Torsten Torstensen - 38 år i 1865
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Torsten Torstensen - 38 år i 1865
Hei
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger/aner om Torsten Torstensen fra Kongsvinger, født ca. 1828.
I følge kirkeboken for Fredrikshald i 1870 side 42 nr.100 blir hans datter
Mathilde Marie døpt 4. september 1870.
Hun er født 29.juli ( kanskje 24 )
Foreldre: Snedker Torsten Torstensen 42 år fra Kongsvinger
og Martine Jakobine Jakobsen 41 år
Faddere: Oleane Jensen, Caroline Jakobsen, Carl Jakobsen og Anton Pedersen.
Torsten finnes også på Ft.1865 for Fredrikshald.
Takker hjertligst for all hjelp.
Vennlig hilsen
Bent
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger/aner om Torsten Torstensen fra Kongsvinger, født ca. 1828.
I følge kirkeboken for Fredrikshald i 1870 side 42 nr.100 blir hans datter
Mathilde Marie døpt 4. september 1870.
Hun er født 29.juli ( kanskje 24 )
Foreldre: Snedker Torsten Torstensen 42 år fra Kongsvinger
og Martine Jakobine Jakobsen 41 år
Faddere: Oleane Jensen, Caroline Jakobsen, Carl Jakobsen og Anton Pedersen.
Torsten finnes også på Ft.1865 for Fredrikshald.
Takker hjertligst for all hjelp.
Vennlig hilsen
Bent
Re: Søker aner etter Torsten Torstensen - 38 år i 1865
Hei Bent.
Så din etterlysning samtidig som jeg lette i konfirmasjon i Vinger(etter en annen) og etter alderen til Torsten Torstensen som du oppgir skulle han normalt sett være konfirmert ca.1843, men det varierer jo noe. I konf. Vinger fra 1839 og fremover til 1846 fant jeg kun tre med navnet Torsten Torstensen, den første som jeg ser på som uaktuell konf.1839 20 1/2 år gl., den neste i 1843 18 år gl. - heller ikke aktuell. Fant så en konf. i 1845...denne:
Vinger Mini 8 1839 - 46 Kort 8/14, konf.nr.135, s.270
Konf.dato:12/10 1845
Tosten Tostensen Skara, 16 aar, Fødested: Grue præstegjeld.
Foreldre Tosten Tostensen. Marte Gulbrandsd. Karakter: God.
Denne er riktignok født i Grue, men her kommer vel muligens løsningen under.
Så på FT1865 Fredrikshald: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=502#ovre
og ser at de har fått en sønn ca.1856 i Fr.hald. Da burde han ihvertfall flyttet ut før den tid. Gikk derfor på Udflyttede og fant denne:
Vinger Mini 9 1847 - 55 Kort 15/17, nr. 12, s.456
Udflytted 28 Marts 1848
Ungk. Tosten Tostensen Skara fra/paa ?? Tranden?? - (er ikke godt nok kjent på evt.gårdsnavn dessverre), 19 1/4 aar, Til hvad sted: Her står det Ligeledes.....men ovenfor står følgende: til F.hald, hverved.
Håper dette kan hjelpe deg
Vingereksperten kommer nok inn om han leser dette i disse OL tider....Finn
Mvh.Lillian
Så din etterlysning samtidig som jeg lette i konfirmasjon i Vinger(etter en annen) og etter alderen til Torsten Torstensen som du oppgir skulle han normalt sett være konfirmert ca.1843, men det varierer jo noe. I konf. Vinger fra 1839 og fremover til 1846 fant jeg kun tre med navnet Torsten Torstensen, den første som jeg ser på som uaktuell konf.1839 20 1/2 år gl., den neste i 1843 18 år gl. - heller ikke aktuell. Fant så en konf. i 1845...denne:
Vinger Mini 8 1839 - 46 Kort 8/14, konf.nr.135, s.270
Konf.dato:12/10 1845
Tosten Tostensen Skara, 16 aar, Fødested: Grue præstegjeld.
Foreldre Tosten Tostensen. Marte Gulbrandsd. Karakter: God.
Denne er riktignok født i Grue, men her kommer vel muligens løsningen under.
Så på FT1865 Fredrikshald: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=502#ovre
og ser at de har fått en sønn ca.1856 i Fr.hald. Da burde han ihvertfall flyttet ut før den tid. Gikk derfor på Udflyttede og fant denne:
Vinger Mini 9 1847 - 55 Kort 15/17, nr. 12, s.456
Udflytted 28 Marts 1848
Ungk. Tosten Tostensen Skara fra/paa ?? Tranden?? - (er ikke godt nok kjent på evt.gårdsnavn dessverre), 19 1/4 aar, Til hvad sted: Her står det Ligeledes.....men ovenfor står følgende: til F.hald, hverved.
Håper dette kan hjelpe deg

Vingereksperten kommer nok inn om han leser dette i disse OL tider....Finn

Mvh.Lillian
-
- Kontakt:
Hei Lillian
Tusen takk for svaret. Dette er jo helt supert
Siden Grue dukker opp, ender det vel med at jeg er i slekt med kona..........
Da det står: til F.hald hverved, er det vel mulig han var soldat e.l.?
I OL er jo "alle" de norske "syke", så eksperten kommer nok snart inn
Takker igjen, også for at du oppgir så korrekt hvor du har funnet opplysningene.
Mvh Bent
Tusen takk for svaret. Dette er jo helt supert

Siden Grue dukker opp, ender det vel med at jeg er i slekt med kona..........

