etterlyser foreldre til Anne Olsdatter i Gausdal
Moderator: MOD_Oppland
etterlyser foreldre til Anne Olsdatter i Gausdal
etterlyser foreldrene til min tipp tipp oldemor, Anne Olsdatter fra Gausdal, hun ble født i 1817 i gausdal, og var gift med Ole Larsen Biskopaasen i Brøttum, vet ikke når hun døde, det har jeg ikke funnet ut av, har heller ikke funnet ut når hun og Ole giftet seg, men vet de fikk ett barn, Simen Olsen i 1857, og ett i 1861. kan noen hjelpe meg, så ville jeg blitt glad for det 

- Gry Onarheim Dahlmo
Re: etterlyser foreldre til Anne Olsdatter i Gausdal
Hei,
Her er i hverfall paret med 4 barn i FT 1865 i Brøttum :
Lenke her
Alderen stemmer på "din" Anne, men her er oppført Ringsaker som fødested
Har du sikre kildeopplysninger om at Anne er født i Gausdal ?
Her er i hverfall paret med 4 barn i FT 1865 i Brøttum :
Lenke her
Alderen stemmer på "din" Anne, men her er oppført Ringsaker som fødested

Har du sikre kildeopplysninger om at Anne er født i Gausdal ?
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei,
Nei, se her i FT 1875 er paret igjen i Brøttum, med yngstesønnen hjemme og her står Gausdal som fødested på Anne
Lenke her
Da vet får vi lete videre i Gausdal etter Annes foreldre....
Nei, se her i FT 1875 er paret igjen i Brøttum, med yngstesønnen hjemme og her står Gausdal som fødested på Anne

Lenke her
Da vet får vi lete videre i Gausdal etter Annes foreldre....
Vennlig hilsen Gry
det jeg vet om Anne nå er at hun og Ole Larsen Biskopaasen hadde seks barn, navnene på de er Sidsel og Lene Olsdatter, Rasmus Olsen, Berthe Olsdatter og Simen og Johannes Olsen, alle med Biskopaasen til slutt, de er født i årene 1844, 1846, 1852, 1855, 1857 og 1861. hun står med fødested Gausdal, men både mannen hennes og alle barna står i Ringsaker, har ingen annen kildeangivelse enn det, kikka på linken fra FT 1865, der hun står med fødested Ringsaker, og det eneste som ikke stemmer der er jo at ikke eldstejenta Lene er med, og det er kanskje ikke så rart, ellers stemmer faktisk det meste, men det gjør det jo i FT 1875 også, men der står da Gausdal som fødested, hvordan skal man da vite hva som stemmer?
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
I kirkeboka Gausdal Mini4 1809-1817 finner jeg at det er døpt 3 stk. Anne Olsdtr.
Side 261, Anne døpt 03.08.1817 i Hovedkirken [dvs. Østre Gausdal], født 21.07.1817. Foreldre Ind. Ole Bentsen Lieqveyne [Li-Kveine] og H. Anne Larsdatter.
Side 263, Anne døpt 17.08.1817 i Svadsum, født 11.07.1817. Foreldre Gmd. Ole Andersen Ekkrumhougen og H. Gunnild Christensdatter.
Side 265, Anne døpt 16.11.1817 i Nykirken [dvs. Vestre Gausdal], født 14.11.1817. Foreldre Ind. Ole Rasmussen Berg og H. Randi Nilsdatter.
Finner ikke at Ole Larsen og Anne Olsdatter giftet seg i Gausdal 1840-1844.
Mvh
Jan Olav
Side 261, Anne døpt 03.08.1817 i Hovedkirken [dvs. Østre Gausdal], født 21.07.1817. Foreldre Ind. Ole Bentsen Lieqveyne [Li-Kveine] og H. Anne Larsdatter.
Side 263, Anne døpt 17.08.1817 i Svadsum, født 11.07.1817. Foreldre Gmd. Ole Andersen Ekkrumhougen og H. Gunnild Christensdatter.
Side 265, Anne døpt 16.11.1817 i Nykirken [dvs. Vestre Gausdal], født 14.11.1817. Foreldre Ind. Ole Rasmussen Berg og H. Randi Nilsdatter.
Finner ikke at Ole Larsen og Anne Olsdatter giftet seg i Gausdal 1840-1844.
Mvh
Jan Olav
hei
takk for responsen
, det kan jo tenkes at Anne og Ole giftet seg i Brøttum, der hans foreldre var fra og som de siden bosatte seg, det vet jeg ikke da disse opplysningene ligger på statsarkivet i Hamar, og dit har ikke jeg mulighet til å komme meg, har ikke hatt det ennå iallefall. men har jo litt mer å jobbe med nå iallefall, kan jo muligens finne mer på nettet nå, Tusen takk for hjelpen hittil
takk for responsen