Slektsprogram/innhenting av persondata

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn19773
Sted: VOSS

Slektsprogram/innhenting av persondata

Legg inn av dn19773 » 18. januar 2006 kl. 14.15

Jeg undres på om en kan ha nytte av slektsprogram for innhenting av data fra slektninger som ikke finnes i slektsdatabaser, f.eks. ved at personskjema som hører til slektsprogrammet kan sendes ut/returneres med data slik at disse data ikke nødvendig-gjør innskriving på nytt.
Mvh Einar Bardal

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsprogram/innhenting av persondata

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. januar 2006 kl. 16.37

De aller fleste program kan skrive ut slike skja. Som oftest er det godt forklart i hjelpefilen fra aktuell program hordan du skriver ut disse skjema. Ofte kan du også velge hvilke opplysninger du vil fokusere på i din henvendelse.

Det kan ofte være smart å begrense spørsmålene første gang.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 18. januar 2006 kl. 21.45

Einar Bardal skrev:Jeg undres på om en kan ha nytte av slektsprogram for innhenting av data fra slektninger som ikke finnes i slektsdatabaser, f.eks. ved at personskjema som hører til slektsprogrammet kan sendes ut/returneres med data slik at disse data ikke nødvendig-gjør innskriving på nytt.
Mvh Einar Bardal

Du mener at returnerte data skal kunne importeres i slektsprogrammet, og ikke tastes inn fra papir eller kopieres fra epost/fil?
En relativt enkel mulighet kunne kanskje være at du lager en GEDCOMfil med noen fiktive personer i, og så kan slektningene redigere denne ved å redigere inn de riktige personer og aktuelle hendelser som fødsel, dåp, ekteskap, død, begravelse.
Filen kan så importeres i ditt slektsprogram til et eget separat datasett for kontroll og finjusteringer før de slås sammen med hovedbasen.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 19. januar 2006 kl. 1.23

Torleif Haugødegård skrev:
Einar Bardal skrev:Jeg undres på om en kan ha nytte av slektsprogram for innhenting av data fra slektninger som ikke finnes i slektsdatabaser, f.eks. ved at personskjema som hører til slektsprogrammet kan sendes ut/returneres med data slik at disse data ikke nødvendig-gjør innskriving på nytt.
Mvh Einar Bardal

<En relativt enkel mulighet kunne kanskje være at du lager en GEDCOMfil med noen fiktive personer i, og så kan slektningene redigere denne ved å redigere inn de riktige personer og aktuelle hendelser som fødsel, dåp, ekteskap, død, begravelse.>
Torleif Haugødegård

Dette krever vel mer enn alminnelige kunnskaper om data? Eller??? :? Og at "alle" slektningene har en datamaskin..... Da kunne jo like godt "alle slektningene" lagt inn et slektsprogram og knotet inn opplysningene og sendt avgårde denne GEDCOM-en via e-post.

dn19773

Legg inn av dn19773 » 19. januar 2006 kl. 20.09

Tusen takk for svarene! Mvh Einar Bardal

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 19. januar 2006 kl. 21.05

En GEDCOM med 1 person i er veldig enkel.
Det kreves bare helt grunnleggende kunnskap om tekstredigering med feks Windows Notisblokk for å erstatte det viste fiktive navnet og fødtdato med en virkelig personer.
Hvis ikke slektningene ønsker å skaffe seg et slektsprogram.

0 HEAD
1 SUBM @SUB1@
1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 DEST GED55
1 CHAR ANSI
0 @SUB1@ SUBM
1 NAME slektningens navn
1 ADDR adresse
1 PHON tlf
0 @I1@ INDI
1 NAME person1-fornavn /person1-etternavn/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE født-dato
2 PLAC født-sted
0 TRLR

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 19. januar 2006 kl. 21.40

Torleif Haugødegård skrev:En GEDCOM med 1 person i er veldig enkel.
Det kreves bare helt grunnleggende kunnskap om tekstredigering med feks Windows Notisblokk for å erstatte det viste fiktive navnet og fødtdato med en virkelig personer.
Hvis ikke slektningene ønsker å skaffe seg et slektsprogram.

Jada, det er såååå enkelt når man kan det.... Selv om jeg har holdt på med dataknot siden DOS-dagene, er det alikevel noe helt annet å vite hva og hvordan man bytter ut de forskjellige opplysningene. Skal man legge inn litt historie, eller skal vi kalle litt kjøtt på beinet, blir det straks enda mer komplisert. Det er jo selvsagt at man skal ha litt annen interesse enn bare slekta for å klare dette. Det er nemlig heller ikke alle som er så godt inne i engelsk at man kan lese seg til løsninger. Tror nok jeg fortsatt vil holde meg til et lettbrukt og enkelt dataprogram som gjør den delen av jobben for meg. Anskaffe et slektsprogram som gjør denne jobben trenger man ikke legge ut penger på. Det finnes fullverdige, lettbrukte og lettforståelige program gratis på nettet. Og det vil nok helt sikkert de aller fleste klare. Tror jeg....

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. januar 2006 kl. 8.44

Selv om GEDCOM er enkelt og ren tekst, er det som du sier ikke ikke like enkelt for alle. Jeg tror bare skrittet til å forstå hva GEDCOM er, kan være vanskelig for mange. Det tror jeg at man må akseptere og dermed i mange, mange sammenheng anbefale at den enelte bruker heler bruker et trykt formular til sine slektninger

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 20. januar 2006 kl. 9.12

Jeg er faktisk helt enig med Otto! Ikke bare at det er mange som synes Gedcom er vanskelig, men det er faktisk mange som ikke har pc.

Mitt slektsprogram kan lage kjempefine spørreskjemaer hvor folk kan fylle ut. Funker helt fint! Selvom jeg ikke har sendt ut så mange, har alle blitt returnert med ønsker om lykke til med familietreet!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 20. januar 2006 kl. 9.21

Jeg tolket spørgeren slik at han ønsket å importere data tilbake til sitt slektsprogram, og da er ikke et formular på papir eller fil brukelig. Men det egner seg sjølsagt til å beskrive personer og familierelasjoner.

Det beste er at alle bruker et godt slektsprogram, derom kan det ikke tviles.

torleifH

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. januar 2006 kl. 9.48

Forutsetter av den som skal svare har PC tilgjengelig og kan evt bruke aktuelle skjama på sin maskin. Det er nok et stykke frem til den situasjonen hos alle.

dn19773

Legg inn av dn19773 » 25. januar 2006 kl. 15.06

Hvilket slektsprogram bruker du, Laila N. Christiansen? Ellers takk for alle svar og kommentar!
Mvh Einar Bardal

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 25. januar 2006 kl. 21.55

Jeg bruker Legacy DeLuxe (beta Norsk)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning