rasmus Pedersen 23 år og Ragnhild Pedersdatter gift med Lars Larsen Gipling. I tillegg etterlot han seg et barn med sin gjenlevende kone: Joen Pedersen 1 1/4 år gammel.

I matrikkelen fra 1723 (1727) er tre Sand gårder nevnt, med to forskjellige matrikkelnr, alle tre gårdene står oppført som øde. Jeg har en litt dårlig kopi her, men jeg ser ihvertfall at Peder Kielsen er innført først på alle tre gårdene sammen med Hans Jacobsen, Rasmus Olsen og Steffen Olsen som er plassert under Peder på hver sin gård. I skoskatten for 1711 er det også en Peder som er oppsitter, men jeg er usikker på om det er samme mann. I 1701 manntallet Verran er oppsittere Peder Larsen 56 år og Ole Olsen 60, på side 89.

Det er ingen Peder Kieldsen innført i 1701 manntallet for Verran (dette manntallet kommer snart ut på DA) men det er en 28 årig husmann/lottesmann på gården Berg på Inderøy samme år - må innrømme at jeg ikke tror at dette er din mann. Jeg har heller tro på at det er en mann fra Mosvik (nabosognet til Verran) som er din mann. Det er nemlig et skifte etter en Kield Olsen Duklet datert den 13/3-1716 på folio 151b-153a i skifteopplysningene Inderøy Fogderi 1710-1723. Han etterlot seg kona Ragnhild Pedersdatter og barna Klemmet Kieldsen Grande gift, Peder Kieldsen 24 år og Olle Kieldsen 18 år gammel hvilke begge to var hjemme, Kirsten Kieldsdatter boende i Jemteland og Karen Kieldsdatter gift med Lars Larsen Jørstad på Ytterøy. Jeg finner finner Klemmet, Ole og Karen med sine respektive partnere og barn videre i kirkebøkene men ikke Peder, han er helt borte noe som kan tyde på at han ikke oppholdt seg i prestegjeldet. En annen ting er jo Peder Kieldsen og Ingeborg Haagensdatters datter som ble kalt Ragnhild, som også mora til Peder Kieldsen fra Mosvik da het.

Hvis mistanken min er rett så finner du i 1701 manntallet for Ytterøy på DA Kiel Olsen med sønnene Peder og Ole innført under gården Wiigen i Mosvik, men seinere må de altså ha flyttet til Duklet. Klemmet Kieldsen finner du på Stor Grand i Mosvik, innført som 39 år gammel. I matrikkelen for 1661 er det på side 1325 Inderøy Fogderi, Ytterøy prestegjeld en Ole på gården Wigen i Movig, men jeg kan ikke bekrefte 100 % om dette er far til Kiel Olsen. I 1665 matrikkelen (datert 1668) på side 56 Inderøy Fogderi, Ytterøy prestegjeld (original på Riksarkivet) er det en Matz Olsen som oppsitter på Wigen.

Jeg har dessverre ingen andre opplysninger om dødstidspunktet til Kiel Olsen enn skifteopplysningene fordi det ikke ble innført døde i kirkebok 1 for Ytterøy prestegjeld 1692-1717. Men Ragnhild Pedersdatter døde i 1719 og ble begravd 12/12-1719 i Mosvik, innført som 62 år gammel, på side 308 i kirkebok 2 for hele prestegjeldet 1718-1755. - det er ikke noe skifte etter henne.

Rgnhild Pedersdatters mor, Ingeborg Haagensdatter, er nok datter av Haagen Andersen som er oppsitter på Bolmseth i Verran i 1701 manntallet, på side 89. Han er da innført som 46 år gammel sammen med sønnene Joen på 9 og Anders på 6. Haackhen er også oppsitter i 1723 matrikkelen (1727), på side 154 Inderøy Fogdrei og prestegjeld på gård nummer 704. jeg finner han død i matreialet til hallvard på DA, i 1741 innført som 92 år gammel men det er dessverre ikke noe skifte etter han. I matrikkel 1665 er enken Ingeborg oppsitter på Bolmseth, på side 39, men jeg kan ikke si om denne kvinnen har noe med din Haagen å gjøre. I 1661 er det en Torre som er oppsitter på Bolmseth på side 1217.

Når det gjelder Lars Larsen Gipling er det vanskeligere. I 1701 manntalet er det en Rasmus Persen 40 år gammel som er oppsitter på side 87, Inderøy prestegjeld, Verran Annex. I skoskatten 1711 er sannsynligvis den samme Rasmus med kone oppført som oppsittere og i 1723 matrikkelen er det enken Anne som er innført. Hvor Lars eventuelt kommer inn her vet jeg dessverre ikke for øyeblikket, kanskje jeg finner noe seinere ved en tilfeldighet et eller annet sted i de diverse kildene mine.

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 18. mars 2006 kl. 16.28

Hei Mette!

Det var ikke meningen at du skulle ofre nattesøvnen for å svare på mine spørsmål, men for en amatør som leter slekt er holdningen din gull verdt :lol:

Takk for det omfattende svaret du har gitt meg, her har jeg mye å jobbe videre med. Jeg hadde helt glemt Digitalpensjonatet, men nå når du har satt meg på sporet igjen kan jeg kanskje finne ut en del på egen hånd.
Jeg har mange aner innenfor samme området, som jeg må studere nærmere - Grande, Sundset, Woldset og Sand er noen navnene.

Takk igjen for hjelpen!

Hilsen Dagfinn

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 18. mars 2006 kl. 18.43

Hei igjen Dagfinn

Neida, jeg ofra ikke nattesøvna mi så det går bra. Sånn er det når man er et nattens menneske :))..

