Ole Jakobsen, f. 1817, Blesumeidet, Vågå
Moderator: MOD_Oppland
Ole Jakobsen, f. 1817, Blesumeidet, Vågå
Er det noen som har kjennskap til denne personen? Ole var født 1817, på gården Blesumeidet, Vågå, Gudbrandsdalen. Han kom til Øyan i Åfjord i 1847. Han ble gift med Golla i 1848. De bosatte seg på plassen Barøya.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Ole Jakobsen, f. 1817, Blesumeidet, Vågå
Hei,
Har du prøvd å finne noe på Arkivnett Oppland vedr dåp i Vågå ? Du kan søke på garden Blessum ( dagens navn )
Lenke her
Har du prøvd å finne noe på Arkivnett Oppland vedr dåp i Vågå ? Du kan søke på garden Blessum ( dagens navn )
Lenke her
Vennlig hilsen Gry
Har søkt på døpte 1817 +/- 5 år. Finner en del Ole Jakobsen men ingen som er født på Blesumeidet. Kan det være Raastadeiet?
Det er ikke godt å si. Jeg har ikke mere å gå på enn det jeg fant i Gårdshistorien for Åfjord og Jøssund. På dette punktet så vil vel kanskje det bli litt vagt;
"Ole var født 1817, på gården Blesumeidet, Vågå, Gudbrandsdalen. Han kom til Øyan i Åfjord i 1847. Han ble gift med Golla i 1848. De bosatte seg på plassen Barøya. De fikk plasseddel på gården for livstid, mot en årlig avgift. I 1875 er hele familien samlet på Gården." Hans far skal visst nok være Jakob Johnsen, død på Lesja. Det er ikke mye å gå på.
"Ole var født 1817, på gården Blesumeidet, Vågå, Gudbrandsdalen. Han kom til Øyan i Åfjord i 1847. Han ble gift med Golla i 1848. De bosatte seg på plassen Barøya. De fikk plasseddel på gården for livstid, mot en årlig avgift. I 1875 er hele familien samlet på Gården." Hans far skal visst nok være Jakob Johnsen, død på Lesja. Det er ikke mye å gå på.
Skrev svar før jeg sjekket ut lenke fra Gry. Fant da en veldig interessant kandidat. Riktignok født 1818, men i og med at de fleste faddere hadde bosted på Blesumeidet, så er vel denne meget aktuell. Kanskje et steg i riktig retning. Foreldrene står da oppført som inderster på Sundhagen. Lite lokalkjent, men den som leter finner vel fram til slutt.

Hei Morten!
Din Ole er bror av min tippoldefar Iver Jacobsen som tok Moen som etternavn.
Ole ble født 2.10.og døpt 11.10.1818 på Sundhagen.
Foreldre var:Jakob Johnsen Blessumeie og Ane Axelsdtr. g.13.7.1813.
De hadde følgende barn som jeg har funnet så langt:
Jon f.6.6.1815
Ole 1 f. 1818
Ole 2 f.2.1.1825
Ragnhild f. 10.8. 1828
Iver f. 10.12.1832. Han ble gift med Thora Hansdtr. Moen f. 1825. De flyttet i 1860-årene til Vanylven og senere til Bodø hvor de levde resten av livet sitt. Iver døde i 1912 og Thora i 1903.
De fikk fire barn hvorav to levde opp: John Moen og Anne Moen. John ble boende resten av livet sitt i Bodø og døde der i 1917. Anne ble gift i 1876 og flyttet til Buksnes i Lofoten. Hennes mann døde og hun giftet seg igjen med en enkem. derifra og bodde, så vidt jeg vet resten av livet sitt der.
Vi er tre stykker som prøver å nøste opp i disse to søsknene for ingen på min side av slekta har visst noe om søster til John annet enn at han hadde ei.

I tillegg hadde disse to en halvbror - Peder Iversen Øveraas. Som igjen fikk 10 barn hvorav 8 levde opp.
Jeg er altså oldebarn av John Moen og vi er ei stor slekt hvor mesteparten bor i Bodøområdet. Innbefatter slekter som Lekang, Moen og Aamodt.
Hvorfor Jakob og Ane hadde to unger med navn Ole kan en jo bare lure på.

Er det mer du lurer på så bare si ifra. Jeg er veldig interessert i din slekt fra Ole.

Mvh. Geir Moen
[email protected]

Både Ole og broren Jon meldte utflytting til Åfjord i nov. 1846. Så har du funnet Ole, finner du kanskje broren Jon der også!?
Hører gjerne fra deg.
Mvh. Geir Moen.