Oldefar Ole Pedersen-Vestfold

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn19302
Sted: HAUGESUND

Oldefar Ole Pedersen-Vestfold

Legg inn av dn19302 » 11. november 2005 kl. 19.00

Min fars farfar Ole Pedersen oppga selv i en folketellingsliste fra Fredriksvern i 1865 at han var født i Fredrikshald. Han var født 8/2-1815, men sognepresten i Fredrikshald svarte en tante av meg allerede i 1926 at han ikke var døpt der. Jeg kontaktet selv Statsarkivet i Oslo for noen år tilbake, men de kunde heller ikke finne ham som født Halden (Fredrikshald).
Ole begynte tidlig i marinen (8 år gammel som elev) og endte opp som kanoner i Fredriksvern på Citadellet hvor han var stasjonert til 1866 hvoretter han overtok stillingen som fyrvokter på Sørhaugøy fyr (nå Tonjer fyr) utenfor Haugesund, der han virket til sin død i 1895.
I 1926 kunde heller ikke sognepresten i Fredriksvern finne at Ole var født der, men han svarte at han var konfirmert der som Ole Pedersen Fossum (han vokste visstnok opp hos en onkel ved navn Fossum) og senere gift samme sted (som enkemann(!) 22/8-1847 med Jensine Jensdtr, han 32 og hun 20 år. Brudgommen oppgis å være født Fredriksvern og bruden i Porsgrunn.
Oles foreldre skal være oppgitt som matros Peder Jensen Bech og Sille Marie Olsdatter. Via "Family Search" har jeg funnet at et par med samme navn ble gift i Stavern 6/5-1810, og det må vel være temmelig sikkert at dette er min oldefars foreldre. Jeg har ikke klart å finne noe mer om disse 2 i Norge , men via samme kilde har jeg i Danmark funnet 2 personer med disse navnene. De er begge født i 1783 som kan stemme med et giftermål i 1810, men dette blir bare gjettverk.
Jensines foreldre er oppgitt som Jens Tovesen (det står Tøgersen på min oldemors gravsten) og Margrethe Andersdtr. av vestre Porsgrunn. Iflg. kirkebok (forlovede/gifte) for Solum 1761-1814 er det et par som heter Jens Tøgersen og Margrethe Andersdtr. som ble gift 7/5-1814,- han ungkar og soldat,-hun fra Rennesundseiet. Jeg går ut fra at dette må være min oldemors foreldre. Jeg fant også i samme kirkebok for Solum en Thøger Jensen Fjeldet som ble gift med Kiersti Asbjørnsdtr. Dahl 28/12-1768 som lager assosiasjoner til slektsforbindelse videre bakover, men dette blir også rene gjettverk.

Hvis noen kan hjelpe meg å finne ut noe mer om mine oldeforeldre nevnt ovenfor og eventuelt også hvem Ole var gift med første gang vilde jeg sette stor pris på det.

Jeg er helt fersk på datamaskin og nyregistrert DIS-medlem uten tidligere innlegg, så jeg vet ikke om jeg når frem, men jeg får bare la det stå til! Vennligst la meg få beskjed over e-post hvis noen har svart.

mvh Halvor Reinholdt Pedersen
e-post [email protected]

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Oldefar Ole Pedersen-Vestfold

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 21.36

Jeg fant en Ole Pedersen g. i Stavern her i F.S.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Skal se om jeg kan finne ut litt om Fossumnavnet. Har for tidel Brunlanes Bygdebøker ,
L. Berg og Astrid Jansen. Mulig det finnes opplysninger her?
:idea:

Mvh. Gunn Huglen

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 21.51

Jeg fant noe av interesse på søk etter barn av foreldrepar Ole Pedersen og hustru på F.S.

Paret får en sønn i Fredriksvern :

Senere flytter de til Horten , sikkert ved flytting av marinebasen . Her får de en datter Jenny Kathrine Olsen , f. 7 nov, dpt 23 nov 1857 Horten

Skal se om jeg finner familien igjen i Horten senere.

:) Gunn.

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 22.18

Jeg legger en lenke til familien i 1865-telling, da er de som du sier i Fredriksvern og med en stor barneflokk:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=149#ovre

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 22.22

Her er ekteskapet til Ole Pedersens antatte foreldre:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 22.28

Her kan det i så fall være en søster av Ole som døpes:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. januar 2006 kl. 22.33

Da lurer jeg på om ikke dette må være Sille Marie hos foreldre i Brunlanes i 1801, 10 år gammel:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=508#ovre
:lol: Gunn

dn19302

Legg inn av dn19302 » 4. januar 2006 kl. 14.37

Hei Gunn og hjertelig takk for dine meldinger i går.

Foreløpig har jeg ikke hatt anledning til å vurdere dine opplysninger i detalj, men jeg tror ikke det kan være tvil om at alle dine betraktninger så langt må være korrekte. Jeg visste ikke at Ole hadde en søster, men tidspunktet for hennes dåp passer jo bra med datoen for foreldrenes giftermål.

Det som jeg imidlertid ikke helt forstår er hvorfor Ole oppgir Fredrikshald som fødested. Det er foreløpig ikke noe jeg kan se som skulde knytte hans fødsel til Østfold?

I alle fall setter jeg stor pris på din hjelp, og hvis du kommer over noe mer om min oldefars aner tar jeg med takk imot alle bidrag. Jeg er selvsagt også interessert i flere opplysninger om hans kones bakgrunn.

hjertelig hilse fra
Halvor R.P.

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj10198 » 6. januar 2006 kl. 21.58

Hei!

Dette var interessant.Jensine ser ut til å være søster til min tippoldemor Anne Elise Jensdatter: foreldre Jens Thøgersen og Margrethe Andersdatter.
Jensine (Josefine) er f.20.febr.1827 i Porsgrunn.

Jensine er fadder til min farmors bror i Horten i 1856,hun står da som Jensine Pedersen.

Jeg har en del om denne familien.
Ta gjerne kontakt.

Hilsen Kari

dn19302

Legg inn av dn19302 » 7. januar 2006 kl. 10.09

Hei Kari og takk for gode nyheter. Nå tror jeg at "tampen brenner".

Frem til nå har jeg bare hatt sikre opplysninger om at oldefar Oles foreldre var Peder Jensen (Bech) og Sille Marie Olsdatter, og at oldemor Jensines foreldre var Jens Tøgersen/Margrete Andersdatter. Alt annet som angår deres historie bakover, og selvsagt også det du eventuelt måtte vite om Oles 1. ekteskap og mysteriet om hans dåpssted, er av interesse. Jeg kan bekrefte at jeg har samme fødselsdato på Jensine som du har.

Det siste jeg hadde ventet var at mitt innlegg skulde rekke frem til en så pass nær slektning. Ifølge dine opplysninger skulde vel dette bety at jeg er firmenning til en av dine
foreldre? Verden er sannelig liten på datamaskin!

Det er kanskje lettere å utveksle videre informasjoner over direkte privat e-post?

Imøteser med spenning ditt neste utspill. Hvis du er interessert har jeg en del stoff om Oles etterslekt på disse kanter frem til meg selv.

mvh fra din 41/2-menning
Halvor R.P.

Svar

Gå tilbake til «Larvik»