Svend Grubbe

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Svend Grubbe

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 4. desember 2005 kl. 10.01

Hei,

Jeg har en etterlysning på Svend (Pederson eller Iverson) Grubbe, født ca. 1700. Begravet 22.11.1761 i Grytten, Rauma liggende i familie forumet her på Slektsforum. Siden Svend Grubbe bodde på Veblungsnes legger jeg også en lenke til etterlysningen min i dette forumet. Håper det er noen som kan ha opplysninger om denne karen.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Re: Svend Grubbe

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. desember 2005 kl. 12.09

Veit ikkje om dette er til noko hjelp, men ....

Romsdal Pantebog 2 p. 160 : Halse 28/9 1740 vedgaar Svend Pedersen Grubbe at velj. Anders Olsen Monsaas har paa hans Vegne indfriet den Obligationen som gj har udgivet til Sr. Lars Lobes dat. 11/10 1737 stor 500 Rdlr. - og pantsætter ham min eiende og paaboende Gaard Halse samt alt andet - se Romsdal Ott.

Romsdal Pantebog 2 p. 79 : Molde 22/12 1735 sælger J. M. Schultz til velagte Mand Svend Grubbe og hans Arvinger en min Myndling Ulriche Antonette Eeg tilhørende Gaard Halse i Romsdal fogd. der er med Bøxel 2 vogr 1 pd. og Overbøxel desforuden til 2 pd., saa at hele Gaarden er 3 vog fiskes leie - for 350 Rdlr. : 1737 11/10 pantsætter Svend Pedersen Grubbe til Proprietair paa Lesse Jernværk Lars Lobes for laante 500 Rdlr. i sin paaboende Gaard Halse

Romsdal Pantebog 2 p. 205 : Ness 13/2 1744 sælger Svend Grubbe med sin Hustrues Samtykke til Nils Nilsen Remmen sin eiende og paaboende Gaard Halse, som er med Bøxel 2 vog 1 pd. og Overbøxel til 2 pd., saa den hele Gaarden er 3 vogr fiskesleje - for 450 Rdlr.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Re: Svend Grubbe

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 4. desember 2005 kl. 14.28

Jeg er takknemlig for all informasjon om Svend Grubbe selv om dette kanskje ikke direkte hjelper meg med å finne hans foreldre.

Ser at kilden du referer til også oppgir Pedersen som patronym. Det er kun i Romsdal Sogelags årbok for 1925 skrevet av O. Olafsen hvor jeg finner han nevnt som Iversen:

'I 1735 sees Svein Iversen Grubbe at være Gjæstgiver paa Veblungsnes. Han paastod at have faaet Tiladelse hertil af Jerverkseieren paa Lesja. Han optog et Tingsvidne herom dette Aar.'

Det er vel neppe tvil om at det her er snakk om samme person og jeg tror derfor at det har sneket seg inn en feil ved at han nevnes med Iversen som patronym.

Svar

Gå tilbake til «Rauma»