Det jeg glemte å si i forrige innlegg, var at Verran kirkesogn før 1766 tilhørte Inderøy prestegjeld, men ble seinere innlemma i Ytterøy prestegjeld, første gudstjeneste i nytt prestegjeld ble holdt 26. desember 1766. Før denne tid gjelder altså kirkebøkene for Inderøy, som Hallvard Bragstad har lagt ut på DA, døpte og døde fra opp til og med 1762 og vigde til og med 1764. Konfirmanter fra 1774-1802.

I og med at Ytterøy prestegjeld er "mitt" spesialområde, følger jo Verran automatisk med i det - også før 1766 synes jeg. Manntallet 1701 Verran kommer ut på DA, fohåpentligvis i løpet av uka som kommer sammen med 1791 tellinga for hele prestegjeldet. Det er en del kilder som er ferdig registrerte, men jeg må sende inn litt og litt av gangen :)..

Siden jeg har tilgang på en del kopier av kildematriell her hjemme (foreløpig 1600-tallet og oppover) i tillegg til registreringer av mye av det, så er det bare å gi beskjed om noe du trenger å få slått opp :)..

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 19. mars 2006 kl. 0.16

Hei igjen Mette!

Ja, jeg var klar over Verrans tilhørighet - du har opplyst om dette tidligere.

Jeg har registrert kona til Anders (Andreas) Larsen Gipling f 1753, som Anne Jonsdatter født 1761 i Verran (?) - har derfor forsøkt å finne henne døpt under Inderøy prestegjeld (Hallvards reg. på DA), men finner henne ikke. Har du noen råd til meg :?:

Ellers føler jeg en viss tilhørighet til Ytterøya. Mor tjenestegjorde hos Olaf og Pauline Norem på Jørstad østre (Litl Jørstad) fram til 1930, der traff hun min far som var sveiser på nabogården Skauge. Ellers snakket min mor ofte om Pauline Norem opp igjennom årene.
Jeg er litt usikker på hvor far jobbet, for da jeg snakket med Ola Norum (84) i fjor, mente han at også far jobbet hos dem på Jørstad (men det spiller liten rolle i den store sammenhengen).
Et sammentreff er at min kone som er fra Gjerdrum, Akershus, besøkte Pauline Norem på Farbu (Pauline kom derfra) sammen med sin mor ca 1950. Hvorfor de besøkte Farbu vet hun ikke, men min kones mor kom fra Sandvollan - så det har nok en forklaring.
Nok med privat mimring...

Ha en fortsatt god helg! Hilsen Dagfinn

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 19. mars 2006 kl. 21.54

Hei igjen Dagfinn..

Må innrømme at jeg er litt usikker når det gjelder Anne Jonsdatter. Hun er innført som 32 år gammel i 1791 tellinga og i 1801 er hun 40, så det er vel riktig å tro at hun ble født i perioden 1759-1761 pluss/minus der omkring.

Jeg kan ihvertfall slå fast at hun ikke er født på Ytterøy eller i Mosvik. Og hun er heller ikke med i det materialet Hallvard har lagt ut på nett, som du også har funnet ut sjøl. Om hun ble født i Verran (eller kanskje på Inderøy?) er nok eneste muligheten å undersøke kirkeboka som gjelder etter den perioden som ligger ute på DA, siden det ser ut som den stopper rundt juni 1762.

Men jeg mener at jeg har funnet henne konfirmert i kirkeboka for Ytterøy. Det første barnet til Anders og Anne, Johanna, ble "uekte" født i 1779 og døpt 20/6-1779 i Verran kirke, på side 91 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Da står det skrevet om Anne "Moder Ane Jonsd: uconfirmeret". Den eneste Ane Jonsdatter jeg finner som kan passe med den infoen og i det tidsrommet (den foran er konfirmert i 1772 og den neste i 1789), er ei Ane Jonsdatter Trøen som ble konfirmert 1/10-1780 i Verran kirke, på unummeret side bakerst i bok 3 - ingen alder er innført her, men det står skrevet om henne "besvangret". "Trøen" plassene finnes det flere av i hele prestegjeldet, men det er nok nærliggende å tro at dette kan være Grandtrøen i Verran.

I 1776 tellinga er det riktignok en husmann Joen 55 og kone Margrethe 56 på Hongnæsset under Grand i 1791 tellinga, de er inderster på Grand i 1776 tellinga - kanskje et familiespor?? I 1776 tellinga er paret Jon og Margrethe innførte som 38 år og 30 år, så du skjønner kanskje det jeg fortalte om sprikinga når det gjaldt alder i de forskjellige kildene. I 1776 tellinga skal paret være født i 1738 og 1746, men i 1791 tellinga skal de være født 1736 og 1735. Og i 1801 tellinga er paret innførte som 66 og 68 år gamle.

Jeg undersøkte Familysearch sånn raskt nå på slutten, og fant faktisk der Anne Jonsdatter Hongnæsset Gipling født ca 1764. Det vil si at tipset mitt om Jon og Margrethe som hennes foreldre, kan være verdt å undersøke videre. FA kan som du sikkert veit inneholde mye feil, og opplysningene derfra må selvsagt bekreftes/avbekreftes med kirkeboka for Inderøy fra denne tida.

Lykke til :)

Hei igjen fra Mette

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 19. mars 2006 kl. 21.57

Jeg glemte visst å skrive in hele navnet på paret Jon og Margrethe, som er Jon Pedersen og Margrethe Jonsdatter.

Hei igjen fra Mette

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 20. mars 2006 kl. 14.31

Tusen takk Mette, for din uvurderlige hjelp.. så langt!

M v h Dagfinn :P

Svar

Gå tilbake til «Verran»