Da det står: til F.hald hverved, er det vel mulig han var soldat e.l.?
I OL er jo "alle" de norske "syke", så eksperten kommer nok snart inn

Takker igjen, også for at du oppgir så korrekt hvor du har funnet opplysningene.
Mvh Bent
Hei Bent.
Setter bestandig opp Kildereferanse...det er noe av det viktigste synes jeg
Eksperten kom inn med det samme, men fikk ikke svaret sitt til å ligge og sendte meg en mail...legger den inn som kopi her:
"Hei Lillian,
Hvordan legger jeg svar inn på spørsmål ? Får det itte te. På alle andre steder no problem.
Tosten Tostensen Skara kjøpte Vestun, Trandem i Eidskog. Sønnen Arne f. Skara i Grue g.m. Marte Maria Olsd. Trandem. Tosten f. 1828 Skara i Grue. Se også Grueboka Skara av Hans Marius Trøseid s. 27. Trandem, Eidskog bygdebok IV. s. 350.
Det er ikke tvil om at det var Tosten Tostenen f. 1828 på Skara som er riktig person. Hvervet til F.hald 19 1/2 år gml. 15. marts 1848.
Jeg ka ta dette med Grue, så får vi se om Bent Roger Ødegård er i slekt med kona.
Med Olympisk hilsen
Finn"
Der ser du Bent...jeg ville ha sagt Trandum, men det er jo i Akershus....her ser du hva Finn skriver...det var bare en bokstav feil
Mvh.Lillian
Setter bestandig opp Kildereferanse...det er noe av det viktigste synes jeg

Eksperten kom inn med det samme, men fikk ikke svaret sitt til å ligge og sendte meg en mail...legger den inn som kopi her:
"Hei Lillian,
Hvordan legger jeg svar inn på spørsmål ? Får det itte te. På alle andre steder no problem.
Tosten Tostensen Skara kjøpte Vestun, Trandem i Eidskog. Sønnen Arne f. Skara i Grue g.m. Marte Maria Olsd. Trandem. Tosten f. 1828 Skara i Grue. Se også Grueboka Skara av Hans Marius Trøseid s. 27. Trandem, Eidskog bygdebok IV. s. 350.
Det er ikke tvil om at det var Tosten Tostenen f. 1828 på Skara som er riktig person. Hvervet til F.hald 19 1/2 år gml. 15. marts 1848.
Jeg ka ta dette med Grue, så får vi se om Bent Roger Ødegård er i slekt med kona.
Med Olympisk hilsen
Finn"
Der ser du Bent...jeg ville ha sagt Trandum, men det er jo i Akershus....her ser du hva Finn skriver...det var bare en bokstav feil

Mvh.Lillian
-
- Sted: SANDEFJORD
Det er litt å lese om Skara familien i Eidskog IV. s. 346, Vestun. Det er mere å hente i Grueboka Skara s. 27. Boka Svinøre-Fuglerud s. 378. Begge av Hans Marius Trøseid. Lykke til med å nøste aner. Hilsen Finn Sollien.
-
- Kontakt:
Hei
Takker og bukker for hjelpen.
Forstår jeg dette riktig:
Sønnen Arne f. Skara i Grue g.m. Marte Maria Olsd. Trandem. Tosten f. 1828 Skara i Grue.
Er Arne og Tosten f. 1828 brødre ?:roll:
Mvh Bent
Det ble gull i dag gitt......med ødelagt kne og greier
Takker og bukker for hjelpen.

Forstår jeg dette riktig:
Sønnen Arne f. Skara i Grue g.m. Marte Maria Olsd. Trandem. Tosten f. 1828 Skara i Grue.
Er Arne og Tosten f. 1828 brødre ?:roll:
Mvh Bent
Det ble gull i dag gitt......med ødelagt kne og greier

-
- Sted: SANDEFJORD
Du har forstått dette riktig, Arne og Tosten var brødre, det var også en Gulbrand og Amund. Lån de to Grue bøkene, der vil du finne noe å starte med. Så skal jeg se hva jeg kan bidra med når det gjelder Arne i Eidskog. Hilsen Finn Sollien.
-
- Kontakt:
Hei Finn
Takk for svar.
Jo, jeg skal låne de bøkene, det er helt klart......
Vennlig hilsen
Bent
Takk for svar.
Jo, jeg skal låne de bøkene, det er helt klart......
Vennlig hilsen
Bent