Hei.
Takk for at du svarer.
Trond Øyvindson Lunde og Henry Halvorsen har skrevet 3 bøker om Gullverket.
Lars Larsen er nemt der. Men, Trond syntes det er merklig at Lars Larsen f 1763 ender opp som husmann der.
Tilfeldigvis kom jeg over at han bodde på Jahren i Ullensaker.
Her er det som står i Ullensaker Bygdebok: side 177 bind lll
Nordre Jahren.1804 - 1810
Lars Larsen Kalsegg ( Eidsvoll )
Deretter eide han bruket Nordre Jaren i Ullensaker.. I 1807 solgte Lars en liten part av Nordre Jaren, den såkaldte Rømuengen (Jaersengen) (1/2 lisp) til prokurator Smith, Aurstad, Nes. Og i 1809 solgte han det halve (1 7/8 lisp) av Nordre Jaren til kvartermester Hans Amundsen, og i 1810, det andre halve til Ole Engebretsen Hylterud. Dermed ble gården delt i 2 bruk. Det kan se ut til at bare et barn var registrert i Ullensaker, Mari født 1805.
Han eide også Vestre Jahren en kort periode men solgte det igjen til Anders Pedersen Hedenberg visstnok Svensk? Han fikk skjøte 04.06.1805 ( på 3 lisp).
På Statsarkivet fant jeg at han flyttet til Svindal og forpaktet der. ( Flyttemelding fra Ullensaker 03.04.1811)
Det er lang veg til Riksarkivet for meg, men drømmen er å komme inn der å se på eventuelle kontrakter på Svindal. Sorenskriver Johan Koren har vel inngått avtale med Lars Larsen vil jeg tro?
Lars har kjøpt og solgt gårder flere ganger.
Å lete etter navnet Lars Larsen er aldri enkelt.
Hans sønn Lars Larsen f 1795 Kalsegg er konfirmert i Ullensaker 27.05.1810 han er min tipp tipp oldefar. Jeg har hele greina.
Det som står igjen nå er å rekke i sporene fra 1811 - 1817.
Håper dette gjør det enklere å hjelpe meg?
Mvh.
Mona Årnes